Wie allemaal kip op eitjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:52

Oke, dat is goed idee. ik wilde de eieren van vandaag nog onder de hen schuiven. oei... ze was zo fel, zo heb ik haar nog niet eerder gezien. Ik had ook wat meelwormen gekocht, maar ze had geen interesse.

Laptopmuis

Re: Wie allemaal kip op eitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:22

Je moet alle eieren er tegelijk onderleggen.. geen eieren erbij leggen. Anders heb je verschillende uitkomstdatums.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:43

Oke, bedankt voor de tip. We zullen zien wat het wordt.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:16

Hoi Allemaal, met mijn 6 kuikentjes gaat het prima! De andere kippen en haan zijn erg lief voor ze, en ze hebben eigenlijk geen vaste mama, ze gaan onder degene zitten die het dichtsbij zit. Elke avond vang ik ze, en zet ze in het hoger gelegen hok. Nu ze 2,5 week oud zijn, lopen er al 2 zelf via de loopplank naar boven, dus ga er vanuit dat de rest snel zal volgen. Iemand verstand van de kleuren van zijdehoenders? Er zijn er 2 geel geboren met wat zwarte accenten en die worden nu wit achtig met wat bruine veertjes bovenop de vleugeltjes, de andere 4 zijn zwart/grijs geboren, en veranderen nu nog niet echt van kleur. Ik ben zo benieuwd wat voor kleur ze uiteindelijk gaan krijgen. Een van de moeders is wit en de andere buff (bruin) vader is Rood patrijs.

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:37

Laptopmuis schreef:
@ Yogo.
De Appenzeller is een normale groeier, de Amrocks zijn langzame groeiers. Dus het is normaal dat de Appenzeller voor ligt in de ontwikkeling.

Dankjewel! :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:35

Hier nog steeds geen kuikens, wel een nieuwe broedende kip die de rest eraf heeft gejaagd. Kuikens hebben veel mama's straks!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:32

Hier nog steeds geen kuikens.... Wel weer een klein mysterie opgelost. Er was vrijdag weer een ei weg. Later bleek dat het kuiken wat hier in zat niet klaar was om uit het ei te komen. Wel een volgroeid koppie, maar nog vast aan het ei en zo. Deze had de kip voor bij het deurtje neergelegd... Helaas. Nu nog maar even afwachten hoe het de rest zal vergaan. Er zit nog niet veel beweging in.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:15

Ahhhh ... arm kuiken.

Ik heb Mammakip nu bij de rest gezet gisteren. Juultje (de haan) nam het er flink van ... *grijns*....
Kuikens zitten nu naast de grote ren in de kleine ren dus ze kunnen elkaar nu gewoon zien.

Wil de kuikens er niet bij hebben.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:20

Hier heb ik de kip met haar kuikens nog steeds in de schuur zitten apart van de rest. Maar ik heb de laatste dagen het idee dat de hen graag in het zand willen rollen, dus zat te denken om een grote bak zand in het hok te zetten. Maar rolt een kip liever in geel of in zwart zand?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 12:29

Mirjam hoe lang zijn de eieren bebroed nu? Indy hier rollen ze liever in droog wit zand of heel fijn droog zwart zand. Het mag ook niet te mul zijn dan doen ze er ook niet veel mee. Ik denk als je zandbak zand oid gebruikt het wel goed komt.

Mando arme kip helemaal uitgewoond. Hoe oud zijn je kuikens nu?

Hier zijn de 3 al hele kipjes. Het wyandotje is nu 8 weken en de 2 araucana tjes zijn 7,5 week. Maar maken nog steeds gebruik van de warmte van mama. Niet veel meer maar overdag af en toe en s nachts met zijn allen in hun broedbakje. Mams verwaarloosde zich vorige week alleen voor de kuikens. Wilde alleen het eten delen en niet zelf opeten. Ook verkruimelde ze het nog steeds terwijl de monsters hele grote stukken eten wegkrijgen al. Gelukkig heeft ze het licht gezien en eet ze weer goed.

Het geslacht bij de araucanatjes is al heel lang duidelijk. Een haantje met een wangtoefje :+ die inmiddels met zijn lijf groter is dan het volwassen deense landhoentje dat we hebben en een hennetje dat nu langzaam aan een baard begint te krijgen. :D het wyandotje is nog steeds een raadsel kwa geslacht. De roodheid van het kammetje hangt tussen hen en haan in en de lelletjes zijn in 3 weken niet groter geworden. Dat is nog een verrassing dus.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:07

De eieren liggen er sinds 21 juni onder, dus ongeveer 24/25 dagen nu. Denk dat ik nog wel even kan afwachten toch?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:20

IndyPascalle schreef:
Hier heb ik de kip met haar kuikens nog steeds in de schuur zitten apart van de rest. Maar ik heb de laatste dagen het idee dat de hen graag in het zand willen rollen, dus zat te denken om een grote bak zand in het hok te zetten. Maar rolt een kip liever in geel of in zwart zand?

Ik denk dat jouw kloek na 3 weken broeden wel heel graag een zandbad wil nemen. ;)

Bij mij rollen ze gewoon in zwart zand, weet eigenlijk niet of ze voorkeur hebben voor een kleur. Als het maar droog is, liefst wat rul zodat ze het goed over zich heen kunnen gooien.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:48

Bij mij rollen ze in alles.. ze hebben een zandbak in de ren maar rollen net zo lekker in de aarde hoor.

Mijn kuikens zijn van 1 juni...
Maar we hebben 2 haantjes die gaan naar diegene waar ik mijn kippen vandaan heb en ik heb 2 hennetjes die gaan naar een stalgenootje van me.
Ze gaan over ongeveer 4 weken weg daarom heb ik ze nog even apart gehouden van de rest.

Ik heb gisteren wel Julian de haan een schop onder zijn hol verkocht.
Viel me gisteren weer aan en hij wordt steeds sneller dus ik kon hem niet op de grond drukken wat ik normaal wel doe. Dus hij kreeg een hollewaai onder zijn kont.. men wat was dat kreng verontwaardigd ....

Voordat ik het halve forum over me heen krijg.. hij leeft nog _O-

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:57

Ja, nog wel een leuke tip voor een agressieven haan/kip (sorry, ik heb ervaring :+ ): even stevig in het nekvel pakken en een beetje heen en weer schudden. Dit zou een haan ook bij 'zijn' kip doen om haar evt. te bestraffen! Onder zijn kont schoppen heb ik ook vaak (tevergeefs) gedaan bij mijn vorige haan... Helaas heeft hij het onder aan de streep niet mogen winnen: hij is in de soep gegaan, helaas :P
Bij mijn 'pinnige hin' van tegenwoordig werkt het perfect! Ze is zeer onder de indruk en draaft luid mopperend weg +:)+

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:34

Whahahahah krijg hier wel beeld bij een mopperende Juul... _O-

Maar hij is soms zo donders snel....
Goede tip.. ga hem vanavond eens rammelen....

Nou het gaas was wel auw voor hem hoor... hij kreeg echt vliegles.... _O-

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:45

Ja ik heb de eerste keer ook veschrikkelijk staan lachen toen ik dit gedaan had. Ik had het ook ergens gelezen en dacht dat het flauwekul zou zijn en dat het niet werkte. Maar het werkt en hoe!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:39

Mirjam79 schreef:
Ja, nog wel een leuke tip voor een agressieven haan/kip (sorry, ik heb ervaring :+ ): even stevig in het nekvel pakken en een beetje heen en weer schudden. Dit zou een haan ook bij 'zijn' kip doen om haar evt. te bestraffen! Onder zijn kont schoppen heb ik ook vaak (tevergeefs) gedaan bij mijn vorige haan... Helaas heeft hij het onder aan de streep niet mogen winnen: hij is in de soep gegaan, helaas :P
Bij mijn 'pinnige hin' van tegenwoordig werkt het perfect! Ze is zeer onder de indruk en draaft luid mopperend weg +:)+

Nekvel?? _O-

Ik zou niet weten waar ik mijn haan in zijn nekvel zou moeten grijpen. Is toch alleen maar een dun strotje met wat veren erom heen? :=

Heb geluk, mijn haan zorgt super voor zijn hennen en kuikens, maar heeft mij gelukkig nog nooit aangevallen. ;)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:09

Je moet juist de haan negeren, door hem ergens vast te pakken of te grijpen maar je hem enkel bozer.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:42

Dus niet, ik kan hem wel negeren maar dan wordt ik de hele tuin door achtervolgt....
En dan is hij ook echt een haantje hoor, loopt ie me uit te dagen en dat negeer ik dan maar dan
heb ik ineens weer een haan in mijn broekspijpen hangen.

Ik zal zijn nekvel eens opzoeken. Gisteren was hij erg vriendelijk voor me.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:52

Vandaag voor het eerst piepende eieren gehoord, er zit dus toch leven in *\o/*

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:03

Ohhh spannend

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:12

Hier lagen de broedse kippen gewoon in het hok, de andere kippen verbleven hier ook gewoon bij.
Het leuke is dat ze nu ook pleeg mama's hebben. Ze passen met z'n allen op de 5 kuikens, zo'n leuk gezicht.
Iemand enig idee wanneer je bij een appenseller spitskuif en Amrock rassen kan zien dat het haantjes zijn?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:22

Ik weet het niet, ik heb red island rhode en 1 hollandse kriel.
Ik zag het met 5-6 weken aan de kam.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 17:57

Mirjam toch piepende eitjes, nog even geduld hebben.

Kwa hen/haan meestal is het te zien aan lel en kammen vanaf een week of 5. Behalve bij zijdehoentjes of hanige hennen of hennige haantjes. Bij sommige kleuren is het te zien meteen bij uitkomst of bij het doorkomen van de veren. En soms moet je gewoon wachten tot ze of gaan kraaien eieren leggenof de sierhanen veren doorkomen.

Hier mogen madam en de kleintjes niet meer los in de afgesloten ren s nachts. Tot nu toe is het nachthok open gebleven zodat ze meer ruimte hadden s ochtends. Alleen vanaf vanavond gaat het nachthok dicht. Ik liet vanmorgen vroeg onze oude hond even uit en ik hoorde een raar zacht schel gepiep/kraai uit de ren komen. Nu al met 8 weken 8)7 het was een geluid dat nagenoeg niet te horen was buiten de tuin, maar voor de zekerheid toch maar opsluiten s nachts om problemen te voorkomen. :j

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:52

De teller staat tot nu toe op 2! Nog 6 eieren die evt. uit kunnen komen.
Kuikentje 1 is van gistermiddag. Gisteravond rond etenstijd vond ik 'm zelf een beetje apart. Kopje ierere keer voorover vallen en zo. En grote pootjes! Wat wil je ook, het zijn Jersey Giant kuikentjes. Vandaag was dit kuiken al weer véél helderder! En een broertje of zusje erbij van vanacht. Ook die deed hetzelfde: voorover vallen. Maar deze was nog vochtig en de schaal was nog vrij compleet aanwezig. Verder mocht ik ze niet bekijken van de hen, dus misschien vanmiddag wel een fototje (en misschien nog meer broetjes of zusjes???)