Babynijn met gebroken voorpootje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tjoppie

Re: Babynijn met gebroken voorpootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:29

maar hoever is het eerlijk tegenover een dier welke niet verder kan denken dan nu en hier?

bedoel jij chemo voor honden met kanker?

Ik voor een vind dat veel en veel te ver gaan.

Ik ben blij met dierenartsten die gewoon zeggen, "het is klaar zo, hier moet je niet meer aan willen sleutelen" en zo hun inkomsten zien dalen, maar wel dieren helpen.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:30

Chemo voor honden vind ik persoonlijk wel goed al heb ik het zelf niet gedaan omdat het toen al te laat was. Maar als honden er ook ziek etc van worden zou ik het niet doen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:32

het grote voordeel wat een dier heeft op ons is dat het onnodig lijden bespaard mag blijven, laten we alsjeblieft dieren dat voorrecht laten behouden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:34

Offtopic: Maar Chemotherapie heb ik bij honden nu een paar keer meegemaakt......en dat valt eigenlijk heel erg mee.
De honden die ik meegemaakt hebt zijn er (zover ik weet) niet ziek van geweest.

Tjoppie: Dat is jouw mening dan.
Ik ben blij dat ik mijn hond nog heb.

Euthanasie bij dieren ben ik ook heel blij mee, begrijp me niet verkeerd.
Maar ik ben ook blij dat het soms niet nodig is, omdat de kennis en kunde bij sommige klinieken wel in huis is.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:37

Hoi TS ik lees nu pas hoe het is afgelopen met je konijn. Gelukkig valt hij nog goed te redden, ik hoop voor het konijn dat de zenuwen nog heel zijn en dat hij zometeen weer zijn poot kan gebruiken!
Je hebt echt voor aardig wat ophef gezorgd op Bokt, jeetje. Ik geef je groot gelijk en ik vind het super dat je de betweters hier op bokt een toontje lager hebt laten zingen. Veel succes met je konijn, hou je ons op de hoogte? Ik ben benieuwd of hij zometeen weer gewoon kan lopen op vier pootjes.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:38

correctie, bij de meeste klinieken!

graag wil ik nog wel een antwoord op de vraag waarom een konijn met een schone breuk bij jou in de kliniek gebracht moet worden, en waarom elke andere dierenarts met gezond verstand dit dier niet zou kunnen behandelen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:38

saskiakefie schreef:
Natuurlijk vind die dat niet leuk.... Het gaat me vooral om de manier van reageren, het heeft geen enkele zin. Je zorgt er alleen maar voor dat ts geen topics meer opent en alleen maar er tegen gaat verzetten, nou daar heeft het konijn wat aan...

Logisch want er is veel dierenleed en ja dan worden de mensen boos, want een dier is hulpeloos.

Als het jouzelf overkwam, ga je gelijk naar een eerste hulp, dan wacht je echt niet rustig af tot maandag.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:40

Ragdollcat schreef:
saskiakefie schreef:
Natuurlijk vind die dat niet leuk.... Het gaat me vooral om de manier van reageren, het heeft geen enkele zin. Je zorgt er alleen maar voor dat ts geen topics meer opent en alleen maar er tegen gaat verzetten, nou daar heeft het konijn wat aan...

Logisch want er is veel dierenleed en ja dan worden de mensen boos, want een dier is hulpeloos.

Als het jouzelf overkwam, ga je gelijk naar een eerste hulp, dan wacht je echt niet rustig af tot maandag.

ik wel, als ik uberhaupt naar de huisarts ga.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:46

hoi TS, goed dat je naar de dierenarts bent geweest.
en nu maar hopen dat het met rust weer helemaal goed komt.
en dat ze met de tijd weer gevoel krijgt in der pootje.

ik wou nog even zeggen, je kan je nijntje ook een wilgentak geven, daar kan ze aan eten en de schors van het takje vinden ze erg lekker, en in een wilgentak zit een natuurlijke paracetamol.
als het konijn vind dat ze dat (''medicijn'') nodig heeft gaat ze het vanzelf eten, anders laat ze het liggen.
ik hoop dat je haar dat wel kan geven, dat kan verder helemaal geen kwaad, gaan ze ook niet van aan de dunne.

succes en hoop dat je wel nog update's plaats, want ik ben erg benieuwd hoe het verder verloopt.
even ontopic: wat een verschrikkelijk lief ras is dat he, de teddy dwerg. ik heb ze ook gehad.
en ik heb nu de teddy widder, ook super lief en erg rustig van aard

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:54

Thioro schreef:
terug bij het feit dat het pootje gebroken is en nijn het liever niet beweegt (of mss nu zelfs even niet kan) dus aan die reflex zou ik nu niet veel waarde hechten.

Paintlinger heeft echt wel heel erg veel verstand van zaken. En ik vind het eigenlijk vreemd dat zij in dit topic zeer weinig gehoor krijgt.
Aan deze reflex zou zeker veel waarde gehecht moeten worden, het is de indicatie voor mogelijk herstel in de toekomst.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:56

tjoppie schreef:
correctie, bij de meeste klinieken!

graag wil ik nog wel een antwoord op de vraag waarom een konijn met een schone breuk bij jou in de kliniek gebracht moet worden, en waarom elke andere dierenarts met gezond verstand dit dier niet zou kunnen behandelen.

Nee, sommige klinieken..

Ik wil je wel antwoord geven, maar dat heb ik niet gezegd :?

Ze kùnnen wel bij ons terrecht trouwens.....maar daarmee is niet gezegd dat er dan geopereerd wordt.

Dank je wel Iris82

helene_daems

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:00

Ik heb ook een konijn gehad met een gebroken pootje vooraan, en toen heeft mijn DA het beentje goed gezet en in de plaaster gelegd rond zijn beentje en dan om het niet uit te laten gaan kreeg ze ook rond haar romp een stuk plaaster om het aan te houden.
Ze is toen genezen en kon weer gewoon leven zoals van te voren.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:42

Citaat:
Paintlinger heeft echt wel heel erg veel verstand van zaken. En ik vind het eigenlijk vreemd dat zij in dit topic zeer weinig gehoor krijgt.
Aan deze reflex zou zeker veel waarde gehecht moeten worden, het is de indicatie voor mogelijk herstel in de toekomst.

Die reflex is normaalgezien idd een goede indicatie maar het is niet omdat hij afwezig is (door bvb niet hard genoeg nijpen, verkeerd nijpen, gebroken poot die liefst gewoon niet bewogen wordt etc) dat er per definitie geen gevoel meer is of niet kan terugkomen.
Persoonlijk vind ik afwachten nu idd gewoon het beste. Later zal wel blijken of er nu blijvende schade is of niet en dan kunnen er nog maatregelen genomen worden.
Nu direct bvb het pootje amputeren omdat de reflex afwezig is vind ik voorbarig.

Verder twijfel ik niet aan de kennis of kunde van Paintlinger maar denk gewoon anders over bvb die reflex en pijnstilling. Zelfs als dit topic vol zou zitten met ervaren DA's zouden er nog meningsverschillen kunnen zijn.

Soit, nijn is bekeken door een DA. Die heeft naar beste oordeel en kunnen advies en behandeling gegeven en dat is het enige dat voor het konijntje van belang is. Dat hij onderwerp is van een stevige discussie op internet zal hem worst wezen :P .

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:52

BTW boerenverstand niet onderschatten Ts zegt dat ze uit een boerenfamilie komt en boerenverstand berust vaak op ervaring en daarmee evidenced based!!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:53

Iris82 schreef:
Thioro schreef:
terug bij het feit dat het pootje gebroken is en nijn het liever niet beweegt (of mss nu zelfs even niet kan) dus aan die reflex zou ik nu niet veel waarde hechten.

ik vind het goed dat er grenzen gesteld worden aan hoeverre dieren moeten mogen lijden. Ik vind inderdaad dat men niet onuitputtelijk door moet gaan met herstellen, of tewijl oplappen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:57

Tjoppie: Ik denk dat iedereen het hierover wel eens is...... denk je niet?

Sarov: Waarop is volgens jou diergeneeskunde gebasseerd dan?

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:02

Als je jong in het vak staat op wetenschap uit boeken, bij langere ervaring krijg je ook een deel patroonherkenning uit casuistieken, ervaring en dat hebben mensen die al lang vee hebben ook! Het moment dat de veearts wordt ingeroepen is als men het niet meer weet, maar dat moment is voor iedereen verschillend, zou jij uit bed gebeld willen worden voor een konijn met een gebroken pootje? Hoogstwaarschijnlijk wel, daarom werk je ook bij een dierenarts.......maar niet alle mensen kiezen hiervoor bij hun huisdier, net zoals niet alle dierenartsen hiervoor zouden opstaan....

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:05

Jolliegirl schreef:
Zie trouwens dat je nabij hoogeveen woont...
Ik weet uit ervaring dat daar in omg hoogeveen genoeg artsen zijn die op zondags spoedgevallen behandelen.
Kost je wel even iets meer dan op maandags, maar IK vind dat je dat niet mag laten meespelen.

Bellen dus, en vanavond nog naartoe gaan!
Dán heb je hart voor je dier! Actie...

Mee eens. ;)

En dat het toch al doormidden is en dus weinig pijn heeft is onzin! Het doet vreselijke pijn.

vind het echt schandalig dat je er niet mee naar de dierenarts bent gegaan of toen was gegaan.

Ik hoop voor je beestje dat ie evengoed nog de zorg krijgt die een dier verdiend.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:07

Sarov:

Haha, ik wordt zo vaak uit mijn bed gebeld voor (achteraf) relatief kleine of onbelangrijke acties.

Maar je wil niet weten hoeveel leed 'afwachten' en 'zelf aanmodderen' veroorzaakt.
Het kost ook enorm veel dierenlevens.
Vaak alleen om kosten te besparen.

(Dit is trouwens niet van toepassing op TS...... ik denk dat je afgezien van pijnstilling ook niet heel veel opties hebt bij zo'n klein konijntje..).

BTW: Wij zitten ook in Drenthe....

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:11

Paintlinger;
mooi dat je altijd bereikbaar bent, dat is ook fijn voor je klanten, alleen al om te overleggen, ik geloof ook best dat er aangemodderd wordt met dieren vanwege kostenbesparing, ik heb onalngs 500 euries aan mijn broek gehad vanwege een mep van een kat boven het oog van mijn hond...., maar in het geval van TS is het toch niet zo gek om over het weekend te wachten denk ik...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:14

In principe niet........aangezien het geen open fractuur is.
Bij zo'n jong diertje zit het (mits de breuk mooi op elkaar zit) met een dag of 3 / 4 alweer voor een heel eind vast.
Je loopt alleen een klein risico aangezien het misschien niet goed aan elkaar groeit.

Een tijdelijk spalkje (onder hele goede controle) was misschien een goeie optie geweest, afhankelijk waar het gebroken is. (ter hoogte van de radius of van de humerus).

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:16

de humerus zal nit zo snel kapot zijn bij een konijnepootje eerder de ulna of de radius..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:19

Dat is zo, maar het kan natuurlijk wel.
Wij hadden laatst een franse hangoor met een femur fractuur, wat ook vreemd is omdat de tibia ook kwetsbaarder is.
Dit bleek door een bottumor te komen.............helaas konden we niks meer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:22

Paintlinger schreef:
Sarov:

Haha, ik wordt zo vaak uit mijn bed gebeld voor (achteraf) relatief kleine of onbelangrijke acties.

Maar je wil niet weten hoeveel leed 'afwachten' en 'zelf aanmodderen' veroorzaakt.
Het kost ook enorm veel dierenlevens.
Vaak alleen om kosten te besparen.

(Dit is trouwens niet van toepassing op TS...... ik denk dat je afgezien van pijnstilling ook niet heel veel opties hebt bij zo'n klein konijntje..).

BTW: Wij zitten ook in Drenthe....

Ik modder zelf nooit wat aan. Ja alleen een spalkje gezet. Maar deed ik eerder ook wel eens bij mijn vogels (Zebravinken enzo) En vorig jaar zelf ook mijn teen gespalkt.
Kosten maakt mij niks uit. Alleen heb momenteel de pech dat mijn loon niet binnen is. Maar zet straks gelijk 100 euro aan de kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:29

Paintlinger schreef:
In principe niet........aangezien het geen open fractuur is.
Bij zo'n jong diertje zit het (mits de breuk mooi op elkaar zit) met een dag of 3 / 4 alweer voor een heel eind vast.
Je loopt alleen een klein risico aangezien het misschien niet goed aan elkaar groeit.

Een tijdelijk spalkje (onder hele goede controle) was misschien een goeie optie geweest, afhankelijk waar het gebroken is. (ter hoogte van de radius of van de humerus).

Hoe wil je dit doen dan? Die van zaterdag heeft ze ook kapot gebeten.