Oenka schreef:ik las ergens dat katten slimmer zijn etc,
Waarom gebruiken ze dan geen katten bij hulp verlening?
Mensen die gehandicapt zijn of blind, ja die hebben een hulphond.
De politie gebruikt voor het zoeken dan dingen, ja een hond
Ook voor het pakwerk, ja een hond.
Dat heb ik katten niet zien doen...daarom vind ik ook dat er gewoon meer kan met mens en hond dan met mens en kat.
Je kan er niet meer mee, maar het gaat op een hele andere manier. Als je idd totale gehoorzaamheid wil, een dier wat gericht is op samenwerken en gelukkig wordt van braaf kunstjes doen, dan moet je zeker voor de hond gaan. Een kat is gewoon niet/minder gericht op samenwerken en veel onafhankelijker. Heeft absoluut NIKS met slimheid te maken maar puur het verschil tussen een roedeldier en een semi-solitair dier.
Een kat kan je veel leren, maar niet op de manier waarop je een hond traint. Bij de dingen die je noemt, heb je betrouwbaarheid nodig. Het dier moet braaf bevelen opvolgen op het moment dat het nodig is, zonder daar een eigen idee over te hebben maar eigenlijk blind volgen 'omdat baas het zegt'. Daar is een hond ideaal voor, aangezien het als een roedeldier al intern tevreden is met het samenweken an sich.
Een kat vind het over het algemeen helemaal niet boeiend om samen te werken en dus te doen wat je vraagt, tenzij er op een andere manier een beloning aan vast zit. En die beloning is voor elke kat weer anders en er zitten er ook bij die je gewoon uitlachen als je probeert te trainen.
Ik ben eigenlijk van mening dat je totaal niet kan zeggen welke soort slimmer is, liever of wat voor vergelijkingen dan ook. Appels met peren vergelijken! Het zijn totaaaaaaaaaal andere soorten, met beide hun eigen krachten, charmes en eigenaardigheden. Dat jij de charme van een kat niet begrijpt zegt meer over jou persoonlijk dan over de kat als diersoort.