Wat voer jij je kat / wat is goed voer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:57

Ik heb 4 poezels: Princess sphynx 4jr, Cookie OKH 3,5jr, Gustav & Heidi broer en zus 9mnd.
Mijn 4 katten krijgen Royal Canin, voor sphynxen (heel erg energierijk), Cookie is dan wel een oostersekorthaar, maar die eet het ook, wel eet hij zelf maar kleine hoeveelheden. Brok staat er de hele dag door.
Verder krijgen ze 2x per dag vers vlees, vis organen of schaaldieren.
Soms uit een blikje van shiney cat (100% vlees en gelatine, geen toevoegingen) en soms vers van de slagen of visboer.

Mijn katten zijn alle 4 goed op gewicht. Heidi heeft wel de neiging wat sneller schraal te worden, door al haar geren en geklim, dus die krijgt altijd iets meer van het vers.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 18:11

WillemYntJee schreef:
Als ze brokjes heeft en staat te brullen om eten dan heeft ze dus geen honger, want als ze wil kan ze zo gaan eten ;)

Ja dat dacht ik ook, maar ze maakt me onzeker. Het is mijn eerste poes dus moet nog veel leren :+

Vienna2007

Re: Wat voer jij je kat / wat is goed voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:47

Doen mijn katten ook, maar dan willen ze gewoon nat voer.. Tenminste bij mij...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 11:14

Ja maar ik wil daar dus mee minderen, ze kreeg nu een tijdje 3 zakjes en wil terug naar 2 en verder altijd brokjes in haar bakje.
Ik vind die zakjes stinkzooi en ongezond en ze wordt dikker.
Mja als ze zo tekeer staat te gaan...

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:35

Mijn poezen zeuren nooit om eten. Ze krijgen 3x per dag vers vlees, dat verteert ook veel langzamer dan brokjes. Nat voer is inderdaad heel ongezond, zit vol met zout en geur en smaakstoffen dus minderen lijkt me een goed idee. Misschien kun je af en toe stukjes kip (rauw) geven naast haar brokjes? Of nog beter, helemaal overstappen naar vers :P

Ik las dat je Orijen wil proberen, dat is al een veel betere brok :) De mijne wilde ook veel liever brokjes dan vers vlees, maar dan wel junkfood whiskas brokjes... want toen ik met de zak Orijen aan kwam (a 7 euro voor 400 gram, kaching) haalde ze haar neus ervoor op :))

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:42

Onze katten eten vers vlees, soms Tinlo of Naturis, maar vaker echt vlees (kippennekken, konijnkarkas, hazenvlees, paard, etc). Ze krijgen aardig wat voorgeschoteld, want de Sphynxen verbruiken natuurlijk meer energie. Maar onze HTK kat eet gewoon wat ze wilt eten en niet meer. Ze zijn hier geen van allen te dik.

Ik snap best dat mensen brokjes willen blijven voeren. In plaats van blikvoer als extraatje zou ik dan eerder kiezen voor gezond 'echt vlees' als extraatje: vis, rundergehakt, kipfilet, etc. Gewoon wat jezelf eet en dan rauw en ongekruid. Hoe makkelijk kan het zijn ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:56

F_Orumster schreef:
Ja maar ik wil daar dus mee minderen, ze kreeg nu een tijdje 3 zakjes en wil terug naar 2 en verder altijd brokjes in haar bakje.

Denk even met je mee ... :+
Mijn katers zijn te dik :j :j . Een van de eerste dingen die de DA-assistente zei was dat ze liever wat meer vlees/blik mochten omdat dat voornamelijk uit vocht bestaat (ik gaf ongeveer een 1/3 zakje per kat) en dat ik moest minderen met brokjes en zeker geen brokjes moest laten staan (nu is het wel zo dat mijn grootste kater er eentje is die steeds weer bij de bakjes langsgaat zolang er nog brokjes in zitten en er stond dan relatief veel dus die regel is voor hem wel belangrijk ;-) dit hoeft niet voor jouw kat op te gaan natuurlijk ;-) )
In de week dat ze aan hun tanden waren geholpen hebben ze eigenlijk alleen maar zakjes vlees gehad en toen zijn ze wel afgevallen ;-)

Mijn katten krijgen nu ongeveer 2/3 zakje in de ochtend en wat brokjes en 'savonds weer een goede hoeveelheid brokjes met maatbeker afgemeten voor hun 6 samen. Of samen 1 blik met zijn zessen ipv zakjes.
3 zakjes zijn dus inderdaad best veel, 1 of 2 zakjes is denk ik ook prima, maar denk er om dat er meer zit in brokjes, dus kijk ook even goed op de verpakking hoeveel je geacht wordt te voeren van de brokjes..

Oh ja de zakjes zijn gewoon whiskas of blikje Felix, de brokken zijn van Hills of van Royal Canin - urinary (ivm blaasgruis aanleg).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:27

Rauw en vers vlees of vis :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:14

De onze krijgt 2 keer een handje fit32 van rc en 2 keer een kwart zakje whiskas pure per dag :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:16

RC fit 32, daar is onze kat oud mee geworden en altijd in topconditie geweest. Nooit last van haarballen die er niet uit wilde komen, mooie glanzende vacht, geen tandsteen, weinig ontlasting die bovendien niet stonk!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:12

F_Orumster schreef:

Ik geef deze blikjes, en daar worden ze helemaal wild van, en ik vind ze niet duur...

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ult/273342

BV de zeevruchten variant : Witvis (45%); kokkels (14%); inktvis (9%); garnalen (7%); visbouillon (24%); rijst (1%).
ruw eiwit 16,0%
ruw vet 1%
ruwe as 2%
ruwe celstof 1%
vocht 82%

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:23

82% vocht, dat zit ook in de kraan....
En dan kost het veel minder

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:31

Hier krijgt mijn kat Royal Canin. We hebben eerst een hele tijd gewoon c1000 huismerk gegeven maar hij bleef er dunne ontlasting van houden en groeide dus ook niet meer, hij liet ook altijd een beetje staan, at nooit alles op. Maar sinds we over zijn gegaan op Royal Canin (speciaal voor langharige katten) eet hij alles op en ontlasting is ook weer normaal, gelukkig!
En 's avonds krijgt hij een zakje vlees.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:33

meggiemeg schreef:

Dus moet ik mijn katten alleen maar lekkere gortdroge brokken gaan voeren?

Sjonge... als je wilt bezuinigen op dieren, neem ze dan gewoon niet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:36

hier zijn proef verpakkingen van geloof dat dan zo'n zakje rond de 3a 4,- is krijg je bij onze dieren winkel,als je ze niet bij jou kunt krijgen kan ik het je misschien opsturen.kijk maar
F_Orumster schreef:
Ik heb besloten dat ik na de huidige zak Prins (wat al beter is dan kittekat, tompoes etc) wel zou willen overgaan op Orijen. Maar eigenlijk zou ik dan beter eerst een proefzak kunnen nemen om te kijken of ze het blieft...

Ik probeer te minderen in die zakjes (ze wordt ook al dikker namelijk en ze had niks te weinig) maar ze brult de boel bij elkaar en zat zelfs de deur bij de trap te drummen uit onvrede (ze had wel brokjes hoor!).
Moet je dat negeren of hebben ze echt honger?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 13:13

Ik zag Orijen niet laatst bij de dierenwinkel, zal even beter kijken/bij een andere.
Die staat me goed aan. Ook haar prins brokjes eet ze amper.
Royal canin at ze goed, maar das weer zonde geld want dat is niet zo heel goed.
Als ik het niet kan vinden, super bedankt voor je aanbod!

Nu na een paar avonden snapt ze dat ze niet meer een natje krijgt 's avonds en jammert ze niet meer.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:30

Orijen ligt hier ook niet in de dierenwinkel. Ik geloof dat Zooplus het verkoopt?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 17:33

Ja klopt, en ook nette prijs, maar wil eerst een proefpakketje voor ik een grote zak koop en madam ook dáár weer niet van eet :)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:36

Katten kunnen heel goed manipuleren, en ik denk dat jouw kat daar mee bezig is. Ik zou zeggen, neem een voer wat hij lust en verander biet meer, ook niet als hij stopt. Want hij wacht dan tot dat jij weer met wat anders eraan komt!!

Succes!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:26

Chubby schreef:
Ik snap best dat mensen brokjes willen blijven voeren. In plaats van blikvoer als extraatje zou ik dan eerder kiezen voor gezond 'echt vlees' als extraatje: vis, rundergehakt, kipfilet, etc. Gewoon wat jezelf eet en dan rauw en ongekruid. Hoe makkelijk kan het zijn ;)

Mogen katten alles gewoon rauw eten?
Goed om te weten, krijgt ie dat ook een keer :).

Die van mij krijgt 2x per dag een handje fit 32, maar dat is eigenlijk al te veel (vind ik, hij vindt het duidelijk te weinig).

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:30

Vienna2007 schreef:
meggiemeg schreef:

Dus moet ik mijn katten alleen maar lekkere gortdroge brokken gaan voeren?

Sjonge... als je wilt bezuinigen op dieren, neem ze dan gewoon niet.

Wat heeft dat nu weer met bezuinigen te maken??

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:27

Tiggs schreef:
Chubby schreef:

Mogen katten alles gewoon rauw eten?
Goed om te weten, krijgt ie dat ook een keer :).

Die van mij krijgt 2x per dag een handje fit 32, maar dat is eigenlijk al te veel (vind ik, hij vindt het duidelijk te weinig).

Alleen geen varkensvlees ivm de ziekte van Aujeszky

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:30

@Stybba: Dankje!
Katten zijn dus niet gevoelig voor bijvoorbeeld een salmonella-infectie?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:36

Stukje over salmonella van barfplaats.nl

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:31

Wij hebben 5 katten.
Wij hebben zo'n groot brokjes ding, dus de katten kunnen brokjes eten wanneer ze willen.

Ook krijgen 4 katten 2 x per dag een half kuipje vlees.

Die andere die eet meestal het restje op, want die eet voor de rest graag brokjes!