kipjes, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: kipjes, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:05

In de zomer lopen ze hier ook veel buiten maar in de winter hebben ze wel extra nodig hier. Meel bevalt mij het best omdat alles het kan eten. Korrel was wat te groot voor de kleintjes.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:06

We hebben 5 Colombia Wyandotte Kippen en 1 Colombia Wyandotte Haan

1 april hebben we ze buiten lopen in grote ren met nachthok

1 oktober hebben we ze binnen in grote kippenhok

Kippen leggen nog elke dag vers eitje nu ook dat winter is

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:11

Ik heb nu 3 Marans kippen en 1 Marans haan(zwart-roodkoper).
3 Brahma's (patrijskleur)
1 Wyandotje (wit columbia).

Het Wyandotje heb ik het langste. Het enige nageslacht wat is overgebleven van de 2 oorspronkelijke Wyandotjes (Swiebertje en Saartje :) ) die ik ooit gekocht heb. De vos he... :( .
Foto Saartje met Kwik, Kwek en Kwak.
Afbeelding

De Marans heb ik afgelopen jaar gekregen van een Oom van mijn man.
De haan is een rotbeest. Die valt je aan als je niet uitkijkt.
Op een of andere wijze is hij al 1 oog kwijtgeraakt toen hij een dagje was overgevlogen naar de buren. Nu moet je dus helemaal uitkijken als je langs hem loopt, want nu wil hij ook wel eens uit schrik tegen je benen opvliegen -O- . En dan schrik ik me dus elke keer weer wezenloos :+ .
Het is dat ik kuikens wil fokken van hem dit jaar, want anders zat hij al in de soep....denk ik...want manlief vindt hem te mooi en stoer om te slachten :P .

Ik heb nu ook vrijwel geen eieren.
7 kippen en misschien 3-4 eieren per week.
Ik heb ooit maar 4 legkippen gehad en toen hadden we zelfs in de winter zeker 14 eieren per week.
In de zomer tot 25 eieren per week !!
Kreeg de eieren helemaal niet weggegeten met 3 personen.
Maar ja, die kippen zijn ook niet ouder geworden dan 3-4 jaar. Laatste jaar legden ze helemaal niks meer. Echte legkippen leggen zich dus letterlijk echt kapot.

Ik hoop met de sierkippen toch langer te doen, al leggen die niet zo veel.

ALs hok hebben we een speelhuisje gekocht, een leghok aan een kant eraan gemaakt, een hoge stok in de nok. Ze passen er net op met zijn allen.
Afbeelding

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:18

@Isa-Bonny: ziet er leuk uit, zo'n speelhuisje als hok :j .

Hier een heel duur hok met ren gekocht, maar kippen dus altijd buiten, alleen om te slapen gaan ze naar binnen.
Ik zal dan ook alleen nog maar een nachthok met neskast kopen als er straks nog kippen bij komen.
M.n. de aquarana's slapen erg graag in de boom bij mooi weer, trouwens.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:37

Hok was € 100,00 op MP incl. RVS frame met steigerplanken waar het geheel op staat :D . Zo rot de bodem dus ook niet weg. Alleen voor het leghokje hebben we nog wat hout moeten kopen.

Ik had hiervoor een nachthokje van 1m2 op poten. Geschikt voor max. 4 kippen.

Die heb ik na de koop van het grote speelhuis te koop gezet. Mensen bleven maar bieden! Heb er net zoveel voor terug gekregen als we voor het speelhuis betaald hadden, mazzel.. :D

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:40

Ik kom hier ook even binnenvallen hihi,
wij hebben zijdehoenders,kriel wit en parelgrijs.
En hopelijk vanaf volgende week sabelpootjes,in de kleur isabel.
Vond het zo'n bijzonder mooie kleur, was er opslag verliefd op!
zoals nu lijkt..zijn ze allen bevrucht nu hopen op een goeie uitkomst,(lang leve de broedmachine)

Wij hebben gewoon thuis wat kippen...
maar ook bij mijn schoonouders,
daar hebben we wyandotte,grote bielefelders...ook erg mooi groot ras trouwens!

& nog wat kipjes zou is kijken wat dat is dan haha

Hier lopen de bielefelder hanen en hennen wel allemaal bij elkaar, dit gaat erg goed bij ons.

Maar de andere rassen leven samen met een haan en over het algemeen 3 hennen.dit voor een goeie bevruchting.
:D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:56

Hier hebben ze onbeperkt legkorrel en krijgen ze bijna elke dag wat graanmix gestrooit. Voor de rest zullen ze het zelf bij elkaar moeten scharrelen... Ik zie ze vaak bij het hooi van de paarden :Y)

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:12

Ja dat vroeg ik me nu ook af of ze niks extra's moeten want ik kook nu elke dag rijst voor ze en doe ik wat yoghurt doorheen met wat ham of wat anders.. alles is nu zo hard dat ze niet kunnen scharrelen dan alleen op de mesthoop. Vind ik zo sneu. Maar nu zitten dan ook de halve dag bij me terrasdeur zo van daar komt het lekkers uit de keuken. Heb ik dus niet handig gedaan geloof ik. Ze hebben in dr hok ook volop voer graanmix van Havens. Ze gaan ook niet op tijd dr hok in sávonds en vind ze nogal eens bij de paarden in de inloopstal en kletsen dat ze dan doen en drijf ik ze maar naar het nachthok. Ben als de dood dat ze opgevreten worden.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:14

Een kippentopic :)

Ik heb hier 2 krieltjes, weet zelf niet echt wat voor een ras (kreeg ze toen ik in groep 8 zat en dacht er toen niet echt over na ;)). Een witte en een zwarte. Ze waren eigenlijk heel tam, helaas door ziekte van mijn kant een paar jaar minder met ze kunnen doen, en nu hebben ze een onhandig hok (waar ik niet zelf in kan gaan zitten) dus ga er ook niet meer opnieuw mee beginnen. Ze zijn nu ook al best wel oud, dus tja, laat ze maar lekker genieten zonder stress...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:19

SorpresaKyra schreef:
Ja dat vroeg ik me nu ook af of ze niks extra's moeten want ik kook nu elke dag rijst voor ze en doe ik wat yoghurt doorheen met wat ham of wat anders.. alles is nu zo hard dat ze niet kunnen scharrelen dan alleen op de mesthoop. Vind ik zo sneu. Maar nu zitten dan ook de halve dag bij me terrasdeur zo van daar komt het lekkers uit de keuken. Heb ik dus niet handig gedaan geloof ik. Ze hebben in dr hok ook volop voer graanmix van Havens. Ze gaan ook niet op tijd dr hok in sávonds en vind ze nogal eens bij de paarden in de inloopstal en kletsen dat ze dan doen en drijf ik ze maar naar het nachthok. Ben als de dood dat ze opgevreten worden.

Ooohh dat had ik in de zomer toen ik ze net had... en heel het terras onder de kippenpoepjes rond de achterdeur. En zéuren dat ze deden! En HARD! :') (en ik heb buren)
Heb ze er twee keer weggejaagd door met een keukenhanddoek te zwaaien, en nu zitten ze er nog wel af en toe lekker in het zonnetje maar het zeuren is afgelopen. Ik geef ze ook bewust niets meer vanuit/in de buurt van de achterdeur.

Extra's geef ik ze nu niet. Ik spit elke ochtend met een riek een stukje tuin om, zodat ze zachte sneeuwloze aarde hebben en daar strooi ik graan op, met wat gedroogde meelwormpjes. De rest halen ze wel uit het legmeel, daar zit ook al veel graan doorheen. In het weekend krijgen ze wel tomaatpitjes, en yoghurt met kellogs' (gezellig, twee bakjes klaarmaken op het aanrecht, eentje voor mij eentje voor de kips :') ) maar dat krijgen ze eigenlijk altijd, niet omdat het zo koud is.

Oh, en die van mij kennen het commando "UH!". Als ik de deur open deed en ze liepen me in de weg, of ik wilde ze weg hebben dan zei ik 'UH!' en dan rennen ze weg joh! haha! Ook gedaan door een paar keer UH! te roepen, en dan met een handdoek te zwaaien. Die connectie was er binnen een paar seconden! Zo krijg ik ze nu ook uit de schuur ed. Retehandig 8-)

Alleen sneu dat ik UH! ook gebruik voor de poesjes... dus Snoetje zit me af en toe aan te kijken van 'ik doe toch niets verkeerd?' niet zo handig misschien... hahahaha!!
Laatst bijgewerkt door Amaris op 17-01-13 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:21

Hok waar je niet in kan zitten @RubyRed? Maar mag ik vragen waarom je er dan bij wilt gaan zitten? Leer je ze dan iets ofzo. Ja weet ik veel. Begrijp me niet verkeerd maar voor mij is een een kip een kip en vind ze helemaal leuk maar verder zou ik niet weten wat ik ermee moest doen om eerlijk te zijn. Ben daar wel benieuwd naar eigenlijk..

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:26

Ik heb ook kippen, 2 hennen en een haan. Weet ff niet welk ras. Wij hebben een groot hok in de boomgaard staan en de boomgaard zelf is afgesloten met een hek van tuingaas waar alleen de kat doorheen kan. (de kat en de kippen moesten op het begin alleen wel aan elkaar wennen) de kippen kun je tam maken door zelf iedere ochtend en middag/avond te voeren en eventueel water te verversen. verder is het altijd handig om ze aan je stem te laten wennen, veel praten dus. Ik ging ook heel vaak gewoon bij de kippen zitten en hielp ze dan met scharrelen. Sindsdien hoef ik maar op de grond te gaan zitten of ze springen al op mijn schoot :')

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:27

Ja dat klopt ik krijg er wat van want ze schijten hopen van een Jack Russel om maar een vergelijking te maken. Nu hebben wij een patio en dus vinden ze het heerlijk om daar te zitten maar ze tikken ook steeds tegen het raam van de deur die gekkerds..Spitten word hier helaas niks meer maar dus legmeel en al die andere lekkernij mag ik geven. Dat is fijn om te horen dan ga ik dat menu eens voor ze in mekaar flansen. Dus die kellogs lusten ze ook graag..nou dat word dan smullen voor ze want dat rijst is ook maar eentonig. Tomaten lusten ze niet kwam ik achter..Dan zal ik ze dat maar op het erf gaan geven en niet meer bij de achterdeur misschien helpt dat dan. Ehm wegjagen kan ik niet hoor vind dat zo sneu.. :o
Dank je wel voor de voertips!

Ja dat springen op schoot dat doen ze wel maar moet ik niks van hebben..hihi..ehm ik klets tegen alle beesten dus dat is geen probleem. Ja als ik maar roep naar ze zijn het net van die roadrunners en lig ik helemaal in de deuk en staan ze echt naar me te kijken van kom maar op met dat eten. Ik ben een echte penny onder de kippenhouders hoor.. :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:30

Oh SorpresaKyra, dan moet je voor de gein eens alleen het binnenste van een tomaat geven, alleen de pitjes-prut. Tomaat hoeven die van mij ook niet, maar die pitjes! Joh! JUM! haha!

Ik weet niet of je in duitsland zo'n beetje 'ons' weer hebt, maar anders kun je het met een riek eens proberen, na al deze dagen vries hier in NL is nog alleen maar het bovenste deel van de grond bevroren.

En inderdaad, schijten dat die beesten kunnen!! Vooral de eerste poepen buiten het hok 's morgens. Sjeesus, dat is me (letterlijk) een hoop man. Niet normaal....

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:58

SorpresaKyra schreef:
Hok waar je niet in kan zitten @RubyRed? Maar mag ik vragen waarom je er dan bij wilt gaan zitten? Leer je ze dan iets ofzo. Ja weet ik veel. Begrijp me niet verkeerd maar voor mij is een een kip een kip en vind ze helemaal leuk maar verder zou ik niet weten wat ik ermee moest doen om eerlijk te zijn. Ben daar wel benieuwd naar eigenlijk..

Nouja, ik vond het wel leuk als ze uit mn hand konden eten en makkelijk opgepakt kunnen worden. Nu moet ik me daarvoor in ongeveer 17 bochten wringen en lukt het nog niet ;). Maarja, dat is dan maar zo. Toen ik klein was vond ik het wel leuk dat ik mijn kippen kon knuffelen, nu maakt me dat niet zoveel meer uit ;).

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:14

Oh bedoel je zo @RubyRed ja dat is ook wel geinig als ze uit je hand eten ik dacht je houd hele sessies in dat hok ofzo.. ;)
En leert ze van alles en nog wat..ja had toch gekund..

Nou ik hou het alleen bij roepen want ben van nature panisch voor alles wat vleugels heeft dus ben ik al blij als ze luisteren..

Dus de binnenkant zal ik er eens uitpilken van die tomaat..ik dacht dat moeten ze niet en kieperde in zo het vuilnis weer in. Ga ik dat doen die pitjes geven.

Nee het is hier echt stijf bevroren want was ook al met de tractor met de schop eraan bezig geweest en dat lukte al niet dus dat word hem niet..gewoon dus wat bijvoeren met wat extra's zo nu en dan begrijp ik.

Ik had me alwel ingelezen over kippen en veel vragen aan mensen met kippen kwa ziektes enzo maar hoe of wat in de winter kon ik niet echt veel van vinden. Nu ben ik weer wat wijzer he. Ik wil het wel allemaal goed doen en dat het die beestjes aan niks ontbreekt.

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:43

wat vinden jullie van mijn geweldige cochin kriel haan browny? :D

Afbeelding

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:43

SorpresaKyra schreef:
Oh bedoel je zo @RubyRed ja dat is ook wel geinig als ze uit je hand eten ik dacht je houd hele sessies in dat hok ofzo.. ;)

Haha nee ik ben geen kippenfluisteraar ofzo :P. Zou wel gaaf zijn als je kippen allemaal kunstjes kunnen...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:45

mooi die haan!

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:46

Browny is wel een knapperd hoor..

Haha @ rubyred vind de kunstjes die ze nu doen gek zat.. ;)

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:48

set_elkol schreef:
mooi die haan!

dankje hihi :+

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:49

SorpresaKyra schreef:
Browny is wel een knapperd hoor..

Haha @ rubyred vind de kunstjes die ze nu doen gek zat.. ;)

dankje het is een knappe jongen ja <3
mijn kippen kunnen niet echt kunstjes, behalve naar je toe komen als je ze roept en op schoot :+
( ik had wel een haan die je op ze rug kon leggen en toen viel die in slaap)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:53

Ik heb 3 hennetjes; 1 zwarte krielzijdehoen en 2 vuinisbakken-krieltjes :)) Ze zitten in een hok van 1,5x 80 in een ren van 1,5x11 en lopen overdag in de tuin los. Ik meng legkorrel met gemengde granen en daar krijgen ze 2 keer per dag een bakje van. Verder eten ze wormen, onkruid, gras en andere insecten die ze tegenkomen. Af en toe krijgen ze fruit, groente en rijst bij.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:35

SorpresaKyra schreef:

Nou ik hou het alleen bij roepen want ben van nature panisch voor alles wat vleugels heeft dus ben ik al blij als ze luisteren..

Dus de binnenkant zal ik er eens uitpilken van die tomaat..ik dacht dat moeten ze niet en kieperde in zo het vuilnis weer in. Ga ik dat doen die pitjes geven.

Nee het is hier echt stijf bevroren want was ook al met de tractor met de schop eraan bezig geweest en dat lukte al niet dus dat word hem niet..gewoon dus wat bijvoeren met wat extra's zo nu en dan begrijp ik.

Ik had me alwel ingelezen over kippen en veel vragen aan mensen met kippen kwa ziektes enzo maar hoe of wat in de winter kon ik niet echt veel van vinden. Nu ben ik weer wat wijzer he. Ik wil het wel allemaal goed doen en dat het die beestjes aan niks ontbreekt.

Hier kun je echt mega veel vinden, het 'bokt' der kippen, haha!

www.kippenforum.nl

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:58

Ah super ga ik daar eens snuffelen...thanks