Mijn avonturen in het Dieren opvangcentrum

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Mijn avonturen in het Dieren opvangcentrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 18:39

In mei is er weer een open dag :D. Alleen een kleintje.

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:00

Wat ontzettend gaaf! Kzei altijd toen ik 14 was, dat wanneer ik 16 ben ik als vrijwilliger wil gaan wekren in een asiel, helaas is er niks van gekomen.

Wij hebben onze katten uit het bos:P ze waren er gedumpt , hadden ambulance gebeld maar we werden heel snel verliefd :p

haha maar als ik ooit nog weer katten neem na deze, dan haal ik ze of uit het bos, of uit het asiel. Het liefste wel een oudje aangezien die minder snel een huisje vinden dan die 'schattige kittens ' :p

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 12:10

Update tijd!

Ik heb vandaag samen met twee collega's een kat getest voor het Meet Yout Match adoptiesysteem dat wij nu aan het gebruiken zijn. Wel leuk om te doen. Voor er getest kan worden, word er eerst een datakaart ingevuld de eerste twee dagen dat de kat in het asiel zit. Daar worden de eerste reacties op ingevuld: Komt de kat naar je toe als je voor het hok gaat staan, hoe gedraagt hij/zij zich enz..

De uiteindelijke test bestaat uit acht onderverdeelde testjes. De eerste duurt vijf minuten (timen met stopwatch) in die tijd wordt de kat geobserveerd in een lege ruimte. De kat wordt uit zijn hok gehaald en van bovenaf in een korf gezet. De korf gaat open en de timer gaat lopen.

In die vijf minuten wordt het gedrag van de kat bekeken, hoe komt hij uit de korf, hoe onderzoekt hij de nieuwe omgeving, naar aanleiding daarvan wordt er gescoord. Bijvoorbeeld: De kat komt binnen 25 seconden de korf uit op een normale manier (2 punten), de kat komt binnen 25 seconden laag aan de grond de korf uit gekropen (1,5 punt), de kat komt na 25 seconden de korf uit gekropen (1 punt), de kat komt de korf helemaal niet uit (0 punten).

En zo wordt ook gescoord hoe de kat de ruimte onderzoekt, normaal lopend en snuffelend en kijkend (2 punten), laag over de grond kruipend, snuffelend en kijkend (1 punt), helemaal niet/zit in een hoekje (0 punten).

Het idee lijkt me duidelijk. De puntentelling kan ik goed mis hebben hoor, maar zo is het ongeveer verdeeld.

In die vijf minuten wordt ook bekeken in hoeverre de kat geïnteresseerd is in mensen (komt hij naar je toe, zonder dat je hem roept, kijkt hij alleen, enz.).

De volgende tests kijken hoe de kat reageert op aanraking, optillen, iets aan de staart omhoog tillen (belangrijke test om te zien of ze met kinderen overweg kunnen). Bij iedere test staan een aantal gedragingen en daarachter een score.

Aan het eind van de test worden de punten opgeteld (of afgetrokken) en het totaal wijst in een tabel aan in welke categorie kleur de kat valt: Groen, oranje of paars.

De toekomstige baas vult ook een formulier in, er staan een paar simpele meerkeuzevragen op zoals: Mijn huis is... Als een stille bibliotheek, heel gewoon, als een feestcafé. Of Mijn kat moet snel aan nieuwe situaties wennen met de opties: Niet belangrijk, Een beetje en Ja.

Aan de hand van die gegevens komt er voor de toekomstige eigenaar ook een kleur uit. De toekomstige eigenaren worden dan als eerste voorgesteld aan de katten die in zijn of haar categorie en ondercategorie vallen.

Bijvoorbeeld: Aanbevolen kleur: Oranje. Aanbevolen kat-persoonlijkheid: Kameraad.

De toekomstige eigenaar zal dus als eerste alle katten met een oranje bandje met daarop kameraad te zien krijgen. En naar aanleiding van de tests kiezen baasjes 9 van de 10 keer de kat die matcht met wat er op het formulier is ingevuld. Al met al een handige, eenvoudige en goede graadmeter voor welke kat bij iemand past.

Op deze manier hopen wij dus een zo goed mogelijke match te maken en daarmee het aantal katten dat terug komt te minimaliseren. De totale tijd die kwijt is met een dergelijke test is ongeveer 15 minuten.

Op de quarantaine gaat het verder goed, vijf katten zijn naar de Lange Gang gegaan en de niesziekte lijkt aardig onder controle, nog maar elf katten op de ziekenboeg :).

Afbeelding
Gibson <3. Geweldige Gibson! Wat een kat :D. Je ziet dat hij een groen bandje om heeft, hij valt dus in de kleurcategorie groen, welke is onderverdeeld in drie karakters: Aanvoerder, feestbeest en uitslover. Gibson is de ultieme uitslover :D.

Afbeelding
Gibson is ook een echte knuffel. Aan de foto niet te zien, maar zodra je hem oppakt gooit hij zijn voorpoten om je nek om je flink te knuffelen. Iedereen in het asiel is dol op hem.

Afbeelding
Maica is een Maine Coon die vorige week is binnengebracht. De eigenaar heeft zich tot nu toe niet gemeld.

Afbeelding
Nobootje, de prachtige en lieve Noorse boskat. Ze is vorige week zaterdag besproken en afgelopen vrijdag na haar castratie weggegaan met haar nieuwe baasjes :).

Afbeelding
Afbeelding
Mooi meisje :+:.

AfbeeldingAfbeelding
Belle en Gizmo zitten inmiddels op de Lange Gang. Beide zijn ook getest en hebben de kleurcategorie paars en de karakters Spion en Stille liefde.

http://www.huisdieren.nu/pdf/2011-07-23 ... katten.pdf

In deze link meer (beknopte) informatie over het Meet Your Match systeem, ook staan daar alle karaktertypes beschreven :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 12:13

Ik heb zelf ook vragenformulier voor toekomstige eigenaren ingevuld, trouwens. Uit mijn antwoorden bleek dat de karakterkatten uit de middelste categorie het meest bij mij passen, dat zijn in dit geval dus uit de paarse groep de Stille liefde, uit de oranje groep de Kameraad en uit de groene groep het Feestbeest.

Maar in principe zou iedere kat bij mij een goed huisje vinden omdat mijn antwoorden behoorlijk uiteen lopen, vooral wat gedrag betreft :).

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:23

Wat interessant die testen!!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:14

Leuk ze die testen. Goed initiatief.
Goed dat je je zo voor de dieren inzet. Heb een paar jaar terug stage gelopen in een asiel. Vond het fantastisch de hele dag tussen de dieren lopen en in je oude kloffie de handen uit de mauwen te steken.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:44

interessante testen!! Zal zeker veel helpen voor een goeie match tussen baasje en kat.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:58

Al vanaf helemaal het begin een stille meelezer! En wat doe je een goed werk! Ontzettend naar van die steeds terugkerende niesziekte, ik hoop dat hij nu eindelijk een keer onder controle is.

Maar door al jouw verhalen heb ik wel besloten om me zelf ook als vrijwilliger aan te melden :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 22:08

Wat leuk, Jette :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 22:11

webster543 schreef:
interessante testen!! Zal zeker veel helpen voor een goeie match tussen baasje en kat.

Ja, dat denken wij ook :j. Deze testen zijn er ook voor honden, als het bij de katten succesvol blijkt, denk ik dat het ook voor de honden ingevoerd gaat worden :).

Niet alle katten zijn te testen overigens. De test is erop gemaakt om katten niet uit hun comfortzone te halen, om het zo maar te zeggen. Dus als de kat in het begin al blaast en gromt, dan krijgt hij de uitslag 'roze'. Dat betekent dat de kat niet te testen is en dit op een later tijdstip, of na andere omstandigheden weer gebeurt :). De kat krijgt ook 'roze' wanneer hij tijdens de testen uithaalt of bijt of iets dergelijks.

Bijvoorbeeld, de kat wordt pas getest wanneer deze een tijdje op de Lange Gang heeft gezeten in plaats van meteen wanneer het binnenkomt op de quarantaine.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 13:57

Ik heb de eerste 9 vragen van het formulier dat door eigenaren ingevuld moet worden even overgetypt:

Mijn huis is:
1. Als een stille bibliotheek 2. heel gewoon 3. als een feestcafé.

Ik tolereer het als een kat met mijn enkels wil spelen of een ander soortgelijk spelletje:
1. Nee 2. een beetje 3. ja.

Ik wil graag dat mijn kat naar gasten in mijn huis toe komt:
1. Heel af en toe 2. af en toe 3. altijd.

Wat vind je van een brutale kat die overal in klimt:
1. Heel leuk maar niet voor mij 2. ligt aan de situatie 3. prima.

Mijn kat moet snel aan nieuwe situaties wennen:
1. Niet belangrijk 2. een beetje 3. ja.

Ik wil dat mijn kat het leuk vindt om bij de kinderen in huis te zijn:
1. Niet belangrijk 2. soms 3. vaak.

Mijn kat moet alleen thuis kunnen zijn:
1. Voor meer dan 9 uur per dag 2. voor 4 tot 8 uur per dag 3. minder dan 4 uur per dag.

Als ik thuis ben wil ik graag dat mijn kat bij me is of op mijn schoot ligt:
1. Heel af en toe 2. af en toe 3. altijd.

Mijn kat moet het leuk vinden om opgepakt te worden:
1. Heel af en toe 2. af en toe 3. vaak.

Dus als je wilt weten welk type kat bij jou past (kleur en karaktervorm), vul 'm in :D.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:09

Mijn huis is:
2. heel gewoon

Ik tolereer het als een kat met mijn enkels wil spelen of een ander soortgelijk spelletje:
2. een beetje

3. altijd.

1. Heel leuk maar niet voor mij

2. een beetje

1. Niet belangrijk

1. Voor meer dan 9 uur per dag

2. af en toe

2. af en toe

Ik ben eens benieuwd :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 14:31

Jouw meest ideale type kat is er eentje uit de middencategorie, oranje of groen; Kameraad of feestbeest. En dan vooral kameraad.

Kameraad - Ben jij op zoek naar een maatje, maar wil je niet de hele dag op elkaars lip zitten? Dan zou jij het heel goed voor mij kunnen zijn! Ik houd van aandacht maar ik houd er ook van om lekker op mezelf te zijn. Ik heb een duidelijke eigen mening: ik ben geen ruziezoeker, maar laat me de kaas ook niet van het brood eten.

Feestbeest - Ik ben een kat met een missie: feesten! Ik houd ervan om nieuwe dingen te verkennen en ontdekken. Ik vind het erg leuk om met jou te spelen, maar vermaak me ook prima in mijn eentje met bijvoorbeeld potloden, propjes of pinda’s. Als je op zoek bent naar lol en wat leven in de brouwerij, nodig mij dan maar uit!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:37

Aan de karakterbeschrijving heb ik een Feestbeest in huis :-)

Andere kat is meer op zichzelf, knuffelt alleen als zij het wil. Als je haar oppakt terwijl ze het niet graag heeft kan het zijn dat je een krab vast hebt na een waarschuwing. Als we vooraf wisten dat ze zo was, hadden we ze niet genomen. Maar nu is ze er en blijft ze er :)

Edit: ik moet wel zeggen dat ze zich stilletjesaan aanpast, en dat ze nu ook zelf al meer komt knuffelen. We hebben wel een doos voor haar gemaakt zodat ze zich altijd rustig kan terugtrekken als ze wil.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 14:47

Klinkt als een Stille liefde :):

Stille liefde - Als het op relaties aankomt, kijk ik de kat uit de boom. Het duurt even voordat ik me helemaal geef: ik spring niet gelijk in je armen, als je begrijpt wat ik bedoel. Als je me de tijd geeft, dan zal ik je overladen met spinnen, kopjes en heel wat tijd op je schoot doorbrengen. Tot die tijd zie je me misschien niet zo vaak, al zal ik heel vaak aan je denken!

Wel grappig om te zien dat de test toch wel lijkt te kloppen :).

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:57

Echt overladen met kopjes en dergerlijke worden we nog niet hoor ;-) maar het betert wel.
Meestal komt ze ook enkel als ik of mijn vriend alleen in de zetel zit, de hond maakt ze ondertussen niet veel meer uit.

Als je de testen hebt voor honden wil ik deze ook wel eens invullen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 14:59

Nog niet, dat staat ook in de omschrijving, hé. Dat heeft tijd nodig. Uit de ervaringen op het asiel blijkt dat de testen een goed beeld geven van welke kat bij welke mens past :D.

De testen bestaan ook voor honden, maar die gebruiken wij (nog) niet.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:22

wat super leuk die testen! gaaf!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:38

Ook even de test doen :-)

A : 1
B : 3
C : 2
D : 2
E : 1
F : 1
G : 1 (maar niet alleen)
H : 3
I : 3

En???

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 19:53

webster543 schreef:
Ook even de test doen :-)

A : 1
B : 3
C : 2
D : 2
E : 1
F : 1
G : 1 (maar niet alleen)
H : 3
I : 3

En???

Wat bedoel je met G? Want de vraag gaat specifiek over alleen zijn :).

Oh en:

Aanbidder - Zoek jij vooral genegenheid in een relatie? Ik wel! Dus als je ook houdt van aaien, spinnen en pootjes die lekker op je schoot trappelen, dan denk ik dat we veel gemeen hebben. Ik zoek iemand die van rust houdt, om lekker veel tijd samen met mij door te brengen. Ben jij dat misschien?

En daarna:

Assistent - Ik ben een rechterhand waarvan je op aan kunt. Werk jij op je computer? Ik druk de toetsen wel in. Lees jij de krant? Ik zit op de juiste pagina. Kijk jij TV? Ik zit op je schoot zodat je me kunt aaien. Ik help je graag bij alle karweitjes, maar ook om te relaxen als we weer klaar zijn. Hoe heb je het ooit zonder mij kunnen doen!

Dus paars en daarna oranje :).
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 23-10-12 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:08

Mijn huis is:
2. heel gewoon 3.

3. ja.

2. af en toe

3. prima.

2. een beetje

3. vaak.

2. voor 4 tot 8 uur per dag

2. af en toe 3.

3. vaak.

Dus als je wilt weten welk type kat bij jou past (kleur en karaktervorm), vul 'm in :D.[/quote]

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 20:13

malih schreef:
Mijn huis is:
2. heel gewoon 3.

3. ja.

2. af en toe

3. prima.

2. een beetje

3. vaak.

2. af en toe 3.

3. vaak.

Dus als je wilt weten welk type kat bij jou past (kleur en karaktervorm), vul 'm in :D.

Kameraad - Ben jij op zoek naar een maatje, maar wil je niet de hele dag op elkaars lip zitten? Dan zou jij het heel goed voor mij kunnen zijn! Ik houd van aandacht maar ik houd er ook van om lekker op mezelf te zijn. Ik heb een duidelijke eigen mening: ik ben geen ruziezoeker, maar laat me de kaas ook niet van het brood eten.

en

Feestbeest - Ik ben een kat met een missie: feesten! Ik houd ervan om nieuwe dingen te verkennen en ontdekken. Ik vind het erg leuk om met jou te spelen, maar vermaak me ook prima in mijn eentje met bijvoorbeeld potloden, propjes of pinda’s. Als je op zoek bent naar lol en wat leven in de brouwerij, nodig mij dan maar uit!

Dus oranje en daarna groen :).

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:16

grappig, ik kan me beide katten er niet in vinden XD

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 20:18

malih schreef:
grappig, ik kan me beide katten er niet in vinden XD

Dat kan :D. Jij hebt je katten dan ook niet naar aanleiding van die test uitgekozen, lijkt me :D.

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:29

Mijn huis is:
2. heel gewoon

2. een beetje

2. af en toe

2. ligt aan de situatie

2. een beetje

3. vaak.

2. af en toe

2. af en toe

Ben ik de enige die het lastig vind om zoiets in te vullen? Ik heb namelijk nu geantwoord wat ik nu als eerste dacht maar ik had bij bijna elke vraag twee antwoorden in mn gedachten. Maar Ik heb de keuze voor m'n katten (voor zover ik er wat heb gekozen meestal komen ze gewoon op mn pad) nooit laten afhangen van wel of niet op schoot willen liggen of bij de vitsite komen ik vind eigenlijk elke kat wel leuk ook de boze driftkoppen en de juist zo lieve knuffelige katten. maar ik vind de test wel heel leuk en een goede manier om te kijken welke karakter bij iemand past. dus ik ben benieuwd.