Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

rockwitch schreef:Is dat dan per se op zijn Cesars? Ik doe dat namelijk standaard op die manier, daar heb ik geen Cesar voor nodig gehad.
Wij hebben ooit een hond binnengekregen die een tijd in de opvang had gezeten, waar de mensen zeiden dat hij niet meer door deuren wilde, hij wilde niet meer eten buiten zijn mand en was gevaarlijk (volgens hun) Dus wij die hond opgehaald, oh ja hij kon ook niet in de auto mee. Maar goed daar hadden we eigenlijk geen boodschap aan, dus hond in de auto en mee.
Toen bij ons is hij in een paardenbox gegaan, we hebben een groepje honden in de paardenstallen, die lopen overdag de hele dag los op het erf, maar slapen in het stro bij de paardjes. Die willen overigens niet eens in huis.
De dag erna ben ik erheen gegaan en ben ik bij hem gaan kijken, ik stond voor de deur van zijn box en hij ging echt door het lint, blaffen, grommen en maar boos doen. Maar hij zette geen stap buiten zijn mand.
Ik had het idee dat hij dit vooral deed uit onzekerheid, dus ik heb de deur open gedaan en ben naar binnen gewandeld. Niet voorzichtig, gewoon zoals ik altijd loop. En toen heb ik mezelf op mijn kont neergeplant naast zijn mand.
Ik heb een hond nog nooit zo verbaasd zien kijken. Hij bleef nog een beetje grommen, maar ik ging niet weg. Ineens was hij stil en toen ging hij ineens pootje geven. Hij heeft daarna nooit meer zo fanatiek gedaan. Wel was het met halsband omdoen dat je echt heel hard moest opletten dat je niet over hem heen ging hangen, dan waarschuwde hij wel, maar tja wat deden wij, wij gingen gewoon eens in zijn bek kijken waar die grom vandaan kwam.
Nu is dit een hond die ik dus zo'n beetje op zijn kop kan houden en het boeit hem niks meer, hij is echt 180 graden omgedraaid. Als ik het erf op komt springt hij het liefst in mijn armen en krijgt hij zo'n gekke bui dat hij keihard rondjes gaat rennen.
Volgens het opvang adres was hij gek in zijn kop (ja soms lijkt hij wel een beetje gestoord, maar dat is prettig gestoord) nu is het een hond die ik overal los mee naartoe kan nemen, hij luistert zonder ooit een cursus gehad te hebben, we hebben hem geen commando's geleerd, maar als ik buiten met hem loop en hij gaat te ver vooruit hoef ik alleen maar op een normale spreektoon:"hey wacht eens ff" te zeggen en hij stopt.
Daar heb ik geen Cesar voor nodig gehad.
secricible schreef:En volgens mij is dat ook wat Cesar wil bereiken. Doorbreek het patroon met iets nieuws en daarna gewoon weer terug op de oude methode.
Is dat ook niet hoe een slipketting werkt? Ik ken mensen die altijd met een slipketting lopen, die honden trekken gewoon aan de riem, trekken zich niets meer van het slipkettinggebeuren aan. Vergelijkbaar met paarden die hun hele leven een zwaar bit in de mond krijgen, die trekken nog steeds heel hard, omdat ze er aan gewend zijn.
Juist door kort en duidelijk gebruik te maken van een scherp hulpmiddel krijg je weer contact met zo'n dier en kun je hem duidelijk maken wat je wilt. En daarna kun je weer met een normale riem (of een normaal bit bij paarden) aan de gang en daarop verfijnen.
Ik heb echt ongelooflijk veel respect voor Cesar. Amerika heeft toch een hele andere hondencultuur en dat meegenomen doet hij echt een hoop goed. Hij probeert mensen duidelijk te maken dat dieren beweging nodig hebben en dat je niet alleen naar je eigen plezier moet kijken bij een hond.
In een aflevering was een hondje dat iets naars had opgelopen buiten (geschrokken van onweer geloof ik) en zich daarna naar binnen had gewurmd. Binnen stond dus voor veiligheid voor deze hond, maar mevrouw wilde niet alle drie haar honden binnen hebben dus moest de hond maar leren om buiten te blijven als er niemand thuis was. Samen met Cesar hebben ze de hond geleerd door een hondenluik te lopen waar alleen deze hond doorheen kon. Zo kon de hond wel tot rust komen binnen, maar de andere honden niet. Erg bijzonder, hoe hij mensen bewust maakte van de behoeftes die deze hond nodig had. Bovendien leerde hij deze mensen om de honden beweging te gaan geven, met als gevolg dat de honden binnen rustiger werden en dus allemaal naar binnen konden (en deel uit konden maken van het gezin).
Heel erg bijzonder, heb veel respect voor deze man.
Urko schreef:iHet is niet leuk voor de hond en ook niet voor de baas.
En ik zeg niet dat je een dier niet mag corrigeren.
moonsparkle schreef:Ik probeer ook zijn methode aan te houden het enige probleem is dat ik met mijn ouders woon en die het nut niet inzien van wat ik doe omdat het niet altijd per direct resultaat geeft of omdat het niet direct permanent zal zijn maar je moet blijven volhouden.