Arts doodde honden na wens in testament bazin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

patatkraam

Re: Arts doodde honden na wens in testament bazin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:19

ja mensen kunnen ook depressief worden.

Vind het een prima vergelijking.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:47

ik denk juist dat ze er wel over nagedacht heeft. Anders laat je zoiets niet testamenteel vastleggen.
Waarschijnlijk heeft ze eerst in haar omgeving gekeken naar een oplossing. Als die er niet is, moet je wel overgaan op een plan B. Dat is dus het notarieel vastleggen van het feit dat je wilt dat ze ingeslapen worden. En daarbij dus ook al overleg met je dierenarts plegen of ie dat uberpaupt wil doen.

Ik zou het anders vinden als de familie met dit verzoek naar een dierenarts zou gaan, mama is dood, niemand wil de honden, wil je ze laten inslapen. Dat is een situatie waar niet over nagedacht is.
Nu is het voor alle partijen duidelijk wat er met de dieren moet gebeuren en waarschijnlijk was ook iedereen al op de hoogte van deze regeling.
Laatst bijgewerkt door DeHP op 19-04-11 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:55

Ik geef de DA én de vrouw groot gelijk.
De hondjes zijn al bejaard, met zijn drieën. Stop ze in een asiel, en ze worden hoogstwaarschijnlijk gescheiden.
Asiel = Stress voor zo'n dier.

Op goed geluk worden ze met z'n drieën herplaatst. Nieuw gezin, nieuw thuis = Stress.
Zoveel stress kan een oud dier niet hebben.
Buiten dat, hoe groot is de kans dat er 3 bejaarde honden tegelijk geplaatst worden? Het is al lastig om 1 bejaarde hond te plaatsen!

Ik vind het een juiste oplossing, en sta ook helemaal achter de DA.

Ik vind hierin de PvdD heel erg overkomen van: "wat sieluhg!"
Nee, hier scoren zij zeker geen punten mee in mijn opzicht ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:56

Prisca schreef:
Taj vind het een goede keuze belang van het dier staat voorop dieren zijn oud en idd misschien niet herplaatsbaar en moeten dus wachten in een asiel op een spuitje?. Schijnbaar hebben we dat laatste toch liever dan gelijk dat spuitje...

Dit vind ik een beetje onrecht. Er zijn namelijk voor zover ik weet geen asielen in NL die een spuitje in niet herplaatsbare dieren stoppen ;)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:01

marielle231 schreef:
Als je niet probeert weet je ook niet of ze samen herplaatst kunnen worden.
Ik vind het erg moeilijk om hier een oordeel over te geven

Ben het hier mee eens!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:06

Vind het ook niet zo gek, heb zelf twee honden meegemaakt die helemaal flipte toen hun baas er plots niet meer was. Zelf zou ik het niet doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:06

er worden toch wel vaker gezonde dieren gedood? Als je een paard naar Nijkerk brengt om geslacht te worden dan doen ze dat toch ook, ook al mankeert het paard niets?
Niet wenselijk en niet leuk, maar wel het recht van de eigenaar lijkt mij?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:13

tja vind ik ook niets... maar is dat dan ook echt een slachtpaard of zit er sentimentele waarde aan? Daar zit weer een wereld van verschil tussen. Ik zou een gezond dier niet kunnen laten afmaken.

Er werd ook gezegd dat honden zeer depressief kunnen worden en mensen in dat geval ook na het overlijden van een partner, maar het hoeft niet bij iedereen zo te zijn. Er zijn ook dieren en mensen die het verlies een plek kunnen geven en verder gaan met hun leven. Wie zijn wij om die keuze te maken of die dieren wel of niet het verlies kunnen verwerken?
Ik vind het enorm lastig en kan niet zomaar zeggen dat de DA hier fout is of dat de partij voor de dieren hier fout in is. Ik vind beide standpunten iets voor te zeggen zolang het maar niet klakkeloos word gedaan. En dan nog lastiger... over welke tijdslimiet spreken we hier dat ze het daadwerkelijk hebben geprobeerd om die honden een nieuw huis te gunnen? Wat is lang genoeg, maanden weken dagen enz.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:57

Citaat:
En dan nog lastiger... over welke tijdslimiet spreken we hier dat ze het daadwerkelijk hebben geprobeerd om die honden een nieuw huis te gunnen? Wat is lang genoeg, maanden weken dagen enz.

Dan ga je er nog steeds vanuit dat een nieuw thuis zoeken voor die honden het beste zou zijn geweest. Daar ben ik het dus niet mee eens, ze hebben een mooi leven gehad en zulke oude dieren verkassen maakt ze vaak erg ongelukkig.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:25

Nee daar ga ik niet vanuit, maar wij weten dat niet zeker. En vaak is niet altijd?
Is het dan niet het proberen waard? Ik zou eerst een nieuw huis gaan zoeken voor ze en ze daarna pas laten inslapen. Als die honden nog geestelijk en lichamelijk gezond zijn, dan kunnen ze sterk genoeg zijn om er overheen te komen.
Misschien voor sommige een schop tegen het been, maar ik denk ook dat mensen soms de gevoelens van de dieren vermenselijken. Vergeet niet dat een dier in het wild (wolf, dingo enz.) ook niet eeuwig treurt om het verlies van een dierbare. Dat zit er bij veel van onze honden ook nog in, uitzonderingen daar gelaten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:27

sunny_l0ve schreef:
tja vind ik ook niets... maar is dat dan ook echt een slachtpaard of zit er sentimentele waarde aan? Daar zit weer een wereld van verschil tussen. Ik zou een gezond dier niet kunnen laten afmaken.

Er werd ook gezegd dat honden zeer depressief kunnen worden en mensen in dat geval ook na het overlijden van een partner, maar het hoeft niet bij iedereen zo te zijn. Er zijn ook dieren en mensen die het verlies een plek kunnen geven en verder gaan met hun leven. Wie zijn wij om die keuze te maken of die dieren wel of niet het verlies kunnen verwerken?
Ik vind het enorm lastig en kan niet zomaar zeggen dat de DA hier fout is of dat de partij voor de dieren hier fout in is. Ik vind beide standpunten iets voor te zeggen zolang het maar niet klakkeloos word gedaan. En dan nog lastiger... over welke tijdslimiet spreken we hier dat ze het daadwerkelijk hebben geprobeerd om die honden een nieuw huis te gunnen? Wat is lang genoeg, maanden weken dagen enz.

honden zijn gewoontedieren. Denk niet dat ze iets een "plek" kunnen geven zoals mensen kunnen gezien honden geen emoties tonen. Als hun baasje, waar ze al 10 a 15 jaar bij zitten, opeens komt te overleiden, staat hun hele leven op zn kop en is niks meer zoals het hoort. een hond kan daar zelf aan bezwijken op die leeftijd, dus om te zeggen dat wij ze een kans moeten geven... het zijn geen mensen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:35

wat ik me afvraag; hoelang had ze dit al in haar testament staan? Wat nou als ze 8 jaar eerder was overleden; dan waren de honden nog niet zo oud geweest immers?

(Sorry als het al ter sprake is gekomen, heb niet alles doorgelezen)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:36

Citaat:
Is het dan niet het proberen waard? Ik zou eerst een nieuw huis gaan zoeken voor ze en ze daarna pas laten inslapen.

Dus eerst hun leven op z'n kop zetten en als je ziet dat ze wegkwijnen laat je ze pas inslapen.

Citaat:
Misschien voor sommige een schop tegen het been, maar ik denk ook dat mensen soms de gevoelens van de dieren vermenselijken. Vergeet niet dat een dier in het wild (wolf, dingo enz.) ook niet eeuwig treurt om het verlies van een dierbare. Dat zit er bij veel van onze honden ook nog in, uitzonderingen daar gelaten.

Ik zeg ook niet dat ze treuren om het verlies van die vrouw, maar wel om hun leven wat op z'n kop staat. Ik heb mijn eigen paarden naar Frankrijk zien gaan (nee, niet afgedankt, wij betalen keurig voor de prima verzorging). De ene (20 jaar) vond het meteen prima, de andere heeft maandenlang moeten wennen en was erg treurig, zenuwachtig en angstig. En dat paard is pas 7 jaar, maar ik heb me weleens afgevraagd of we hem niet beter hadden kunnen laten inslapen. Gelukkig is het na een lange tijd goed gekomen, maar de verandering van stal, omgang en kudde kan heel zwaar zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:46

niet alle oude honden flippen als ze een nieuw huis krijgen,gelukkig niet...ik heb hier ook oude honden opgenomen en binnen 3 dagen lopen ze rond alsof ze hier hun hele leven rond gelopen hebben...

een hond heeft vaak een prima aanpassings vermogen ( gelukkig wel,anders kon niemand op vakantie zonder geflipte honden achter te laten...) ,punt blijft of je 3 van die oudjes zou kunnen plaatsen aan de andere kant is er een goed alternatief en dat heet bijvoorbeeld "op de smakterheide"( http://www.smakterheide.nl/senioren.php)daar kun je tegen betaling je oudje prima oud laten worden....alleen had deze dame dan een bedrag moeten reserveren voor haar hondjes om ze daar te laten verzorgen...

en dierenartsen maken laten wel vaker gezonde dieren inslapen,hoeveel honden worden er wel niet gedood om een bijtincident,deze dieren zijn verder kern gezond,alleen hebben in mensenogen iets gedaan wat niet mocht,en zeker bepaalde rassen wordt er niet eens aan getwijfeld om ze in te laten slapen.

weet nog wel toen mijn dogo reu vreselijk vocht met mijn kruising reu,dat een DA eens zei dat hij er geen bezwaar tegen maakte als ik zou beslissen de dogo reu in te laten slapen...en dat was verder een kern gezonde hond...

( ik had er overigens nog niet eens over nagedacht en laatste wat ik ooit zou doen is een hond in laten slapen omdat ie vecht met een andere hond.... 8)7 )

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:21

Citaat:
aan de andere kant is er een goed alternatief en dat heet bijvoorbeeld "op de smakterheide"( http://www.smakterheide.nl/senioren.php)daar kun je tegen betaling je oudje prima oud laten worden....alleen had deze dame dan een bedrag moeten reserveren voor haar hondjes om ze daar te laten verzorgen...

Als je ze dan allemaal bij elkaar zou kunnen houden, zou dat misschien mijn eigen keus geweest zijn. Net als we nu met onze paarden doen.

Maar nogmaals, ik heb echt begrip voor haar keuze én voor de dierenarts.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:27

ja hoor daar zitten ze allemaal bij elkaar.... :) ,alleen kost wel wat dus je zal moeten regelen dat je een bedrag hebt gespaard wat je dan aan zo'n pension kan geven ,zodat jou dieren daar verzorgd hun oude dag kunnen leven..

"In 1999 zijn wij begonnen met een permanente opvang voor oudere honden. De meeste honden die hier verblijven, zijn gekomen omdat hun baasje er niet meer voor kan zorgen i.v.m. ziekte / allergie / echtscheiding / opname verpleegtehuis / overlijden van de eigena(a)r(en). Het zijn allemaal honden die moeilijk of niet meer te herplaatsen zijn.

Ook kiezen de mensen ervoor om hun hond permanent hier onder te brengen, omdat hij/zij thuis niet meer te houden is door bijv. zindelijkheid of blaffen i.v.m. dementeren. De honden verblijven in groepen van 7 tot 10 dieren, ze hebben een permanente uitloop naar buiten, bovendien komen ze 2 x daags in de speelweide."

tja ik weet niet of ik er "begrip"voor heb niet voor haar keuze en niet voor die DA...keur het niet af,maar keur het ook niet goed,daar er best een alternatief voor handen is...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:07

kimmie261 schreef:
tja ik weet niet of ik er "begrip"voor heb niet voor haar keuze en niet voor die DA...keur het niet af,maar keur het ook niet goed,daar er best een alternatief voor handen is...

@kimmie: en zo denk ik er dus ook over.

Ik denk er trouwens over om jouw link in mijn onderschrift te zetten, ik vind het een goed idee, zo'n opvang.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 13:15

Oeh, ik vind het maar niks die stichting. Daar wordt zo te lezen ook weer met de honden gezeuld. Men zoekt constant tijdelijke gastgezinnen voor die arme dieren. Bevalt het de gezinnen niet, wordt de hond weer teruggeplaatst en volgende gastgezin gezocht etc. etc. En ondertussen wordt ook nog eens de hoofdprijs gevraagd.

Maakt niet uit of de hond wegkwijnt..... men houdt ze in leven voor het geld. Ieder centje kan immers gebruikt worden.... Nee, zou echt nooit mijn keuze zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:30

nee hoor,als jij niet wil dat jou oudje herplaatst wordt blijft ie daar tot ie dood gaat,wel ff lezen he..

wij hebben daar toen heca vandaan gehaald,de eigenaren hadden haar daarheen gebracht MET de optie herplaatsen..

als jij dat niet wil wordt jou dier daar NIET herplaatst en blijft het daar tot de dood...

plus deze mensen zijn zulke enorme dierenvrienden dat die niet een dier laten wegkwijnen,hoe negatief gesteld zeg,over mensen die je helemaal niet kent :n

Opvang: Oost West, Thuis Best
Soms is het mogelijk, bijvoorbeeld bij ziekte of door ouderdom, dat u niet meer voor uw seniorhond kunt zorgen. Dan is het belangrijk dat u nagedacht heeft over de opvang van uw hond. Als het goed is heeft u dit bij de aanschaf van uw hond al gedaan. Wanneer uw hond ergens anders ondergebracht moet worden, heeft u natuurlijk het liefst dat uw dierbare viervoeter in een vertrouwde omgeving terecht komt. U kunt hierbij denken aan familie, vrienden en buren. De volgende instanties kunnen u ook helpen bij het vinden van een geschikt adres voor de opvang van uw seniorhond: rasverenigingen, hondenverenigingen, uitlaatdiensten, dierenartspraktijken en dierenwinkels. Het onderbrengen van uw hond in een thuissituatie heeft een aantal voordelen voor de hond:

minder stress dan in een asiel;
meer persoonlijke aandacht;
Natuurlijk zou thuisopvang beter zijn voor uw geweten. Dan kunt u immers de hond makkelijker en vaker opzoeken. Wanneer u geen opvangadres kunt vinden, is er nog een laatste oplossing…

Senioren Hondenopvang
U kunt uw hond ook tijdelijk, langdurig of permanent onderbrengen bij de senioren hondenopvang. Uw hond komt hiervoor in aanmerking als hij minimaal 10 jaar is (kan verschillen per ras), gevaccineerd en gecastreerd is en een sociaal karakter heeft.

Wanneer uw hond verblijft in een senioren hondenopvang is de kans op herplaatsing groter, dan wanneer de oude hond in een regulier asiel is geplaatst. De senioren hondenopvang biedt uw hond een gemeubileerde huiskamer met vloerverwarming. Uw hond verblijft in gezelschap van andere honden en komt minimaal twee keer per dag buiten. Ook kunt u uw hond op zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur bezoeken. Dit alles wordt u aangeboden voor een bepaald bedrag per maand. U bepaalt zelf of uw hond in de opvang blijft of dat u toestemming geeft voor herplaatsing.

Ik wil een seniorenhond!
Natuurlijk brengt een hond zijn laatste dagen het liefst in een thuissituatie door. Een seniorhond heeft een aantal voordelen:

mede door de seniorhondenopvang is de hond sociaal naar andere honden en kan dus makkelijker gehouden worden samen met uw andere hond;
een seniorhond is makkelijk om ervaring met het houden van honden op te bouwen, mede omdat u het dier niet meer hoeft op te voeden;
wanneer u zelf wat ouder bent, heeft u misschien meer behoefte aan gezelschap van een rustige oude hond, dan aan een wilde pup.
En natuurlijk biedt u een oude hond nog een goed tehuis! Een seniorhond kunt u vinden in uw eigen omgeving, zoals buren, familie en/of kennissen, bij een gewoon asiel of bij bovengenoemde seniorenopvang.

mss maar voor de gemakkelijkheid overheen gelezen??
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 20-04-11 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:32

Snap de keuze wel, met het overschot aan honden in de Nederlandse asiels hadden de beestjes waarschijnlijk nooit een plekje meer kunnen vinden. Ga er vanuit dat het baasje moeite genoeg heeft gedaan om een plekje te zoeken

Maar dat wordt er uiteraard niet bij vermeld, da's niet 'nieuws-waardig'

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 13:40

Sorry Kimmie maar ik zie er geen betere opvang in dan een asiel. En je hebt nooit de zekerheid dat je hond goed terecht komt na je dood. Dus ik blijf erbij dat ik er niet voor zou kiezen. Zeker niet voor een roedel honden die al zo'n 12 jaar bij elkaar zijn. Bovendien stellen ze ook nog eens allerlei eisen aan het karakter van de hond.....
Imo schuif je je verantwoordelijk af door ze in zo'n tehuis weg te stoppen. Maar begrip voor de mensen die hier toch voor kiezen.

Dus mijn oudjes zouden er echt niet heen gaan. Mijn hond voer ik overigens voor 2 à 3 euro per dag.

BTW ik had voordat ik commentaar gaf uiteraard de site aandachtig gelezen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:50

zo'n tehuis lijkt mij ook niet, het is en blijft een pension/tehuis met i.m.o. weinig persoonlijke aandacht, je verplaatst een oudje wat vaak al niet goed is en je plaatst het ook nog bij een schare andere honden, lijkt mij meer stress dan dat het goed doet. Al is de intentie wel goed natuurlijk

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:02

niets zo natuurlijk voor een hond om in een roedel te leven en tja,ze zullen wel wat regels moeten stellen ja,dieren moeten steriel zijn,en in een roedel kunnen leven...zo gek is dat toch niet dat er enige regels zijn voor zo'n opvang?

ik zeg het wij hebben er heca vandaan en ik heb lang met deze mensen gesproken,en logisch hoor,hij zei ook,we willen geen oude dieren eenzaam laten leven,dus ze moeten sociaal zijn zodat ze lekker met elkaar kunnen leven..

en de honden waren er gelukkig en blij en goed verzorgd...dus ja ik zou er zeker voor kiezen,liever dat als een dood voor een dier die nog vol levenslust zit...

en nogmaals,zooo erg is het verplaatsen van een oudje niet hoor,niet te dramatiserend zijn daarover..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:06

Ik zou het i.i.g. niet doen, al is het hond afhankelijk, waar de ene oud is met 10 is de andere pas oud met 15. M'n schoonouders hebben een hoop honden, als ik sommige sukkeltjes daar zie, een verhuizing zou ze zeker het leven kosten

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 14:08

kimmie261 schreef:
en nogmaals,zooo erg is het verplaatsen van een oudje niet hoor,niet te dramatiserend zijn daarover..

Klopt, maar ik ben ervan overtuigd dat baasje zelf het beste zijn dier kent. Buurvrouw van mijn moeder is gestorven. Haar hondje is bij haar zus echt weggekwijnd en uiteindelijk ingeslapen door DA ondanks de overvloed aan liefde. Buurvrouw had dat ook wel eens voor haar dood laten weten dat ze niet dacht dat hondje zonder haar zou kunnen maar nabestaanden konden/wilden geen definitief besluit nemen. Ken nog een soortgelijk voorbeeld.

Ik ken overigens ook succesverhalen hoor. Maar nogmaals: ik respecteer de DA in dit geval en de eigenaresse. Zij hebben onder ogen gezien dat er geen andere diervriendelijke oplossing was neem ik aan. Want die is er af en toe gewoon niet.