Wat je altijd al voor je hond wilde hebben maar...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:26

Er zijn wel véél honden in NL in rijtjeshuizen, die niet anders dan aangelijnd de deur uitkomen, ik las een tijdje terug nog een onderzoek, dat de gemiddelde hond in NL minder beweegt dan 30 minuten per dag......
En er zijn echt heel veel mensen die het prima vinden om hun honden (in hun eentje) de hele dag op te sluiten in huis, en zelf fulltime gaan werken, wat inhoudt dat ze 10 uur per dag (van 8 tot 6 en soms langer) van huis zijn, en dan zijn nagellak en jasjes verre te prefereren boven een geïsoleerd leven.

Dat er mensen zijn die het anders doen, bestrijd ik zeker niet, ik weet dat er ook honden echt een goed leven hebben in NL. Maar het leven van het gros van de honden could do with some improvement.
Colway schreef:
Zijn er serieus mensen die de nagels van hun 'hond' lakken?

:j

Ik heb eens een Jack Russell gezien met roze gelakte nagels, en bijpassend halsbandje. Overigens stond het niet eens verkeerd, hondje was bijna wit :)

Toen ontdekte ze Raphi, en die besloot dat het leuk was om te gaan spelen, toen was ze niet meer wit :')

Collie2008

Re: Wat je altijd al voor je hond wilde hebben maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:29

Citaat:
Er zijn wel véél honden in NL in rijtjeshuizen, die niet anders dan aangelijnd de deur uitkomen, ik las een tijdje terug nog een onderzoek, dat de gemiddelde hond in NL minder beweegt dan 30 minuten per dag......
En er zijn echt heel veel mensen die het prima vinden om hun honden (in hun eentje) de hele dag op te sluiten in huis, en zelf fulltime gaan werken, wat inhoudt dat ze 10 uur per dag (van 8 tot 6 en soms langer) van huis zijn, en dan zijn nagellak en jasjes verre te prefereren boven een geïsoleerd leven.

Dat er mensen zijn die het anders doen, bestrijd ik zeker niet, ik weet dat er ook honden echt een goed leven hebben in NL. Maar het leven van het gros van de honden could do with some improvement.

Kijk maar eens rond in je buurt, hoeveel mensen lopen niet 3 keer per dag hetzelfde kleine rondje om de sloot met hun hond aangelijnd, gewoon sneu...

Citaat:
Ik heb eens een Jack Russell gezien met roze gelakte nagels, en bijpassend halsbandje. Overigens stond het niet eens verkeerd, hondje was bijna wit

Tsjeeh, ik heb vroeger wel eens de nagels van de hond gelakt maar toen was ik 8 ofzo :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 12:33

Yamcha schreef:
Niemand zegt hier dat het scala zich beperkt tot deze 2 mogelijkheden toch? :)*

Die van mij haalt in Oostenrijk de koeien van de berg, zonder gelakte nageltjes mét reflecterend dekje, en is zo ruig als hij maar kan zijn :D

Dat is nu juist het leuke van perspectief óver de rand van de hokjes heen :D

De bullpup van ons is ´turco´-ruig en we overwegen een halsband met belletjes én iets dayglo met reflectie.
Ze luistert op zich prima doch we zijn zélf geruster als we haar kunnen zien/horen als ze na zonsondergang rondstruint over eigen land. Omdat ze lange poten en een neus heeft; dus snel en niet snorkend is, kunnen we dat niet allemaal volgen zonder tapetum lucidum.
Inderdaad; een ménsenprobleem. De last van verantwoordelijkheidsgevoel.
Ik vermoéd dat ze liever met belletjes en dayglo los haar gang kan gaan dan aangelijnd blijft ;)

Ah... hoop herrie in de wei nu. Hengstlief dekt een erg willige merrie. De vrijheid tot vertonen van dat natuurlijke gedrag sluit beslag en dekens dus scheren uit.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:38

Yamcha schreef:

Dat ben ik dan ook met je eens :)
Maar vond het dus nogal overkomen alsof hondenpakjes zo'n dierenwelzijn is, ik hou er absoluut niet van en in mijn geval voegt het ook bijzonder weinig toe. Behalve dat ze het wel leuk vind zoiets te versnipperen, maar daarvoor steelt ze maar n rol wc papier :') Het hondenpakje als aanvulling op het welzijn is een trieste bedoeling. (dan heb ik het over het tutten om het tutten deel niet met medische redenen, zichtbaarheid, veiligheid en weet ik wat)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:40

Colway: dat klopt zijn er een hoop die niets anders doen dan 3 keer per dag hetzelfde rondje, toch heeft het aangelijnde wel een stukje te maken met de gemeente en de maatschappij, want waar mag je nou echt je hond nog los laten lopen?
Vaak ben je dan verplicht om niet anders te kunnen doen dan dat rondje, er zijn genoeg mensen die weigeren er voor in de auto te stappen om hun hond ergens anders uit te laten.

Verder vind ik de vergelijking van enige vorm van aandacht omtrend de nagels lakken en het kleertjes aantrekken niets te maken hebben met het feit of de hond de aandacht fijn vind omdat hij anders toch de hele dag thuis zit en nu in ieder geval aandacht krijgt.
Het heeft alleen maar te maken met wat de baas wil want de 2 uur die besteed worden aan het nagellakken kunnen ook gebruikt worden om lekker buiten met je hond bezig te zijn als in wandelen, speuren enz, waarbij je wel denkt aan de belangen en behoeftes van je hond.
Aandacht is tenslotte wel aandacht, maar probeer hierin dan wel zoveel mogelijk in het belang van je hond te denken en naar mijn inziens is dat niet nagels lakken en je hond aankleden...(koop dan gewoon een opmaakpop ofzo).

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:49

NoGo schreef:
Verder vind ik de vergelijking van enige vorm van aandacht omtrend de nagels lakken en het kleertjes aantrekken niets te maken hebben met het feit of de hond de aandacht fijn vind omdat hij anders toch de hele dag thuis zit en nu in ieder geval aandacht krijgt.
Het heeft alleen maar te maken met wat de baas wil want de 2 uur die besteed worden aan het nagellakken kunnen ook gebruikt worden om lekker buiten met je hond bezig te zijn als in wandelen, speuren enz, waarbij je wel denkt aan de belangen en behoeftes van je hond.
Aandacht is tenslotte wel aandacht, maar probeer hierin dan wel zoveel mogelijk in het belang van je hond te denken en naar mijn inziens is dat niet nagels lakken en je hond aankleden...(koop dan gewoon een opmaakpop ofzo).

:) Dat bedoelde ik dus een beetje met het perspectief dat hier regelmatig voorbij komt, liever n tutje dan alleen binnen.
Het zijn allemaal keuzes. Dus ik heb nog steeds niet echt een goede reden gevonden om een gezonde hond van een pakje te voorzien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 12:53

NoGo schreef:

Ik lees een tegenstrijdigheid hier, veroorzaakt door een ménsenperceptie.

Ja, aandacht is aandacht en frutten is lieve aandacht. Voor joú is een opgeflufte leeuwmodel poedel met een roze strik wellicht onhonds maar dat is joúw perceptie. Voor de hond is gefrut lieve aandacht; punt.

Samen behendigheid doen zal een individuele hond, zoals een poedel, mógelijk meer waarderen doch niet elke hond en ook is het wederom geen geen óf óf.
Het lijkt me echt he-le-maal _/-\o_ om met een witte koningspoedel in leeuwmodel en strikje in pakwerk te doen :D
Dat is en en voor de hond ;)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:59

Citaat:
Ah... hoop herrie in de wei nu. Hengstlief dekt een erg willige merrie. De vrijheid tot vertonen van dat natuurlijke gedrag sluit beslag en dekens dus scheren uit.

Mag ik vragen wat je doet met de veulens die je krijgt bij het zo natuurlijk mogelijk houden van je kudde. Neem aan dat je niet alles kunt houden? Zeker de hengsten niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 13:01

Orchid schreef:
Dus ik heb nog steeds niet echt een goede reden gevonden om een gezonde hond van een pakje te voorzien.

Wel, dat kan komen omdat je de redenen niet goed genoeg vindt of omdat je die redenen niet opmerkt.

Het eerste is prima.
Het tweede jammer maar helaas.

Je kan de situatie ook omdraaien; het is aandacht en waarom die aandacht níet?
Waarom níet tutten/frutten?

Ik vind de context van nog geen 30 minuten dagelijkse buitenbeweging voor de modale hond een heel belangrijk gegeven om daarbij in de overweging te houden.

Maakt niet uit of het doggi-tutti-frutti de enige aandacht is of extra aandacht; het is mensenaandacht voor de hond. Die hond maakt het zoals terecht opgemerkt niet uit hoe het eruit ziet of wat het kost.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:02

Zeg HC ga je nou ook nog wat nieuws zeggen ipv mij telkens aan te vallen op mijn posts?
Het is toch mijn mening of niet, en nee ik ben het wederom niet met je eens.

Ik hoef met mijn hond echt niet gaan lopen frutten hoor dat ziet zij echt niet als 'lieve' aandacht PUNT.
Daarbij waarom zou je in vredesnaam je hond in een pakkie willen heisen om vervolgens pakwerk of behendigheid te gaan doen?
In jouw ogen is dat dubbele aandacht, ik vind dat het alleen maar aangeeft hoe zwart-wit jij denkt, daarbij ben je tot nu tot nog geen 1 keer bereid geweest om een normale discussie aan te gaan, dus ik ga er ook niet meer op reageren, zonde van mijn tijd, die kan ik beter besteden aan een lekkere lange wandeling met de hondjes in het bos :D

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:04

Citaat:
Voor de hond is gefrut lieve aandacht; punt.

Dat verschilt per hond, wat lieve aandacht is :) Als het hondje kickt op gefrut nou prima, maar mijn hondebeest doe je er echt geen plezier mee. En zo zijn er wel meer. Zo zijn er ook genoeg die het gefrummel wel leuk vinden ja.
Maakt het dragen van pakjes of gelakte nagels geen standaard levenskwaliteitsverhoger voor het wezen hond. Lekker spelen in het bos wel lijkt me.

Citaat:
Samen behendigheid doen zal een individuele hond, zoals een poedel, mógelijk meer waarderen doch niet elke hond en ook is het wederom geen geen óf óf.
Het lijkt me echt he-le-maal _/-\o_ om met een witte koningspoedel in leeuwmodel en strikje in pakwerk te doen :D
Dat is en en voor de hond ;)

:)
Voor die hond ja. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 13:07

Jis_ schreef:
Citaat:

Mag ik vragen wat je doet met de veulens die je krijgt bij het zo natuurlijk mogelijk houden van je kudde. Neem aan dat je niet alles kunt houden? Zeker de hengsten niet.

Ja, en ik verwijs je naar de zoekfunctie.
Is hier off topic en ik ga er ook niet meer via pm of mail op in.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:12

Huertecilla schreef:
Orchid schreef:
Dus ik heb nog steeds niet echt een goede reden gevonden om een gezonde hond van een pakje te voorzien.

Wel, dat kan komen omdat je de redenen niet goed genoeg vindt of omdat je die redenen niet opmerkt.

Het eerste is prima.
Het tweede jammer maar helaas.

Ik vind de context van nog geen 30 minuten dagelijkse buitenbeweging voor de modale hond een heel belangrijk gegeven om daarbij in de overweging te houden.

Maakt niet uit of het doggi-tutti-frutti de enige aandacht is of extra aandacht; het is mensenaandacht voor de hond. Die hond maakt het zoals terecht opgemerkt niet uit hoe het eruit ziet of wat het kost.

Dat komt zoals je las, het mijn persoonlijke redenen zijn, voor een hond die gezond is en naar zijn basisbehoeften word gehouden, vind ik het niet nodig. Dan heb je de mensenaandacht voor de hond, erg leuk. En hoe die ervaren word verschilt per hond. Dus die ene hond die het getut machtig mooi vind, daar zie ik ook niet zo'n probleem in. Ook geen behoefte, want andere vormen van aandacht zijn ook voldoende. Daar zit een beetje de waarom niet in, ik vind het niet nodig. Maar in het geval dat je hond het nou heel leuk vind, waar een andere hond misschien het leuk vind om gewoon bij je te zitten en een aai te krijgen (of verhaaltjes voorgelezen te krijgen hihi zo iemand ken ik ook), dan is dat prima inderdaad.
En als je dan mensen krijgt die een half uur tutten met de hond, maar de hond niet meer buiten komt dan een uurtje aan een lijntje tja. Dan vind ik dat buiten komen meer behoefte dan een beetje getut, daarom denk ik dan 'ga lekker met de hond naar een plek waar je het beest lekker kan spelen, neem een bal mee en je hebt ook aandacht'.
Als de aandacht-tijd zo beperkt is bij een binnenhondje, besteed dan liever die aandacht in de vorm van beweging dan nog een uur langer op een stoel zitten. Aandacht+bewegen+sociale hondencontacten gaat voor mij boven aandacht, daarom zie ik weinig reden voor een pakje. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 13:14

Orchid schreef:
Maakt het dragen van pakjes of gelakte nagels geen standaard levenskwaliteitsverhoger voor het wezen hond. Lekker spelen in het bos wel lijkt me.

Helaas hebben we verschillende rassen dat door 8)7 fok ontzegd.
Structurele problemen en genetische defecten sluiten dit voor triest veel honden uit.

Individuele sociale aandacht is wél een standaard levenskwaliteitsverhoger voor de gedomesticeerde hond. Wellicht niet voor de individuele uitzondering op die regel.
Dit maakt het zo in-triest dat zoveel honden in hun uppie aan hun lot worden overgelaten voor het overgrote deel van hun dag.
Dat is een onthouden van een fundamenteel hond-zijn van de gedomesticeerde hond die ooit als eerste dier gedomesticeerd is vanwége dat aspect.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:18

:? Ik heb je helemaal geen pm of mail gestuurd......ik mag het vragen maar het schiet blijkbaar wel in het verkeerde keelgat, waar ik verbaast over ben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 13:19

Orchid schreef:
Dat komt zoals je las, het mijn persoonlijke redenen zijn, voor een hond die gezond is en naar zijn basisbehoeften word gehouden, vind ik het niet nodig.

Daar ben ik het in het geheel mee eens.

De realiteit is echter de modale hond in NL die beter een pluche beest zou kunnen zijn. Hoeft de baas die laatste 30 minuten ook niet naar buiten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 13:21

Jis_ schreef:
:? Ik heb je helemaal geen pm of mail gestuurd......ik mag het vragen maar het schiet blijkbaar wel in het verkeerde keelgat, waar ik verbaast over ben.

Nee hoor; het is off-topic en ik stel gewoon gelijk gewoon de verwachting helder.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:28

Is dan wel offtopic maar toch heb je het er niet graag over om de 1 of andere reden, maar waarom........ *zoekt zoekfunctie*

Stopt nu per direct met offtopic. :j

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:29

Huertecilla schreef:
Orchid schreef:

Helaas hebben we verschillende rassen dat door 8)7 fok ontzegd.
Structurele problemen en genetische defecten sluiten dit voor triest veel honden uit.

Individuele sociale aandacht is wél een standaard levenskwaliteitsverhoger voor de gedomesticeerde hond. Wellicht niet voor de individuele uitzondering op die regel.
Dit maakt het zo in-triest dat zoveel honden in hun uppie aan hun lot worden overgelaten voor het overgrote deel van hun dag.
Dat is een onthouden van een fundamenteel hond-zijn van de gedomesticeerde hond die ooit als eerste dier gedomesticeerd is vanwége dat aspect.

De berichten lopen een beetje door elkaar, maar spelen in het bos vind ik dus ook 1 op 1 aandacht.
Zoals in het berichtje hierboven, Aandacht+bewegen+sociale hondencontacten gaat voor mij boven aandacht :)
Al heb je een dusdanig doorgefokte hond die het nog geen 10 minuten volhoud. Zo extreem doorgefokt zijn de gemiddelde bankhangers hier nou ook weer niet, dat ze niet even in een bos de beentjes kunnen strekken en los een rondje kunnen rennen. Al gaan ze op een bankje bij je op schoot zitten, in een bos heb je aandacht plus extra's in petto, benut de hond alleen aandacht is dat ook prima. In een huis heb je aandacht en aandacht :)

Citaat:
Individuele sociale aandacht is wél een standaard levenskwaliteitsverhoger voor de gedomesticeerde hond.

Dat probeerde ik ook te zeggen ja :) Aandacht wel, een pakje niet perse. (ook niet perse niet ;) )

Uberhaupt hadden veel dieren in NL beter pluche kunnen zijn.
Ik kom het tegen bij mijn caviaatjes (uit de opvang :z ), de schapen (heb een wat wilder natuurlijker ras, je wil niet weten welke problemen je hebt als je een doorgefokt vleesras koopt hier).. en wat niet?
Als ik in een rijtjes huis woonde had ik geen hond, ook geen kat, ook geen schapen..

Blijf ik erbij dat de baas zn hele kleine beetje tijd voor de bankhanger die pluche had moeten zijn beter kan spenderen in een half uurtje bos dan een half uurtje pak :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 13:37

Orchid schreef:
Blijf ik erbij dat de baas zn hele kleine beetje tijd voor de bankhanger die pluche had moeten zijn beter kan spenderen in een half uurtje bos dan een half uurtje pak :D

Ik begrijp niet goed waar de aanname over of-of vandaan komt.
Waarom niet aannemen dat het en-en is?
Daar blijf ik bij, bij én-tot-de-vierde ;)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:52

Huertecilla schreef:
Orchid schreef:

Ik begrijp niet goed waar de aanname over of-of vandaan komt.
Waarom niet aannemen dat het en-en is?
Daar blijf ik bij, bij én-tot-de-vierde ;)

Omdat ik het heb over een baas die 23 uur zijn hond verwaarloost. Dat ene uurtje aandacht wat er dan maar is, kan dan beter goed worden besteed. Of of komt voort uit de beperking van tijd.

oa dit.

Citaat:

Het pakje is een geinig extraatje voor de hond die ervan houd en word gezien als een ware verbetering voor een hond die de hele dag binnen zit.
Ik zeg, dat ene uurtje aandacht hond, besteed dat dan dubbel zo goed. Want kennelijk is er niet meer tijd voor de pluchehond.
Daarom zeg ik of of.
Voor die hond van mij die de hele dag buiten diedelt zou het een en en kunnen zijn ja, als de hond dat een leuke vorm van aandacht van het baasje vind. Ik dacht dat ik dat vrij duidelijk had neergezet, maar dan, bij deze.
Dáár komt die aanname van mij vandaan.
En dat was ook de reden dat ik in mijn eerste berichtje zei dat ik kriebelig word van de perspectieven.
Voor de hond die alles heeft wat z'n hartje begeert, is het geen noodzaak maar zou het leuk kunnen zijn. Evengoed als het voorlezen van een boek aan je hond, het samen kijken van een kattendocu op tv, de hond aaien, aandacht is aandacht en wat als leuk ervaren word is aan de hond.
Voor de hond die bij lange na niet het leven heeft zoals hij moet hebben, waar we het hier dus over hebben met de binnenblijvers en aanlijnhondjes waarvoor de baas 30 min uittrekt op een dag, leg ik niet de prioriteit op het aanschaffen van een pakje en een nagellak set, maar op een vorm van aandacht die nog meer te bieden heeft dan alleen aandacht.

edit, dus nog even terugkomend op de onbegrepen afschuw voor hondenkleding,
komt dat er niet stiekem een beetje uit voort dat de gemiddelde hondeneigenaar een of-of situatie heeft ipv een en- en situatie? :)
Laatst bijgewerkt door Orchid op 06-10-11 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wat je altijd al voor je hond wilde hebben maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:03

Voorlezen van een boek aan de hond, dat is wel een geinig idee eigenlijk :D

Zouden ze hier nog best leuk vinden ook :j

Beau las ik altijd de horoscoop voor :D

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:06

Yamcha schreef:

Deze jongen deed dat voor de puppy's die geen moeder hadden (die overleed aan het eind van de dracht, de pups hebben ze uit de dode moederhond moeten halen), de kleintjes waren van rommelig spelen opeens met zn allen op een rij gaan zitten en hingen aan zijn lippen :D Prachtig :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:10

Mijn hond heeft ook een prachtig jasje. Helemaal niet duur, ze kreeg hem gratis mee bij de geboorte :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:14

Orchid schreef:
Yamcha schreef:

Deze jongen deed dat voor de puppy's die geen moeder hadden (die overleed aan het eind van de dracht, de pups hebben ze uit de dode moederhond moeten halen), de kleintjes waren van rommelig spelen opeens met zn allen op een rij gaan zitten en hingen aan zijn lippen :D Prachtig :D

Oh, dat is toch om te smelten of niet dan :+:

Heeft me toch ook weer aan het denken gezet dit topic :j dat het helemaal niet erg is, als je er menselijke dingen mee doet, als de hond het maar leuk vindt :j