Tips buitenren voor konijnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Re: Tips buitenren voor konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:24

Hoi
Krijgt je konijn ook hooi ? :)

Leeftijd speelt opzich geen rol, alleen het beste is om pas te koppelen als de dame 4 maand of ouder is.
Zodat zij ook de rangorde ed begrijpt, anders is dit erg stressvol voor haar.

Je kunt eens gaan kijken bij een konijnenopvang bij jou in de buurt ( zie mijn site voor een lijst )
Bij een konijnen opvang helpen ze je ook met koppelen :)

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:03

WinSel schreef:
Hoi
Krijgt je konijn ook hooi ? :)

Dat is toch geen relevante vraag, ze vraagt iets helemaal anders dat hier niets mee te maken heeft.
Daarbij wil ik wel eens zeggen dat al die mensen die beweren dat konijnen 'moeten' (anders gaan ze doodvallen hoor!)
hooi krijgen, niet echt moeten overdrijven. Mijn konijn teert al 13 jaar op droog brood, worteltjes, sla (wat ze volgens
sommigen ook niet mogen eten), andere groenten ect. Net zoals mijn geiten al 10 jaar leven en ze ook aardappelschillen eten,
wat volgens iedereen ook niet mag. Nog nooit problemen gehad dus het kan ook zonder hooi hoor! :)
(zolang ze een buitenperk hebben toch)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:42

Waarom zou je een konijn in vredesnaam geen hooi aanbieden? :S

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:17

@ Winsel: mn konijn krijgt zeker hooi ja, hoezo? (naast hooi ook gras, worteltjes, sla, witlof, appel en af en toe een handje konijnenkorrel)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 09:13

cruesli schreef:
Hallo allemaal

Ik ben nog op zoek naar wat tips, dus dacht, waar beter te stellen dan hier!
Ik heb een bijna 4 jarige Teddy Widder ram, nog niet gecastreerd. Zijn konijnen paradijs buiten met gras, stenen, beukensnippers, een hok met stro, een boomstam en een tunnel is af, afmeting 3.50 x 1.50 meter en nu willen we hem laten castreren en hem over een paar weken koppelen aan een leuk teddy of rex widder dametje.
Maar de meeste konijntjes die aangeboden zijn, zijn jonkies, dit jaar geboren. Kan dat gewoon, koppelen met zo'n jong voedstertje of moet ik er echt 1 zoeken van rond dezelfde leeftijd?

Ik zou naar de opvang gaan en je ram daar een leuk vrouwtje uit laten kiezen. :)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:06

hey mag ik me hier ook melden? :D

ik heb een koppeltje in een flat wonen met uitloop van 3a4 meter..
het is een losse ren.. maar wil er graag een vaste ren van maken maar weet nog niet hoe ik dit ga aanpakken :+

heb het topic al lkkr door zitten neuzen en ben al leuke ideeen tegen gekomen :D
mijn konijnen hebben 2 denneappels, een nu lege eierdoos waar eerst 2 stukjes appel in zaten met hun hooi, en hun perentakken waar ik elke dag hun groenten op spies en hoog ophang zodat ze er wat voor moeten doen.. ook dienen de takken als sleepwaar :+

verder zou ik graag een zandbak willen 'installeren' zodat ze kunnen graven.. :) en een tunnel.. zag al een paar tunnels voorbij komen van pc buizen en steen.. :)

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:23

millennium schreef:
Waarom zou je een konijn in vredesnaam geen hooi aanbieden? :S

Waarom zou het zo fout zijn om er geen aan te bieden? Ze zijn allen dolgelukkig hier (kan je natuurlijk nooit weten maar ze zien er toch dolgelukkig uit), zonder hooi. In de winter af en toe eens een plukje.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:32

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:43

Gianti schreef:
om dat dat het basisvoedsel voor een konijn is

eerste de website met info die je erover tegen komt http://www.konijnen.nl/voer/groenvoer.html

wat is de moeite om zo'n pluk neer te leggen...

De site kan niet openen...
Tja, het is nu gewoon routine dat we al 15 jaar géén hooi geven, en aangezien ze het altijd al prima gedaan hebben, snap ik gewoon niet goed waarom ik nu halsoverkop plots hooi zou moeten geven. Ze krijgen voldoende ander eten/enrichement...

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:16

begrijp dat ook echt echt echt niet. Zou hetzelfde zijn als je paard geen ruwvoer geven, of een hond/kat van vlees weerhouden, en het enkel op aardappels en groenten laten leven.

Inderdaad, wat is de moeite om ze geen hooi te geven? Waarom ben je nooit begonnen met hooi te geven? Vind dat zo raar!

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:17

Mijn konijnen hebben onbeperkt hooi.. Ze krijgen nouwelijks bix.. :)

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:01

millennium schreef:
begrijp dat ook echt echt echt niet. Zou hetzelfde zijn als je paard geen ruwvoer geven, of een hond/kat van vlees weerhouden, en het enkel op aardappels en groenten laten leven.

Inderdaad, wat is de moeite om ze geen hooi te geven? Waarom ben je nooit begonnen met hooi te geven? Vind dat zo raar!

Eerlijk? Omdat wij dat in het begin niet wisten, dat dat moest. Ik was nog klein kindje en mama en papa kochten 2 konijntjes voor het kleine kindje, je kent dat wel. Konijn werd 15 jaar oud, zonder hooi. Vandaar dat het dus nooit in me is opgekomen om plots hooi te geven als het toch goed gaat zonder hooi. In de lente en zomer kunnen ze genoeg gras knabbelen, ze krijgen heel wat groentjes en hard brood, in de winter krijgen ze wel hooi. Dat vind ik persoonlijk meer als voldoende. De meeste paarden dat ik ken die op de wei staan krijgen momenteel ook geen hooi.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:07

Nu krijgen ze wel hooi? Als ze in de zomer gras hebben en in de winter hooi... dan zie ik ook geen probleem maar hooi is wel de vervanger van gras (konijnen in het wild hebben ook gras en geen hooi). Maar je was wel erg onduidelijk IndianRose... want in je vorige posts lijkt het net of jouw konijnen geen hooi/gras krijgen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 10:41

vroli1 schreef:

het is een losse ren.. maar wil er graag een vaste ren van maken maar weet nog niet hoe ik dit ga aanpakken :+

heb het topic al lkkr door zitten neuzen en ben al leuke ideeen tegen gekomen :D
mijn konijnen hebben 2 denneappels, een nu lege eierdoos waar eerst 2 stukjes appel in zaten met hun hooi, en hun perentakken waar ik elke dag hun groenten op spies en hoog ophang zodat ze er wat voor moeten doen.. ook dienen de takken als sleepwaar :+

verder zou ik graag een zandbak willen 'installeren' zodat ze kunnen graven.. :) en een tunnel.. zag al een paar tunnels voorbij komen van pc buizen en steen.. :)

Kun je ze niet met een tunnel aan elkaar verbinden? Ik weet niet of je mijn hok al eens ergens gezien hebt, maar ik zat met hetzelfde probleem en heb het zo opgelost:
http://img846.imageshack.us/img846/5898/foto1wij.jpg
In de zomer zit een van mijn konijnen erg graag op de oversteek, zal wel lekker doorwaaien denk ik :Y)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 10:45

IndianRose_ schreef:
Dat is toch geen relevante vraag, ze vraagt iets helemaal anders dat hier niets mee te maken heeft.
Daarbij wil ik wel eens zeggen dat al die mensen die beweren dat konijnen 'moeten' (anders gaan ze doodvallen hoor!)
hooi krijgen, niet echt moeten overdrijven. Mijn konijn teert al 13 jaar op droog brood, worteltjes, sla (wat ze volgens
sommigen ook niet mogen eten), andere groenten ect. Net zoals mijn geiten al 10 jaar leven en ze ook aardappelschillen eten,
wat volgens iedereen ook niet mag. Nog nooit problemen gehad dus het kan ook zonder hooi hoor! :)
(zolang ze een buitenperk hebben toch)

Ik zou konijnen altijd jaarrond onbeperkt hooi aanbieden. Mijn konijnen hebben onbeperkt weidehooi en krijgen daarnaast regelmatig kruidenhooi. Gras is ook prima om te voeren hoor, maar zo'n grasperkje in de tuin is veel te eenzijdig (geef dus hooi bij!). En met droog brood etc. komt een konijnen al helemaal niet aan zijn benodigde vitaminen/mineralen en vezels. In de lente is gras overigens heel rijk, veel te rijk voor konijntjes. Je moet het zelf weten, maar ik vind het nogal eigenwijs dat je alle info die bekend is over konijnen in de wind slaat. :Y)

Probeer in ieder geval te minderen met het brood voeren en ook worteltjes, sla e.d. beperken. Dat is niet het basisvoer. In plaats daarvan kun je kruiden en takken bijvoeren. Mijn nijntjes zijn de hele nacht bezig geweest met het eten van wilgentakken, super goed voor het gebit! Daarnaast hebben ze gisteren munt, kleefkruid en basilicum gehad. Ik probeer hier in af te wisselen en te onderzoeken wat ze lekker vinden. Brokken, groente en fruit krijgen ze bij mij maar erg beperkt. :)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 10:59

wat een leuk topic :D
ik houd mijn konijnen zo bij gebrek aan een ruimer hok :o
[BB-ITP] te klein hok? zo los je dat op.

over hooi, mijn tan dame weigert hooi te eten :+ inmiddels is ze 7 en heb ik het opgegeven.
wel eten ze gras en hoogwaardig voer, takken, oud droog brood, wortels en in de winter veel komkommer :D

ow en viooltjes zijn ze ook dol op :=

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:21

Evelijn schreef:
Nu krijgen ze wel hooi? Als ze in de zomer gras hebben en in de winter hooi... dan zie ik ook geen probleem maar hooi is wel de vervanger van gras (konijnen in het wild hebben ook gras en geen hooi). Maar je was wel erg onduidelijk IndianRose... want in je vorige posts lijkt het net of jouw konijnen geen hooi/gras krijgen.

Ik zei toch dat ze voldoende andere dingen kregen buiten hooi? En als ik me niet vergis heb ik ook vermeld dat ze in de winter wel af en toe een pluk krijgen.

Dani schreef:
En met droog brood etc. komt een konijnen al helemaal niet aan zijn benodigde vitaminen/mineralen en vezels. In de lente is gras overigens heel rijk, veel te rijk voor konijntjes. Je moet het zelf weten, maar ik vind het nogal eigenwijs dat je alle info die bekend is over konijnen in de wind slaat.

Probeer in ieder geval te minderen met het brood voeren en ook worteltjes, sla e.d. beperken. Dat is niet het basisvoer. In plaats daarvan kun je kruiden en takken bijvoeren. Mijn nijntjes zijn de hele nacht bezig geweest met het eten van wilgentakken, super goed voor het gebit! Daarnaast hebben ze gisteren munt, kleefkruid en basilicum gehad. Ik probeer hier in af te wisselen en te onderzoeken wat ze lekker vinden. Brokken, groente en fruit krijgen ze bij mij maar erg beperkt.

Ik zeg ook helemaal niet dat ze enkel droog brood krijgen. Dit krijgen ze enkel om hun tandjes wat te doen werken. Buiten droog brood krijgen ze ook groentjes (ik zei: worteltjes enzovoort), dus niet enkel wortels. Wortels krijgen ze alleen als we niet voldoende ander voer hebben. Ze krijgen hier ook kruid van uit de tuin, en takjes. Wilgentakjes is trouwens wel een goed idee. Ze krijgen ook fruit, zoals appelschillen enzovoort :)
Ik wil maar zeggen, het is niet omdat ik geen hooi geef in de zomer dat ze tekortkomen, ze krijgen voldoende andere dingen en dat heb ik ook duidelijk gezegt.
Hierbij sla ik niet alle 'regels' in de wind, ik neem ze enkel met een korrel zout.
Laatst bijgewerkt door IndianRose_ op 01-07-12 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 11:24

Geweldige oplossing, Dana01!

Mijn nijntjes doen het nog steeds super in de tuin. Het hok is steeds minder in gebruik, alleen wanneer ik er vers stro in heb gedaan willen ze nog weleens komen knabbelen. :+

Furrel, mijn kleine grote man.
Afbeelding

En Sunny, die ook steeds meer uit haar schulp komt.
Afbeelding

Samen.
Afbeelding

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:36

je bunnies zijn errug leuk Dani :j
tsjah mijn nijnen zijn erg verwend, maar jah daar heb ik ze dan ook voor :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:08

Jij ook al van die knapperds <3

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:55

capopjekop schreef:
vroli1 schreef:

Kun je ze niet met een tunnel aan elkaar verbinden? Ik weet niet of je mijn hok al eens ergens gezien hebt, maar ik zat met hetzelfde probleem en heb het zo opgelost:
http://img846.imageshack.us/img846/5898/foto1wij.jpg
In de zomer zit een van mijn konijnen erg graag op de oversteek, zal wel lekker doorwaaien denk ik :Y)

Oh maar ik heb wel ruimte rond de kooi :j weet alleen nog niet hoe ik de vaste ren eraan ga makrn en of ik de kooi behoud of niet en er alleen een klein schuilhokje in zet/hang :) heb al een paar ideeen hoe ik het wil :) misschien dat ik vanmiddag ff een foto maak voor jullie :)

Joeppower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:32

Zou ik me ook mogen aanmelden?

Ik heb zelf 2 konijnen en die hebben een heel groot normaal hok en een zelfgemaakte buitenren

Dit is ons konijnenhok die we september vorig jaar hebben gekocht:
AfbeeldingEn dit is onze zelfgemaakt konijnenren van een paar maanden oud:
Afbeelding

Bij mooi en niet te warm weer mogen ze in de buitenren omdat ze nogal veel haar hebben en het daarom snel warm krijgen ;)

Dit zijn onze konijnen:
https://lh3.googleusercontent.com/-LuSdY8nT_A0/T_Bs9PAWsPI/AAAAAAAAAjg/l3LuEfbheTY/s600/IMG_0006%2520bewerkt.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-b7Vu1v8F64g/T6OgrhmqHFI/AAAAAAAAAiQ/uQ6-1gCpF5s/s600/IMG_0027%2520bewerkt.jpg

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:43

Dan heb je echt geluk Indian_Rose met je konijnen. Ik ben trouwens wel benieuwd naar een foto van je konijn. Geef je er eigenlijk ook nog iets van biks bij of niet?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 09:17

Die hebben inderdaad veel haar Joeppower! :D Schattig hoor!

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:53

saskiakefie schreef:
Dan heb je echt geluk Indian_Rose met je konijnen. Ik ben trouwens wel benieuwd naar een foto van je konijn. Geef je er eigenlijk ook nog iets van biks bij of niet?

We hebben wel sterke konijnen, da's zeker waar! Het zijn ook geen raskonijnen (1tje wel), maar vanalles-kruisingen vermoed ik. Tzijn ook geen echte dwergkonijntjes. Ik zoek even naar enkele foto's want alles is hier zo rommelig op deze computer; als ik er vind plaats ik ze ;)

Edit: hier zijn er 2 :) Enkel Rosie is echt heel tam, kan je aaien maar ze word niet graag opgepakt.
Volgens mijn vriendin is dit een raskonijn, maar ik vond zelf nog niet welk ras het zou kunnen zijn. Haar dochter lijkt er als 2 druppels water op!
Afbeelding
En hier een foto van ons oud beesje, Lady. Ze is intussen 12 geloof ik? Deze foto is van voordat ze heel ziek is geweest. Hier zat ze nog samen met 2 andere dame's. Er moet eens iets gebeurt zijn, een beet ofzo, maar plots zat Lady met een enorm abces op haar hoofd. Wij dachten dat ze het niet zou halen, die bult was echt 3 cm hoog, maar de dierenarts heeft het weggesneden, zat vol etter, wij elke dag verzorgen met ontsmetting, wel enorm stressvol voor haar want deze is niet echt handtam. Maar ze overleefde het en haar huid is weer mooi terug gegroeit, het enige wat er nu is, is dat de huid boven haar oogje wat spant, maar dat is ook al aan het verbeteren.
Afbeelding
Het is een foto van in de winter, heb momenteel mijn harde schijf niet bij waar veel meer foto's opstaan, maar hier dus al 2 (van de 4). We hebben 1 mannetje en 3 vrouwtjes, sinds kort zitten ze elk appart (Lady konden we niet meer terugsteken bij haar 2 roommates omdat ze al oud was en ze teveel ruzie maakten dus hebben we haar op 'pensioen' gezet naast het hok van ons mannetje. Later heeft de andere partner een attack gedaan waardoor we ze ook apart hebben gestoken om te herstellen en ze niet meer konen verenigen. Rosie zit ook apart omdat ze in een helemaal overdekt hok moet zitten; ze kan klimmen en klimt dus zo uit het hok :) )

Voila, nu weten jullie ook wat achtergrond van mijn huidige konijntjes.