Zwaluwnest in de stal? Tellen.. (jaar v.d. boerenzwaluw)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Zwaluwnest in de stal? Tellen.. (jaar v.d. boerenzwaluw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:23

Vorig jaar had ik ook een dode zwaluw op het nest zitten. Na een paar dagen viel mij op dat het vogeltje steeds op dezelfde manier in het nest zat. Oeps, zichzelf doodgebroed....

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:30

Ze komen elk voorjaar nog de stallen invliegen voor een inspectie maar sinds we stalkatten hebben maken ze er (helaas) geen nestje meer.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:08

ondanks mijn stalkatten, hebben ze een nieuw nestje gemaakt in de stal waar mijn ezel tegen de regen schuilt, snap nu ook hoe het komt dat de ezel iedere keer onder de vogelpoep zit :(:)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:17

He, wat leuk! Blijkt dat vriend en ik niet de enige zijn die zwaluwen zo leuk vinden.
Sinds we drie jaar geleden zijn verhuisd en de paarden aan huis hebben, hopen we op zwaluwen. Ondanks de nestjes die we in de stal opgehangen hadden, hadden we de eerste jaren geen zwaluwen. Voor de laatste winter heeft vriend de schuilstal beter dicht gemaakt, waardoor het bovenin niet meer tocht. En dit jaar hebben we voor het eerst een koppeltje zwaluwen *\o/*
Het lijkt er wel op dat ze de opgehangen nestjes links laten liggen en zelf iets gaan bouwen!

Echter, volgens mijn hoefsmid kunnen paarden ziek worden als ze poep van zwaluwen binnenkrijgen. Vanwege een schimmel wat, ik meen, atypische myopathie veroorzaakt? Weet iemand daar meer van?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 17:39

Hee Sammy, leuk! Als je maar zorgt dat het nest niet boven de water-, voerbak of eetplaats hangt van de paarden kan het volgens mij niet zoveel kwaad. Plankje onder het nest voor de poep, en regelmatig schoonmaken.
Bij ons zit nog niets te broeden in het nest. Zou jammer zijn als ze dit jaar niet zouden komen -O-

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:55

Als je dan ook nog een latje hangt naast het nest waar de jonge zwaluwen als ze het nest verlaten op kunnen gaan zitten hou je de meeste poepjes op 1 plek. De eerste dagen vliegen de jongen nog niet echt maar zitten voornamelijk op het latje in de rondte te koekeloeren ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:31

Och jee, gaan ze nu weer de zwaluwen de schuld geven van de A.M...... die hadden we nog niet gehad, mensen zijn nog bezig met het kappen van Esdoorns en nu moeten ze ook de Zwaluw-nestjes nog losbikken :P

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:40

Nee hoor, Pmarena :D We hebben zo ons best gedaan om ze te krijgen. Vriend heeft zelfs overwogen om zwaluwgeluiden bij de stal af te spelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:41

Zou dat helpen :')

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 21:07

Hahaha.. laat hem dat eens doen?! En dan filmen en hier posten. Iemand die zwaluwgeluiden maakt.. erg leerzaam :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:57

Vanmorgen zijn bij mij de zwaluwtjes terug gekomen!! Waren druk aan het rondvliegen met veel kabaal, ik ben benieuwd waar ze hun nest dit keer gaan maken!
Ik zal ook eens kijken of de vleermuizen ook al weer actief zijn in de avond.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:04

Wij hebben op stal ook heel veel zwaluwnestjes. Heel schattig hoor, alleen wel jammer dat er ook net één boven de stal van mijn paard zit, zodat ik nog wel eens de poep van zijn rug af moet halen ;)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 11:02

Hier eindelijk ook witte rook. Gisteren veel vogels in de stal en gisterenavond sliepen er twee zwaluwen op en naast het nest. Blij dat er weer jongen in onze stal komen :-)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:03

Wij hebben hele hordes zwaluwen op stal! Ieder jaar weer minstens 4 nestjes..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:43

Ik vond het zo laat dit jaar, maar zie dat ze bij jou ook net binnen zijn Tafje???
Trein gemist misschien??????

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:52

Hier nog geen broedende zwaluw, maar wel een nieuw nestje ontdekt elders in de houten stal, waar ze vorig jaar zaten (stalletje van 3,5 x 3,5 meter :P ), veel heen en weer gevlieg en gekwetter, en ze hangen ook heel veel rond in de nieuwe stal (3 x 8 meter) waar er een stukje onder het plafond een lat tegen de muur zit die wel heel geschikt zou zijn voor het bouwen van een nestje...daar zitten ze vaak op te kwebbelen tegen elkaar dus wie weet.... de duimen draaien hard in ieder geval, dat ze weer willen nestelen :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:56

Ik heb al weer een twee weken van die F16 straaljagers rond vliegen in mijn stal.
Tot nu toe één koppeltje wat hard bezig is om een nestje klaar te maken.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:12

Zojuist lag er een dood jonkie in de stal. In het gangpad. Helemaal uit de nok komen vallen. Ik kon niet zien of het een zwaluw was maar ik verwacht van niet. We hebben ook mussen in de stal. Overigens ook nog maar sinds dit jaar te broeden. K zag ze wel meer maar heb nooit gemerkt dat ze ook nestjes hadden in onze stal.
Verder zit er al een zwaluw op een nestje te broeden ??!! We moesten er net in de buurt zijn om iets te pakken en ze had me toch een commentaar......... 8-) Het blijft jammer dat we ze niet konden verstaan.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 16:28

@aerdenhout ik denk dat ze op mooi weer hebben gewacht :D
@jibberjabber; ja het zijn wel echte roddelaars ;-) maken hier ook flink kanaal.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 11:39

Voor wie het leuk vindt: een online nieuwsbrief van SOVON met nieuws over de boerenzwaluw, een flyer, dat het broedseizoen traag op gang komt, dat je mee kunt doen aan de publiekstelling, gratis infomateriaal, etc. etc.

Je kunt ieder jaar je telling (broedende vogels / nesten) doorgeven (ook bij je vorige telling) t.m.v. je e-mailadres: http://www.sovon.nl/default.asp?id=914

Hier de link naar de nieuwsbrief: http://www.sovon.nl/html-nieuwsbrieven/Nieuwsbrief_6_Jaar_van_de_Boerenzwaluw.html

En nog meer info:
http://www.boerenzwaluw.nl/
http://www.sovon.nl/default.asp?id=910

Have fun :D
Laatst bijgewerkt door Tafje op 23-05-12 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:44

Hier ook al vele zwaluwen! Zal eens nesten gaan tellen. We hebben 4 stalcomplexen en een open schuur (maar daar zitten al kerkuiltjes in). In de binnenbrak zit altijd een zwaluw die denkt dat hij een grasparkiet is. Man wat kan DAT ding kwetteren zeg....

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 11:46

Oh wat leuk!! Uilen :D
Hahaha... grasparkiet ;) Nou laat die foto's maar weer komen..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:07

is er ook een site met tips om ze naar de buren te laten verhuizen?
Buurvouw wil zo graag zwaluwen en ik wil ze zo graag kwijt, ze scheiten alles onder en m'n katten worden helemaal gek van ze.
Het zijn net boemerangs:ze komen steeds weer terug

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:46

Stuur maar hierheen Morrie, hoe meer hoe beter! Ze halen zoveel insecten en vliegjes weg, ziektedruk is daardoor ook gelijk een stuk minder dus snap eigenlijk niet dat je van ze af wil! Merk het zelfs aan de hoeveelheid insecten rond huis dat dat minder is door de zwaluwen, zalig!!

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:17

En alweer een dood vogeltje bij ons in de stal, potver3, de derde al.......... :( Kan nog steeds niet zien wat voor soort vogeltje, of een mus of een zwaluw. Maar heb even gegoogled en dan lijken het toch wel zwaluwen te zijn.
Ik vind dit zo sneu. Ze worden dus het nest uitgepleurd maar waarom, nest te vol zou kunnen.....
Vanaf de nok, vanaf de plaats waar de vogeltjes liggen, klinkt heel veel gekwetter en getsjirp van jonkies.
Ik kan geen nestje ontdekken omdat het waarschijlijk recht boven op een balk ligt. De nok is te hoog om te gaan kijken (nee, heb geen hoogtevrees maar niet zo'n lange ladder :+ ).
@Bassenqua: Ik ben er ook blij mee hoor. En inderdaad, laat ze maar zoveel mogelijk insecten wegvangen, dat kunnen ze als geen ander.