Liever een kat of een hond? En waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:19

Katten vind ik heel lief :) we hadden 2 katten, maar 1 is een paar maanden geleden ingeslapen. Dat aws echt mijn maatje, liep altijd met me mee, als ik thuiskwam ging hij ook naar binnen, was hij binnen kwam hij op me af 'rennen' miauwen als hij me zag.. <3 de ander is lief, maar een stuk minder aanhankelijk.
Ik mis het uitlaten, spelen, etc.
Met honden heb ik meer mee! Lekker uren buiten lopen, het blaffen als je thuiskomt, gezellig spelen, mensen die je tegenkomt als je je hondje uit gaat laten <3 heerlijk!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:20

_Lorette_ schreef:
Is dit een topic om mensen te vragen welke voorkeur zij hebben (kat of hond)? Of een topic om mensen ervan te overtuigen dat een hond beter is dan een kat? :+

Ik krijg hier meer t gevoel dat t is om mensen te overtuigen :P maar volgensmij is het bedoelt om te vragen wat de voorkeur is bij mensen. Al moet ik zeggen dat de openingspost sneller een discussie oproept aangezien katten toch negatief neergezet worden :) al komen er veel ergere post voorbij ;)

Boompje1985

Re: Liever een kat of een hond? En waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:33

Mijn katten wachten mij ook op bij de deur als ik thuis kom en dan komen ze echt even een aai halen en even kletsen en spelen doen ze ook nog elke dag en dan lig ik helemaal dubbel van het lachen, ik heb ook nog een hond en daar heb ik ook een hele goede band mee en dient ook nog ter bescherming van mijn huis en mijzelf (denk maar niet dat je als vreemde zomaar aan me kunt zitten).

Ik zou niet kunnen kiezen eerlijk gezegd, ik geniet van allebei de dieren.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:34

Oenka schreef:
ik las ergens dat katten slimmer zijn etc,

Waarom gebruiken ze dan geen katten bij hulp verlening?
Mensen die gehandicapt zijn of blind, ja die hebben een hulphond.
De politie gebruikt voor het zoeken dan dingen, ja een hond
Ook voor het pakwerk, ja een hond.
Dat heb ik katten niet zien doen...daarom vind ik ook dat er gewoon meer kan met mens en hond dan met mens en kat.

Je kan er niet meer mee, maar het gaat op een hele andere manier. Als je idd totale gehoorzaamheid wil, een dier wat gericht is op samenwerken en gelukkig wordt van braaf kunstjes doen, dan moet je zeker voor de hond gaan. Een kat is gewoon niet/minder gericht op samenwerken en veel onafhankelijker. Heeft absoluut NIKS met slimheid te maken maar puur het verschil tussen een roedeldier en een semi-solitair dier.
Een kat kan je veel leren, maar niet op de manier waarop je een hond traint. Bij de dingen die je noemt, heb je betrouwbaarheid nodig. Het dier moet braaf bevelen opvolgen op het moment dat het nodig is, zonder daar een eigen idee over te hebben maar eigenlijk blind volgen 'omdat baas het zegt'. Daar is een hond ideaal voor, aangezien het als een roedeldier al intern tevreden is met het samenweken an sich.
Een kat vind het over het algemeen helemaal niet boeiend om samen te werken en dus te doen wat je vraagt, tenzij er op een andere manier een beloning aan vast zit. En die beloning is voor elke kat weer anders en er zitten er ook bij die je gewoon uitlachen als je probeert te trainen.

Ik ben eigenlijk van mening dat je totaal niet kan zeggen welke soort slimmer is, liever of wat voor vergelijkingen dan ook. Appels met peren vergelijken! Het zijn totaaaaaaaaaal andere soorten, met beide hun eigen krachten, charmes en eigenaardigheden. Dat jij de charme van een kat niet begrijpt zegt meer over jou persoonlijk dan over de kat als diersoort.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:37

Ik ben een hondenmens in hart en nieren :).

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:39

Mijn hond gedraagt zich eerder als een kat dan als een hond. Heb ook katten gehad die net honden waren, qua gedrag. Wat zegt dat dan over mij?

Om antwoord te geven op de vraag: Geen idee. Vind ze allebei leuk. Juist omdat ze zo verschillend zijn (meestal dan, mijn hond uitgezonderd) van karakter hebben beide diersoorten hun eigen charmes.

Heb eigenlijk vooral moeite met mensen die een hekel hebben aan een bepaalde diersoort. Ik snap dat niet.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 10-06-13 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:41

Peppertree schreef:
Mijn hond gedraagt zich eerder als een kat dan als een hond. Heb ook katten gehad die net honden waren, qua gedrag. Wat zegt dat dan over mij?

Dat een dier bij jou zich mag gedragen zoals het zelf wil? Niet in een hokje gepropt maar lekker vrij :-)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:47

Het is meer zo dat hij luistert als hij zin heeft, precies weet wanneer we gaan eten, het liefst de hele dag slaapt en soms heel blij is als je thuis komt...en je soms nog geen blik waardig gunt. Een omschrijving die ook bij de katten zou passen die ik gehad heb. Niet bij de kruising border collie die ik ook heb.

Als het echt moet luistert hij wel hoor. Soms vraag ik me alleen ernstig af of ik hém nu heb opgevoed...of dat hij mij heel goed heeft opgevoed. Tja.
In een hokje proppen gaat trouwens ook niet lukken met hem. Als hij het niet sloopt schreeuwt ie net zo lang tot iemand hem eruit laat. :D

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:53

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:05

Ik ben gekker op katten dan op honden, maar dat kan ook komen omdat ik nooit een hond gehad heb.

Vind honden van vrienden en familie wel ontzettend leuk maar er gaat zoveel meer tijd in een hond zitten dan een kat dat ik dat een hond niet aan wil doen.

Ik heb sinds oktober 2 hele mooie lieve geweldige schattige knappe poezendames uit het asiel gehaald :+: Nu ze goed gewend zijn worden ze ook steeds meer gericht op ons.
Zodra mijn vriend achter de computer gaat ligt er een kat half op zijn toetsenbord zijn arm te knuffelen :+ 's nachts lig ik met Mona (de oudste) lepeltje lepeltje en Lisa ligt te waken aan ons voeteneind, neus richting de deur :)

Als we 5 minuten weggeweest zijn en we komen thuis lijkt het alsof we weken niet thuis geweest zijn. kopje na kopje, de jongste kwebbelt je oren ervanaf en het eerst komende uur kan je verwachten dat ze je niet met rust laten :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:18

Het bijzondere is dat ik een kattenmens ben, maar dat wij alleen een hondje hebben (mijn eerste huisdier! Altijd alleen schapen, paarden en vissen gehad) en dat zij het meest fantastische hondje is van de hele wereld. Daar kan geen kat tegenop. Ben stapelgek op haar en ik had nooit gedacht dat een hondje zooooo leuk zou zijn. Toch blijf ik helemaal gek van katten, kan ik ze uren aanhalen en wil ik nog steeds graag een kat hebben. Je kan echt meer met een hond, ze zijn vaak dankbaarder, etc. Ik vind het helemaal niet gek als mensen een hond leuker vinden. En toch geef ik de voorkeur aan een kat. Natuurlijk hangt het wel van de kat/hond af. Er zijn genoeg katten waar ik niets mee heb en genoeg honden die ik meer dan fantastisch vind.

Wij hebben ons hondje geadopteerd uit Roemenie. Ze is niet zo snugger, maar wel ontzettend lief en makkelijk. Ze is net zo groot als een kat en ligt altijd in de vensterbank op de uitkijk. Ook probeert ze altijd vogels te vangen (die ze overigens alleen te pakken krijgt als ze op sterven na dood zijn), terwijl konijnen haar niets interesseren. Dus misschien zie ik ergens iets kattigs in haar. :+

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:22

Blijkbaar zijn er ook gewoon katten geboren in een hondenlichaam, Lorette! :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:43

_Lorette_ schreef:
Je kan echt meer met een hond, ze zijn vaak dankbaarder, etc. Ik vind het helemaal niet gek als mensen een hond leuker vinden.

Ook hier wil ik toch weer even aangeven dat je niet kan zeggen dat je MEER met een hond kan, het is gewoon anders. Een hond kan je dankbaarder noemen als je vind dat elke soort dankbaar moet zijn om hetzelfde. Diezelfde dankbare hond is ineens niet meer zo dankbaar als je hem in een vogelkooitje gaat houden, of als een paard in de wei laat lopen.
Waarom moet een kat dan wel dezelfde behoeftes hebben als een hond? Elk dier kan dankbaar zijn, ik heb hele dankbare katten gehad en gekend. Ik word op dit moment zielstevreden aangekeken door de kat op mn schoot, ze is gewoon zeer tevreden met een tukje op mn warme schoot en is mij daar zeer dankbaar voor.
Je kan meer met een hond als de soortspecifieke kenmerken (roedeldier o.a.) beter bij jou als persoon passen dan de kenmerken van een kat. En ik vind het daarom ook helemaal niet gek dat veel mensen liever een hond hebben, omdat veel mensen het fijn vinden om een afhankelijk dier te hebben, die evt kunstjes kan leren, luistert als je dat nodig vind maar vooral het fijn vinden als zo'n dier het liefst de hele dag bij je is. Dat voelt sneller als een maatje dan de onafhankelijke en eigenwijze kat.
Maar ik kan legio voorbeelden geven van de sterke band tussen mij en mijn katten (incl 'wilde' buitenkat) en bij mij past dat onafhankelijke juist goed. Ik wil dat de muisjes op mn terrein worden gevangen, zonder dat ik daarom hoef te vragen. Ik wil vrijheid houden om een dagje de deur uit te gaan zonder een dier mee te nemen. Ik wil de liefde en warmte van een dier, puur omdat dat dier dat aan mij wil geven, omdat het mij volledig in zn persoonlijke ruimte accepteert (hetgeen bij een kat een privilege is, een bewijs dat je de kat goed behandelt). Ik kan dus meer met katten, omdat ze beter aansluiten bij mijn wensen en verwachtingen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:47

Ik ben het met je eens, hoor. Maar toch vind ik het ergens 'logischer' om hondenliefhebber te zijn. Misschien omdat ze afhankelijker zijn en de mens het vaak fijn vindt om voor afhankelijke dieren te zorgen.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:49

Ik vind een hond leuker dan een kat, je kan er net wat meer mee doen. Maar een kat is veel makkelijker gaat zelf naar buiten,. hoeft ze niet uit te laten en ze vangen muizen..

Maar ondanks dat krijg ik over 4 weken een kitten en over 5 weken een pup, kunnen ze mooi samen opgroeien :j

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:51

Ik heb meer het idee dat katten dankbaarder zijn. Honden zijn meer gehoorzaam, ik heb het gevoel dat die meer komen omdat ze dat opgelegd word. Onze katten liepen altijd mee naar school, naar de winkel, als we de hond gingen uitlaten, terwijl de hond blij was als ie mocht doen wat ie wilde.
En over trouw gesproken, gister kwam een vriendin die hier om de hoek woont. Kat liep mee, ging voor de deur zitten. Anderhalf uur later zat ie er nog steeds voor de deur te mauiwen, en liep zo weer mee terug naar huis. :P

Toch vind ik honden leuker, noujuist omdat je er meer mee kunt.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:15

Ik ben een dieren vriend en vind dus eigenlijk alle (huis) dieren leuk (anders ben je in mijn ogen ook geen dierenvriend nl.). Honden en katten vind ik dus allebei helemaal leuk.

Toch ga ik als ik moet kiezen voor een kat. Ik vind het toch net iets leuker dat ze wat meer 'attitude' hebben dan een hond. Een hond is een echte pleaser, een kat heeft zijn eigen mening (als je het zo kan noemen) en een sterke persoonlijkheid, dat vind ik prachtig. Ik vind het ook op de een of andere manier dankbaarder dat ze zo aan je hechten, en dan niet alleen omdat het in hun natuur zit om de baas te gehoorzamen.

Daarnaast vind ik het ook gewoon praktisch dat ze een stuk zelfstandiger zijn. Ik kan rustig de hele dag weg als dat zo uitkomt en hoewel ze ons dan echt wel missen redden ze zich prima alleen.

Maar honden vind ik ook erg leuk, en daarvan is het weer leuk dat je ze mee kunt nemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:31

Cerilene_ schreef:
Ik ben een dieren vriend en vind dus eigenlijk alle (huis) dieren leuk (anders ben je in mijn ogen ook geen dierenvriend nl.). Honden en katten vind ik dus allebei helemaal leuk.

Dat vind ik wel raar... Ik vind katten niet leuk. Ben ik daarom minder dierenvriend dan jij dat bent? Wat definieert een dierenvriend in deze?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:32

Thuis heb ik altijd een kat gehad. Dier was helemaal gek op mij, vertoonde met mij een veel sterkere band dan met mijn ouders. En ik gaf haar haar eten bijna nooit, mijn moeder was vaak eerder thuis.
Als ik thuis kwam uit mijn werk, en Juul ook alweer binnen was van het buitenspelen, werd ik belaagd door een kopjesgevend, kusjesgevend en spelend poezenbeestje. Moest altijd eerst een uurtje met haar spelen voor ik iets anders mocht doen. 'S avonds voor het slapen gaan en 's morgens was ze altijd bij mij om te knuffelen en te kroelen en bij me te zijn.

Toen kreeg ik een relatie met mijn vriend. Hij had een poolhond van 10 (op dat moment) en serieus die deed niets voor zijn baas :n niets geen ZIT of PLAATs :n hij was blij als er eten op tafel kwam en als je thuis kwam, maar voor de rest lag hij alleen maar te slapen.
Qua veiligheid was ik veiliger zonder hem als met hem, waaks was hij niet en in ruil voor een koekje wees hij gelijk even aan waar alle dure spullen stonden ;)
Meelopen deed hij netjes, altijd aan de riem en nooit los. En een aantal dingen waren wel aangeleerd, in de auto springen enzo.
Hoewel we wel een band hadden, is mijn band met de poes die bij mijn ouders is blijven wonen 100x sterker.
Nog steeds als ik de straat in rijd en ze buiten is komt ze hard mauwend aanrennen en weet ze niet hoe snel ze in de auto moet springen om mij kopjes te komen geven.
Even voor de duidelijkheid: woon al 4,5 jaar niet meer thuis ;)

De hond is inmiddels ingeslapen helaas, het is erg stil in huis en mis hem behoorlijk :) Toch hebben wij er heel bewust voor gekozen om geen nieuwe hond te nemen. Wij ervaarden de hond als een flink blok beton aan ons been, konden nergens heen zonder hem (of zonder opvang/kennel voor hem te regelen) en hij kon ook niet overal mee naar toe.

Over 12 dagen komen er twee katertjes bij ons wonen, binnenkatjes want buitenspelen kan niet omdat wij geen buitenruimte hebben om af te zetten.
Ik verwacht een hechte band met de twee mannen op te bouwen en veel liefde te kunnen geven en te ontvangen :)

Ik ben een kattenmens want ben bang voor honden (behalve onze Herrie, daar was ik inmiddels aan gewend)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:42

_San87_ schreef:
Dat vind ik wel raar... Ik vind katten niet leuk. Ben ik daarom minder dierenvriend dan jij dat bent? Wat definieert een dierenvriend in deze?

Dan ben je dus een hondenvriend, maar dat maakt je m.i. nog geen dierenvriend.
Niet iedereen hoeft ieder dier even leuk te vinden, of er een te willen hebben, maar een bepaalde diersoort niet moeten of zelfs haten (niet in jou geval hoor, maar meer in het algemeen) vind ik überhaupt heel vreemd. Als je al zulke sterke gevoelens over een onschuldig balletje haar kan hebben...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:46

Cerilene_ schreef:
_San87_ schreef:

Dan ben je dus een hondenvriend, maar dat maakt je m.i. nog geen dierenvriend.
Niet iedereen hoeft ieder dier even leuk te vinden, of er een te willen hebben, maar een bepaalde diersoort niet moeten of zelfs haten (niet in jou geval hoor, maar meer in het algemeen) vind ik überhaupt heel vreemd. Als je al zulke sterke gevoelens over een onschuldig balletje haar kan hebben...

Rare redenatie. Ik vind katten niet leuk, ik wil ze zelf niet hebben, maar ik wens ze niks toe en zorg er altijd voor dat de katten waar ik zorg voor draag, netjes verzorgd achterblijven en dus niks te kort komen. Volgens mij is dat wat een dierenvriend definieert, zorgen dat alles er goed bij staat, ook de dieren waar je zelf niets of weinig mee hebt.

Dat mensen dieren echt kunnen haten snap ik ook niet zo goed, maar daar gaat het hier eigenlijk niet over.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:57

Dan hebben we hier een onenigheid over de definitie van het woord 'vriend'. Wat voor mij meer inhoud dan iemand niet iets aandoen. Maargoed het is niet bepaald belangrijk in deze discussie om hierop door te gaan lijkt me.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 16:56

_Lorette_ schreef:
Ik ben het met je eens, hoor. Maar toch vind ik het ergens 'logischer' om hondenliefhebber te zijn. Misschien omdat ze afhankelijker zijn en de mens het vaak fijn vindt om voor afhankelijke dieren te zorgen.

Idd zo denk ik ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:30

_Lorette_ schreef:
Is dit een topic om mensen te vragen welke voorkeur zij hebben (kat of hond)? Of een topic om mensen ervan te overtuigen dat een hond beter is dan een kat? :+

Volgens Oenka dat laatste :+

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 17:43

dat is niet waar, ik wil alleen goede argumenten