Ragebol1977 schreef:Een hond met stamboom kan je altijd indentificeren. Die heeft een chip en staat op naam van de eigenaar.
Op die manier kan altijd achterhaald worden, het zij misschien met enige moeite van wie de hond is als hij in het asiel beland.
Als ik bijvoorbeeld Lola aan jou geef, jij geeft Lola weer weg etc etc en Lo zou gevonden worden en in asiel komen, dan komen ze alsnog bij mij terecht als ik de hond niet van mijn naam heb gehaald.
Ik kan ze dan naar jou doorverwijzen etc. Het is dus wel degelijk te achterhalen.
De fokker van een stamboomhond is verplicht tot registreren, een andere fokker die zonder papieren fokt is dit niet verplicht.
Mijn ervaring is anders. Ik heb een chihuahuateefje, gekocht via marktplaats. (Brengt me even snel op wat anders: veel stamboomhonden belanden inderdaad niet in het asiel, die worden gewoon voor grof geld op marktplaats gezet, aan een asiel wordt immers geen geld verdiend) Ze bleek dus een stamboom te hebben, kwam ik later achter. Ik heb de Raad van Beheer gesproken, het chipnummer doorgegeven en het enige wat ze me wilden vertellen was dat ze inderdaad een stamboom heeft, wat haar geboortedatum en haar naam is. Verder wilden ze helemaal niets. Ik kan nu dus toch niets achterhalen van mijn stamboomhond, die al meerdere keren via marktplaats van eigenaar is gewisseld.
Ragebol1977 schreef:Het punt is alleen dat veel pretnestfokkers hun fokproduct niet zo serieus nemen. Jij hebt de uitzondering die de regel bevestigd gevonden met jouw pupje.
Ik denk dat er net zoveel stamboomfokkers zijn, die het niet serieus nemen. Die fokken meerdere nesten per jaar, waarvan het ene nest wordt aangegeven en het andere niet. Of ze laten hun reuen alles dekken wat aangeboden wordt, breek me de bek niet open.
En die uitzondering die de regel bevestigt: die heb ik dan ook al meerere malen gehad. Vorig jaar nog: een geweldige Friese Stabij van een hobbyfokker gekocht. Was een geweldig beestje, op en top gezond. Heeft helaas niet oud mogen worden, maar dat had daar niets mee te maken. Nu hebben we weer een pup van hetzelfde ras, weer bij een hobbyfokker en ook dit hondje is gezond en met liefde grootgebracht. Niet alle hobbyfokkers zijn geldwolven over de rug van de honden.

Wat een bedrag zeg en wat onnozel! Ik had het nooit betaald! 

) Daar snap ik dan echt niets van. Tuurlijk is het heel goed als er gekeken wordt waar een beestje herplaatst gaat worden, maar zoals het bij hun ging?!?
) door de straten gedwaald. Bij meerdere mensen aangebeld of ze ooit die hond gezien hadden. Niets. Toen uiteindelijk toch maar de opvang gebeld. Die dachten te weten waar de hond thuis hoorde. Helaas, dus niet. Hebben zij hem een nacht gehouden. Niemand gebeld. Volgende ochtend naar asiel gebracht. Bleek er daar wel heen gebeld te zijn, maar dat wordt onderling totaal niet gecommuniceerd... Toen moest de eigenaar alsnog naar het asiel om hun hond op te gaan halen....
,dan weet je dus echt helemaal niets over de gezondheid of wat voor kater dan ook de vader is..