Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:51

nee, het gaat nu over de DSB, volgens mij begint het nu.

Neej

Re: Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:52

Begint nu als ik het zo zie :j

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:09

Heeft Huertecilla zich verkleed als Antoinette Hertsenberg?

Heel vaak letterlijke woorden uit dit topic. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 21:19

dejavu schreef:
Heeft Huertecilla zich verkleed als Antoinette Hertsenberg?

Heel vaak letterlijke woorden uit dit topic. :D

:D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:22

97% van de Cavaliers met stamboom heeft een te kleine schedel waarbij 50% een bepaalde vorm van Syringomyelia heeft.
Overigens bij de fokkers al wel bekend, maar niet bij het grote publiek..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:34

Zo'n ras is ten dode opgeschreven, zelfs als ze nu ineens bedenken dat daar wat aan gedaan moet worden..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:58

Maar de vraag is hoeveel honden daar nog onder moeten lijden...!!

Dierenarts gaf aan dat 70% van de Berner Sennenhonden een vorm van elleboog dysplasie ontwikkeld. Een gemiddelde behandeling kost in totaal € 2.000,-. En dan nog waren de baasjes verbaast dat hun hond ED kreeg.

Onbegrijpelijk dat mensen geen informatie zoeken over mogelijke afwijkingen/ziektes/aandoeningen voordat ze een rashond aanschaffen.
Onbegrijpelijk dat mensen bepaalde raskenmerken als schattig/leuk/mooi bestempelen terwijl het de hond enkel (ondraaglijk) leed opleveren.
Blijf me verbazen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:04

Puur egoïsme en anders niks.

Sorry dat ik zo hard ben, maar als je om je hond geeft, zorg je dat je dat weet....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:06

Ow je mag van mij hard zijn. Graag zelfs. 10 keer liever hard en weten waar je het over hebt als gewoon je kop in het zand steken, onwaarheden vertellen, denken dat het allemaal wel mee zal vallen, denken dat de hond van de buurman ook altijd 15 werd zonder problemen, denken dat het jou niet overkomt.
*opwindmodus uit, anders slaap ik niet vannacht*

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:07

liedje89 schreef:
Moll schreef:
Als voorbeeld neem ik de foto argentino relatief makkelijk te fokken ras, alle kenmerken zijn zo goed als dominant aan assign, lange neus, strak in het vel, je kan het bijna fenotype, vergelijk baar met een F1 outcross in dit type geeft ook weinig verschil in type variatie in het nest, de Bm, daar in tegen is een groot type met kort TOT zeer korte neus met huidplooi op de kop en niet op de rest van het lichaam, wat in de regel nog wel eens problemen geeft ook zo met kleine afhangende oren geen hang opvoeden maar mooie droge ogen

Wat betekend het woord assign (toewijzen??) in de eerste zin en en de tweede zin: "je kan het bijna fenotypen" fenotypen is geen werkwoord, laatste dikgemaakte zin snap ik ook niet :? :? :? :? :?.

Dat extreme uiterlijkheden moeilijker zijn om goed en gezond te fokken wil ik nog wele geloven maar wat heeft dat met dominante of ressesieve vererving te maken?? Dingen als grote en vorm worden bij mijn weten vooral cumulatief via veel verschillende genen vererft tenzij er sprake is van het afhankelijk zijn van een bepaalde afwijking (zoals vormen van dwerggroei).

het ligt inderdaad aan HTC dat er soms andere woorden onstaan, das al niet te min is er genoeg te vinden over dat geen,wat ik beschrijf, en niet dat het alleen maar beperkte afwijkingen zoals dwerg groei onstaat, om een voorbeeld te geven wanneer er een mutatie plaats vind tijdens het splitsen van het kiemblad kan er al genetishe defect onstaan die in de eerste generatie niet eens tot uiting hoeft te komen, het kan bijvoorbeeld een hazenlip veroorzaken echter dit gen kan dit vervorming in de schedel veroorzaken en in de ruggengraat tot aan de staart, dit kan gelijktijdig puntblaas veroorzaken chronische nierproblemen en wanneer er met knikstaart gefokt word kan dit gebreken door het gehele skelet veroorzaken, maar dit is totaal anders als.fokken op een recessief gen de groei van de schedel en op bouw daar van staat los van de rest van het lichaam ook zo met de onderkaak zo kan het zijn dat een onder voorbeet een tang gebit word. Zo is het dat lange neuzen dominate zijn tegen over korte neuzen, en grote oren tegen over kleine oren enz enz dominant vs recessief
Laatst bijgewerkt door Moll op 19-09-11 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:09

Yamcha schreef:

Sorry dat ik zo hard ben, maar als je om je hond geeft, zorg je dat je dat weet....

Agreed.

Ik zei het net nog tegen mijn vriend, ik begrijp níet dat mensen honden als cavaliers, berner sennens, aanschaffen en er dan afterwards pas achterkomen welke problemen er in die rassen schuilen. Zeker in deze tijden van informatie overkill, ik bedoel je hoeft alleen maar google te openen. Als je voornemens bent een hond te gaan aanschaffen zoek je van tevoren toch informatie op daarover??

Het ergste vind ik nog mensen die heel welbewust een hond van een probleemras aanschaffen. Was in die docu van zembla toen, zo'n vrouw die al meerdere cavvies had gehad met syringo, en bij aanschaf van de volgende tóch weer voor een cavvie ging. Snap ik echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:17

Ik kan me er ook over opwinden. Ik wind me er over op dat je zo dol bent op geld, dat je willens en wetens een doodzieke hond fokt, een hond die het uitgilt van de pijn omdat zijn koppie zo zeer doet, een hond waarvan je weet dat die het aan zijn hart krijgt, een hond waarvan je weet dat de ellebogen het begeven, de heupen, slecht zijn, de rug altijd pijn doet, altijd een zere buik.......
Arme, arme diertjes. En dan een dier aanschaffen alsof het een ding is, en @%&%$$ 90% van de mensen weet niks van honden, begrijpt ze niet en wil niet bijleren ook, klagen als hij het niet meer diet, maar niet weten wat je koopt, alsof je het zo weer weg kunt gooien, dat vind ik puur egoïsme en eigenliefde, want met liefde voor de hond heeft het niets te maken.......

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:19

Neej schreef:
Yamcha schreef:

Agreed.

Ik zei het net nog tegen mijn vriend, ik begrijp níet dat mensen honden als cavaliers, berner sennens, aanschaffen en er dan afterwards pas achterkomen welke problemen er in die rassen schuilen. Zeker in deze tijden van informatie overkill, ik bedoel je hoeft alleen maar google te openen. Als je voornemens bent een hond te gaan aanschaffen zoek je van tevoren toch informatie op daarover??

Ook mee eens, maar aan de andere kant maakt het het dierenleed (op korte termijn) niet minder. Ik vind ook dat mensen zich beter moeten inlezen voordat ze een hond aanschaffen, maar dit grootse probleem afschuiven op de consument is ook niet fair. Verder vind ik die Cavaliertjes echt heel erg sneu, maar met de 'gezonde' 3 % door gaan, werkt natuurlijk ook niet. Dat probleem lijkt me echt te groot om er weer echt iets van te maken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:20

Leuk dat ik dit topic weer zag, er schoot mij namelijk net een aantal minuten geleden iets te binnen. Ik moest namelijk denken aan de veredeling van bijvoorbeeld maisplanten. Dat deze zo door geteelt zijn voor het perfecte fenotype dat zij bepaalde eigenschappen missen om bijvoorbeeld tegen bepaalde ziektes te kunnen en dat zijn hele oogst daar niet tegen kan en uiteindelijk de hele oogst sterft. En wanneer de gehele oogst genetisch gevarieerd was dat een deel het had overleefd (of een deel was gestorven, net hoe je het bekijkt). In hoeverre is dit mogelijk met dierenrassen (in dit geval honden). Nu is dat opzich best logisch maar ik weet niets van de genetische variatie bij de gemiddelde ras keffertjes.
En verder, tsjaa.. het houden alleen al van dieren vind ik toch maar de vreemdste hobby die er bestaat

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:20

Wanneer je dat wil uit bannen zijn veld testen een uitkomst, echter zijn er een groot aantal honden die niet meer passen in de samenleving, omdat wanneer er weer veld testen voor worden gemaakt er rekening gehouden met.oorsprong doel en functie

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:22

Danique_G schreef:
Leuk dat ik dit topic weer zag, er schoot mij namelijk net een aantal minuten geleden iets te binnen. Ik moest namelijk denken aan de veredeling van bijvoorbeeld maisplanten. Dat deze zo door geteelt zijn voor het perfecte fenotype dat zij bepaalde eigenschappen missen om bijvoorbeeld tegen bepaalde ziektes te kunnen en dat zijn hele oogst daar niet tegen kan en uiteindelijk de hele oogst sterft. En wanneer de gehele oogst genetisch gevarieerd was dat een deel het had overleefd (of een deel was gestorven, net hoe je het bekijkt). In hoeverre is dit mogelijk met dierenrassen (in dit geval honden). Nu is dat opzich best logisch maar ik weet niets van de genetische variatie bij de gemiddelde ras keffertjes.
En verder, tsjaa.. het houden alleen al van dieren vind ik toch maar de vreemdste hobby die er bestaat
wanneer op correcte wijze geselecteerd word kan je ziektes uit bannen zoals Hd, Ed, bepaalde huid ziektes enz.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:23

Heb vandaag het programma gekeken. Ik wist dat het erg was met de Kings Charles hondjes. Vind het echt bizar dat het zo om het uiterlijk draait en dat al die verschrikkelijke ziektes niet ter zake doen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:26

furious schreef:
Heb vandaag het programma gekeken. Ik wist dat het erg was met de Kings Charles hondjes. Vind het echt bizar dat het zo om het uiterlijk draait en dat al die verschrikkelijke ziektes niet ter zake doen.

Het is te zot voor woorden, en er zou van uit de RVB en dier en welzijn een fok en verkoop verbod op moeten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:26

Moll, dat wil de consument niet, die wil alleen goldens in leuke pakkies, en of die ziek zijn of niet, interesseert ze geen fiets, anders werden er niet zoveel zieke honden verkocht, en de fokker interesseert het blijkbaar ook niet, anders verkocht die ze niet.
De consument wil helemaal geen echte vinden, want dan moeten ze leren over hondengedrag en dat is teveel werk.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:28

Yamcha schreef:
Moll, dat wil de consument niet, die wil alleen goldens in leuke pakkies, en of die ziek zijn of niet, interesseert ze geen fiets, anders werden er niet zoveel zieke honden verkocht, en de fokker interesseert het blijkbaar ook niet, anders verkocht die ze niet.
De consument wil helemaal geen echte vinden, want dan moeten ze leren over hondengedrag en dat is teveel werk.

Dat is om het even, er is des tijds ook een fokt verbod geweest op bulldoggen en dat heeft het ras goed gedaan.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:29

dejavu schreef:
Neej schreef:

Agreed.

Ook mee eens, maar aan de andere kant maakt het het dierenleed (op korte termijn) niet minder. Ik vind ook dat mensen zich beter moeten inlezen voordat ze een hond aanschaffen, maar dit grootse probleem afschuiven op de consument is ook niet fair. Verder vind ik die Cavaliertjes echt heel erg sneu, maar met de 'gezonde' 3 % door gaan, werkt natuurlijk ook niet. Dat probleem lijkt me echt te groot om er weer echt iets van te maken.

Oh maar dat ben ik helemaal met je eens hoor, ik zeg ook niet dat het probleem dan (uberhaupt, niet alleen op korte termijn) opgelost is, maar het verbaast me zo. Ik begrijp dat echt niet en misschien is dat mijn onstilbare honger naar informatie, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je bij het voornemen om een hond aan te schaffen niet even een beetje rondgooglet..

Verder zouden ze van mij een aantal rassen echt mogen opdoeken. Met 3% doorgaan werkt inderdaad niet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:32

Het probleem zit bij de consument, die veel al voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, er zijn,maar een hand vol mensen , verhoudingsgewijs, die 2 tot 3 duizend euro voor een goeie hond willen betalen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:36

Moll schreef:
Het probleem zit bij de consument, die veel al voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, er zijn,maar een hand vol mensen , verhoudingsgewijs, die 2 tot 3 duizend euro voor een goeie hond willen betalen.
De geschiedenis en het heden laten anders niet zien dat per se een duurdere hond staat voor een gezond maatje. :n

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:39

Moll schreef:
Danique_G schreef:
wanneer op correcte wijze geselecteerd word kan je ziektes uit bannen zoals Hd, Ed, bepaalde huid ziektes enz.

Maar in hoeverre gebeurd dat werkelijk aangezien ik net las dat 3% van de cavaliers werkelijk gezond was(?)? De meest gezonde honden zijn de vuilnisbakkies. En zelfs dat vind ik vaak nog mooie dieren. Maargoed zegt ook niets onze kruising van een boeren fox en een Jack Russel heeft ook constant last van huid aandoeningen.
Ik vind het toch wel triest dat de dieren er onder leiden ik blijf er bij dat ik de mens soms echt een zwaar veredelde aap vind met een arrogantie van hier tot Tokio.

En nu even off topic, dankzij dit topic weet ik zeker dat ik waarschijnlijk biologie wil studeren. THANKS TS! *\o/*

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:43

dejavu schreef:
Moll schreef:
De geschiedenis en het heden laten anders niet zien dat per se een duurdere hond staat voor een gezond maatje. :n

Nee klopt, echter keiharde selectie, en goed durven fokken, en risico durven nemen, echter om nu nog kwalitatief goeie honden te vinden kost geld veel geld, vroeger bleef men in hun eigen regio fokken dus lijnteeld was heel normaal, honden die niet aan de maatstaven voldeden werden simpel weg geëlimineerd, vandaag de dag gebeurt dat niet meer want dat is zielig.