Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
kabwan schreef:Die papieren en oormerken en vervoersbewijzen houden inderdaad geen ziektes tegen. Maar je kan wel degelijk zien van af de geboorte waar het dier vandaan komt en waar het allemaal is geweest. Dus al die mensen hier die dat beestje voor de zieligheid mee nemen, jullie weten niet wat voor een risico je op je hals neemt. Niet alleen voor jullie maar ook voor ons. Want jullie vervoeren een oormerk loos schaap zonder papieren en vervoersbewijzen. En waarschijnlijk van boven uit Nederland tot onder in Nederland.
Bokken die stinken nauw eenmaal en die plassen over zich zelf heen. Zodat de geur blijft hangen maar ook omdat als ze een geit willen dekken, het geurspoor op de rug van die geit zit. En dus al 'gedaan' is door een bok.
kabwan schreef:Ja klopt YEYE, deze had alles. Ik heb het misschien verkeerd geformuleerd. Want ik had het haar zelf al gevraagd en daar heeft TS netjes antwoord opgegeven. Veel van deze dieren die 'gered' moeten worden hebben geen papieren enzo. En deze nu wel, alleen heeft de nieuwe eigenaar waar dus dit bokje heen gaat deze papieren niet. En dat is wel belangrijk.
) kabwan schreef:Haha, ik had al wat tegen jou gezegd in jou topic. Ik weet echt niet hoe dat in Belgie zit, dat is het probleem. In Nederland heb je eerst een relatienummer nodig, das heel eenvoudig. Dan vraag je bij het LNV een UBN nummer aan, dat is een Uniek Bedrijf Nummer, dat is echt alleen jou nummer. En dan kun je dieren op jou UBN nummer registreren. En dan ben je van al het gezeik af, ook met controles. Ik zou eens zoeken hoe dat bij jullie is.
Nee ik dacht dat het misschien anders was als ze al een oormerk hebben..
kabwan schreef:Schapen, geiten of hertachtigen die niet gemerkt zijn overeenkomstig de wetgeving, mogen zich niet op de openbare weg bevinden, niet vervoerd worden via de openbare weg, niet worden aangeboden in het slachthuis of aan het destructiebedrijf, niet tentoongesteld worden, niet deelnemen aan wedstrijden, prijskampen, jaarmarkten of veilingen, niet toegelaten worden tot een verzameling, niet gratis of onder bezwarende titel overgedragen of overgenomen worden en niet in het handelsverkeer gebracht worden, noch uitgevoerd.
YEYE: Dit vond ik op een Belgische site.
kabwan schreef:Ja maja dat vervoeren is illegaal. En dan gaan ze vragen of je de vervoersbewijzen hebt. Vervoersbewijzen heeft de vorige eigenaar, de nieuwe eigenaar en de vervoerder (auto + trailer/veekar). En op die vervoersbewijzen, staan van iedereen de gegevens, en de UBN nummers en het schaap/geit met zijn oormerknummer. En als je dus dat vervoersbewijs niet hebt, dan heb je dus niks te bewijzen. Alles zit met elkaar verbonden en daarom is het zo lastig om ergens onderuit te komen. En vooral nu met de lammeren zijn ze weer streng met controleren.
Je kan ook niet zeggen dat het bij jou geboren is want dan zou op de moeder haar vervoerbewijs staan dat het bij jou op de wei heeft gestaan en dat is niet zo. Ik snap het denk ik
Bedankt voor de weer zo duidelijke uitleg. Nog snel 1 vraagje. Hoe zit het dan met een geitje dat je bij een handelaar/fokker koopt? Dan moet je dus altijd zorgen dat je dat papier kan krijgen en anders het geitje niet kopen?
Sancha schreef:suuzepuus schreef:Wat maakt het nou uit mensen.... pff wat een gezeur komt hier weer. Ts doet haar best een huisje voor dit beestje te vinden. Mocht dat niet lukken ligt hij bij iemand op zijn bord. Als dat deze niet zou zijn is het wel een ander....
Helaas heb ik geen plek.... succes!!
Totdat iemand zijn nest pups laat inslapen want er is geen baasje voor. Of zijn 5 mdn oude veulen want het dier is een hengst en kan niet aangehouden worden.
Moet je ze dan horen.
pinuts schreef:grappig wat dat doet he.. en lief bokje op internet zetten en zeggen dat je hem mag komen "redden". Doet heel wat met mensen. Vooral als het laatste moment is. Daarvoor was er helemaal geen omkijken naar en nu word ts beschuldigt van te laat handelen etc. Ts had ook niks kunnen doen, het is immers haar dier helemaal niet, haar een zorg. Zometeen gaan we allemaal lekker naar de supermarkt vlees, melk, eieren etc halen, en denken we nergens meer aan. Dier heeft een goed leven gehad, wat wil je nog meer.
VivaLaVida schreef:pinuts schreef:grappig wat dat doet he.. en lief bokje op internet zetten en zeggen dat je hem mag komen "redden". Doet heel wat met mensen. Vooral als het laatste moment is. Daarvoor was er helemaal geen omkijken naar en nu word ts beschuldigt van te laat handelen etc. Ts had ook niks kunnen doen, het is immers haar dier helemaal niet, haar een zorg. Zometeen gaan we allemaal lekker naar de supermarkt vlees, melk, eieren etc halen, en denken we nergens meer aan. Dier heeft een goed leven gehad, wat wil je nog meer.
je hebt helemaal gelijk. Ik ga me in ieder geval niet meer hechten aan zo'n dier, dat weet ik wel. De volgende keer sluit ik me helemaal af er voor en ga hem zien als boerderijdier wat naar de slacht kan gaan.
Sommige reacties hier waren erg behulpzaam maar ik zou dit zeker niet nog eens doen, op bokt zetten. Ik heb me toch laten leiden door mijn eigen emotie blijkbaar... stom.
Ik had gehoopt dat er iemand gisteravond zou reageren niet te ver weg die meerdere geiten had en er wel een leuke bok bij zou willen. De pbs die ik kreeg waren allemaal goed bedoeld en behulpzaam e.d maar je kan een bok niet zomaar in een slecht omheinde weide zetten, niet wetende dat hij gaat stinken e.d. (ookal waardeer ik de moeite echt!)
Ik had dus gehoopt dat er iemand zou melden die er een beetje verstand van had en hem graag wilde hebben, maar helaas. Geeft ook helemaal niet, het viel te proberen!
yeye schreef:kabwan schreef:Ja maja dat vervoeren is illegaal. En dan gaan ze vragen of je de vervoersbewijzen hebt. Vervoersbewijzen heeft de vorige eigenaar, de nieuwe eigenaar en de vervoerder (auto + trailer/veekar). En op die vervoersbewijzen, staan van iedereen de gegevens, en de UBN nummers en het schaap/geit met zijn oormerknummer. En als je dus dat vervoersbewijs niet hebt, dan heb je dus niks te bewijzen. Alles zit met elkaar verbonden en daarom is het zo lastig om ergens onderuit te komen. En vooral nu met de lammeren zijn ze weer streng met controleren.
Poeh lastig allemaal zeg! Ik begrijp nu dat je niet illegaal kunt vervoeren want officieel geraken ze niet op de weide want de oornummer zou op een papier staan (vervoer ding) en aangezien ze die niet hebben kan je dit niet noterenJe kan ook niet zeggen dat het bij jou geboren is want dan zou op de moeder haar vervoerbewijs staan dat het bij jou op de wei heeft gestaan en dat is niet zo. Ik snap het denk ik
Bedankt voor de weer zo duidelijke uitleg. Nog snel 1 vraagje. Hoe zit het dan met een geitje dat je bij een handelaar/fokker koopt? Dan moet je dus altijd zorgen dat je dat papier kan krijgen en anders het geitje niet kopen?
VivaLaVida schreef:yeye, jammer.... jouw plek was de ideale plek geweest...
ik vind het zelf ook kl,te. Heb echt geprobeerd me niet te hechten en dat doe ik ook NOOIT meer...
en marjanB: ik sluit me daar voor af, voor dat soort commentaar, als mensen terecht commentaar hebben wil ik het allemaal wel uitleggen hoor, maar de rest steek ik geen energie in..
Heb ook totaal geen schuldgevoel, ik heb het een kans gegeven, maar kon niet de juiste plek voor hem vinden en niet op tijd, en hij heeft een mooi leventje gehad bij ons.
VivaLaVida schreef:Ja maar aan de andere kant doe je alleen jezelf er pijn mee. Voor het bokje maakt het niet uit, slacht merkt hij niks van.. Normaal heb ik er niet zon klik mee (de anderen zijn niet zo handzaam) en dan vind ik het wel weer leeg op stal en jammer maar verder ook niet. Dit deed toch wel een beetje zeer..