Urko schreef:Hier heb je wel een punt. Laten we hopen dat mensen -ondanks hun gevoelligheid voor dit soort tv-uitzendingen- nog wel zelf nadenken voordat ze een pup kopen. Veel mensen zullen er misschien achter komen dat EN veel honden met stamboom niet gezond zijn EN veel broodfok-schuur-honden niet gezond zijn. Die mensen komen er dan misschien zo ook achter hoe slecht het gesteld is met de rashond.Weet je waar ik nu ontzettend bang voor ben?
Dat mensen rashonden gaan kopen zonder stamboom/papier. Omdat de uitzending net over komt alsof alles met stamboom ziek is. Goedkope honden worden hierdoor nog populairder omdat een hond met stamboom imo net zo ziek kan zijn. Terwijl een goede fokker wel meer leverd dan alleen dat blauwe velletje!!!
De mens is ontzettend gevoelig voor dit soort tv uitzendingen en ik zou het dan ook erg waarderen dat er eens een uitzending komt over hoe je dan wel kan slagen voor een gezonde pup. In een schuur een pup kopen is niet goed, bij een fokker die honden levert met stamboom niet. Nee dan gaan we toch massaal honden kopen zonder papier, gegarandeert dat we dan juist rassen de vernieling inhelpen!!!
JoyCiej007 schreef:Er zijn altijd uitzonderingen JoyCie. Maar het is een feit (ook uit mijn eigen ervaring) bij Engelse Bullen dat steeds meer bevruchting technisch te werk gaat. Steeds meer Engelse Bullen komen ter wereld met een keizersnede. En het gaat er niet om dat dit niet ALLE Engelse Bullen zijn - nee het gaat er om dat dit steeds meer voorkomt. Inderdaad, 20 jaar geleden kwam het ook al voor dat een aantal Engelse Bullen met een keizersnede ter wereld gebracht moest worden. Maar anno nu komt het doorgaans veel meer voor dan toen.Wilde de docu wel kijken maar heb hem gemist. Zal later vandaag wel even bekijken via uitzendinggemist.
Wij zitten al jaren in de Franse & Engelse Bulldoggen. Het zijn inderdaad geen super 'gezonde' rassen, maar aan de andere kant; ieder ras heeft wel weer wat. Wat op pag. 1 werd beweerd (zal in de documentaire wel gezegd zijn?) dat de Engelse Bull niet via de natuurlijke weg bevrucht kan worden en kan bevallen, is niet helemaal waar. Natuurlijke bevruchting gebeurd nog heel veel, en dat gaat echt prima.
Een redelijk groot aantal van de Engelse Bullen kan inderdaad niet via de natuurlijke weg bevallen; dit omdat de hoofdjes v/d pups vaak te breed zijn voor de schede van het teefje. Echter zijn er nog steeds redelijk veel Engelse Bullen die zonder keizersnede bevallen. Het lijkt misschien alsof dit pas de laatste paar jaar speelt, maar ook 20 jaar geleden en nog langer was al bekend dat een deel soms een keizersnede behoeft.
Ook werd gezegd dat Franse Bullen 'niet zonder hulp' kunnen bevallen. Nu vraag ik mij af welke hond er wél zonder hulp 'kan' bevallen. Er kan altijd iets mis gaan, daar wil je toch gewoon koste wat kost bijzijn? Het overgrote merendeel van de Fransjes bevalt prima via de natuurlijke weg; het hoofd van de Fransen is ook lang niet zo breed als van de Engelsen.
Ik zie tegenwoordig eigenlijk juist steeds meer Engelse & Franse bullen lopen die ik alles behalve mooi en rastypisch zou willen noemen; veel te hoog op de poten, een erg rare staart en het hoofd wel heel erg overdreven breed. Voor zover ik weet is ook de vereniging daar toch echt niet over te spreken.
Hoe zie jij een Engelse Bull het liefst dan? Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar. Zie je hem graag laag op de poten? (aangezien je noemt dat hoog op de poten niet bepaald rastypisch en mooi is). En wat is een rare staart? Naar mijn idee hebben rastypische Engelse Bullen namelijk allemaal een rare (soms ingegroeide) staart..
Ik heb het idee dat je een liefhebber bent van de uiterlijke kenmerken van dit ras, ik hoop alleen dat je ook een liefhebber bent van de gezondheid van dit ras (die momenteel echter duidelijk bedreigd wordt).