Couperen van oren en staart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:29

Bovendien zijn extra ledenmaten bij mensen over het algemeen niet functioneel wanneer men ervoor kiest ze te verwijderen.

De teelballen eraf kan je inderdaad ook over discuseren maar dat heeft wel een functie. I.t.t het afhalen van de oorflappen bijv, ik zie nog geen hond erfelijke defecten en geslachtziektes doorgeven met zijn oorflappen :P . En hele kuddes ongewenste puppy's die worden ook niet gekloond door cellen on de staart :Y) .

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:55

Binnen 24 uur couperen lees ik net... Een baby zijn oren snijden ze er ook niet af als de ouders "dat mooier vinden." ook niet binnen 24 uur! Hoe dan ook: het doet gewoon pijn! :=
Ik vind het gewoon dierenmishandeling, punt uit. Ik geef toe dat er heus wel ergere dingen gebeuren qua dierenmishandeling, maar dit is ook vreselijk hoor!
Je moet een dier zien als een mens, wij zijn ook dieren! Vergeet dat niet!
Alleen zijn wij ver genoeg ontwikkeld zodat wij andere dieren slimmer af zijn..
Maar het punt is gewoon dat couperen hoe dan ook dierenmishandeling is, toch? :r

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:58

ponytjuh76 schreef:
Binnen 24 uur couperen lees ik net... Een baby zijn oren snijden ze er ook niet af als de ouders "dat mooier vinden." ook niet binnen 24 uur! Hoe dan ook: het doet gewoon pijn! :=

Besnijding (bij mannen) gebeurt trouwens wel min of meer zo. Dat heeft ook geen functie tochtenzij je echt een enorme smeerpijp bent en gebeurt dan weer om andere principes. Gelukkig wel plaatselijk verdoofd tegenwoordig maar toch als je het nog met kinderen doet waarom is het logisch dat er mensen zijn die het vreemd vinden dat het met een huisdier niet mag.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:59

ponytjuh76 schreef:
Ik vind het gewoon dierenmishandeling, punt uit. Ik geef toe dat er heus wel ergere dingen gebeuren qua dierenmishandeling, maar dit is ook vreselijk hoor!
Je moet een dier zien als een mens, wij zijn ook dieren! Vergeet dat niet!
Alleen zijn wij ver genoeg ontwikkeld zodat wij andere dieren slimmer af zijn..
Maar het punt is gewoon dat couperen hoe dan ook dierenmishandeling is, toch? :r

een dier moet je niet vermenselijken, couperen van oren doet zeker pijn, echter heb ik het in mijn fok verleden gezien, dat jonge pitbulletjes gecouperd werden onder narcose thuis bij aankomst elkaar al in de oren beten ( spelende wijs) en ze er niks om gaven, ook dit heb ik bij een colega fokker van dobbers mee gemaakt, de staart is een ander verhaal die valt binnen 3 dagen na geboorte er gewoon van af.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:52

liedje89 schreef:
ponytjuh76 schreef:

Besnijding (bij mannen) gebeurt trouwens wel min of meer zo. Dat heeft ook geen functie tochtenzij je echt een enorme smeerpijp bent en gebeurt dan weer om andere principes. Gelukkig wel plaatselijk verdoofd tegenwoordig maar toch als je het nog met kinderen doet waarom is het logisch dat er mensen zijn die het vreemd vinden dat het met een huisdier niet mag.

Hoezo min of meer zo?
Besnijden gebeurt echt niet binnen 24 uur na de geboorte hoor.

Kimbers

Re: Couperen van oren en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:10

De vergelijking met castreren en extra ledematen van mensen slaan kant nog wel. Mensen die een staart hebben zullen zich hier (lijkt me) dood voor schamen en gepest worden omdat het abnormaal is.

De staart of de oren van een hond verwijderen heeft geen enkele functie. De hond wordt er niet beter van alleen het baasje is blijer omdat zij vindt nu een mooiere hond te hebben.

Je gaat de oren van je kind er toch ook niet afsnijden omdat je dat mooier vind. Heel raar dat dierenliefhebbers hund hond pijn bezorgen alleen omdat zij een mooier plaatje willen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:23

onze hond is ook een ras waarvan oren en staart er aan moesten geloven vroeger...
sorry maar ik vind die flapperoortjes net geweldig <3
het is onvoorstelbaar hoeveel mensen zo al schrik hebben van haar (ze waakt ook echt wel goed, maar is een groot uitgevallen schoothond eens je binnen bent), dus ik wilde net ten alle prijze vermijden dat mensen nog meer zouden denken dat het een gevaarlijke hond is...

http://i72.photobucket.com/albums/i184/ ... C03618.jpg

tov bijvoorbeeld deze:
http://www.westminsterkennelclub.org/br ... anpin.html

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:05

Moll schreef:
een dier moet je niet vermenselijken, couperen van oren doet zeker pijn, echter heb ik het in mijn fok verleden gezien, dat jonge pitbulletjes gecouperd werden onder narcose thuis bij aankomst elkaar al in de oren beten ( spelende wijs) en ze er niks om gaven, ook dit heb ik bij een colega fokker van dobbers mee gemaakt, de staart is een ander verhaal die valt binnen 3 dagen na geboorte er gewoon van af.

_/-\o_

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:16

liedje89 schreef:

Even volledig off-topic, maar hier wil ik toch even een misverstand uit de wereld helpen ;) .
Besnijden bij kleine jongetjes wordt bij de joodse gemeenschap uit religieuze overwegingen gedaan en hier (in iig in Ned en Dld) uit medische overwegingen, maar dan zijn de jongens ouder (of zelfs al volwassen) en dat heeft absoluut niks met een smeerpijp te maken :+ .

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:08

Onze Rhodesian Ridgeback is van juni 2003 en heeft een tattoo in haar oor, en beide duimnagels zijn eruitgetrokken!
dat vind ik verminking, was wel een echte erkende fokker en tja, dan dachten wij dat dat zo maar werd gedaan bij Ridgeback's...

Haar staart moet misschien wel geamputeerd worden omdat zij zo ongelooflijk hard slaat met haar staart en er al een wondje op staat, als het nog 1 x open gaat moet haar staart een stukje korter... Maar is ondertussen gelukkig al 3 jaar mooi gebleven :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:46

Wij hebben een Duitse Dog, werden voorheen gecoupeerd, echt vreselijk.
Onze eerste hebben we met 8 weken meegenomen van een hobbyfokker op een boerderij, want er zou die week erna iemand komen
die hoogstwaarschijnlijk erop zou staan dat ze gecoupeerd zouden worden, anders waren ze niet raszuiver genoemd.
Pardon? Als ze hun aangeboren onderdelen missen, zijn ze raszuiver? Ik snap echt niet waarom er werd en nogsteeds word gecoupeerd.. :n

De hond van mijn zus, een Dogo Argentino x Pitbull, uit het asiel in Spanje gehaald, is gecoupeerd met een schaar, gewoon
lukraak geknipt, de oren zijn dan ook ongelijk en lelijk geknipt.

Castreren en steriliseren is functioneel en heeft dus nut, maar couperen van oren en staart? Je pakt alleen maar de lichaamsdelen
van een hond af waar hij mee comuniceert. En dat vind ik zielig, omdat jij t mooier vind, maak je het moeilijk voor je hond om met
andere soortgenoten te communiceren..

Yellomofoon, waarom dan een stuk eraf? Als het open is, tape eromheen en laten helen. En zorgen dat ze niet te enthausiast worden.
Die van ons slaan ook hun staarten kapot, leuk ook weleens tegen je kont of kruis wat zo hoog zit haar staart :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:44

Couperen was vroeger wel degelijk om een functie; lange staarten kunnen kapot worden geslagen en hangoren ontsteken sneller.

Een kapotte staart of ontstoken oren waren/ zijn ook geen pretje.. dus vandaar dat er voor werd gekozen om een hond jong te couperen.

Tatoeages, piercings, oorbellen, besnijdenissen... allemaal dingen die schijnbaar niet dusdanig pijnlijk zijn dat mensen het er om laten.

Dus als we dieren met mensen gaan vergelijken is er al helemaal niets op tegen dat we dieren couperen. Bovendien gebeurt het op een dusdanig jonge leeftijd dat de dieren het zich echt niet meer herinneren.

Dat het verboden is is een beetje symboolpolitiek, vind ik eigenlijk.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:54

@Loiz

Ik heb even in je profiel gekeken en je hebt echt een mooie Duitse Dog.

Maar als ik eerlijk ben vind ik ze echt veel mooier als ze gecoupeerd zijn. :o

(maar ik vind het wel goed dat het verboden is hoor)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:57

Ik vind honden met rechtopstaande oren mooier, (zo komen ook de signalen duidelijker over tussen honden, verschil tussen oren naar voor en plat in nek is duidelijker zichtbaar, zoals bij wolven) De meeste rashonden zijn zodanig gefokt dat ze niet meer op de wilde voorouders lijken, dus denk ook dat de natuur het niet had voorbestemd om hangoren te geven (veel oorontstekingen? en zoals pekineesjes met hun ingedrukte neus en ademhalingsproblemen en al wat erbij komt).

Als de hond flaporen heeft ja dan heeft die flaporen vind niet dat je er zomaar een stuk mag afknippen omdat je het mooier vind!

Kheb een herdershond met hangoren, ik dacht dat het normaal was dat ze rechtopstaande oren hadden en ik vond dat toen ook mooier, ze heeft nog steeds die gigantische hangoren en ze staat er heel goed mee haha :D

Staarten moeten ze al helemaal afblijven! (ook bij boerepaarden!)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:58

Loiz schreef:
Yellomofoon, waarom dan een stuk eraf? Als het open is, tape eromheen en laten helen. En zorgen dat ze niet te enthausiast worden.

En dat is niet 'zielig'?

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:00

ik vind het zielig en onnodig
waarom moet toch altijd het dier lijden??

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:02

Uhm nee? Waarom? Als onze Jua in een krappe ruimte staat, dan houden we haar wat rustiger.

Ik vind gecoupeerde Doggen lelijk en ze krijgen een agressieve uitdrukking die er totaal niet bijhoord.
Een functie oke, maar alle hangoren en lange staarten van nu zijn dus ontstoken en kapot?
Honden met hangoren kunnen wel degelijk heeeeel duidelijk signalen overbrengen, dan heb je vast nooit
goed gekeken, want die kunnen veel beter hun oren in de nek leggen dan gecoupeerd..

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:12

onze cane corso pup was al gecoupeerd toen we hem voor het eerst zagen ( gelukkig om medische redenen en niet om dat de fokker het zo wilde, een zusje had ook een gecoupeerde staart n zijn andere zusjes niet)
we vonden en vinden het nog steeds best jammer, al is het lekker makkelijk dat ie niks van de tafel afkwispelt :P
we hadden toch liever een complete hond gehad. zo'n lekkere flapstaart.
al moet ik toegeven dat ik gecoupeerde honden vaak ook mooi vind. rotti's dobermanns, pits gaan nog wel maar die vind ik eigenlijk leuker met oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:25

Als couperen mooi gebeurt is daar imo niets mis mee, vind het bepaalde rassen veel beter staan dan die flappers en zwiepstaarten.
Helaas is het nu verboden.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:41

Loiz schreef:
Die van ons slaan ook hun staarten kapot, leuk ook weleens tegen je kont of kruis wat zo hoog zit haar staart :+

Het was op aanraden van de dierenarts, omdat ze echt overal HARD tegenaanslaat met haar staart, en haar niet enthousiast laten worden gaat echt niet, als je haar naam zegt kwispelt haar hele poep ookal mee, overenthousiast, altijd <3

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:13

Loiz schreef:
Uhm nee? Waarom? Als onze Jua in een krappe ruimte staat, dan houden we haar wat rustiger.

Ik vind gecoupeerde Doggen lelijk en ze krijgen een agressieve uitdrukking die er totaal niet bijhoord.
Een functie oke, maar alle hangoren en lange staarten van nu zijn dus ontstoken en kapot?
Honden met hangoren kunnen wel degelijk heeeeel duidelijk signalen overbrengen, dan heb je vast nooit
goed gekeken, want die kunnen veel beter hun oren in de nek leggen dan gecoupeerd..

Kweetniet of het op mijn reactie bedoeld was...
Maar ik zeg niet dat ze hun niet goed kunnen uitdrukken, ik bedoelde dat bij honden die van nature opstaande oren hebben (dus geen gecoupeerde) het VERSCHIL tussen naar voor gerichte oren en naar achter in de nek duidelijker is :p
Hoe het met gecoupeerde opstaande oren zit heb ik eigenlijk nog niet gezien :p

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:49

Loiz schreef:

Tsja, als ik mocht kiezen tussen een paar stukjes van mijn oren af of niet meer mogen lachen als ik lol had wist ik het wel...

Citaat:

Dat mag je vinden, het is je mening en iedereen mag zijn eigen mening hebben. Dat sommige dingen verboden zijn betekent niet dat ik dat geen onzin mag vinden.

Citaat:
Als ik dat had bedoeld had ik het wel gezegd, maar ik zei iets heel anders. Toch kun je je afvragen of couperen erger is dan het risico op het leed van een oor- of staartontsteking met zich meebrengt... want dat doet wel degelijk veel pijn.

Citaat:

Heb je het hier tegen mij? Natuurlijk kunnen flaporen ook signalen overbrengen; evenals puntoren, tulporen, lange zwiepstaarten en korte stompjes. Zo subtiel kunnen honden zijn ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:35

ff nadenken, maar als de oren gecoupeerd moeten worden omdat hangoren sneller ontsteken, waarom worden dan bij spaniels, labradors,... de oren niet gecoupeerd? spaniels staan er om gekend dat ze oorontstekingen krijgen door de lange, dik behaarde oren; retrievers en labradors zijn honden die vaak het water in moesten en afhangende oren hebben. ook makkelijk oorontstekingen dus... en toch, wonder boven wonder is het bij die rassen nooit de standaard geworden om hun oren te couperen???
sorry, maar ik kan echt niet geloven dat DAT dus de ware reden zou geweest zijn waarom de oren geknipt werden. Een tweede toeval is dan dat de oren WEL geknipt worden bij honden die vaak worden/werden gebruikt om een domein te bewaken of vechthonden ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:42

kynshiri schreef:
ff nadenken, maar als de oren gecoupeerd moeten worden omdat hangoren sneller ontsteken, waarom worden dan bij spaniels, labradors,... de oren niet gecoupeerd?

Heel simpel, redenen om te couperen kan een cosmetische reden zijn maar ook een esthetische
De rassen die jij noemt zullen het niet voor de cosmtische oorzaak doen de laatste weer echter wel. ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:38

voila... uiteindelijk geeft het uiterlijk toch de doorslag, want een spaniel zonder oren, dat staat niet. dan kunnen we wel plots elke dag zn oren 5 min openleggen, samen doen met een elastiekje om ze te laten luchten of ze eens per week uitwassen...