Nichtje gebeten door hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Nichtje gebeten door hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 10:33

Kijk, die laatste paar Posts kan ik wat mee! (en daar hadden we 9 pagina's voor nodig ;) )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:38

Duhelo schreef:
Maar je hond kan niet leren zonder dat ze meegaan ...

Klopt, maar die gaat dan dus pas mee als de hond iig goed onder appel staat a) in thuissituatie b) in oefensituaties als in de hondenclub c) in situaties waarin je nauwelijks een kip tegenkomt en situaties onder hondenmensen die weten hoe te handelen voor je ze meepakt naar gelegenheden waar veel andere mensen komen die misschien helemaal geen verstand van honden hebben. En dan nog aangelijnd en aan de voet bij een oplettende baas.

Idem met het paard wat eerder genoemd werd, een paard wat thuis al losse voeten heeft, pak je niet mee naar een openbaar bos en al helemaal niet naar een dorpscentrum. Die voed je eerst thuis op, en als hij thuis al niet betrouwbaar te krijgen is, dan is het pech gehad, dan kan hij dus niet mee ergens naar toe.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:43

Duhelo helemaal gelijk!

En arrogantie van sommige hondenbazen?!
Heeft daar niets mee te maken, ik blijf er bij, ik laat mijn dieren niet thuis voor onwetende mensen hoor.
Mijn honden gaan en blijven overal meegaan hoor ;)!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:55

Het gaat er niet om wie er schuld heeft. De eigenaar van de hond is in ieder geval aansprakelijk voor de dingen die zijn hond doet en in dit geval dus voor het bijten van een kind. Lijkt me dat de eigenaar van de hond (of zijn verzekering) gewoon voor de kosten opdraait, logisch ook.

Aangifte zou ik misschien niet meteen doen. Het kindje heeft de hond niet aangeraakt, maar schijnbaar (natuurlijk onbewust) toch iets gedaan om de hond te triggeren. Dat hoeven wij niet te zien, wij spreken helaas maar slecht de hondentaal. De hond heeft het in ieder geval wél gezien en het is nog altijd een hond, dus die reageert honds. Niet wenselijk, maar dat weet de hond niet, die kent onze wet niet.

Oveigens zou ik nóóit mijn honden alleen ergens achter laten. Ze zijn stuk voor stuk enorm lief en van een paar durf ik met 99% zekerheid te zeggen dat ze niet bijten, maar dan nog....het blijven honden en die reageren nou eenmaal niet altijd zoals wij mensen graag zien.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:56

ik opteer eigenlijk ook voor de cold turkey methode. Beest gaat gewoon overal mee als ik dat nodig/leuk vind.
Zéker een pup.
Mijn berner bv desnoods met de nodige maatregelen (dus waar ze los kan gaat ze ook los, indien dat niet kan aan een flexi, en als ze aangelijnd moeten met passage van mensen of honden (in het bos) neem ik ze korter bij mij, met mondelinge waarschuwing.
Op een terrasje ligt ze tussen mijn stoel en de tafel (nouja, als ze niet weg is met de tafel op haar rug :D), of tussen mij en vriend/gezelschap die mee is. zodat er niemand over haar moet stappen (maar ik wil zowiezo niet dat er iemand over mijn honden stapt, enkel ik mag dat :D )
En als ik haar meeneem voor training naar echt drukke plaatsen gaat er een muilkorf op. (heb ik totnutoe nog niet gedaan want ik vind geen degelijke muilkorf :+ )

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:57

stef schreef:
Je eerste stuk klopt, echter wil de verzekering altijd weten of iets komt door een ongeluk. Dat is hier ja (er zijn derden bij betrokken), en ik kan me voorstellen dat de verzekering dan wil dat hè aangifte doet oid.
Maar hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik dus niet

Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet, je kan de rechtsbijstand bellen of jurdisch loket, die kunnen je daarmee wel helpen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:01

Tuurlijk moeten honden dingen leren door ze mee te nemen. Maar leren kan alleen als je ook kan corrigeren.
Kortom, erbij blijven (al dan niet op enige afstand). Als er van alles gebeurd en jij hebt er niet eens weet van omdat je in de supermarkt loopt heeft dat niks met leren te maken, wel met eigen gemak van de eigenaar ;)

Ik hoop dat jullie die mensen te pakken krijgen Stef. Vooral ziekenhuiskosten komen wel in aanmerking van vergoeding.
Dingen als telefoon/benzine ed zijn altlijd een wat grijs gebied. Zorg in ieder geval dat, mocht je die niet standaard krijgen, je alvast over deze en komende periode gespecificeerde telefoonrekeningen opvraagt.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:06

_Alarm_wlkp schreef:
Duhelo helemaal gelijk!

En arrogantie van sommige hondenbazen?!
Heeft daar niets mee te maken, ik blijf er bij, ik laat mijn dieren niet thuis voor onwetende mensen hoor.
Mijn honden gaan en blijven overal meegaan hoor ;)!

Ik zeg ook niet dat je je honden thuis moet laten, maar dat je de verantwoordelijkheid bij jezelf moet houden. Als jouw hond (of paard) niet betrouwbaar is bij andere mensen, is het jouw verantwoordelijkheid. Je kan niet verwachten dat de hele wereld met een boog om jouw hond heen loopt, daarentegen vind ik dat "de hele wereld" wèl mag verwachten dat jij als eigenaar alert bent op situaties die potentieel gevaarlijk zijn voor anderen. Dus als iemand langs jouw hond wil, dien je de hond weg te halen. Jij wil hem zonodig meenemen, zorg dan dat een ander er geen last van heeft.

Ontopic: Indien de verzekering een aangifte wenst, is dat dan mogelijk zonder dat het consequenties heeft voor de hond en zijn eigenaar? Als de eigenaar zich bereid toont om mee te werken en van dot incident heeft geleerd beter op zijn hond te letten, dan lijkt het me niet nodig dat de hond allerlei tests
ed moet doorstaan en de eigenaar ook nog eens een evt boete krijgt?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:07

In dat geval zou ik het gewoon onderling regelen. Dus dat je zus betaalt en dat de hondeneigenaar het bedrag terugstort. In plaats van aangifte doen bedoel ik dan, dat lijkt me erg omslachtig..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:15

Citaat:
'Andere mensen hoeven geen rekening te houden met het leerproces van mijn beesten. Niet braaf = niet mee '

Helemaal mee eens, we hebben nu eenmaal geen Disneyhonden ! Sommige honden kunnen het aan om mee genomen te worden naar drukke plaatsen met veel prikkels andere niet en zullen daardoor misschien eerder ongewenst gedrag vertonen. En dan nog is een trainingssituatie in mijn optiek heel iets anders dan de hond onbeheerd achterlaten bij een deur ...

en dus als er iemand gewoon voorbij kan lopen hoeven andere mensen er dus uberhaubt geen rekening mee te houden?
net laatst een kindje wat spontaan onder een van mijn pony's besloot te duiken omdat daar iets hing ? (ruin)
en als die pony dan iets had gedaan was die pony of ik als eigenaar fout geweest?

dit is waarom ik me even "boos" maakte , bij al onze dieren kan je gewoon voorbij lopen
maar het is van de gekke dat je als eigenaar er van uit moet gaan dat mensen dus NIET gewoon voorbij lopen ..

en ondanks waarschuwingen vaak nog niet doen , en wie is de gebeten hond ? juist m het dier
want dat is een robot die altijd 100% veilig moet zijn , toch ?

kleine kinderen hoeven niet meer aan de hand in het openbaar , dat zijn namelijk ook robotten die altijd 100% luisterd
en doet zoals verteld is .. en als ze te dicht bij een hond lopen en die reageert is het fout van de hond , loopt het kind de verkeerde afslag in , ziet iets anders leuk, even niet in volle aandacht van ouders , tegen een fiets of auto , is het dan een stoute fiets ?

loopt der een wild dier , en er gebeurd iets .. aangifte doen tegen natuurmonumenten ?
ligt er toevallig een sloot rijkswaterstaat?

hoe absurd ver word er verwacht dat verantwoordelijken (eigenaren,ouders etc ) gaan ?

@ stef je hebt gelijk , het hoe wat waar doet er nu niet toe

als je tante/oom de gegevens geven aan de eigenaar hond en ze beide de aansprakelijkheids verzekering inseinen
vechten zij (de verzekeringen) het onderling uit , wat er al niet direct bij de verzekeringen terecht komt (ziekte kosten bv)
kunnen ze dan gewoon bij eigen verzekering declareren en die vecht het uit met de die van de tegenpartij
hoeven ze dus verder niet veel voor te doen

Zoals ik het begrepen heb is er geen sprake van zwaar letsel , dus daar zal naar alle waarschijnlijkheid weinig mee gebeuren
als ze een keer over een losse stoeptegel struikeld zal het evt lidteken op neus ook niet door de gemeente vergoed gaan worden
en geestelijk .. ja ze zal een schrik kunnen overhouden , kan ook goed komen , zal iig meer "respect" voor het ruimte
van het dier over blijven (vermoed ik dan ) hoe iemand over een paar jaar is kan je nooit voorspellen
gebeuren wel vaker dingen in een kinds leven , je kan niet alle mogelijkheden waar iemand als volwassenne last van zou kunnen hebben
bij iemand of iets declaren als zijnde gevolg van ..

mijn zoontje heeft behoorlijk lidteken op zijn arm door een hond en weet/begrijpt na uitleg dat die zelf niet geheel onschuldig was in deze , was ook gewaarschuwd dat een hond zo zou kunnen reageren
maar als ouder kan je 10x zeggen .. als je dat doet KAN je vallen bv , vaak werkt dat en en soms
valt dat kwartje valt meestal pas echt als ze het dus gedaan hebben en gevallen zijn , thats life
maar die heeft buiten dus iets serieuser respect bij vreemde honden en dieren in het algemeen
er geen angst oid voor honden in het algemeen etc aan over gehouden ..
niemand is het zelfde

buiten evt melding naar de politie zou ik der niks aan doen en dit alleen INDIEN de eigenaar er nu niet meer rekening mee houd
en er dus kans is op herhaling , denk dat de eigenaar nu een gewaarschuwd mens is en echt
er nu serieuser rekening meehoud om herhaling te voorkomen
blijkt die heel laks etc dan zou ik dus wel melding doen , voor het geval er dus weerr iets zou gebeuren
als ze dan reeds een melding hebben kunnen ze bv de eigenaar verplichten een muilkorf om te doen
of verbieden de hond onbeheerd achter te laten etc

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:19

LZP -> BB

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:35

Toch is iedereen bezig zich te verdedigen om zn hond mee te nemen maar ik lees weinig reacties waarin staat dat de omgeving voor zo'n dier niet altijd veilig is.

Al is je hond nog zo lief en goed getraind dan nog blijft het voor een dier een risico om ergens in zn uppie voor de winkel op het baasje te wachten.
Zoals al eerder werd geschreven dat er dan van dat volk is wat de hond gewoon losmaakt en mee wil nemen,nou dan PLOF je toch van woede op dat moment?
En hoeveel hondjes worden zo ook gestolen?Ik wil het niet weten en ook niet meemaken dat als ik weer buiten de winkel kom en mn hond is ontvoerd!

En dat een hond dan stress krijgt en iemand bijt is wel logisch,hond ziet immers niet bij de persoon om welke leeftijd het gaat.

Bind je hond niet zomaar ergens vast en loop dan de winkel in,doe het niet want soms zijn de gevolgen onomkeerbaar!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 11:42

neehee, niet BB!

grmbl.. Ik zet het niet voor niks op LZP neer. Ik hoef niet enkel reacties van mensen die wat met honden hebben.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:48

Jeetje, dit heeft met aansprakelijkheid te maken..dus BB snap ik niet.. waarom dan niet naar Transport etcetc..als het niet op LPZ mag blijven?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:48

Bij ons is het in ieder geval niet zo dat er aangifte verplicht gesteld wordt. Je zult inderdaad de kosten kunnen claimen die verband hebben met het ongeval. Daar zitten ook telefoonkosten bij. Verder is het aan de letselschadebehandelaar om dit met jullie door te nemen. Er kan bijvoorbeeld ook een deel smartengeld bij zitten. Mocht je verwachten dat er bijvoorbeeld blijvend letsel is kun je altijd contact opnemen met een letselschadeadvocaat. Sommige werken op no cure, no pay basis. Zij kunnen jullie altijd adviseren of het zinvol is om met hen in zee te gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:04

En moet je zelf contact opnemen met zo'n behandelaar? Of komt dat weer via de verzekering? (iris)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:04

stef schreef:
En moet je zelf contact opnemen met zo'n behandelaar? Of komt dat weer via de verzekering? (iris)

Eerst wederpartij schriftelijk aansprakelijk stellen per aangetekende brief.
Laatst bijgewerkt door Petpa op 28-08-12 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:05

Nouja, we gaan sowieso (of we... mn zus dus ;) ) eerst proberen contact met die ouders te krijgen :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:07

Even weer temmen Stef en in de opmerking zetten waarom je het er niet mee eens bent :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:10

al gedaan, maar echt grmbl.... zie dit soort dingen vaker gebeuren. Maar das dan weer een andere discussie

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:12

nickyu schreef:
en dus als er iemand gewoon voorbij kan lopen hoeven andere mensen er dus uberhaubt geen rekening mee te houden?
net laatst een kindje wat spontaan onder een van mijn pony's besloot te duiken omdat daar iets hing ? (ruin)
en als die pony dan iets had gedaan was die pony of ik als eigenaar fout geweest?

dit is waarom ik me even "boos" maakte , bij al onze dieren kan je gewoon voorbij lopen
maar het is van de gekke dat je als eigenaar er van uit moet gaan dat mensen dus NIET gewoon voorbij lopen ..

en ondanks waarschuwingen vaak nog niet doen , en wie is de gebeten hond ? juist m het dier
want dat is een robot die altijd 100% veilig moet zijn , toch ?

kleine kinderen hoeven niet meer aan de hand in het openbaar , dat zijn namelijk ook robotten die altijd 100% luisterd
en doet zoals verteld is .. en als ze te dicht bij een hond lopen en die reageert is het fout van de hond , loopt het kind de verkeerde afslag in , ziet iets anders leuk, even niet in volle aandacht van ouders , tegen een fiets of auto , is het dan een stoute fiets ?

loopt der een wild dier , en er gebeurd iets .. aangifte doen tegen natuurmonumenten ?
ligt er toevallig een sloot rijkswaterstaat?

hoe absurd ver word er verwacht dat verantwoordelijken (eigenaren,ouders etc ) gaan ?

Waaah ik was ineens heel het topic kwijt :+

Ik vind idd dat je op openbaar terrein er zeker van moet kunnen zijn dat je dier geen gekke dingen uithaalt als andere mensen wel gekke dingen uithalen. Want op je dier heb je invloed en op het handelen van andere mensen niet, bovendien ben jij aansprakelijk voor de gedragingen van je dier, zelfs als je er niet bij bent!

Dus ja, ik hou er rekening mee dat er malloten zijn die achter mijn paard doorfietsen en hem een klap op zijn billen geven. Daarom mag de nuchtere stoicijnse hengst wel mee, en mijn rillerige ruin die bang is van vreemde mensen niet.

Ik hou er rekening mee dat er kinderen zijn die mijn knuffelzachte Berner Sennenteef om de nek vliegen alsof ze een teddybeer is en ik weet dat ze daarop niet reageert zolang ik erbij ben, maar ik zal haar niet alleen ergens laten liggen.

Ik hou er rekening mee dat er straks op de pensionstal onwetende kleine kindjes de hengst kort gaan passeren met hun manegeponietjes en ik weet dat hij dan met een voorbeen kan kappen en daarom blijft hij niet alleen aangebonden staan, ook niet als ik gewoon even wat vergeten ben uit de kast te pakken.

Als iemand met een dier op openbaar terrein komt, dan verwacht ik dat het dier a) luistert naar zijn baas en b) zodanig betrouwbaar is dat er pal langs gelopen kan worden, door ieder mens en ieder dier. Kan dat niet dan hou je hem thuis, of neem je maatregelen (muilkorven, hem aan de lijn houden, noem maar op). Dus ja, mijn kind moet gewoon op het terras langs die herder kunnen lopen en mijn hond moet op de stoep gewoon rakelings langs die jack russel kunnen lopen zonder dat er ineens een hond uitvliegt. In een openbare situatie is er geen 'te dicht', want je weet gewoon niet wat andere mensen of dieren gaan doen, daar heb je geen enkele invloed op. De factoren waar je invloed op hebt, DIE ga je sturen, zodat jij een veilige situatie creeert.

(dus ja, mijn kinderen grijp ik in hun nekvel als ze ook maar wijzen naar een vreemde hond en het kind dat het gore lef heeft om ineens weg te lopen krijgt zo'n veeg uit de pan dat ze het nooit meer in hun botte hersens halen, want DAAR heb ik invloed op.
Maar dat geeft andere mensen niet het recht om met hun onopgevoede k*tjoekels te doen alsof de wereld van hen alleen is en de opvoeding van iemand anders zijn getraumatiseerde beest zal me ook een rotzorg zijn. Ik sta nl. ook in voor de bescherming van mijn kinderen, mijn dieren en natuurlijk mezelf, dus als de eigenaar zijn verantwoordelijkheid over zijn beesten niet neemt, dan neem ik wel maatregelen om die veiligheid te garanderen, al moet ik het beest er hoogstpersoonlijk afschoppen.)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:31

ik denk dat aangifte weinig zin heeft en ik vind het mits de eigenaar van de hond mee werkt ook een beetje denigrerend
als je het samen op kunt lossen is dat veel beter.
dit is een situatie van 2 kanten, hond had niet mogen bijten, kindje had er niet zo dichtbij moeten lopen.
ik ben als kind ook gebeten door een hond die aan een paal lag bij de supermarkt.. en tsja.. eigenlijk mijn eigen stomme schuld, er werd altijd verteld dat ik niet zomaar naar honden mocht maar goed ik was er zo gek van dat ik het toch deed en toen hap. ik heb het overleefd hoor :P kan gebeuren.. ik vond het schuld van beide kanten. die eigenaar van de hond voelde zich heeel schuldig en is nog langs mijn huis gekomen om een kleurboek en nog iets te komen brengen, ik was het hele bijtincident allang vergeten :P

het verhaal betreft paarden, tuurlijk een paard moet eerst thuis heel goed zijn opgevoed. maar om een jong paard verkeersmak te krijgen zou je toch de straat op moeten.. en als ze dat de eerste keer een beetje spannend vinden en er ontstaat een gevaarlijke situatie.. wie heeft dan de schuld?? het paard omdat die wil vluchten? ik vind dat altijd zo krom gedacht dat ze nergens van mogen schrikken enz. al heb je je dier nog zo onder controle er kan zich altijd iets voordoen wat je als eigenaar niet in de hand hebt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:34

SaskiaKa schreef:
Wat naar voor je nichtje, hoop dat ze er geen blijvende schade aan over houdt. Ik zou contact opnemen met de eigenaar en via de verzekering een schadevergoeding proberen te regelen. Mocht je hier met de eigenaar van de hond niet uitkomen, dan pas zou ik aangifte overwegen.

De arrogantie van sommige hondeneigenaren die hier reageren vind ik ronduit stuitend!

_Alarm_wlkp schreef:
Sommige reacties maken me hier best vervelend.

Een hond moet leren en dat doet ie NIET door thuis te blijven!
Elke hond, ongeacht ras kan beginnen met bijten.
Een hond dat ergens aan een supermarkt vast ligt MOET gerust gelaten worden, anders is het eigen risico.
Veel honden hebben het niet op kinderen, als ouder moet je dat gewoon weten en zorgen dat je kind luistert.
Heb ook een bijtincident gehad met mijn Border Collie reu en dat had ie ook nooit gedaan.
Heb vele ervaring met alle soorten honden en ja mijn Duitsers gaan ook overal mee en als wij ergens
op een terras liggen waar genoeg plaats is om voorbij te komen moeten ze ook niet meteen als eerste
keus langs mijn honden gaan, zo simpel.

Maar dat er meteen naar de eigenaar gewezen word en evt de hond moet worden ingeslapen worden vind ik not done en kan ik zo kwaad om worden!

Je kan en mag niet verwachten van andere mensen en kinderen dat ze jouw hond met rust laten. Niet iedereen is bekend met dieren. Als jouw hond op een terras ligt en ik wil er overheen stappen, dan is het aan jou om je hond weg te halen voor ik er bij ben. En dat je je hond vanalles moet leren, ja. Maar dat een ander daar rekening mee moet houden, nee.
Jouw hond, jouw verantwoordelijkheid.
Ik heb geen idee of mijn hond bijt als hij ergens vast ligt. Mijn hond is nl nóóit onbeheerd in een openbare ruimte. Zouden meer baasjes moeten doen, zou een hoop ellende voorkomen.

Dus als er volgende keer kleine kinderen voor m'n voeten lopen mag ik die ondersteboven lopen ?? Moeten ouders het kind maar weghalen voordat ik er kp
...

Ik ben ook eens geduwd en daardoor foto maken in t ziekenhuis en ze hebben nooit gevraagd of er een derde wa hoor..

Nichtje zit zonder eigen risico bij ouders dus lijkt me geen probleem.

Wil je werkelijk gaan proberen letselschade te verhalen moet je dat goed kunnen onderbouwen dus alles opschrijven en kopiëren wat je wil declareren..
En das geen makkelijke of snelle procedure maar idd wie heeft langste adem..

Ik hoop dat je de eigenaren zelf kan spreken en eruit kan komen.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:44

Babsiej schreef:
Dus als er volgende keer kleine kinderen voor m'n voeten lopen mag ik die ondersteboven lopen ?? Moeten ouders het kind maar weghalen voordat ik er kp
...

wat een gekke vergelijking >;) Hoe groot acht jij de kans dat je met blijvende littekens blijft zitten door een agressieve peuter?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:54

Babsiej schreef:
Dus als er volgende keer kleine kinderen voor m'n voeten lopen mag ik die ondersteboven lopen ??

Als jij hetzelfde weldoordachte intellect hebt als een hond of een kind van 4, zal ik je oprecht niet kwalijk nemen dat je mijn kindjes ondersteboven loopt, goed? :+