spekkiejnfu schreef:Het is mijn opleiding, dus ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik er veel van weet. Vers voeren kan ook niet goed zijn vanwege het enorme gebruik van diverse soorten antibiotica, uitstoot van stoffen, dioxines in de grond etc. Het vlees dat hier wordt besproken zit vol van dat soort toxische stoffen. Met vers voeren is het niet te voorkomen dat je dieren deze stoffen binnenkrijgen. Bij de productie van bijvoorbeeld kattenbrokjes en blikvlees worden al deze stoffen grotendeels eruit gehaald.
Grappig hoe weinig de liefhebbers van vers in dit topic aannemen van de mensen die vanuit hun achtergrond echt weten wat er belangrijk is bij voeding en voer en wat er in gebalanceerd voedsel hoort te zitten. Er wordt gewoon overheen gewalst, want nee vers is bijvoorbaat beter. Je weet niet wat er in een kuikentje zit en wat je nu echt aan voedingsstoffen voert (er zit nu eenmaal geen inhoudsopgave bij een kuiken). Er wordt eigenlijk heel raar en best aggressief gereageerd op de informatie die spekkiejnfu verstrekt.
Ik had het er vanavond nog over met mijn man die al jaren katten en hondenvoer maakt, eerst bij Bonzo/Felix/TomPoes en nu al jaren bij Hills. Hij heeft een HBO opleiding in chemie en voedingsstoffen en jarenlang ervaring en kennis opgebouwd ook hij geeft aan dat de meeste mensen niet weten wat ze voeren als ze vers voeren.
Voedingsproducenten zorgen inderdaad voor zuivere grondstoffen en fabrieken mogen zelfs de ingekochte grondstoffen niet eens binnen melden als deze niet aan alle normen en eisen hiervoor voldoen. Er gelden kwaliteitseisen en gezondheidsnormen voor de grondstoffen die gebruikt worden. Als er namelijk iets mis gaat en ze gaan accoord met grondstoffen die niet zuiver zijn dan kunnen er slachtoffers kunnen vallen (en raar maar waar kattenvoerproducenten houden van dieren dus ze willen geen slachtoffers) En dit zou dan hoe dan ook naar buiten komen en dan kunnen er bovendien ook allerlei claims binnenkomen.