Zoekactie Beans is afgelopen, na 4 maanden weer thuis!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:59

marleen_usar schreef:
Jullie moeten niet denken dat een grote groep mensen haar achter na gaan,we gaan verdeeld,als we haar zien bellen we meteen de eigenaar.

En dan?

Myfairytale

Re: Goot schalige zoek actie Beans Donderdag en Zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:03

Ook nog steeds geen antwoorden op mijn andere vragen....
Tijden? Plan van aanpak? Wanneer voor laatst gesignaleerd?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 18:04

Dit alles heb ik al een paar keer genoemd,alles wordt morgen bekend gemaakt.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:14

Sorry hoor, maar waarom morgen pas? Voor velen is het een heel geregel!
Dat plaats op laatste bekend wordt gemaakt, duidelijk, maar de rest?

Nu weet ik (en denk meerdere) of ik nu wel of niet kan. Ligt aan tijd, maar anders kan ik met 2 man en 4 honden, maar ja, weet tijd nog niet en moet t wél plannen. Hoop dat je dat ook begrijpt.

En wanneer is Beans voor het laatst gesignaleerd?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 18:15

Vanavond ga ik het plan van aanpak plaatsen.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:20

Ik heb het op het golden retriever forum geplaatst en daar leven ontzettend veel mensen mee waarvan er veel het bericht ook door hebben gemaild naar familie en vrienden!
Dus wie weet wat dat allemaal oplevert!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:30

Melody21 schreef:
Een vangkooi was geloof ik niet echt een optie omdat deze hond haar eerste drie jaren in .een kooi heeft moeten doorbrengen en hier een groot trauma door heeft.

Dat kan best wezen, maar hoelang loopt dat dier nu al zonder voedsel rond? Eten doet wonderen, ook bij trauma;s

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:24

Let op dit is belangrijk,er kan pas gezocht gaan worden als Bans weer gespot is, anders heeft zoeken echt geen zin.Vandaag zijn er weer mensen gaan zoeken, maar zonder resultaat.Ik begrijp dat er mensen zijn die alles op tijd willen weten,maar als ze morgen niet is gespot moeten we helaas af wachten of ze donderdag of vrijdag wordt gespot? Wanneer ze morgen niet is gespot, gaat het donderdag niet door.Anders is het zoeken naar een speld in een hooi berg.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:25

Maar wat is het ''vang'' plan, wát is de actie als ie gespot wordt?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:26

Oke duidelijk.
Vrijdag in Itterbeck is dan dus de laatste keer dat ze gezien is als ik alles goed heb bijgehouden?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:27

We kunnen niet gaan zoeken daar waar ze vorige week is gezien.Ik ga straks het plan van aanpak neer zetten.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:43

het is me een beetje te veel om door te lezen allemaal
maar gezien de hond in DLD rondzwerft ,is die ook gemeld bij de Tasso hier? als vermist
stel de hondenvanger van een of andere gemeente vangt hem in hier ,via die cirquit gaat die dan naar een duitse asiel die vragen ook bij tasso aan of er zo hond vermist is ergens
ook politie (bij ongelukken ) en particulieren kijken hier vaak naar

http://www.tasso.net/
is die nog niet als vermist hier opgegeven ,zou ik dat zekers doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:46

Kwam een stukje tegen op internet over iemand die meehelpt met het zoeken naar vermiste honden, en ook met succes ik wil dit wel even aan jullie meegeven, zijn namelijk belangrijke tips waar je aan moet denken wil je plan van aanpak slagen;

Algemeen:

Een hond verwilderd zeer snel. Men heeft het er met katten altijd over maar bij honden is dat in feite net zo snel. Een hond staat binnen een halve dag ook op overleving en reageert niet meer als een huishond. Roepen zal de hond meestal bang maken, hij herkent na een paar uur ook vaak zijn eigenaar niet meer. De hond zal na een paar uur vaak vluchten voor mensen. Zoekacties met veel mensen hebben daarom voor- en nadelen. Is de hond echter gevangen gaat de knop ook weer binnen een paar seconden om naar huishond. Voor mensen die dit nog nooit hebben meegemaakt is dit moeilijk voor te stellen, toch is het verstandig hier rekening mee te houden.

Bedenk wat de oorzaak van het weglopen kan zijn, al deze oorzaken hebben en andere aanpak nodig! Je kunt vaak het beste zowel fietsend als met de auto gaan zoeken en het zoekgebied verdelen onder de zoeker. Een kaart is daarbij handig. Vergeet niet mobiel ( met daarin telefoonnummers van dierenambulance, dierenarts, de telefonist en de andere zoeker erin), lekkers om eventueel te lokken en riem mee te nemen. Spreek af wie de telefonist is die alles bij houdt. Bijvoorkeur degene die thuis zit. Die belt ook de (andere) zoekers als iemand de hond gevonden heeft! De telefonist kan ook vast flyers maken. De zoekers vragen ook de mensen die ze tegen komen of ze de hond hebben gezien, blijf niet kletsen dat is zonde van je zoektijd!

Meer is te vinden op;
http://www.alerthondentraining.nl/index ... &Itemid=10

Ps je kan dit persoon ook contacteren ze schijnt erg succesvol te zijn met zoekacties!!!!!!!!!!!En heeft er verstand van.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-11 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:47

Jaime_ schreef:
En omdat sommigen het 'leuk' vinden om te weten welke bokkers ermee lopen is een lijstje van enkel forummers die meegaan ook best 'leuk' het is natuurlijk geen leuk iets waarvoor we gaan lopen, erg triest zelfs.. maar het is wel een leuk/goed initatief, dus kan me voorstellen dat sommige behoefte hebben aan een lijst met bokkers die gaan meelopen:

boktnaam-extra personen-vertrekpunt-honden-beschikbaarheid

1. Jaime_ - sowieso 1 vriendin - Enschede - geen honden - donderdag van 8.30-17.00

Ik ben er van overtuigd dat mensen het niet 'leuk' vinden :( , maar dat mensen die 'bereidwillig' zijn om te helpen en vanuit Limburg, het Noorden of het Westen komen het wel heel fijn vinden als ze niet voor 'niets' komen en dat er 'enige' organisatie op touw is gezet. Dit is wellicht achter de schermen zo, maar in het openbaar is daar nog weinig van bekend (al maakt marleen_usar dat vanavond bekend). Dit is geen boktMEETING, maar een HULPACTIE.

Persoonlijk denk ik dat je niet kunt wachten voordat Beans weer gesignaleerd wordt, aangezien hij al erg verzwakt was en de nachten ook weer rond het vriespunt schommelen kan hij net zo goed half levend/dood ergens in een greppel of sloot liggen en er niet meer op eigen kracht uit komen. Wanneer er dan zaterdag pas met een groep gezocht wordt en je komt hem dood tegen.....................dan krijg je het 'hadden we maar'. Hoe kijkt de 'eigenaar' daar dan tegen aan?

Gezien zijn 'gesteldheid' zal hij naar allewaarschijnlijkheid ook geen 10-tallen kilometers meer afleggen?

Edit: post aangepast
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 25-01-11 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:48

Is wel bekend bij dierenambulance daarmede ga ik er vanuit dat het ook bekend is bij amivedi.
Ik hoop dat diee toch ook wel contactop hebben genomen met organisaties in de buurt.
We een goede tip om hem hier nog op te geven!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:51

Ja echt ze staat overal bekend als vermist, en neem van mij aan als je zoekt zonder dat je weet waar je moet zoeken heeft het totaal geen zin. Dat moeten jullie toch met me eens zijn.we krijgen maar 1 of 2 kansen en die moeten we goed aanpakken.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:59

Maar we kunnen toch ook niet nog veel langer wachten? Het is cruciaal om nu snel te handelen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:04

Waar wil je gaan zoeken dan, echt het heeft geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:05

Ik denk dat de zoekactie niet veel kans van slagen heeft eerder het tegenovergestelde bereikt als jullie het niet gestructureerd doen.
Bron;
http://www.alerthondentraining.nl/index ... &Itemid=10
Nem contact met ze op ze kosten slechts 10 euro per uur en hebben hier ervaring mee.

* Naast een telefonist, is er ook een inzetleider... die bepaald, uiteraard in overleg, wie waar en hoe zoekt! En maakt het zoekplan. Ga niet te lange discussies aan, zonde van je tijd!
* Pas op dat de zoekploeg de hond niet naar een snelweg oid drijven. Een groot hekwerk kan wel weer handig zijn om naar toe te lopen.
* Hou het aan de telefoon zo zakelijk en kort mogelijk, je kan anders een belangrijk telefoontje missen.
* met zijn allen in het bos de naam roepen van een hond maakt een hond dol. Naam roepen heeft vaak alleen zin bij een niet bange hond of als je hem ziet. Maar een bange hond of een hond in shock kan dan toch nog weg rennen. Gillen ‘ik zie hem!' als je de hond zoek kan ook weer een schrik reactie veroorzaken bij de hond.
* bedenk de hond zien is nog niet het zelfde als de hond ook weer te pakken hebben! Blijf rustig, denk na hoe je de hond het beste te pakken kan krijgen. Een mislukte snoekduik richting de hond zorgt vaak weer voor een extreme vluchtreactie. Soms is het beter gewoon rustig achter de hond aan te lopen en te wachten op een betere pakkans. Soms kan de eigenaar het beter doen, een vrouw of iemand die hard kan sprinten etc.
* Zie je de hond meld dat z.s.m. bij de andere zoekers en laat die in een omtrekkende beweging van af de buitenkant van het zoekgebied naar jou toe lopen.
* Een speurhond kan vaak bevestigen of een hond ergens is geweest. Die maakt het zoekgebied vaak kleiner. Een hondenschool weet vaak wel wie er een hond heeft die kan speuren. Er zijn echter ook een paar hondengeleiders in Nederland die dit regelmatig doen met hun speurhonden en daardoor bedrevener zijn.
* Een speurhond heeft geur nodig van het betreffende dier!! Pak direct één of meer geurbronnen in schoon plastic (in het liefst zonder er zelf aan te komen), dan kan er ook in een later stadium eventueel nog gezocht worden. In het geval van hele bijzondere dieren zoals een varaan kan de geur van een zelfde dier genoeg zijn. Bij honden of paarden is dit te weinig specifiek, die geuren komen te veel voor. Zorg dat je direct bij de vermissing zaken waar de geur van de hond (of ander dier) aan zit zo luchtdicht mogelijk verpakt. Dit kan een halsband, speeltje, kleedje oid zijn. Dit kan in een schone glazen poten of in een goed dichtgeknope schone plastic zak. Zonder geurbron kan een speurhond niet speuren!! Dan kan hij hooguit alle honden in een bepaald gebied aanwijzen maar dat is vaak niet te doen.
* Neem geen honden mee waar de weggelopen hond van kan schrikken, die ook weg kunnen lopen of die de speurhond storen. Bij een reu die op de vrouwenjacht is kan een loopse teef wel helpen.
* Meld het altijd direct bij de eigenaar van het gebied! Zeker als het avond wordt. Jagers houden vaak rekening met loslopende honden als ze het weten. Anders kan een hond per ongelijk voor een ree/zwijn aan worden gezien en kan het tragisch aflopen.
* Meld het bij gebruikers van het bos. Is er een manege in de buurt, zorg dat ze op de hoogte zijn! Is er een fietsen verhuur bedrijf, camping, bungalowpark etc in de buurt grote kans dat er mensen vandaar uit t bos in gaan.
* Bedenk wat de gevaarlijke plekken in t gebied zijn en ga daar eerst kijken. Grote wegen, water, rand van een militair terrein etc.
* Het neerlegen van eten kan helpen maar ook juist averechts werken omdat er wild en andere dieren op afkomt.
* Leg nooit voer met een slaapmiddel neer. Je weet niet wie er van eet en waar deze inslaap valt. Half gedrogeerde honden kijken niet uit met oversteken!
* Leg de geur van de eigenaar/ van huis bij de plek van vermissing. Een jas, de eigen mand etc.
* De dierenbescherming heeft vangkooien afhankelijk van het gebied en de grote van de hond is dat een optie. Hondenschool Alert heeft een extreem grote vangkooi ( 200 x 50x 50 cm) maar mag deze niet overal zomaar gebruiken. Vraag altijd toestemming van de grondeigenaar. Het liefst schriftelijk al is het maar een akkoord achter op een envelopje.
* Om een angstige hond te vangen kan een deken, vangnet over de hond gooien helpen.
* Bij extreem angstige honden kan een dierenarts met een verdovingsgeweer de hond neerschieten. Echter hier zijn ook risico's aan verbonden en het is zeer kostbaar.
* In lastig begaanbaar gebied waar je snel doorheen wilt is het een optie om te paard te gaan.
* Heb je een waterrat kan het zijn dat het tijd was voor zijn bad... denk dan ook eens aan de vijvers uit de buurt. Ook het waterwild is natuurlijk leuk om je mee te vermaken.
* De plaatselijke padvinderij vereniging vind het vaak leuk om mee te zoeken. In geval er veel mankracht nodig is kan dit een optie zijn. Stel dan wel een leeftijdsgrens op.... Aan een stel schreeuwende kinderen van een jaar of 7 heb je waarschijnlijk meer last als hulp.
* Ook leden van plaatselijke hondenverenigingen willen vaak wel uitkijken naar je hond of misschien zelfs meehelpen zoeken.
* Heb je geen kaart van het gebied. Kan een gps-systeem van een tomtom ook uitkomst bieden. Of Google maps.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:07

Ik ben het eigenlijk wel eens met Linda_arnold: mocht hij zo verzwakt zijn dat ie ergens ligt en niet meer kan. Dan zal ie niet gespot worden en het dus niet redden. Honden kruipen weg als het aan het einde loopt. Ook dan zal het fijn zijn als ie gevonden wordt. Ik denk dat mensen het niet erg vinden om daarvoor te gaan zoeken. Ookal komt er niets uit, je weert dan zeker dat ie niet ergens daar ligt dood te gaan.
Ik heb "makkelijk" praten aangezien ik niet mee kan helpen zoeken, maar deze hond spookt geregeld gedurende de dag door mijn hoofd. Als ik vrij kon krijgen zou ik zeker zijn gaan zoeken. Of het nou donderdag door gaat of niet, ik was om bovenstaande reden dan sowieso heen gegaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:09

Daarom willen we ook zo veel mogelijk mensen bij elkaar zien te krijgen,zo dat we ook in greppels en zo kunnen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:10

Er zijn diverse mensen op bokt met een bepaalde gave. Is een van hen al aangesloten om te weten te komen of het dier uberhaupt nog leeft, als het al zo lang niet gezien is?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:10

Ja er zitten 3 paragnosten boven op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:11

Super.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:11

Dat begrijp ik en ik vind het ook super dat jullie dit opzetten, maar omdat ik lees dat als Beans niet gespot is, de zoekactie ook niet doorgaat, wilde ik toch even bovenstaande kwijt. Aangezien hij niet meer gespot is lijkt het me niet vreemd dat hij nog daar in de omgeving is en kan je daar zoeken. Niet geschoten altijd mis.