Anyway daar gaat je vraag niet over. Lees mee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
lillytjuh schreef:Misschien heb ik er overheen gelezen hoor maar ik stel mijn vraag toch maar even.
Als wij volgend jaar gesetteld zijn in ons nieuwe huis en ik dicht bij huis werk willen wij dus een hond. Onze keuze gaat uit naar een labrador. Maar wat zijn nu veel voorkomende problemen met dit ras? En waarom verhaart de ene labrador veel en de ander weinig? We zijn ons nog aan het orienteren dus het kan nog een ander ras worden hoor maar dit ras spreekt ons beide erg aan.
baroen schreef:lillytjuh schreef:Misschien heb ik er overheen gelezen hoor maar ik stel mijn vraag toch maar even.
Als wij volgend jaar gesetteld zijn in ons nieuwe huis en ik dicht bij huis werk willen wij dus een hond. Onze keuze gaat uit naar een labrador. Maar wat zijn nu veel voorkomende problemen met dit ras? En waarom verhaart de ene labrador veel en de ander weinig? We zijn ons nog aan het orienteren dus het kan nog een ander ras worden hoor maar dit ras spreekt ons beide erg aan.
in principe verhaart elke lab, het hele jaar door, met dus ook de echte rui periodes.
HD, ED zijn wel de meest voorkomende problemen, je kunt voor info ook contact opnemen met de rasvereniging, die kunnen je precies vertellen waar fokdieren aan moeten voldoen.
wat mensen ook wel vergeten, is dat een lab toch ook nog steeds een "werkhond" is ( hoort te zijn) , ja ze kunnen uitstekend in gezinssituaties, als eerste hond enz. maar ze worden niet opgevoed geboren natuurlijk, vooral hun onstuimigheid/lompigheid als ze jong zijn, daar verkijken mensen zich wel eens op.
MamboBeach schreef:Ik ben denk ik wel duidelijk genoeg geweest dat ik hier niet van gediend ben.
Billy schreef:Ik kan me nl niet voorstellen dat jij als pupkoper in de 2 a 3 x dat je komt de karakters van de puppen beter weet in te schatten dan ik.
Bij mij gaat het trouwens in overleg. Ik laat de mense meestal 2 voorkeuren opgeven.
Daaruit kijk ik dan welke pup het beste past.
Chiqa schreef:MamboBeach schreef:Ik ben denk ik wel duidelijk genoeg geweest dat ik hier niet van gediend ben.
Nou dat ben je niet, jij komt met de opmerking dat sommige fokkers te ver gaan met hun vragen logisch dat de vraag dan toch gesteld wordt wat jij dan te ver vindt gaan?
Ben daar ook wel geïnteresseerd in. Mss kunnen fokkers hier nog wat val leren?
Wbt het knikstaartverhaal, dat durft zich een fokker te noemen.....
liedje89 schreef:Billy schreef:Ik kan me nl niet voorstellen dat jij als pupkoper in de 2 a 3 x dat je komt de karakters van de puppen beter weet in te schatten dan ik.
Bij mij gaat het trouwens in overleg. Ik laat de mense meestal 2 voorkeuren opgeven.
Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat jij als fokker je na 2 a 3 gesprekken met een pupkoper een beter beeld hebt van zijn/haar thuissituatie dan de koper zelf. Overleg zal waarschijnlijk tot het beste resultaat leiden en ik sta ook best open voor suggesties, maar als je als koper helemaal geen inspraak meer hebt zou ik daar ook niet willen kopen.
Onze hond is trouwens ook stamboomloos 'ras' en heeft geen gebreken waarop rasfokkers controleren. (Ze heeft een allegie maar daar worden goldens volgens mij niet op getest). Prima gezond, niks mis mee. Onze buurvrouw met mechelaar van erkende fokker is na 6 maanden afgekeurd voor de sport op heupen. Vrouwtje wat ik altijd tegen kom met wandelen met poedel van erkende fokker klaagt steen en been dat ze iedere week bij de DA zit. Bovendien heb ik laatst die leuke documantaire gezien over rasfok in engeland. Ja hoor gaat prima zo
.
Mijn honden worden onherleidbaar, je kan niet overal op testen. Zo veel mogelijk genetische variatie is de beste methode om erfelijke gebreken te voorkomen!
Chiqa schreef:baroen schreef:ja een knikstaart is een afwijking, ja een hondje met knikstaart daar moet niet mee gefokt worden,
Mss moet jij eens beter leren lezen, waar staat dat dat ik beweerd heb dat dit ding met knikstaart gezondheidproblemen zou hebben?
Quote svp.
baroen schreef:als je enigzins zelf na kan denken, weet je ook, dat die docu over een bepaalde groep gaat, dat heeft niks te maken met alle rashonden.
ik verklaar rashonden totaal niet heilig, heb hier zelf ook een 13.5 jarige kruising lopen, ik zeg absoluut niet dat een hond met papier het summum is en garanties geeft op, maar er zijn godzijdank genoeg rassen en fokkers die wel het beste voor hebben met.
het heeft ook totaal geen zin, om de hele rashondenfokkerij op 1 hoop te gooien.
onherleidbaar is niks mis mee, het zijn juist de broodfokkers en de pretnesten , die het wel als ras verkopen, die de boel overhoop gooien, de wannabee rashonden.
Chiqa schreef:Dus jij gaat mij nu bevestigen dat jij geen antwoord kan geven op de vraag die ik stel?
liedje89 schreef:baroen schreef:als je enigzins zelf na kan denken, weet je ook, dat die docu over een bepaalde groep gaat, dat heeft niks te maken met alle rashonden.
ik verklaar rashonden totaal niet heilig, heb hier zelf ook een 13.5 jarige kruising lopen, ik zeg absoluut niet dat een hond met papier het summum is en garanties geeft op, maar er zijn godzijdank genoeg rassen en fokkers die wel het beste voor hebben met.
het heeft ook totaal geen zin, om de hele rashondenfokkerij op 1 hoop te gooien.
onherleidbaar is niks mis mee, het zijn juist de broodfokkers en de pretnesten , die het wel als ras verkopen, die de boel overhoop gooien, de wannabee rashonden.
Ging anders om een boel verschillende rassen en een hoop mensen die dachten het beste gedaan te hebben door bij een erkende fokker te kopen. Het word namelijk vaak wel op een hoop gegooid door rassenverenigingen ed dat je maar bij hun erkende fokkers moet kopen dat je dan een goede hond krijgt, werkt lang niet altijd zo
.
Bovendien is er dan altijd nog de enorme factor. Verzorging, voeding en beweging die in veel gevallen minstens net zo belangrijk zijn als erfelijkheid. Als ik kijk hoeveel dikke honden er bijv rondlopen maakt het niks uit of die goed gefokt zijn of niet, als je goed je best doet gaan ze toch wel kapot.
Chiqa schreef:baroen schreef:fok je niet met een lijder nee. simpel als wat. maar de conclusies die jij aan een knik staart verbind kloppen niet.
Dus de wetenschappelijke onderzoeken zijn bladiebla volgens jou?
Chiqa schreef:Baroen je bent zelf fokker als ik het goed heb begrepen , ik hoef jou toch niet het verhaal meer uit te leggen lijkt mij, als jij serieus bezig bent ga je niet iets wat hartstikke krom is kaarsrecht praten, of je moet wel heel erg in de war zitten met jezelf, maar dan vraag ik mijzelf af wat voor soort fokker jij bent.
Als ik persoonlijk op zoek ben naar een huisdier, en kom een verhaal tegen zoals jij nu probeert recht te breien gaat er meteen een dikke streep doorheen, sorrie maar zo'n ernstige fokfout met zéér ernstige gevolgen voor het nageslacht, hoe moet ik dat nog serieus nemen? Niets, een broodfokker kan daar nog een eer aan behalen.
Knikstaart is een zeer ernstige fokfout waar geen fokker op zit te wachten.
Chiqa schreef:Jammer dat je na het verdraaien van mijn argumenten, slecht lezen ook nog eens op de man af gaat spelen, maar ik pas ervoor. Had gehoopt dat je het knikstaart verhaal kon onderbouwen, lijkt niet te lukken, je heb het niet kunnen overtuigen, ook niet naar andere bokkers, die met hetzelfde verhaal kwamen als waar ik mee kwam (of ze reageren niet kan ook natuurlijk)
Ik hoop alleen één ding dat jij niet zo lichtjes over een knikstaart denkt als je zelf een nest heb liggen en ze ook nog eens verkoopt, je de mensen wijst op de gevaren en ze onmiddellijk uit sluit voor de fok
je heb immers de taak om de honden populatie te verbeteren.
Meer heb ik dr niet over te vertellen, mag hopen dat mensen zich bewust zijn van deze gevaren voordat ze aan zo'n kneus beginnen, laat staan er eventueel een pretnestje bij willen nemen.
Dit moet gewoon voorkomen worden, elke knikstaart is er één teveel, en dat is aan de taak van de fokker om dit aan te pakken.
Hier krijg je een streep ik vind vertrouwen kennis en know how zeer belangrijk.
Billy schreef:Ik kan me nl niet voorstellen dat jij als pupkoper in de 2 a 3 x dat je komt de karakters van de puppen beter weet in te schatten dan ik.
Laatst had ik bijv een pup voor een leuk joch van 12, die er mee ging sporten.
Die was helemaal wezenloos van een bepaald teefje. Toch heb ik een extra keuze op laten geven, want stel dat ze heel vreselijk dominant was geweest, had ik haar niet naar een 12-jarige verkocht.
Gelukkig was het gewoon een lief ding en gaat het prima
baroen schreef:MamboBeach schreef:
Ik wil het niet onderbouwen, laat ik het daarop houden.
Je doet nu net of ik een fokker niet respecteer en dat vind ik een beetje jammer, ik respecteer ze toch door daar geen hond te kopen.
Wat jij wil, dan dwing ik mijzelf tot een broodfokhond.
Er zijn ook mensen die een leuk nestje hebben wat geen broodfok is en wel vragen stellen maar niet heel persoonlijke, of wat ik persoonlijk vindt. Zijn die mensen minder betrokken? Welnee, die hebben nog een beetje respect naar de mens toe. Zo zie ik het.
Maar ik ga er een eind aan breien, ik ga naar bed.
ik heb ook respect voor mijn pupkopers hoor, maar ja, ik moet toch wel wat dingen weten, maar ik weet dus niet wat jij te persoonlijk vindt, ik vraag ze niks over hun sexleven, hun financien oid. wel naar hoe het gezin eruit ziet ( qua samenstelling dan) , of ze werken, hondengeschiedenis en dat soort dingen.. vindt ik wel belangrijk
oh en weltrusten
baroen schreef:lillytjuh schreef:Misschien heb ik er overheen gelezen hoor maar ik stel mijn vraag toch maar even.
in principe verhaart elke lab, het hele jaar door, met dus ook de echte rui periodes.
HD, ED zijn wel de meest voorkomende problemen, je kunt voor info ook contact opnemen met de rasvereniging, die kunnen je precies vertellen waar fokdieren aan moeten voldoen.
wat mensen ook wel vergeten, is dat een lab toch ook nog steeds een "werkhond" is ( hoort te zijn) , ja ze kunnen uitstekend in gezinssituaties, als eerste hond enz. maar ze worden niet opgevoed geboren natuurlijk, vooral hun onstuimigheid/lompigheid als ze jong zijn, daar verkijken mensen zich wel eens op.