Hond uit asiel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Hond uit asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:06

Okay, maar geloof mij, "topsport" is het bepaald niet, dezelfde groep koeien dagelijks over hetzelfde pad naar dezelfde stal te brengen. Als je me wil imponeren met topsport prestaties moet je met gewonnen trials aankomen.
Natuurlijk moet je een redelijke vertrouwensband hebben met je hond, maar je hebt beslist géén bijzonder hoog "opleidingsnivo" te hebben vóór je naar de schapen gaat. Een goede recall is belangrijk, down is leuk, maar de meningen zijn verdeeld of het absoluut noodzakelijk is (voor de beginner wél, voor de ervaren handler, waar ik mezelf overigens niet toe reken, niet).
Het vertrouwen van je hond te houden in het veld heeft vooral met je "stocksense" te maken, kunnen voorzien hoe de schapen reageren zodat je de hond zinnige commando´s geeft op het juiste moment.
Een hond die veel strenge gehoorzaamheids training heeft gehad zal daar eerder door gehandicapt zijn in zijn eerste confrontatie met schapen dan geholpen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:49

Kuggur schreef:
Een hond die veel strenge gehoorzaamheids training heeft gehad zal daar eerder door gehandicapt zijn in zijn eerste confrontatie met schapen dan geholpen.

Absoluut mee eens...
En ja, het "schapen leren lezen" is voor een beginnend handler veel moeilijker te leren en tevens ook veel belangrijker dan absolute gehoorzaamheid van je hond :o
Ik ben pas begonnen trials te lopen een dikke maand geleden, maar dat is heel ander werk dan thuis de schapen van wei a naar b te brengen, of ze in een stal te krijgen, dat vergt veel meer precisiewerk.
(Ik sta nu overigens na pas een wedstrijd over 2 dagen op plek 17 van de Belgian Nursery Championchip 2012, van de 29 deelnemers vond ik dat als beginner nog niet zo slecht, maargoed, er komen nog 4 wedstrijden eens zien hoe we het tot volgend jaar gaan doen)

Dan, ook al is je hond nog zo gehoorzaam, aan de schapen is dat heel anders...geloof me ;)
Nu geloof ik ook wel dat ts geen wedstrijdambities heeft, en als ze die ooit wel zou krijgen ook wel naar een ander type hond zou uitkijken. Belangrijk dat ts op haar gezond verstand blijft afgaan en dat is denk ik wel zo _/-\o_

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:30

Vitelli wil Kuggur niet imponeren. Je hebt zelf een vraag gesteld. Het is maar wat je topsport vindt. Ik hou ervan om honden het échte werk te kunnen laten doen. Ik zou hem nooit meenemen daar wedstrijden. Kan hij ook niet. Hij is niet geoefend op schapen! Maar die koeien halen, dat maakt het beestje helemaal gelukkig. Het is juist het bij elkaar halen van de koeien uit een 4 ha wei dat heel zwaar is en waardoor hij een superconditie heeft. Eenmaal op het pad is het concentratiewerk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:47

Ik vroeg of je ervaring had met het drijven van vee. Dat heb je dus, thuis met je eigen koeien. Als je werkelijk meent dat dat topsport is heb je een hele vreemde definitie van topsport.
Het bijelkaar drijven van koeien uit een 4 hectare wei is inderdaad "echt werk", maar het is ook een vrij simpel klusje.
En eenmaal op pad "concentratie werk"? Meen je dat serieus, iedere dag naar dezelfde stal, met dezelfde koeien, dat zou je hond half slapend moeten kunnen doen....

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:11

Het is een border, die doen niks half slapend! Maar kuggur kent de koe niet van dichtbij. Sommige zouden dolgraag op de hond stampen. Er zitten pittige tantes bij. En ze wegen 800 kg. Het is elke dag weer anders en dat weet de hond en dat houdt het elke keer weer interessant. Schaapjes.. haha daar val je toch van in slaap?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:35

Jij je zin hoor, jouw dagelijkse stukje koeiendrijven is topsport, en een gevarieerde, zware lichamelijke en geestelijke uitdaging voor je hond... :')

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:27

vitelli schreef:
Het is een border, die doen niks half slapend! Maar kuggur kent de koe niet van dichtbij. Sommige zouden dolgraag op de hond stampen. Er zitten pittige tantes bij. En ze wegen 800 kg. Het is elke dag weer anders en dat weet de hond en dat houdt het elke keer weer interessant. Schaapjes.. haha daar val je toch van in slaap?

Misschien dat je zin niet snap vitelli maar, die snap ik niet helemaal. Waarom bestaan er dan wedstrijden met schapen en niet met koeien? Ik vind schapen en koeien eigenlijk best 'domme' beesten. Maar een koe laat zich toch minder makkelijk weg jagen als een schaap en daarbij zijn schapen veel sneller en behendiger. Daarbij zijn ze kleiner en kunnen niet zich verdedigen zoals een koe wel kan trappen. Daarom zijn het de vind ik betere dieren om er wedstrijden mee te doen, omdat ze altijd onberekenbaar zijn.
Onze koeien liepen bij ons klappen in de handen al naar het pad en richting stal. Je hebt altijd die lastige dames die nog even blijven hangen maar eigenlijk deden ze toch alles zelf. Voor die ene lastige dame liepen wij zelf de wei in om die te halen.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:31

kabwan schreef:
vitelli schreef:

Misschien dat ik je zin niet snap vitelli maar waarom bestaan er dan wedstrijden met schapen en niet met koeien? Ik vind schapen en koeien eigenlijk best 'domme' beesten. Maar een koe laat zich toch minder makkelijk weg jagen als een schaap en daarbij zijn schapen veel sneller en behendiger. Daarbij zijn ze kleiner en kunnen niet zich verdedigen zoals een koe wel kan trappen. Daarom zijn het de vind ik betere dieren om er wedstrijden mee te doen, omdat ze altijd onberekenbaar zijn.
Onze koeien liepen bij ons klappen in de handen al naar het pad en richting stal. Je hebt altijd die lastige dames die nog even blijven hangen maar eigenlijk deden ze toch alles zelf. Voor die ene lastige dame liepen wij zelf de wei in om die te halen.

Edit: Wel een erg kromme zin

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:46

Tja, er is drijven en drijven. Beetje jammer dat de discussie nu richting wel of niet (top)sport gaat.
Daar gaat het ts met haar hond niet om denk ik eens...

En ja, er is verschil tussen praktijk en wedstrijdwerk.
Het is in elk geval zo dat je voor wedstrijden veel meer precisiegericht moet trainen, kom je ergens ook maar een halve meter van lijn af op wedstrijd dan kost je dat punten, heel simpel.
Je moet niet alleen de schapen door de hekken krijgen, maar ook je turns zo scherp mogelijk als je voor de punten wil spelen, dat is het verschil tussen onderin de klassementen blijven hangen of je mogelijk verder ontwikkelen. Dat is echt precisiewerk, stop ik de hond 10 cm te vroeg of te laat dan ga ik de fout in.
En dan moet ie nog perfect luisteren ook, en ik moet geen stuur-fouten maken.
Soms weet de hond het beter dan ik en dan moet ik alert genoeg kunnen zijn de hond te laten beslissen, je zult als team met elkaar moeten werken en op elkaar moeten vertrouwen.

Bij het naar binnen halen van de koeien maakt het niet uit of het een metertje rechts of linksaf gaat.
Waarschijnlijk is het pad naar de stal zelfs al redelijk ingegrensd.
Dus ook al is dat werken voor de hond, topsport vind ik dat ook niet nee.
Moeilijk en heel hard werken voor de hond kan dat zeker wel zijn. Zeker als het onwillige dieren zijn en de hond elk beest apart moet lopen inzamelen op een heel groot stuk.

Wat veel mensen niet beseffen is dat er farmdogs en trialdogs zijn, heel veel hondjes kunnen (spijtig genoeg) niet beide, je hebt een echt goeie hond nodig die genoeg push heeft om bijv. 100 koeien in beweging te krijgen EN ook 5 heel vluchtige skuddes met rust vooruit bewegen kan zonder dat die schapen hysterisch beginnen te rennen...nou probeer het maar...is beiden nie gemakkelijk.
En als je dat spul dan nog door een op voorhand bepaald parcours moet loodsen met genoeg rust erin, nou ook nie simpel. Begint er al mee als je outrun niet perfect is, zijn de schapen al in het begin wat opgeschrikt door de hond dan krijg je ze gaandeweg het parcours niet meer rustig genoeg voor het shedden(afsplitsen van enkele dieren) of pennen (het in een van te voren aangegeven hok, trailer o.d. brengen)

Ik zou vitellis hond dan eerder onder de noemer farmdog plakken (zonder daar nu een waardeoordeel aan te hangen). De mijne zijn eerder trialgericht gefokt en getraind, met dat verschil dat ze ook een grote kuddie dieren gelukkig wel in beweging krijgen. Heb hier thuis nogal tegendraadse ooien en die krijg je zeker niet met elke hond vooruit of in de stal verplaatst. Heeft een toptrialist uit nl zich al eens aan vergist.
Ik heb er ook eentje waarvan iemand op een clinic al eens meende dat is een farmdog, die is het best op zijn plek aan heel grote kuddes, en dan echt 1000 tot 2000 schapen ofzo...oeps...
Kan ik hem helaas niet bieden, tot nog toe lijkt het hondje ook gelukkig met het mindere werk wat ik voor hem heb, en lijkt het erop dat ie ook nog wel trial kwaliteiten heeft, maar dat zullen we gaandeweg de verdere trainingen wel gaan zien, we gaan verder op dat wat de hond aanbiedt, en of ie nu trials kan lopen of alleen hier thuis praktijkwerk kan, voor mij blijft het dezelfde hond die ik even graag zie!!

vitelli is blij met haar hond, ik met de mijne...en eenieder kan ermee wat ie wil, is toch prima!!

@TS: ik zou gewoon zonder al te veel te verwachten van je hond aan de schapendrijftrainingen beginnen, anders ga je al druk op jezelf en de hond leggen....
Kijk gewoon wat je hond doet, probeer wat de lesgever je uitlegt te onthouden, als er iets foutgaat niet panikeren, de rust erin houden en gewoon doorgaan met werken.
Het allerbelangrijkste dat je niet vergeet dat je hond je hobby is en dat je er beiden plezier aan zou moeten hebben. Veel mensen leggen zichzelf zo een druk op dat het eigenlijk niet meer leuk is.

Ik vind het in elk geval al heel knap wat je tot nog toe met hem bereikt hebt...chapeau!!

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 08:34

Over een uur begint ons uurtje. Ik vind het niet echt spannend, maar ben gewoon benieuwd of hij het in zich heeft. Hij kan natuurlijk altijd onze boerderij hond worden maar het is voor ons beide leuker om bij de schapen aan de gang te gaan. Is toch een gezamenlijke uitdaging om die aan te gaan. Een nieuw doel in ons leven. En geen makkelijk doel, maar wel een waar ik met plezier aan zou willen werken. ;)
Ik laat jullie straks horen hoe het ging wens me succes :') .

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:47

Succes! En vooral heel erg veel plezier!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:58

Succes!! Vergeet niet rustig te blijven...vergeet vooral niet te blijven ademen
Is normaal dat je niet alles kunt volgen, de hond beweegt, de schapen en jij en de lesgever staan hopelijk dan nog ergens op de goede plek (zonder hond of schapen te blokkeren)
Troost je, als je na de les het idee hebt van wat was dit allemaal en hoe moet ik in hemelsnaam ooit alles gecoordineerd gaan krijgen....dat hebben alle mensen in het begin :D :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:08

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:18

Iris: wat was jouw hondje rustig...die langzame versnelling hebben de mijne niet.
In vergelijk tot de jouwe heb ik dan turbo-hondjes :+

Ziet er goed! Zeker voor een eerste keer, lijkt erop alsof het hondje al uit zich zelf goed in balans gaat, en zo zou het ook moeten zijn, maar heel vaak is dat helaas niet zo heb ik gemerkt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:23

Niet vergeten dat ze toen al 9 was he. En al jaren topklasse behendigheid gelopen had.
Denk dat dat ook wel heel erg mee speelt. Hondje is extreem gehoorzaam op lichte signalen en ik had plakschapen (zie http://www.youtube.com/user/Flappie82#p/u/5/ooWpZ78QI7I waarbij ze gewoon met mij mee slalommen. :') )

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:36

Hey Kabwan, veel succes gewenst, ik hoop dat je hond interesse/talent toont. Maar ook als het niet meteen gaat zoals je hoopt, het duurt soms even voor een jonge hond "op gang" komt.

De hond waar ik het over heb gehad eerder in dit topic is goed op weg, voor de insiders, we zijn zo goed als door het "the beginning stages of herding" deel van Vergil Hollands boek. Als je engels kunt lezen is dat trouwens een echte aanrader ( titel "Herding dogs, progressive training").

Ik ben erg benieuwd hoe het gegaan is!

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 13:15

1 woord: Wauw :wow:

Hij had zeer veel interesse in de schapen en mijn lesgever vertrouwde er ook op dat hij niet zou bijten. En dat heeft hij ook niet gedaan. Hij hield niet veel afstand van de schapen, dus afstand leren moet nog.
Met gebruik van de pen, gaan we nu leren het come by en away. Ook het ineens afliggen word nu geleerd. Na een keer of 4/5 deed hij het al vrij vlot. Ook mocht hij los, om te kijken hoe het allemaal ging en op een gegeven moment had hij de slag te pakken, het 12uren. Maar opeens ging hij er toch door heen en was hij even de kluts kwijt. Toen moesten we hem even laten liggen, het schaap kon weer in zijn kudde en zo kon de hond het weer overzien.
Het zal absoluut geen wedstrijd hond worden, maar voor het grove werk was hij zeer geschikt. Het van A na B verplaatsen van de schapen.
Volgende week zaterdag is de volgende les en in de tussentijd wil ik een eigen pen maken. Ik kan niet zomaar hekjes kopen, dat is toch een behoorlijke aankoop in een keer. Dus ik wil nu kijken of het ook van palen en schapengaas kan, in de toekomst kan het altijd luxer.

Ik kan zeggen dat ik het border collie virus te pakken heb O:) . Ik kon even genieten van een echt wedstrijd bc en dat is toch zo mooi om te zien pfff. Kreeg het er warm van.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:17

Leuk dat het zo goed ging! Denk dat jullie band hier ook een stuk beter van gaat worden. Een border doet niets liever dan werken^^

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 13:26

Ja ik ben echt blij, dit had mij niemand kunnen zeggen. Die eerste keer dat ik hem zag, wist ik niet dat er zoveel valkuilen in de weg waren, maar ik ben wel blij dat ik het gedaan heb.
Ik hoop dat de band ook beter word en dat we nog lang mogen genieten hier van. Hij vertoonde wel eye, maar niet veel. Dus hij heeft de concentratie erg veel op mij gericht, waardoor het niet altijd maar om de schapen draait. Ik moet ook gewoon door de wei kunnen lopen met hem en dat hij ze niet gelijk brengt, alleen wanneer ik er om vraag.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:33

Hij let teveel op je, wat een luxeprobleem :=

Hoe gaat het ondertussen met aaien enzo?

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 13:39

Sassol: Is dat goed of slecht? :o Ik weet er echt nog niet veel van hoor.

Het aaien gaat ook goed. Hij heeft zich ook laten kriebelen door mijn lesgeefster en haar man. Hij doet er niks op uit, hij kijkt niet raar, hij word niet stil, hij krijgt geen andere houding. Ook al heb ik ze dus pas 1x ontmoet. Ik doe ook van alles met hem, ik til hem zo op en hij vind het allemaal best.
Ook als hij niet gelijk wil zitten, druk ik hem op zijn kont.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:42

Fijn dat dat allemaal zo goed gaat!

Mijn hond is iets té zelfstandig, beetje ruilen? :D

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:03

Kabwan: heel fijn dat het zo goed ging *\o/*

Het willen halen en naar je toe brengen van de schapen is goed, dat doen de meeste beginnershondjes wel. Het leren op 12 u (of kwart voor 12 tot kwart over 12) is leren op het balanspunt te lopen, goed als ze dat al vanaf het begin opzoeken, er zijn (helaas) ook genoeg honden zonder natuurlijke balans.
Die zijn dan vaak beter in het wegdrijven, maar zonder balans geen goeie flanken!! Is moeilijker erop te trainen, geloof me. Gaandeweg je trainingen zul je nog wel leren begrijpen wat ik daarmee bedoel.

Niet te veel eye is ook heel goed, ik ken hondjes genoeg die lopen geen fatsoenlijke outrun zelfs omdat ze zo erg eyen. Ook dat is moeilijker eraf te trainen. Zulke hondjes moet je veel in beweging en op de been zien te houden. Zo te horen lijkt het erop dat je die problemen niet zult hebben.
Hond zal in de loop van de opleiding aan de schapen vanzelf nog wel meer eye gaan vertonen, zul je zien.

Te veel op jou letten is niet goed. Als ie veel naar jou kijkt onder het werken proberen te negeren, rustig met de hond te blijven, en als het even kan pas weer een commando/aandacht als ie weer terug naar de schapen kijkt en focust. (Geloof me, ik heb er bij eentje hier dat zo uitgekregen)
Naar de baas kijken tijdens drijven = onzekerheid, je zult dus op bovenstaande manier ook aan zijn zelfvertrouwen kunnen werken.

Pen met draad en palen gaat prima, dat heb ik hier thuis ook, ik had ook niet even het geld liggen voor hekken. Ik zou er wel alleen in het begin niet te veel commandos al willen opplakken.
Laat hem maar eens zijn gang gaan op lichaamstaal en balansgevoel, daarmee doe je zijn zelfvertrouwen ook meer goed. Dus zelf voor de schapen lopen, de hond achter de schapen, proberen op ongeveer 12u te komen, en dan de hond laten nadrijven, bochten lopen (zoals bijv.een slangenvolte die je van de paarden kent)
Zonder veel te zeggen, en als je wat zegt dan liefst niet op het moment dus dat de hond je aankijkt.
Kun je dus in het begin ook aan de pen doen, schapen erin, en jij en de hond buitenom rechts- en linksaf.
Moet je alleen niet te lang aan een stuk doen.
Doet ie dat goed dan kun je later ook in de pen je flanken/balans oefenen.
Je schrijft hond komt kort op de schapen, afstand zal wel beteren naarmate de trainingen vorderen, maar op de flanken zul je het best redelijk snel leren de hond naar buiten te drukken.
Met het oog op de toekomst (zodat je dan mooie square flanks eruit gaat krijgen, maar dan ben je nog wel even verder ben ik bang)
Wel opletten dat je echt druk (op de grond, niet te veel naar de hond toe) naar buiten geeft, maar niet dat je te veel rondjes draait om de schapen en de hond gaat meetrekken.
Je lesgever zal wel snappen wat daarmee bedoeld is...

Om de eerste weken mee te starten is dat denk ik wel genoeg :D
Veel plezier en succes ermee!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:01

Dat klinkt inderdaad als een prima eerste sessie. Ik heb aan Sassy´s goede adviezen weinig toe te voegen,.
Alleen één ding, je schrijft "Het zal absoluut geen wedstrijd hond worden, maar voor het grove werk was hij zeer geschikt". Ik denk dat je na zo´n eerste keer niet zulke verregaande conclusies kan trekken, wie weet hoe ver je komt!

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 23:29

Uit Sassy's post kan ik nog niet veel halen :o? maaaaaar dat komt nog wel. Het klinkt wel heel logisch :')

@kuggur: Ik gok dat je het goed bedoelt, alleen thja. De hond is 4 en eigenlijk is het gewoon te laat om nog het goede werk aan te leren. We gaan beginnen met de basis. En dan zijn we zo alweer een jaar verder en dan is hij al 5. En helaas heeft hij geen papieren, het is geloof ik een 'ik vind het leuk puppy's bij mijn hond te fokken' hond. Jullie weten het beter, maar echte wedstrijden kan ik niet doen. Want (als ik het goed heb) kan ik geen start licentie halen???
Wel was er een simpele wedstrijd voor papierloze honden :o? . Net als een hc of een groentjes bij de
paarden.
Ik ga deze week of volgende week aan de slag met een pen te maken. Nog voor de grond goed bevroren is, anders krijg ik de palen er niet in en dan kan ik de hele winter weer niks.
Mijn trainster wou zelfs een keer bij mij komen om mijn schapen aan de honden te laten wennen. Dat kennen ze natuurlijk niet en dan is het wel verstandiger dat er een ervaren hond even er bij komt.
En ik mag zelfs een keer mee met een echte grote kudde :):) .