Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Laptopmuis schreef:Ik zou zeggen, kijk hier maar eens wat ze allemaal gered hebben: http://www.aap.nl/wat-aap-doet/tot-nu-toe-gered.
_San87_ schreef:karuna schreef:Dat kan en mag wel helaas. Zoiets heeft overheid geloof ik.
Zelfs de overheid kan niks verbieden zonder een goede redenatie over het hoe en waarom. Toch ben ik bang dat deze 'wet' er met groot gemak doorheen komt.
Het valt me overigens mee dat dit nog alleen om zoogdieren gaat... Ik ben benieuwd naar de lijst reptielen, amfibieën, arachniden en insecten. Dat kon nog wel eens een grote domper worden voor terrariumminnend Nederland.
liedje89 schreef:_San87_ schreef:Zelfs de overheid kan niks verbieden zonder een goede redenatie over het hoe en waarom. Toch ben ik bang dat deze 'wet' er met groot gemak doorheen komt.
Het valt me overigens mee dat dit nog alleen om zoogdieren gaat... Ik ben benieuwd naar de lijst reptielen, amfibieën, arachniden en insecten. Dat kon nog wel eens een grote domper worden voor terrariumminnend Nederland.
Bang? Het is jammer dat een aantal soorten die door mensen met verstand wel gehouden zouden kunnen worden misschien toch niet op de positieflijst komen maar ik denk dat het alleen maar positief is dat er een keer een lijst komt. Nu word door mensen met minder dan 2 hersencellen gewoon vanalles in huis gehaald en kan je er niets aan doen. Een paar mensen worden misschien de dupe maar ik denk echt dat het wel dierenleed verminderd.
Overgens valt er nog op heel veel terreinen winst te maken zoals de verkoop van bepaalde huisdier artikelen die voor geen enkel huisdier geschikt zijn (bijv. veel te kleine kooien of trainingsmiddelen die imo niet of alleen onder begeleiding van een prof gebruikt zouden moeten worden). En over de hele schaal eisen stellen aan houderij maar je moet wel ergens beginnen natuurlijk...
EDIT: ging iets mis
komt nog wel een lijst van vogels zeggen ze, ben ook benieuwd wat daar op komt te staan. Vogels zijn imo het allermoeilijkst te houden, die vliégen
Fiffill schreef:Daarvoor kun je toch vergunningen instellen, waarom direct verbieden? Dieren zoals dwerghamsters, daar wordt echt veel mee gefokt en half NL heeft een dwerghamster (of gehad). Waarom worden dat soort dieren nu ineens verboden? Vergunningen lijkt me voor alle dieren handig, dan krijg je dus niet 'mensen met 2 hersencellen' zoals in het filmpje van Hart van NL die zomaar dieren aanschaffen.
@rockwitch dieren die je nu hebt mag je gewoon houden
Fiffill schreef:Maar wat jij nu opnoemt heeft niks te maken met of het dier een goed huisdier is of niet, dat heeft te maken met slechte eigenaren. Als je zo gaat kijken kun je alle dieren wel verbieden.
Sommige soorten vind ik ook niet geschikt als huisdier (bijv te gevaarlijk of wildvang) maar er staan er een paar op die lijst die ik daar gewoon echt niet tussen vind horen en ik vraag me echt af waar dat onderzoek nou precies op slaat.
maar die van mij rolt zich nooit op, hij is zo nieuwsgierig en ook sociaal naar andere mensen toe. Laptopmuis schreef:En waarom is bijvoorbeeld een chinchilla of een witbuikegel zo'n geschikt huisdier volgens jullie?
Die vrouw in 'hart van nederland' vind ik echt niet iemand die minder dan 2 hersencellen heeft.
Ze heeft zich ingelezen en zocht een diertje dat 's avonds actief is omdat ze de hele dag niet thuis is (dus een hond, kat, ... valt al af).
Ze is zelf informatie op gaan zoeken over de verzorging met warmtelampen enzovoort want dat vertelde ze haar niet in de dierenwinkel.
Fiffill schreef:Te kleine kooien ligt toch echt aan de eigenaar; als iemand een nette kooi heeft voor zijn hamster en het dier niet de hele dag door loopt te porren dan is er toch niks aan de hand?
Dan moet je dat probleem aanpakken, niet het dier gaan verbieden.
. Ik denk dat aanpakken van de problematiek vele malen moeilijker en kostbaarder is dan een verbod op houden van dwerghamsters. Ik denk eerlijk gezegd dat dat niet echt de moeite waard is. Hamsters zijn niet bedreigt ofzo er is geen nood aan dat we al die beestjes houden
. 
Fiffill schreef:Chinchilla's kan ik niks over zeggen, daar ben ik niet zo bekend mee verder. Maar waarom is een konijn een geschikt huisdier? Waarom is een cavia een geschikt huisdier? Het zijn uiteindelijk altijd egoïstische redenen, namelijk dat wij als mensen een huisdier willen houden. Waarom mijn witbuikegel een ideaal huisdier voor mij is: ik had altijd al lange dagen, dus overdag zie ik een dier toch niet veel. Dan maakt het dus niet uit of een dier nachtactief is. Verder zoek ik geen dier dat sterk afhankelijk is van mij (lees: zoiets als een hond die zeer gericht is op jou en constant om je heen hangt) mijn egel gaat lekker z'n gang 's nachts en als ik er ben zit ik graag gezellig met mijn egel op schoot (haal hem er elke dag wel uit eigenlijk) die dan heerlijk uitgespreid ligt te slapen of een beetje de boel onderzoekt in m'n kamer.
Mijn egeltje is heel tam, dat is het voordeel van egels als ze echt bang zijn oid dan heb je dat meteen door, dan kun je ze ook niks maken. Stekelsmaar die van mij rolt zich nooit op, hij is zo nieuwsgierig en ook sociaal naar andere mensen toe.
Laptopmuis schreef:En waarom is bijvoorbeeld een chinchilla of een witbuikegel zo'n geschikt huisdier volgens jullie?
Die vrouw in 'hart van nederland' vind ik echt niet iemand die minder dan 2 hersencellen heeft.
Ze heeft zich ingelezen en zocht een diertje dat 's avonds actief is omdat ze de hele dag niet thuis is (dus een hond, kat, ... valt al af).
Ze is zelf informatie op gaan zoeken over de verzorging met warmtelampen enzovoort want dat vertelde ze haar niet in de dierenwinkel.
Uit haar verhaal maak ik echt niet op dat ze zich heeft ingelezen hoor... het bleek toch iets anders dan een konijn te zijn, niet iets wat je even een worteltje of een blaadje andijvie geeft (haar woorden). Dat had ze van tevoren kunnen weten als ze dat had uitgezocht. Het klonk meer alsof ze na aanschaf pas dingen was gaan uitzoeken. Maakt haar (en blijkbaar de dierenwinkels) gebrek aan kennis het een ongeschikt huisdier? In andere landen zijn ze populairder dan hier, en daar heb je veel liefhebbers zitten die er helemaal weg van zijn. Ken er veel via internet (en sommige ken ik in real life) en die zorgen allemaal goed voor hun beestjes en ik krijg niet de indruk dat die dieren het slecht hebben.
liedje89 schreef:Ik snap die hamster eigenlijk ook beter dan dat egeltje. Met hamsters loopt het gewoon massaal mis, ik denk niet dat daar nog heel veel aan te redden valt. Voor een witbuik egel zou je nu nog makkelijk een vergunning/voorwaarden in kunnen voeren zonder dat er een grote bureaucratische chaos ontstaat en er uiteindelijk toch niets veranderd...
liedje89 schreef:Ik snap die hamster eigenlijk ook beter dan dat egeltje. Met hamsters loopt het gewoon massaal mis, ik denk niet dat daar nog heel veel aan te redden valt. Voor een witbuik egel zou je nu nog makkelijk een vergunning/voorwaarden in kunnen voeren zonder dat er een grote bureaucratische chaos ontstaat en er uiteindelijk toch niets veranderd...