Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:57

Manegepaard schreef:
Ik vind het allemaal leuk en aardig dat sommige mensen hun kat vers voeren, maar dat betekend nog niet meteen dat je anderen moet 'bekeren' (laat ik het maar zo noemen. :') ) daartoe. Laat iedereen lekker hun kat voeren wat ze willen, elke kat is anders, net als mensen.

Ik vind het berkering-gehalte in dit topic erg meevallen :j Er is toch niets mis mee om bewust te worden van andere opties dan het meest gangbare? :)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:01

:j Ik ben overigens helemaal geen fanatieke bekeerder hier in, maar stip het soms wel aan als ik van mensen hoor die een nieuwe kitten krijgen. Omdat de meeste mensen er gewoon nooit over na hebben gedacht, wat brokjes nu precies zijn. Beslissen is aan de mensen zelf :)

Nog een bijkomend voordeel, als je het eenmaal juist doseert krijg je ook mooie slanke, fitte katten ipv de ik weet niet hoeveel procent te dikke katten die er in NL rond lopen. Het is wel even uitzoeken wat de juiste portie is voor je kat, maar als je het eenmaal door hebt zien ze er uit als een echte kat :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:18

spekkiejnfu schreef:
Het is mijn opleiding, dus ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik er veel van weet. Vers voeren kan ook niet goed zijn vanwege het enorme gebruik van diverse soorten antibiotica, uitstoot van stoffen, dioxines in de grond etc. Het vlees dat hier wordt besproken zit vol van dat soort toxische stoffen. Met vers voeren is het niet te voorkomen dat je dieren deze stoffen binnenkrijgen. Bij de productie van bijvoorbeeld kattenbrokjes en blikvlees worden al deze stoffen grotendeels eruit gehaald.

Grappig hoe weinig de liefhebbers van vers in dit topic aannemen van de mensen die vanuit hun achtergrond echt weten wat er belangrijk is bij voeding en voer en wat er in gebalanceerd voedsel hoort te zitten. Er wordt gewoon overheen gewalst, want nee vers is bijvoorbaat beter. Je weet niet wat er in een kuikentje zit en wat je nu echt aan voedingsstoffen voert (er zit nu eenmaal geen inhoudsopgave bij een kuiken). Er wordt eigenlijk heel raar en best aggressief gereageerd op de informatie die spekkiejnfu verstrekt.

Ik had het er vanavond nog over met mijn man die al jaren katten en hondenvoer maakt, eerst bij Bonzo/Felix/TomPoes en nu al jaren bij Hills. Hij heeft een HBO opleiding in chemie en voedingsstoffen en jarenlang ervaring en kennis opgebouwd ook hij geeft aan dat de meeste mensen niet weten wat ze voeren als ze vers voeren.
Voedingsproducenten zorgen inderdaad voor zuivere grondstoffen en fabrieken mogen zelfs de ingekochte grondstoffen niet eens binnen melden als deze niet aan alle normen en eisen hiervoor voldoen. Er gelden kwaliteitseisen en gezondheidsnormen voor de grondstoffen die gebruikt worden. Als er namelijk iets mis gaat en ze gaan accoord met grondstoffen die niet zuiver zijn dan kunnen er slachtoffers kunnen vallen (en raar maar waar kattenvoerproducenten houden van dieren dus ze willen geen slachtoffers) En dit zou dan hoe dan ook naar buiten komen en dan kunnen er bovendien ook allerlei claims binnenkomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:24

fargo schreef:
Ik had het er vanavond nog over met mijn man die al jaren katten en hondenvoer maakt, eerst bij Bonzo/Felix/TomPoes en nu al jaren bij Hills. Hij heeft een HBO opleiding in chemie en voedingsstoffen en jarenlang ervaring en kennis opgebouwd ook hij geeft aan dat mensen niet weten wat ze voeren als ze vers voeren.

Weet je het wel als je kant- en klare brokjes geeft?

Als je vers vlees voert wat ook voor mesenlijke consumptie geschikt is, zoals in ieder geval de Kvv zijn, zou je geen probleem moeten hebben..toch? De farbikanten van kvv hebben dezelde eisen mb.t. diervoeders als andere diervoederfabrikanten. ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:46

Dan kom ik weer met mijn Aldi premium brokjes :') (van andere huismerken enzo weet ik het niet) ook die mogen alleen vlees gebruiken dat ook geschikt is voor menselijke consumptie :j

(ik werk niet bij de aldi of lidl maar kan er nooit zo goed tegen dat dat door sommige mensen nog steeds weggezet wordt als 'troep' terwijl het vaak als beste uit de bus komt en duur niet persé beter hoeft te zijn)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:49

Maar fargo, dan weet jij ook misschien wel op welke manier deze brokjes getest worden op dieren.
Voor sommige mensen is dat ook een reden om op bepaald voer over te stappen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:10

fargo schreef:
Ik had het er vanavond nog over met mijn man die al jaren katten en hondenvoer maakt, eerst bij Bonzo/Felix/TomPoes en nu al jaren bij Hills. Hij heeft een HBO opleiding in chemie en voedingsstoffen en jarenlang ervaring en kennis opgebouwd ook hij geeft aan dat de meeste mensen niet weten wat ze voeren als ze vers voeren.
Voedingsproducenten zorgen inderdaad voor zuivere grondstoffen en fabrieken mogen zelfs de ingekochte grondstoffen niet eens binnen melden als deze niet aan alle normen en eisen hiervoor voldoen. Er gelden kwaliteitseisen en gezondheidsnormen voor de grondstoffen die gebruikt worden. Als er namelijk iets mis gaat en ze gaan accoord met grondstoffen die niet zuiver zijn dan kunnen er slachtoffers kunnen vallen (en raar maar waar kattenvoerproducenten houden van dieren dus ze willen geen slachtoffers) En dit zou dan hoe dan ook naar buiten komen en dan kunnen er bovendien ook allerlei claims binnenkomen.

Fargo, misschien wil jouw man (of spekkiejfnu?) uitleggen waarom er nu eigenlijk zoveel spul in de brokken gaat wat katten (en honden) niet (goed) kunnen verteren, waarom niet 'gewoon' vlees? Ik ben wel benieuwd naar de info van iemand die zo dicht bij de bron zit.

Overigens weet ik WEL eea van de gezondheidsnormen van de EU mbt babyvoeding en dat heeft ook gezorgd dat ik zo min mogelijk potjesvoeding meer geef, ook al weet ik dat de verse groenten van het veld (kas) nou ook niet bepaald brandschoon zijn. Ik neem aan dat het verhaal wel wat vergelijkbaar is met diervoeding.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:12

Manegepaard schreef:
Ik vind het allemaal leuk en aardig dat sommige mensen hun kat vers voeren, maar dat betekend nog niet meteen dat je anderen moet 'bekeren' (laat ik het maar zo noemen. :') ) daartoe. Laat iedereen lekker hun kat voeren wat ze willen, elke kat is anders, net als mensen.

Je moet ook vooral voeren wat je wil. Het kan alleen geen kwaad om je eens wat in te lezen in de opties aangezien iedereen het beste voor zijn dier wil (denk ik). Besluit je daarna om gewoon brok te voeren dan is dat wmb helemaal aan jou hoor :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:15

spekkiejnfu schreef:
Het is mijn opleiding, dus ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik er veel van weet. Vers voeren kan ook niet goed zijn vanwege het enorme gebruik van diverse soorten antibiotica, uitstoot van stoffen, dioxines in de grond etc. Het vlees dat hier wordt besproken zit vol van dat soort toxische stoffen. Met vers voeren is het niet te voorkomen dat je dieren deze stoffen binnenkrijgen. Bij de productie van bijvoorbeeld kattenbrokjes en blikvlees worden al deze stoffen grotendeels eruit gehaald.

Op welke manier worden de toxische stoffen verwijderd?
Hoe zit het dan met het vlees wat wij zelf consumeren (biefstukje of speklapje bijvoorbeeld)?
Waarom worden er in het produktieproces andere stoffen toegevoegd die ook niet gezond zijn voor het dier?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:49

Nicolletje schreef:
Maar fargo, dan weet jij ook misschien wel op welke manier deze brokjes getest worden op dieren.
Voor sommige mensen is dat ook een reden om op bepaald voer over te stappen.

Bij Hills hebben ze o.a. gewoon (eigen) kennels met honden die het voer testen, daar gebeuren echt geen rare dingen hoor.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:51

Kan niemand antwoord geven op mijn vraag ergens op pag. 7?

Iemand ervaring met vers voer en een kat met leukemie + cronische darmontsteking?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:51

Urielle schreef:
fargo schreef:

Fargo, misschien wil jouw man (of spekkiejfnu?) uitleggen waarom er nu eigenlijk zoveel spul in de brokken gaat wat katten (en honden) niet (goed) kunnen verteren, waarom niet 'gewoon' vlees? Ik ben wel benieuwd naar de info van iemand die zo dicht bij de bron zit.

Overigens weet ik WEL eea van de gezondheidsnormen van de EU mbt babyvoeding en dat heeft ook gezorgd dat ik zo min mogelijk potjesvoeding meer geef, ook al weet ik dat de verse groenten van het veld (kas) nou ook niet bepaald brandschoon zijn. Ik neem aan dat het verhaal wel wat vergelijkbaar is met diervoeding.

En wat voor stoffen bedoel je dan precies? De meeste zaken worden natuurlijk toegevoegd om juist tot een evenwichtig en gezonde brok te komen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:55

Hills mikt dezelfde kippenkoppen door het voer als die er hier in de vriezer liggen. En dat wat Hills niet opkoopt, wordt door de frikandellen gedraaid door Mora.

Hoe kun je nu zeggen dat iemand die 'gestudeerd' heeft beter weet wat een hond of kat moet eten dan de natuur zelf en dat je het beter kunt samenstellen? Duizenden jaren aan evolutie, die zorgde voor een perfecte afstemming, maar uiteraard: een paar jaar studie en je weet het beter dan moeder natuur zelf!

Het enige wat Hills beter doet dan moeder natuur is een lobby voeren en een giga marketingafdeling opzetten om haar boodschap de wereld in te sturen zodanig dat consumenten de reclamespot gelooft in plaats van het eigen gezonde verstand. Geld geld geld.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:02

hetbommeke schreef:
Kattenbak stinkt inderdaad minder maar de katten poepen ook veel minder met versvlees.
Dat kan ik van mijn brokkenkat ook zeggen. Mevrouw poept één keer per dag een heel net drolletje en de enige reden dat ik weet dat ze iets in de kattebak gelegd heeft is omdat ze de boel heeft omgewoeld. Stinken doet het niet...
Bovendien kun je brok ook erg makkelijk tot op de gram doseren, wat weer erg fijn is als je je kat op een goed gewicht wil houden. Mijn kat is één van die katten die geen overgewicht heeft, krijg er zelfs complimenten van de DA over, sowieso over hoe ze eruit ziet.

Maar goed, los van wat en waarom ik mijn kat voer, vind dit toch een heel interessant topic, zo over de voor en nadelen van vers versus niet vers. :j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:03

Ik voer toevallig Hills op aanraden DA ivm kat met leukemie en cronische darmonsteking.
Nu is alles onder controle en is hij 2,0 KG bijgekomen terwijl we dachten hem te moeten laten inslapen. Had aanvallen ed. Dus ik ben blij met deze Hills want het heeft mijn kat geholpen.
Want ik wel erg jammer vind is de prijs, ik betaal 32 euro voor 2 kilo voer, en ze hebben net van dat voer alleen maar een 2 kilo zak :(

Ik twijfel over vers ivm de leukemie maar krijg hier ook geen antwoord op mijn vraag volgens mij dus ga het aan de DA navragen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:07

AaronYve, dat soort medische kwesties zou ik sowieso niet op bokt navragen. Voor een gedegen advies over vers voeren bij dat soort zaken kun je het beste contact opnemen met drs. Gijtenbeek uit Heiloo. Je eigen dierenarts heeft allereerst geen of minimale gedegen kennis over vers voeding en ten tweede raakt het hem flink in zijn portemonnee als hij je iets anders zou adviseren dan de brok die hij zelf verkoopt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:07

ik ben absoluut voor vers voeren.mijn honden eten natudog,en onze buiten katten eten smuldier.we hebben er 3 en 2 eten vers een kent het niet en eet wel brokken(helaas),ook onze nr4 aanloper eet brok.ook krijgen ze wel eens rauwe zalm/kippienvleugels/konijnen voor poten.ook vonden ze pas de ballen van onze gecastereerde pony over heerlijk.

als je dan toch brok wilt voeren raad ik je orijen aan vind je dit te duur,dan taste of the wild of acana.dit zijn nog enigzins goede brokken

F_Orumster

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:10

Ik vraag me af of de versvoerders uit knorr pakjes eten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:11

Chubby schreef:
AaronYve, dat soort medische kwesties zou ik sowieso niet op bokt navragen. Voor een gedegen advies over vers voeren bij dat soort zaken kun je het beste contact opnemen met drs. Gijtenbeek uit Heiloo. Je eigen dierenarts heeft allereerst geen of minimale gedegen kennis over vers voeding en ten tweede raakt het hem flink in zijn portemonnee als hij je iets anders zou adviseren dan de brok die hij zelf verkoopt.

Misschien had iemand ervaring met een leukemie kat en vers, vandaar mijn vraag.

Is deze man een da of heeft hij ervaring met vers en een leukemie kat?
Want hij zou mij natuurlijk het vers aanraden en de DA Hills :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:13

fargo schreef:
En wat voor stoffen bedoel je dan precies? De meeste zaken worden natuurlijk toegevoegd om juist tot een evenwichtig en gezonde brok te komen.

Hulpstoffen om de brok langer houdbaar te maken, geur- en smaakversterker om te zorgen dat de dieren het graag eten. Stoffen om te zorgen dat het een brokje blijft en niet uit elkaar valt etc.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:14

Chubby schreef:
Hills mikt dezelfde kippenkoppen door het voer als die er hier in de vriezer liggen. En dat wat Hills niet opkoopt, wordt door de frikandellen gedraaid door Mora.

Hoe kun je nu zeggen dat iemand die 'gestudeerd' heeft beter weet wat een hond of kat moet eten dan de natuur zelf en dat je het beter kunt samenstellen? Duizenden jaren aan evolutie, die zorgde voor een perfecte afstemming, maar uiteraard: een paar jaar studie en je weet het beter dan moeder natuur zelf!

Het enige wat Hills beter doet dan moeder natuur is een lobby voeren en een giga marketingafdeling opzetten om haar boodschap de wereld in te sturen zodanig dat consumenten de reclamespot gelooft in plaats van het eigen gezonde verstand. Geld geld geld.

Right, Hills heeft in de afgelopen 30 jaar of zo een hele grote bijdrage geleverd aan o.a. dieetvoeren voor zieke dieren (met name ook in VS). Juist door aangepaste voeders te maken, kunnen veel dieren herstellen.

Enneh iemand die gestudeerd heeft die weet juist wat er allemaal in voeding zou moeten zitten om volledig aan je trekken te komen. Elke keer dezelfde muis (in de natuur) houdt een kat wel in leven maar hoeft niet het gezondste te zijn op de lange termijn. De natuur biedt niet standaard alles wat je nodig hebt, zeker niet als het zieke katten/honden betreft.

De natuur zelf - ben jij dat dan als eigenaar? Want jouw kat of hond bepaalt namelijk helemaal niet wat er in jouw vriezer ligt en wat er aan vers eten binnen komt en hoeveel hij wel van het één of het ander binnenkrijgt en dat zou hij in de natuur wel beter kunnen bepalen (als hij zelf op jacht zou gaan bij wijze van spreken). Nu is een kat afhankelijk van de versinkopen die de eigenaar doet, ja dat is echt veel natuurlijker ;-) Dus deze natuur, is net zo goed nagebootst en zo goed als de eigenaar het denkt te weten met name.

En de kuikens e.d. die gevoerd worden, die zijn opgefokt, dit zijn geen producten van moeder natuur zelf, maar van een producent en wel de mens. Onze gefokte dieren zijn ook niet meer zoals moeder natuur ze zelf maakte en met name hoe moeder natuur ze voedde.
Laatst bijgewerkt door fargo op 06-12-11 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:15

Hij is dierenarts en doet diverse onderzoeken naar het vers voeren. Hij zal je wrs. vers aanraden inderdaad, maar dan afgestemd op jouw kat met haar gezondheid. Je kunt dan beide zaken (Hills, wat goed gaat versus vers wat je interessant vindt) eerlijk afwegen.

Ik eet zelf gerust uit een pakje hoor :D maar ben wel overtuigd van 'de natuur'. Zowel voor mijn paard (die ik een huisvesting en leefomstandigheden biedt die nogal paards zijn) als voor mijn hond en katten (die dus vers vlees eten) als voor mijn kind (die borstvoeding krijgt en die ik volgens attechment parenting probeer groot te brengen)...

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:16

Ik voer nu ook al zo'n 3 jaar vers. De laatste drie katten weten niet beter.
Ondervind alleen maar voordelen. Behalve het vlees portioneren, dat vind ik nog steeds vies...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:18

De natuur is al lang niet meer wat ie geweest is. Een paard kan tegenwoordig tekorten op doen als ie op verkeerd gras staat (ons gras bevat allang bijvoorbeeld niet zoveel zwavel meer als vroeger) of juist te veel binnenkrijgen als hij op te rijk koeiengras staat. Onze "natuur" is door mensen beïnvloed, gecreëerd en aangepast.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:19

fargo schreef:
Right, Hills heeft in de afgelopen 30 jaar of zo een hele grote bijdrage geleverd aan o.a. dieetvoeren voor zieke dieren (met name ook in VS). Juist door aangepaste voeders te maken, kunnen veel dieren herstellen.

Je beseft dat menig ziekte juist veroorzaakt is door de manier van voeden en direct herleidbaar op de brokjes?

Je kunt inderdaad als je vers wilt voeren niet zomaar wat voorschotelen. Er moet serieus worden nagedacht over hoe je de natuur zo goed mogelijk nabootst. Ik persoonlijk ben er van overtuigd dat ik dat nabootsen beter kan doen met iets dat uit de natuur afkomstig is (ik voer zo veel mogelijk wild) dan volledig kunstmatig gefabriceerd of bewerkt.