Hond grijpt katten.( speels) Wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 12:09

Indra heeft hier nooit voernijd gehad. Mijn kinderen pakte altijd eten van de honden ( mochten ze niet) en wij trokken vaak de kluif uit haar bek en voer weg. Nooit problemen Tegen over mijn kleine hond heeft ze nog nooit gegromd of gebeten.
Dat is wel even iets wat ik duidelijk wil hebben :) Ik ga geen mooi weer spelen als er iets aan de hand is.
:)

Fijn dat het goed gaat nu. Ik denk dat het ook stress is. En even niet wetend wat haar overkomt.

kimmie261

Re: Hond grijpt katten.( speels) Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:21

ik vind het echt een heel gave hond,en denk dat als ze nooit baknijd heeft gehad dat dat goed gaat komen,het is ook allemaal even nieuw voor haar deze situatie,met vreemde honden :)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:15

Okee even ter verduidelijking: de hond valt tijdens het eten aan richting mijn andere honden niet bij mij of mijn vriend, wij kunnen alles uit haar bak pakken en ook uit haar bek dan laat ze direct los.
Over het beschermende van gisteravond dit heeft Caye ons ook verteld, ze is waaks over de gezinsleden.
Er is dus niets wat wij van te voren niet wisten.
De 'goedbedoelde' pb's mogen verder achterwegen blijven, wij weten waar we aan begonnen zijn en durven met zekerheid te zeggen dat het allemaal goed komt, er zit gewoon nog een beetje werk aan, maar dat was ook de uitdaging van Indra en de reden dat wij erop hebben gereageerd is omdat wij ervan overtuigd waren dat dit goed moest kunnen komen.
Ik snap dat er mensen zijn die dingen misschien anders aanpakken dan dat wij doen, maar het is nu onze hond en dus ook onze keus over hoe we het allemaal doen.
Voor de mensen die graag willen weten hoe het verder gaat ben ik best bereid om af en toe een verslagje neer te zetten, maar als dat betekend dat ik elke keer bestookt word met pb's over hoe te handelen, zal ik dat in het vervolg gewoon achterwegen laten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:40

Volgens mij komt het best goed bij jullie.
Maar wat ik me wel afvraag; hoe heb je dat aan gedurfd om een hond die net bij je is direkt los te laten in het bos terwijl je weet van haar jagen?
Is niet als kritiek bedoeld hoor, maar is het bos omheind ofzo? Of had je direkt al een rare situatie waarin ze zo goed luisterde dat het vertrouwd leek?

Ik vind het wel een erg mooie hond zeg, ze ziet er ook zo lekker vrolijk uit bij je andere honden. Lijkt me gewoon een geval wat best wil maar niet weet hoe, dat zie je ook aan de omgang met je andere honden.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:47

fargo schreef:
anneliesdj schreef:
Het is idioot om een hond te laten inslapen alleen omdat hij achter katten aan gaat, tenminste, dat vind ik.

Tja het punt is dat deze hond ook al een schaap heeft gegrepen, dat is echt wel heel andere koek vind ik. En het is wel heel snel van kwaad tot erger gegaan en dat vind ik een slecht signaal.
En achter katten aangaan is één ding, ze dood maken of behoorlijk verwonden is ook weer wat anders.

Overigens heeft niemand gereageerd op mijn opmerking dat ik altijd heb "geleerd" dat als een hond een schaap heeft gepakt hij STANDAARD moet worden ingeslapen en dat dat niet optioneel is..

Ad 4. Artikel 425 Wetboek van Strafrecht
Uit jurisprudentie blijkt dat de zorgplicht in het tweede lid van artikel 425 Wetboek van Strafrecht de mogelijkheid biedt om op te treden, ook als honden dieren aanvallen. Deze zorgplicht houdt in dat iedereen gehouden is voldoende zorg te dragen voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier. In ernstige gevallen kan teruggegrepen worden op artikel 350, tweede lid, Wetboek van Strafrecht. Dat artikel stelt het opzettelijk en wederrechtelijk doden of beschadigen van een dier dat aan een ander toebehoort strafbaar.

@TS ik vind dat je een dappere keuze heb gemaakt,

tja en betreft honden afmaken als het jacht instinct is gevonden? wij hebben altijd Jachthonden en politie honden gehad. Onze jachthonden wilde ook wel eens achter iets aangaan, met training en strak onder apel houden is alles goedgekomen. Maar daar moet je wel de tijd en geduld voor hebben. Al die tijd hebben wij 1 Hond gehad die afgemaakt is (politiehond) heeft mijn pa gegrepen, collega een verlamde hand gebeten. In dat soort situatie's ben ik er voor dat een hond word afgemaakt.

edit: fijn dat er een goed huisje is gevonden :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:48

NoGo schreef:
Voor de mensen die graag willen weten hoe het verder gaat ben ik best bereid om af en toe een verslagje neer te zetten.

Graag :j

ik ben erg benieuwd hoe het verder met deze hond zal gaan in je roedel

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:53

kirri schreef:
anneliesdj schreef:
Het is idioot om een hond te laten inslapen alleen omdat hij achter katten aan gaat, tenminste, dat vind ik.

Dat artikel stelt het opzettelijk en wederrechtelijk doden of beschadigen van een dier dat aan een ander toebehoort strafbaar.

Dan mag ik ook de kat van de buren wegbrengen voor een spuit omdat die mijn voliere leeghaalt?
En moet mijn hengst dan ook een spuitje krijgen omdat die honden doodslaat als ze in zijn buurt komen?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:23

anneliesdj schreef:
kirri schreef:

Dat artikel stelt het opzettelijk en wederrechtelijk doden of beschadigen van een dier dat aan een ander toebehoort strafbaar.

Dan mag ik ook de kat van de buren wegbrengen voor een spuit omdat die mijn voliere leeghaalt?
En moet mijn hengst dan ook een spuitje krijgen omdat die honden doodslaat als ze in zijn buurt komen?

Dan kan ik de kat van mijn buren meteen afleveren bij de DA <3 . Hoeveel vissen dat kreng niet heeft opgepeuzeld. Om maar niet te zwijgen over de cavia's van m'n andere buren *\o/*.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 12-09-11 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:28

NoGo schreef:
Voor de mensen die graag willen weten hoe het verder gaat ben ik best bereid om af en toe een verslagje neer te zetten, maar als dat betekend dat ik elke keer bestookt word met pb's over hoe te handelen, zal ik dat in het vervolg gewoon achterwegen laten...

Graag :j Hoe is het verder dit weekend gegaan? Is ze al een beetje gewend aan de roedel en heeft ze al vriendjes gemaakt?

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:28

:j het gaat verbazingwekkend goed eigelijk, ze bleef blaffen bij de deurbel dit doet ze al niet meer, wel staat ze naast je te springen.
Ze loopt los buiten en gaat al zitten bij het oversteken voor je wat zegt, had ze echt heel snel door.
Ze jaagt de rest van de honden niet meer weg bij ons vandaan maar gaat gewoon op haar kleedje liggen.
Ook hier jaagt ze de rest niet vanaf en zelfs de pup mocht half op haar liggen en zo lagen ze met zijn 2en te slapen
Voerbak gaat ook goed, ze is wel alert nog maar valt niet meer uit naar de andere honden.
Ze kan met spelletjes wel nog een beetje te fanatiek doen en dan uitvallen naar de rest en als je haar dan corrigeert dan komt ze naar je toe geslopen om vervolgens naast je te gaan zitten om het geheel vanaf daar te bekijken.
We zijn ondertussen los en vast ook al katten tegengekomen en ze heeft beide keren geen aanstalte gemaakt om er achteraan te gaan, hebben haar hierin wel direct gecorrigeerd of toegeroepen met een nee nee Indra kom, en met een nee Hier!
Eigelijk zijn we gewoon mega blij met haar :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:31

Klinkt goed!

Ik had op een gegeven moment het idee dat de andere hond van Ts de aanstichter was, die ging, als ik het goed begrepen heb, als eerste op de katten af.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 22:09

Fijn te horen dat het goed gaat. HEt zitten bij de straat over te steken is hier ook een regel. Dus dat is niks vreemds voor haar

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 22:09

en blaffen deed ze idd door dat onze andere hond dat deed. Maar meer uitzondering dan regel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:18

Fijn dat het zo goed gaat! *niet zo'n stille meelezer meer*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:48

NOGO - je verslagje klinkt goed, fijn dat ze ook al beter met jouw honden om weet te gaan en al meer haar plekje daarin heeft gevonden. Ik denk dat er een hele goede basis in haar zit en dat merk je direct nu. Heb je het idee dat het jachtinstinct nog echt de kop op gaat duiken? Of heb je daar al weer wat van gemerkt?

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:03

Nee ik vermoed toch echt dat ze het niet meer gaat laten zien, maarja aan de andere kant een gedurfde uitspraak denk ik daar ze hier pas 4 dagen is ;)
Mogelijk als de eigenaar van de schaapjes ook kan gaan we volgend weekend met haar naar een weiland vol met schapen, van een afstandje doet ze niets, maar wil toch weten wat ze doet als er geen sloot tussen zit, wel eerst met een groot hek en zoiezo aan de lijn.
Misschien kat op het spek binden maar ze heeft tot nu toe tegen en bij katten en schapen geen vreemd gedrag vertoond en we hopen uiteraard dat ze dat nu ook niet zal doen maar we willen wel graag weten hoe groot het eventuele risico is dat ze nog een keer een schaap pakt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:47

Dat zou wel heel mooi zijn natuurlijk. Ik denk dat het wel goed is om dat op te zoeken -zoals je zegt aan een lijn en te kijken in hoeverre het de kop nog op zal steken. Je moet toch weten wat er speelt en waar je op moet (blijven) letten.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:22

:j het zal zo ie zo altijd opletten blijven, maar als ze geen krimp geeft geeft dat toch een wat 'geruster' gevoel ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:29

Ik moet zeggen dat ik er niet veel vertrouwen in had bij een nieuwe eigenaar :o
maar ik ben erg blij dat ik het mis had en dat ze het zo goed doet bij jullie. +:)+

Ik vind de up- dates erg leuk (en leerzaam) om te lezen.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:58

justkid schreef:
Ik moet zeggen dat ik er niet veel vertrouwen in had bij een nieuwe eigenaar :o
maar ik ben erg blij dat ik het mis had en dat ze het zo goed doet bij jullie. +:)+

Ik vind de up- dates erg leuk (en leerzaam) om te lezen.

Dat is eerlijk ;) en dankje we doen ons best :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:58

NoGo schreef:
Nee ik vermoed toch echt dat ze het niet meer gaat laten zien, maarja aan de andere kant een gedurfde uitspraak denk ik daar ze hier pas 4 dagen is ;)
Mogelijk als de eigenaar van de schaapjes ook kan gaan we volgend weekend met haar naar een weiland vol met schapen, van een afstandje doet ze niets, maar wil toch weten wat ze doet als er geen sloot tussen zit, wel eerst met een groot hek en zoiezo aan de lijn.
Misschien kat op het spek binden maar ze heeft tot nu toe tegen en bij katten en schapen geen vreemd gedrag vertoond en we hopen uiteraard dat ze dat nu ook niet zal doen maar we willen wel graag weten hoe groot het eventuele risico is dat ze nog een keer een schaap pakt.

Klinkt als een goed plan, dan weet je in elk geval waar je aan toe bent.
Houd je er wel rekening mee dat je aan de riem al ongewild meer spanning kunt krijgen doordat ze vast zit en jullie spanning ook voelt?
Veel honden zijn aan de riem erg gefocussed maar reageren los al nauwelijks meer, dus als het aan de riem niet goed gaat wil dat niet perse zeggen dat het los ook fout gaat.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:45

anneliesdj schreef:
NoGo schreef:

Klinkt als een goed plan, dan weet je in elk geval waar je aan toe bent.
Houd je er wel rekening mee dat je aan de riem al ongewild meer spanning kunt krijgen doordat ze vast zit en jullie spanning ook voelt?
Veel honden zijn aan de riem erg gefocussed maar reageren los al nauwelijks meer, dus als het aan de riem niet goed gaat wil dat niet perse zeggen dat het los ook fout gaat.

Thanks maar we zijn ons daar zeker van bewust, het is voor ons ook niet de eerste keer ;)
Daarbij is de eigenaar van de schapen ons niet onbekend, dus dat scheelt ook al dan waneer je gewoon zomaar bij iemand met schapen komt, dat brengt al gauw meer spanning omdat je elkaar niet kent en niet weet wat je moet verwachten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:38

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat :j

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:45

Hier weer een update:
Gister avond ging het helaas bijna fout met een kat, ik wilde de voordeur opendoen met 4 honden nog best een uitdaging soms.
Op het moment dat de eerste achter me aanloopt naar binnen draaide Indra in ene keer om en wilde een sprint trekken achter een kat aan (net voordat ze het tuinhekje uitging had ze helaas voor haar (ik kan namelijk niet mikken) al een sleutelbos tegen der kont gehad) hier was ze wel van onder de indruk, het vreemde van haar gedrag is dat ze dit dus overdag niet doet, katten lopen dan gewoon over straat op een paar meter afstand en daar kijkt ze dan naar en loopt dan door.
Nou viel het ons wel op dat ze s'avonds vele malen alerter is dan overdag, maar we hadden toch echt nog geen kattenincident gehad.
Daarbij komt ook dat er in huis momenteel zeer veel spanning hangt tussen Indra en onze staff teef (misschien ook de weerslag op het kattenjagen???).
Aan ons in ieder geval om dit in goeie banen te leiden maar we zijn er dus nog niet ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:10

oww maar hier jagen ze ook op katten hoor en konijnen,( hertjes/reeen zijn ook heul leuk :j ,eigenlijk alles wat wegrent is jaagbaar...)echt volle gas erachteraan,vind het niet zo'n heel vreemd gedrag eigenlijk...

tis alleen wel te hopen dat er geen oorlog komt tussen haar en de andere teef,dat zou minder grappig zijn als achter een kat aanjagen...