Na de zoveelste noodstop nu te laat, kat aangereden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:39

Nogmaals het voorval met de scooter kan ook gebeuren met een kind dat de weg op rent en dan geld dat het kind ten alle tijden ook nog vrijuit gaat en dat jij als onvorzichtig word beschouwt.
Maar zoals ik al zei er valt overal wel wat op te zeggen.
Maar bij deze een middelvinger, ik ben egoistisch, mijn katten lopen lekker los.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:39

Vraagje aan de katteneigenaren die hun kat wel buiten laten lopen:Wat zou jij doen als jouw kat een groot verkeersongeluk veroorzaakt met schade in de duizenden euro's?

In principe ben jij daar aansprakelijk voor namelijk.

Nog een: Wat is er wezenlijk anders aan een kat waarom deze wel los buiten zou moeten lopen terwijl de rest van de huisdieren aangelijnd of in een omheind gebied buiten komen?

Collie2008

Re: Na de zoveelste noodstop nu te laat, kat aangereden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:44

Citaat:
Wat zou jij doen als jouw kat een groot verkeersongeluk veroorzaakt met schade in de duizenden euro's?

Net als bij een voetganger is niet mijn kat daarvoor verantwoordelijk maar de chauffeurs. Overstekende dieren kan namelijk altijd. Zou het wel vervelend vinden overigens, maar niet verantwoordelijk voelen.

Citaat:
Wat is er wezenlijk anders aan een kat waarom deze wel los buiten zou moeten lopen terwijl de rest van de huisdieren aangelijnd of in een omheind gebied buiten komen?

Ik denk dat dat 'gewoonte' is. Een kat aanlijnen vindt ik sowieso niets. Op zich een omheinde tuin/grote ren wel, maar die heb ik nu niet en ga ik ook niet laten bouwen, wellicht in ons volgende huis aangezien we 'vrijer' willen wonen. Een geit, konijn, varken laat je ook niet uit, maar die blijven achter een hek. Een kat is helaas wat lastiger en heb voor nu geen zin om een alcatraz te maken van mn kleine tuin. Dus nee, echt een goede reden heb ik niet

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:44

Mijn geluk is dat mijn katten hier geen groot ongeluk kunnen veroorzaken.
Dat katten wel los mogen lopen komt waarschijnlijk doordat er ook een hoop verwilderde katten lopen en er geen overzicht meer is wat huiskat is en wat verwilderd is.
Toch lijkt bokt zich hier meer zorgen om te maken dan wie ook, hier lopen zo ontzettend veel katten.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:55

Nee hoor, jij bent verantwoordelijk voor jouw dier. Als jouw paard losloopt en een ongeluk veroorzaakt ben je aansprakelijk, als je kat losloopt dus ook.
Dat mensen niet vaak aansprakelijk worden gesteld is vaak omdat katten direct weer verdwenen zijn (als ze niet dood zijn) en als ze wel dood zijn vaak niet gechipt.

Voor de mensen die in rustige gebieden wonen (waarvan ik wel snap dat het makkelijker is om je kat los te laten): Zijn jullie niet bang dat jullie katten worden afgeschoten?

In mijn vorige huis kwam 'onze jager' eens aan de deur of die ene cyperse kat van ons was. Anders zou hij hem namelijk afschieten. Schijnt dat jagers dat vaker doen als ze denken dat een kat verwilderd is. Of als ze een hekel hebben aan katten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:59

Als een kind losloopt ben je als eigenaar toch ook niet aansprakelijk? tenzij het iets sloopt, maar als het de weg oversteekt en een auto moet daardoor remmen en een ander knalt achterop, dan niet. Dan is de bestuurder aansprakelijk

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:06

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:10

Oke wist ik niet, maar goed ik ga er niet vanuit dat mn katten een ongeluk veroorzaken. Woon niet in de buurt van de drukkere wegen. Max 30 hier.

Niet dat dat alles zegt, maar het verkleint wel het risico op grote ongelukken

Ik zou ook niet aan of in de buurt van een drukke weg willen wonen vanwege de beesten

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:18

Vind in een rustige buurt of landelijke omgeving ook echt wel verschil maken hoor.

Maar als er mensen zijn die aan een drukke weg wonen en al heel vaak katten van de straat hebben moeten schrapen kan ik er gewoon erg slecht tegen als die zeggen dat ze het zo verschrikkelijk vinden dat het ze wéér is gebeurd.

Maar nee, we gaan ze niet binnen houden of een omheining plaatsen want dát is zielig. O, en zo'n petsafe systeem met een bandje om de nek kan ook echt niet. Stroom is ook ontzettend zielig.
Maar wel elke keer een nieuwe kat halen.....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:21

Nou zo'n petsafe systeem lijkt me inderdaad wel een mooie oplossing hoor! Hebben wij ook al aan gedacht, maar we zijn tot nog toe te lui (jaja) en te makkelijk (inderdaad) wellicht juist omdát we zo rustig wonen....

Enige hinder dat we hebben is de buren die gek worden van 1 kat die hun nieuwe planten steeds uitgraaft :o heb ze al gezegd dat ze de hogedrukspuit maar erop moeten zetten :')

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:28

Zo'n systeem werkt inderdaad als een t**t. Bij onze hond in ieder geval.

In een rustige omgeving kan ik me voorstellen dat je de noodzaak er minder van inziet.

Kan me ook wel voorstellen dat het voor veel mensen een behoorlijke investering is (rond de 200euro). Vooral als je de kat zelf gratis hebt gekregen of in ieder geval voor minder dan dat bedrag.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:41

Peppertree schreef:
Nee hoor, jij bent verantwoordelijk voor jouw dier. Als jouw paard losloopt en een ongeluk veroorzaakt ben je aansprakelijk, als je kat losloopt dus ook.
Dat mensen niet vaak aansprakelijk worden gesteld is vaak omdat katten direct weer verdwenen zijn (als ze niet dood zijn) en als ze wel dood zijn vaak niet gechipt.

Voor de mensen die in rustige gebieden wonen (waarvan ik wel snap dat het makkelijker is om je kat los te laten): Zijn jullie niet bang dat jullie katten worden afgeschoten?

In mijn vorige huis kwam 'onze jager' eens aan de deur of die ene cyperse kat van ons was. Anders zou hij hem namelijk afschieten. Schijnt dat jagers dat vaker doen als ze denken dat een kat verwilderd is. Of als ze een hekel hebben aan katten.

Ik weet dat ik aansprakelijk ben als een van mijn dieren iets veroorzaakt.
Ojee en nu worden de katten weer afgeschoten, geen idee uit wat voor buurten jullie komen maar gelukkig woon ik daar ver weg.
Dan ook maar geen kinderen meer krijgen, want die kun je ook niet meer met een gerust hart naar school sturen of buiten laten spelen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:43

jesito schreef:
Ik weet dat ik aansprakelijk ben als een van mijn dieren iets veroorzaakt.
Ojee en nu worden de katten weer afgeschoten, geen idee uit wat voor buurten jullie komen maar gelukkig woon ik daar ver weg.
Dan ook maar geen kinderen meer krijgen, want die kun je ook niet meer met een gerust hart naar school sturen of buiten laten spelen.

Dat heeft niet met de buurt te maken, dat gebeurt door heel Nederland :D. Katten in natuurgebieden worden zonder pardon neergeschoten :). Ik meen mij een krantenbericht te herinneren dat sprak over 13.500 katten in een jaar tijd.

Maar pin me daar niet op vast.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:44

Peppertree schreef:
Vind in een rustige buurt of landelijke omgeving ook echt wel verschil maken hoor.

Maar als er mensen zijn die aan een drukke weg wonen en al heel vaak katten van de straat hebben moeten schrapen kan ik er gewoon erg slecht tegen als die zeggen dat ze het zo verschrikkelijk vinden dat het ze wéér is gebeurd.

Maar nee, we gaan ze niet binnen houden of een omheining plaatsen want dát is zielig. O, en zo'n petsafe systeem met een bandje om de nek kan ook echt niet. Stroom is ook ontzettend zielig.
Maar wel elke keer een nieuwe kat halen.....

Ja een stroom halsbandje vind ik ontzettend zielig, ik vind het zelf dierenbeulerij.
Vreselijk dat zoiets mag.
Ik dacht dat zoiets alleen kon in films op tv met gevangenen :o
Een kat daardoor hartstikke in de stres schieten.
Een stroomomheining om de tuin waar de kat niet door kan zou ik minder problemen mee hebben.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:47

Nou, er zijn inderdaad een hoop mensen die geen kinderen willen omdat ze geen vertrouwen hebben in de wereld en de toekomst ervan. Je zegt het nu volgens mij niet serieus, maar zo gek is die gedachte niet. Je zet wel iets op de wereld waar je niet altijd de veiligheid van kunt waarborgen. Wat dat betreft kan je misschien wel beter een kat nemen...Daar kan je tenminste nog een hekje omheen plaatsen.

Volgens mij heb jij een heel ander beeld van het stroomhalsbandje als hoe het echt zit. Het is namelijk niets anders als een omheining met stroomdraad.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:49

Moeahhh ik denk dat een stroomhalsbandje ook een kwetsie van conditionering is, zelfde met een blafband...liever dat dat een baas die het dier steeds op z'n donder geeft. Tis een stuk duidelijker

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:51

jesito schreef:
Ja een stroom halsbandje vind ik ontzettend zielig, ik vind het zelf dierenbeulerij.
Vreselijk dat zoiets mag.
Ik dacht dat zoiets alleen kon in films op tv met gevangenen :o
Een kat daardoor hartstikke in de stres schieten.
Een stroomomheining om de tuin waar de kat niet door kan zou ik minder problemen mee hebben.

Er gaat geen 10.000 volt doorheen, hoor ;).

jesito

Peppertree schreef:
Nou, er zijn inderdaad een hoop mensen die geen kinderen willen omdat ze geen vertrouwen hebben in de wereld en de toekomst ervan. Je zegt het nu volgens mij niet serieus, maar zo gek is die gedachte niet. Je zet wel iets op de wereld waar je niet altijd de veiligheid van kunt waarborgen. Wat dat betreft kan je misschien wel beter een kat nemen...Daar kan je tenminste nog een hekje omheen plaatsen.

Volgens mij heb jij een heel ander beeld van het stroomhalsbandje als hoe het echt zit. Het is namelijk niets anders als een omheining met stroomdraad.

Ik zal eens kijken hoe dat in elkaar zit, maar een bandje wat een shock afgeeft als ze te ver weg lopen, vind ik not done.
Ik ben zowiezo tegen op halsbandjes als ze los buiten lopen, maar dat is een ander verhaal.

Voor al mijn dieren probeer ik een zo vrij mogelijk leven te bieden.
Mijn hond loopt bijna overal los, mijn paarden altijd op de wei, konijnen door de hele tuin en katten los.
Als de katten een probleem zouden veroorzaken ben ik de eerste die maatregelen neemt.

nynke55

Een blafband vind ik erg wreed!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:54

jesito schreef:
Ik zal eens kijken hoe dat in elkaar zit, maar een bandje wat een shock afgeeft als ze te ver weg lopen, vind ik not done.
Ik ben zowiezo tegen op halsbandjes als ze los buiten lopen, maar dat is een ander verhaal.

Voor al mijn dieren probeer ik een zo vrij mogelijk leven te bieden.
Mijn hond loopt bijna overal los, mijn paarden altijd op de wei, konijnen door de hele tuin en katten los.
Als de katten een probleem zouden veroorzaken ben ik de eerste die maatregelen neemt.

Prima, toch.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:58

Die systemen zijn er ook en die zijn inderdaad vaak verwarrend.

Met deze kun je zelf een stuk afzetten met draad (ingegraven of niet). Deze markeer je met vlaggetjes als herkenningspunt. Dan leer je (in stappen) je dier dat het moet omdraaien bij de vlaggetjes. Wanneer hij in de buurt komt van het draadje krijgt het een piepje (ook weer herkenningspunt). Wanneer het dier dan doorloopt krijg het een schokje. Je kunt zelf instellen hoe zwaar deze is en op welke afstand van de draad het piepje en het schokje gegeven worden. Op een gegeven moment weet het dier: vlaggetje=omdraaien en piepje=omdraaien.

Net als bij paarden zullen ze 1 of 2 keer een schokje krijgen voor ze het principe kennen. Maar dan zullen ze er ook echt wel van wegblijven zonder dat ze elke keer eerst geëlektrocuteerd worden voor ze snappen dat ze niet langs de vlaggetjes mogen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:12

Zo'n halsbandje zal zeer zeker niet mijn keuze zijn.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:57

Gini schreef:
Floortje88 schreef:
Als het zo gek wordt in nederland dan ben ik weg :=

Idd, als je jouw dieren los wilt laten lopen zonder grenzen dan moet je daarvoor een ander land uitzoeken. In Nederland KAN dit gewoon niet meer.

:+ nee als ik sommige (en voornamelijk op internet) moet geloven dan kan helemaal niks meer.

En dat zit me zo dwars hier in nederland, mensen zijn hier zo snel over de zeik waardoor inderdaad binnekort helemaal niks meer kan. Nog even en je krijgt een boete als je een scheet op straat laat.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:14

:+ nee als ik sommige (en voornamelijk op internet) moet geloven dan kan helemaal niks meer.

En dat zit me zo dwars hier in nederland, mensen zijn hier zo snel over de zeik waardoor inderdaad binnekort helemaal niks meer kan. Nog even en je krijgt een boete als je een scheet op straat laat.[/quote]

Ook daar, denk ik, heb je in de dunbevolkte gebieden minder last van dan in de wat drukkere....

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:05

Een wel gemeende vraag aan de mensen met katten in woongebieden die ze los laten lopen:

- Een kat los laten lopen is "natuur".
- Als deze kat een vogel/ muis/ konijn dood, is dit "natuur".

Dit zijn jullie van mening toch?

Dan kan het niet anders dan dat jullie ook eens moeten zijn dat:

- Een hond los laten lopen is "natuur".
- Als deze hond een kat dood, is dit "natuur".

Mee eens?