Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:34

Urko schreef:
Hond blaft/gromt naar mensen of andere honden tijdens het uitlaten: zowiezo muilkorven zolang het nodig is om ongelukken te voorkomen. De hond zal waarschijnlijk helemaal los gaan als hij de andere hond of tegen partij tegen komt, afstand houden en gewoon doorlopen, markeren en belonen voordat hij gaat blaffen.

Puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel honden die op het punt staan afgemaakt te worden wegens aangetoond agressief gedrag (dus niet blaffen en grommen, maar daadwerkelijk grijpen en doorbijten bij mensen en/of andere honden) heb jij op die manier hertraind? Dan hebben we een beetje een indruk van de cijfers.

Daarnaast levert gedrag zeker wat op, maar wat het oplevert hoeft niet extern te zijn. Denk aan fobieen (ook bij mensen): die houden zichzelf in stand, omdat bv vermijdingsgedrag op korte termijn een positief effect heeft (de angstgevoelens nemen af) maar op lange termijn zichzelf in stand houden (het gedrag bevestigt dat er iets is om bang voor te zijn.)

Daarnaast snap ik nog steeds niet waarom je jezelf vrijelijk van de helft van je communicatiemogelijkheden zou beroven (waarom je niet gewoon mag zeggen 'dit is de grens, klaar nu' naast het sturen van gewenst gedrag.)

Anoniem

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:44

Doe ik ook, als je goed wil sturen, moet je beide kanten van het stuur gebruiken imo :)

Veel ongewenst gedrag kun je negeren, behalve gedrag wat zelfbelonend is...... dan kom je niet weg met negeren, omdat de hond zichzelf beloont. Uitvallen aan de lijn is zelfbelonend gedrag, dat kun je simpelweg niet negeren.
Je kunt een alternatief gedrag aanleren, en dat belonen, als het niet te erg is. Maar als een hond echt vreselijk uitvalt, en is niet af te leiden ook, dan komt daar bij mij wel een sanctie op te staan, want het is gewoon níet acceptabel. En het gedrag is énorm zelfbelonend, want de tegenpartij vlucht bijna altijd weg, en de hond heeft dus altijd succes, en wordt dus heel consequent beloond voor het uitvallen. Dus zul je dan even heel consequent moeten afstraffen.

't Is wel zo dat als je consequent bent, je hoogst zelden hoeft in te grijpen natuurlijk, vaak is het na een paar keer echt wel duidelijk.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 17:09

Urko schreef:
Ik geloof niet dat jij min verleden kent. Ik heb 9 jaar lang mijn mijn eigen hond getraind alle dominantie theorie, correcties doormiddel van slipkettingen etc etc. Ik ben alleen maanden geleden in contact gekomen met een andere manier van trainen, die mij gewoon veel meer aan staat. Ik zie in die trainingsmethode veel meer blije honden (ja en er komen hier ook agressieve honden voorbij) nadat we eigenaar én hond getraind.

De methode van CM werkt ongetwijfelt, maar ik vind persoonlijk dat de manier waarop ik train, een positivere manier is en leuker is voor de hond én voor de baas. Er zijn meer wegen die naar rome gaan.

Nee die ken ik niet, dat kan ik ook niet weten want ik je niet.
Mijn reactie was ook niet persoonlijk op jou en jou hond gebaseerd, maar meer op de opmerking dat je NOOIT honden ziet die nadat Cesar ermee gewerkt heeft in blije/ontspannen toestand zijn, DAAR reageerde ik op.
Dat er meerdere wegen naar Rome zijn is een citaat uit een eerdere post van mij, met andere woorden dat ben ik helemaal met je eens.

Als jij de manier waarop jij met je hond traint prettig vind en daar positieve respons op krijgt van je hond is dat toch goed, al helemaal als je al meerdere manieren/trainingsmethode geprobeerd hebt.

Dat neemt niet weg dat er naar mijn idee veel mensen zijn die baad hebben bij de traingingsmethode van Cesar, het zal voor iedereen anders overkomen en ik vind ook niet dat hij als een heilige moet worden gezien........maar zoals jezelf al aangaf er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en Cesar manier is 1 van.
Daarnaast bij welke methode je je ook goed voelt is er zoiets als 'geloven', als je niet geloofd dat het goed komt of vooruitgang te halen valt kun je alle methodes erop loslaten maar er zal er geen 1 werken.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 17:19

Urko schreef:
SImpel weg door afstand te houden, het slechte gdrag te negeren, en goed gedrag te markeren en daarna te belonen. Het gedrag wat een hond laat zien leverd altijd iets voor hem op, anders zou hij het gedrag niet herhalen. Dat zou namelijk zinloos zijn.

Hond blaft/gromt naar mensen of andere honden tijdens het uitlaten: zowiezo muilkorven zolang het nodig is om ongelukken te voorkomen. De hond zal waarschijnlijk helemaal los gaan als hij de andere hond of tegen partij tegen komt, afstand houden en gewoon doorlopen, markeren en belonen voordat hij gaat blaffen.

Vind het erg moeilijk om zo uit te leggen, ben opzoek naar een filmpje zodat het duidelijk word.

Misschien begrijp ik je uitleg niet helemaal goed, maar als het zo simpel was.....tja dan zou je de eigenaar wat wijzer (tijdelijke begeleiding) kunnen maken probleem is opgelost.
Zo simpel ligt het soms niet, de categorie honden die de stempel gestoord hebben kun je met negeren niet iets positiefs bijbrengen, daar gaat een intensievere training mee gepaard.
Dat de eigenaar daar een sleutelrol in heeft ben ik met je eens en dat deze veel invloed heeft op het al dan niet posieve effect ook.
Maar er zijn helaas ook honden die bepaald gedrag vertonen wat niet verwijtbaar is aan de eigenaar, maar een steekje los hebben al dan niet aangeboren of gevormd door een verleden, hoe dan ook...negeren en op de juiste momenten belonen is in die gevallen al ....tig keer geprobeerd maar werkt niet of zelfs averechts.
Bij deze honden is er geen sprake van 'iets opleveren' ze hebben namelijk weinig tot geen invloed op hun gedrag, maar vloeit voort uit een stoornis of drang naar bepaald gedrag, dit kan doorbroken worden maar vraagt veel deskundigheid en begeleiding in combinatie met oa: geduld,liefde van de eigenaar.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:52

En wat als het niet om uitvalsagressie aan de lijn gaat, maar om agressie tegen een gezinslid of huisvriend? Ga je dat dan ook negeren elke keer dat hij in zn been gegrepen wordt? Ik zie die hond al denken: "Oh oliebol baas negeert me, laat ik maar ophouden met bijten!" :)*

Sommige dingen negeer je er niet uit omdat, zoals Yamcha al zei, het gedrag zichzelf beloont. Of je daar nu een koekie tegenover zet of niet, de hond die al zo ver heen is ziet, ruikt en hoort niets anders meer dan zijn doelwit.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:31

saskiakefie schreef:
Cesar heeft weleens samen met pat parelli gewerkt, dat was een mooie combinatie zeg! Ik heb hem eerlijk gezegd nog nooit een hond zien schoppen of slaan, alleen stevig aanraken. ;)

voor de mensen die zeggen dat er in dit topic niet ontkent word dat hij schopt, vind ik dit een ontkenning. ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:46

Hij schopt of slaat niet, heb ik hem echt nog nooit zien doen. Een tikje met je hak teken zn zij is iets anders dan een schop hoor.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:49

Mindfields schreef:
Hij schopt of slaat niet, heb ik hem echt nog nooit zien doen. Een tikje met je hak teken zn zij is iets anders dan een schop hoor.

Definitie van 'schoppen'
(beweging) `Schoppen` of `trappen` is een handeling waarbij men een slag of stoot uitdeelt met behulp van de voet, benen of knie.

Bron: http://www.encyclo.nl/begrip/schoppen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:53

Ja een slag of stoot, niet een duwtje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:59

Millanka schreef:
Definitie van 'schoppen'
(beweging) `Schoppen` of `trappen` is een handeling waarbij men een slag of stoot uitdeelt met behulp van de voet, benen of knie.

Bron: http://www.encyclo.nl/begrip/schoppen

Wat wil je precies illustreren met deze definitie? Gaat het je puur om de woorden, of vind jij dat Cesar onnodig agressief is naar honden toe? (Want dat is in feite waar het om gaat lijkt me?)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:00

Mindfields schreef:
Ja een slag of stoot, niet een duwtje.

definitie van duw
duw
•een zet, een stoot.

http://www.encyclo.nl/begrip/duw

komt op hetzelfde neer :')

Het maakt mij echt geen snars uit DAT ie het doet, maar dat mensen gaan zeggen dat hij het niet doet!

edit

ik heb volgens mij wel heel vaak duidelijk gezegt dat het me niks uitmaakt dat ie dat doet? :Z

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:03

Maar je vertelt onzin want hij geeft geen zet of stoot, hij raakt hem aan en ik heb hem dat nog nooit hard zien doen. Hou nou eens op met allerlei dikke van dale spreuken aan te komen want het klopt gewoon niet wat je zegt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:05

Millanka schreef:
ik heb volgens mij wel heel vaak duidelijk gezegt dat het me niks uitmaakt dat ie dat doet? :Z

Ik vond het niet zo duidelijk, vooral omdat ik me afvraag waarom je het zou posten als het je niets uitmaakt? Daar wordt het topic alleen maar langdradig en onduidelijk van.

Cesar gebruikt zijn voet om honden te corrigeren, maar niet op een agressieve manier of met als doel de hond pijn te doen. Daar zijn de meeste mensen in dit topic het over eens. Of je daar nu wel of niet de term 'schoppen' voor wilt gebruiken... who cares? (Definities zijn van belang als er verwarring ontstaat. Maar hier was helemaal geen verwarring, die ben je nu zelf aan het creeren. En dat gaat alleen maar ten koste van het topic, en dan vraag ik me dus af waarom je dat zou doen.)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:09

Shadow0 schreef:
Millanka schreef:

Ik vond het niet zo duidelijk, vooral omdat ik me afvraag waarom je het zou posten als het je niets uitmaakt? Daar wordt het topic alleen maar langdradig en onduidelijk van.

Cesar gebruikt zijn voet om honden te corrigeren, maar niet op een agressieve manier of met als doel de hond pijn te doen. Daar zijn de meeste mensen in dit topic het over eens. Of je daar nu wel of niet de term 'schoppen' voor wilt gebruiken... who cares? (Definities zijn van belang als er verwarring ontstaat. Maar hier was helemaal geen verwarring, die ben je nu zelf aan het creeren. En dat gaat alleen maar ten koste van het topic, en dan vraag ik me dus af waarom je dat zou doen.)

Als jullie nou is gewoon goed lezen, dan ontstaat er geen verwarring nee. De reden dat ik het post, is omdat mensen nu zeggen "Nee hoor, Cesar die schopt helemaal niet! Nee, doet ie niet hoor. Neuh, hij geeft een duwtje."

Nou sorry hoor, maar ik zie iets heel anders bij een zetje, dan wat hij doet.

Jullie zijn degene die er constant over doorgaan dat ik onzin aan het praten ben, terwijl ik in ongeveer elke post die ik plaats erbij zeg, dat ik het niet erg vind dat ie het doet, maar dat ik het een probleem vind dat mensen het ontkennen.

En elke post weer, gaan mensen zeggen "Nouuu hij schopt niet hoor, of tenminste niet om te hond pijn te doen, of aggressief, nee dus je moet geen onzin praten!"

En dan worden er dus woorden in mijn mond gelegt die ik helemaal niet heb gezegt, en word ik er moe van om constant te blijven zeggen DAT HET ME NIET UITMAAKT.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:20

ik ga dat forum ook eens bekijken...wat ik namelijk zie vind ik ook niet dieronvriendelijk...niet alles wat hij zegt geef ik hem geheel gelijk in... echter ik zie wel wat hij teweeg brengt bij een hond en dat vrij snel.. ik snap ook dat niet iedereen hem tegek hoeft te vinden, echter de dierenmishandeling weet ik persoonlijk nog helemaal niks van

edit: zie nu de reactie boven me... en mm ja hij tikt iemand wel eens aan maar dit noem ik persoonlijk niet slaan (althans dat wat ik gezien heb dan he)

de tik die hij met zn voeten heeft, en wederom kan ik alleen oordelen op dat wat ik gezien heb.. is niet hard en tzelfde effect als zn hand, puur om er snel bij te zijn omdat hij bv met 5 honden tegenlijkertijd loopt...eer je omgedraait bent en ingesprongen bent met je handen zonder de andere honden uit commando te laten is de hond al bijna kwijt waarom hij nu op zn plek gezet word.

oke miss heb ik dingen over het hoofd gezien hoor kan zeer zeker :D

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 20:12

Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt denk ik.
Wbt het schoppen, daar kun je over blijven dim dammen.......
Ik zie het (wat ik in de aflev. gezien heb) als een versterking/verduidelijking van lichaamtaal, je kunt het goed of afkeuren dat is ieder voor zich.
Ik heb hem nog geen gerichte trap zien geven, waarbij hij vanuit agressie de hond is even zal leren, tot nu vind ik het alleen een schop (als je het zo wilt noemen) vanuit een achterliggende gedachte en niet vanuit frustratie.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:45

Ik ga mezelf niet meer verdedigen hier, als mensen niet willen lezen kan ik er ook niks mee ;)

En ik kijk ook niet meer in dit topic, ik raak er alleen maar geirriteerd van dat mensen hetzelfde blijven zeggen zonder goed te lezen

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:29

Wat interesseert mij het als zo'n hond eens een schopje krijgt. Liever dat dan dat ie in iemands benen hangt of afgemaakt wordt.

Grote verschil met een schop die het onwetende plebs zou geven: die is uit machteloosheid en volkomen onnuttig.
Cesar weet heel goed wanneer en wat hij moet doen, en hij doet alles met een duidelijk doel.

Dat is het verschil.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:41

Dat bedoelde ik een paar pagina's eerder al te zeggen :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:55

Voor wat betreft het duwen, aanraken enz. enz.
Zoek even de aflevering op met de dalmatier in de brandweerkazerne. Hier probeert hij een dalmatierpup die op een brandweerkazerne woont op te voeden. Het beestje vreet alles op wat hij kan vinden en daar gaan ze mee aan de slag.
Een van de brandweermannen geeft de hond dan een duw (die hond verschuift, maar geen klap ofzo), waar hij geen reactie op krijgt. Dit doet hij nogmaals, nog geen reactie.
Dan wordt hij (lees: de brandweerman) gecorrigeerd door Cesar. Geen duw, maar een aanraking! Hij raakt dan de hond alleen maar aan (hond verschuift niet, wordt nauwelijks aangeraakt), maar kijkt wel op!
Daaruit kan ik opmaken dat de intentie van Cesar altijd is om de hond een aanraking te geven, geen duw of zelfs een klap/schop. Kan me best voorstellen dat er gevallen zijn waarin het wat harder zijn, zeker als de hond zich agressief gedraagt, of tijdens een wandeling (met je voet kun je nou eenmaal niet zo goed doseren als met je handen en om nou bij een kleine hond constant te corrigeren met je handen, daar krijg je rugproblemen van, bovendien duurt het veel te lang voor je de correctie uit kan delen). Kan dus niet zeggen dat ik vind dat hij zich agressief uitlaat tegen honden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:10

Ik vind hem helemaal geweldig en zou hem heel graag een keer bij ons thuis uitnodigen!!!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:35

secricible schreef:
Voor wat betreft het duwen, aanraken enz. enz.
Zoek even de aflevering op met de dalmatier in de brandweerkazerne. Hier probeert hij een dalmatierpup die op een brandweerkazerne woont op te voeden. Het beestje vreet alles op wat hij kan vinden en daar gaan ze mee aan de slag.
Een van de brandweermannen geeft de hond dan een duw (die hond verschuift, maar geen klap ofzo), waar hij geen reactie op krijgt. Dit doet hij nogmaals, nog geen reactie.
Dan wordt hij (lees: de brandweerman) gecorrigeerd door Cesar. Geen duw, maar een aanraking! Hij raakt dan de hond alleen maar aan (hond verschuift niet, wordt nauwelijks aangeraakt), maar kijkt wel op!
Daaruit kan ik opmaken dat de intentie van Cesar altijd is om de hond een aanraking te geven, geen duw of zelfs een klap/schop. Kan me best voorstellen dat er gevallen zijn waarin het wat harder zijn, zeker als de hond zich agressief gedraagt, of tijdens een wandeling (met je voet kun je nou eenmaal niet zo goed doseren als met je handen en om nou bij een kleine hond constant te corrigeren met je handen, daar krijg je rugproblemen van, bovendien duurt het veel te lang voor je de correctie uit kan delen). Kan dus niet zeggen dat ik vind dat hij zich agressief uitlaat tegen honden.

Wat was dát een leuke hond he secricible! Wat een slim dier. Erg mooi om te zien dat hij na een paar minuten 'aanpak' al naast het eten in slaap viel.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:29

Ik hoop dat Cesar ooit naar Nederland komt. Heb een onhandelbare hond thuiszitten! Binnenshuis harstikke lief en geweldig. Buiten verder ook wel hoor tegen mensen in elk geval. Maar zogauw ze een hond ziet... Niks mee te beginnen. Verschillende mensen erbij gehad gedragstherapeut noem maar op... Maar niemand kan er iets aan doen!!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:35

Ja, ik vond het echt een ongelooflijk leuke hond, super slim en enthousiast, en de aanpak had echt direct effect, echt geweldig!

Zullen we met z'n allen een mailtje naar Cesar sturen, of hij naar NL wil komen voor z'n opnames :P Heb dan wel (nog) geen hond, maar zou zeker wel eens van dichtbij willen zien hoe hij het doet..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:36

YES!!!