Wat vliegt daar?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jannekespr

Re: Wat vliegt daar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:32

ja, tegen beter weten in ben ik het toch niet met je eens Ragebol. (ik bereid me voor op weer een nederlaag) Ik zie geen bandering of tekening, maar een effen kleed (wel moeilijk op deze foto) Ik zie wel wat jij een polsvlek noemt, maar volgens mij klopt de plek van de polsvlek niet. Als de vogel alle veren had, zouden de vleugels er langer uitzien, en dan echt te lang en smal zijn voor een buizerd dacht ik zo. Ten slotte meen ik op de kop de gele vlek van de kiek te zien. Maar goed, je zult zien dat ik het weer mis heb. Op waarneming plaatsen?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:34

Ik blijf toch bij de buizerd. Die kunnen als ze zwenken ook hun vleugels knikken en doordat hij in de rui is lijken ze nog meer geknikt.
Maar hey, wellicht zit ik er naast.
Om zekerheid te krijgen zou je de foto even op het waarnemingsforum moeten zetten.

Ik heb trouwens foto's gemaakt van de mysterieuzen holen, maar mijn laptop is gecrashed en ik heb nog niet de moed gehad om ze op mijn oude heel trage pc te zetten. Zal er zo eens even goed voor gaan zitten.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:52

Mee eens dat over het knikken van de vleugels, maar dan nog is de staart veel te lang voor een buizerd. Buizerds hebben korte brede staarten. Dacht eerst nog aan een havik of sperwer, maar ik neig toch ook naar een kiek. Het blijft gokken, met zo'n mager verenkleed en slechts het silhouet om op af te gaan.

Vandaag weer een ijsvogel gezien (er broedt een paartje onder het havendok, ongeveer 20 meter van mijn kantoor). Je snapt niet waarom ze zo'n vieze plek uitzoeken om te broeden..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 10:57

Hij staat al op waarneming ;) ik zeg trouwens niet dat dit dezelfde vogels is als die we zondag zagen he ;)

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:18

Oke, heb je een link naar waarneming? Ik ben erg benieuwd!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:33

livvy schreef:
Mee eens dat over het knikken van de vleugels, maar dan nog is de staart veel te lang voor een buizerd. Buizerds hebben korte brede staarten. Dacht eerst nog aan een havik of sperwer, maar ik neig toch ook naar een kiek. Het blijft gokken, met zo'n mager verenkleed en slechts het silhouet om op af te gaan.

Vandaag weer een ijsvogel gezien (er broedt een paartje onder het havendok, ongeveer 20 meter van mijn kantoor). Je snapt niet waarom ze zo'n vieze plek uitzoeken om te broeden..

Kijk hier kan ik wat van leren dit is onderbouwt.
Denk je echt dat de staart te lang is? Ik zat er ook al een poos naar te kijken. Maar ik dacht dat het zo leek, wellicht ontbreken er ook een paar staartpennen waardoor de staart lang en smal lijkt.
Link naar waarneming zou idd leuk zijn.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:14

Het zou kunnen dat hij wat mist natuurlijk, maar dan nog klopt imo de verhouding vleugellengte/staartlengte niet voor een buizerd. Ik hoop dat ik een verschil kan laten zien:
Kiekendief:
Afbeelding
Buizerd:
Afbeelding
Qua silhouet ongeveer 'dezelfde' vleugels afgezien van de vingers, maar de staart is duidelijk verschillend.

Ik ben ook wel benieuwd wat waarneming zegt eigenlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 12:15

waarneming zegt bruine kiek (althans, op t forum) maar bruine kieken zien wij hier heel vaak, en dit was geen kiek :n

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:33

Waarom denk je dan dat het geen kiek is? Kun je aangeven waardoor je overtuigd bent dat het wat anders is? Een foto is natuurlijk anders dan zien vliegen, je kunt best gelijk hebben. Aan de andere kant heb je binnen een soort natuurlijk ook veel individuele verschillen.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:11

Vandaag kwam deze blauwborst ineens kijken wat daar nou toch voor mafkees in het gras zat, helemaal blij mee:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:14

Wauw mooi!!!
Ik rij nu over de A1, dan is mijn favo bezigheid buizerds langs de weg kijken :P

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:17

Mooie foto janneke!

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:31

Dank je! kwaliteit is wat minder door het uploaden zie ik...

Buizerds langs de snelweg, mijn grote frustratie! Dan zitten ze zooooo dichtbij, en je kunt niet even stoppen voor een foto.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:04

stef schreef:
waarneming zegt bruine kiek (althans, op t forum) maar bruine kieken zien wij hier heel vaak, en dit was geen kiek :n

Als waarneming dat zegt geloof ik het wel. Die mensen weten echt wel waar ze mee bezig zijn. Als ze zelfs een 6 weken oude linksom gedraaide keutel vinden kunnen ze nog uitvinden van welk dier dat was en wat dat dier z'n laatste maaltijd was.
Zat ik er toch mooi naast met mijn buizerd hahaha

Ik heb vandaag ook een putter gezien. Wederom bij de zandafgraving. En volgens mij ook een braamsluiper maar daar ben ik niet zeker van. Ook van de oeverzwaluw ben ik niet zeker, ondanks dat ik mijn verrekijker mee had.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:30

wat een leuk topic. Ik vind vogels kijken ook erg leuk, herken er helaas niet zoveel. Vindt vooral roofvogels zo gaaf. Ik verslijt alles wat ik hier zie voor buizerd, maar het kan ook wat anders zijn. Als ik vogeltjes zie die ik niet ken, ben ik altijd zeer benieuwd wat het kan zijn. De laatste tijd geen bijzondere gasten gezien. wel de gewone zoals fazanten, mannetjes en vrouwtjes, musjes, meesjes, vlaamse gaaien, eksters. Op de stal waar ik werk wordt brood gevoerd en van de week zat er een boomklevertje op de grond broodkruimels te pikken. Ook regelmatig in de wei een paartje nijlganzen. Eksters en roeken komen broodjes halen. Ach en verder niet zoveel bijzonders dus.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 23:41

Ragebol, op t forum van waarneming kan ik ook gewoon reageren, dus het staat op waarneming dus san klopt het.... Nee, vind niet dat je dat zo kunt stellen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:46

Oo wat een knap vogeltje hierboven, ik wist niet dat de roodborst ook een blauw broertje had :P

Ik zag vanmiddag iets overvliegen wat direkt herkenbaar was als reiger maar naar mijn idee was hij belachelijk groot voor een reiger. Nou zie ik niet dagelijks reigers vliegen maar toch, ik denk dat de spanwijdte toch zeker tegen de 2m was.
Worden reigers zo groot?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 01:51

anneliesdj schreef:
Oo wat een knap vogeltje hierboven, ik wist niet dat de roodborst ook een blauw broertje had :P

Ik zag vanmiddag iets overvliegen wat direkt herkenbaar was als reiger maar naar mijn idee was hij belachelijk groot voor een reiger. Nou zie ik niet dagelijks reigers vliegen maar toch, ik denk dat de spanwijdte toch zeker tegen de 2m was.
Worden reigers zo groot?

Heb je de kleur kunnen herkennen?

Als de spanwijdte zo enorm was en de vogel Reiger-achtig leek, zou het een Kraanvogel kunnen zijn. Hoewel de tijd daarvoor eigenlijk ontypisch is...
Grote zilverreiger misschien, kan ook nog....Of misschien ook heel normaal een blauwe Reiger, die kunnen ook een enorme spanwijdte hebben....tegen 1.70 m. of 1.80 m. aan meende ik...!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:38

@Livvy, dank je voor de heldere foto's, dat geeft het verschil duidelijk weer!
@janneke, wat een gave blauwborst! :D Vind dat echt zo'n gaaf vogeltje.
@Ragebol, de oeverzwaluw is heel kenmerkend in de vlucht. Heel snel en wendbaar, net als andere zwaluwen eigenlijk. Kan niet missen! ;)

Gisteravond zat ik nog even bij de paarden in de wei en toen waren er 2 steenuiltjes aan het jagen. Ze kwamen echt super dichtbij, heel erg gaaf om te zien!!

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:16

Steenuiltjes en oeverzwaluwen heb ik nog nooit gezien, die moeten ook op mijn 'to spot' lijstje :J
Vandaag jonge groenlingen gezien, ze hadden nog niet hun volwassen kleed, maar het waren duidelijk groenlingen!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:26

Leuk!!

Ik zag vandaag een ijsvogeltje en een roodborsttapuit. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:44

JAloers, ik ben dol op ijsvogels :P

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:55

livvy schreef:
Steenuiltjes en oeverzwaluwen heb ik nog nooit gezien, die moeten ook op mijn 'to spot' lijstje :J
Vandaag jonge groenlingen gezien, ze hadden nog niet hun volwassen kleed, maar het waren duidelijk groenlingen!

Nou stap maar in de auto. De Steenuilen zitten hier elke avond.
Vorig jaar had ik ze echt op het dak van ons huis zitten dat doen ze dit jaar niet. Maar ze vliegen elke avond wel een rondje boven ons weiland.
Stef, ik geloof niet van iedereen op waarneming alles, maar er zitten een paar zeer deskundige mensen tussen. Deze mensen onderbouwen hun reactie ook erg goed, nou als die zeggen dat groen blauw is dan geloof ik ze hoor.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:06

Joolien schreef:
JAloers, ik ben dol op ijsvogels :P

In één van de natuurgebieden die ik beheer, zitten elk jaar meerdere nesten. Dus ik zie ze regelmatig, maar blijf ze toch heel bijzonder vinden. :j Die kleur is echt zooo gaaf!!!

En over waarneming.nl, daar zitten inderdaad een aantal hele deskundige mensen. Vind het sowieso knap als mensen zoveel vogelkennis hebben. Heb ook zo'n collega, dat is echt een feestje om daar lekker mee het veld in te gaan! :D Die weet ook van alles over plantjes, libellen, vlinders, etc. Ideaal!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:50

Nou ik ben weer terug van de zandafgraving waar ik dit keer weer met verrekijker was. En dat was maar goed ook. Ik ben er nu wel zeker van dat er oeverzwaluwen zitten. door de verrekijker kon ik het verschil met de boerenzwaluwen goed zien. Verder was de putter er ook weer met de familie, er kwam nog even een groene specht uit het bos overvliegen en last but not least, mijn waarneming van de dag, 2 sperwergrasmussen. Die had ik nog nooit gezien.
De sperwergrasmussen maken ook een heel grappig snorrend geluid, net zo'n molentje van een hengel.
Dat hoorde ik afgelopen dagen al en ik kon het niet uitstaan dat ik het niet kon plaatsen.

Goh wat zou ik graag naar deze plek gaan met iemand die heel veel ervaring in het veld heeft. Ik meende ook grauwe klauwieren te zien maar ben daar niet zeker van.