De walgelijke manier van honden fokken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: De walgelijke manier van honden fokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:25

Ik vind het altijd zo maf dat alles waar een papier aanhangt mensen oprecht van denken dat het dan allemaal maar op een goede en juiste manier gaat... Hoe bedoel je, laat je lekker alles aankletsen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:37

Ik weet van de fokkers die ik ken, dat het heel netjes en goed gaat, anders zou ik daar ook geen hond kopen :)
En als die fokkers een ander aanbevelen, zijn dat ook goede mensen.

Ik ken alleen het DH wereldje, natuurlijk, over andere rassen zou ik het niet weten.

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:18

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 07-05-10 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Derde in link geplaatst.

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:19

Ik hoop dat de foto;s zichtbaar zijn.
Dit is dus Gino, onze dekreu.
En ja, uit een showlijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:21

Gino is zo knap :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:25

Wilawander schreef:
Hmmm ben het niet helemaal met je eens.

Dat duitse herders niet schuiner moeten gaan worden dat ben ik met je eens, maar dat een schuine kynologische hond niet geschikt is voor het werk is echt grote onzin.

Heb hier een teefje die helemaal zo is zoals een duitse herder fokker zich dat wenst. Deze hond laat een extreem goed pakwerk zien.

Dan even over jou voorbeelden. Hond 1 kan je als je wilt net zo neer zetten als foto 2 en omgekeert ook. Ze worden zo in stand gezet omdat de fokkers dat graag zo zien maar in werkelijk heid zijn ze veel rechter.

Mijn andere herder is mooi recht in de rug en loopt niet zo af maar ook deze kan ik zo neerzetten.

vandaar dat de honden op dat filmpje ook zo recht weglopen :+ ik ben het dus met de TS eens.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:36

Mooie reu Kirsten.

Sonador21: als je het niet erg vindt ga ik hier niet op 1, als je alles goed gelezen hadt dan hadt je namelijk het antwoord meerdere malen kunnen lezen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:43

Eens, we hebben hier thuis een DH. Papiertje prachtig HD-vrije ouders etc. We zouden om foto's als de pups 1 waren. Dat feestje is finaal afgeblazen ruim voordat ze 1 waren, het was zo overduidelijk dat ze toen zelfs al HD hadden. Inclusief die van ons dus. Zijn bouw is dus ook om te janken. Nee nooit weer een DH die zo schuin gefokt is.
Dit is 1 voorbeeldje maar ik ben echt overtuigd dat het fokken op deze manier het ras de grond in boort.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:45

rensju schreef:
Eens, we hebben hier thuis een DH. Papiertje prachtig HD-vrije ouders etc. We zouden om foto's als de pups 1 waren. Dat feestje is finaal afgeblazen ruim voordat ze 1 waren, het was zo overduidelijk dat ze toen zelfs al HD hadden. Inclusief die van ons dus. Zijn bouw is dus ook om te janken. Nee nooit weer een DH die zo schuin gefokt is.
Dit is 1 voorbeeldje maar ik ben echt overtuigd dat het fokken op deze manier het ras de grond in boort.

Maar is het keurfok dus heb je er een certificaat van fokniveau erbij? want een stamboom van alleen RvB is niet voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:46

Ik heb hier een DH uit keurfok, prachtige ouders (beide uit werklijnen) HD-A geröntgend, en de D-tjes zijn alweer 3, binnenkort hebben we een nestmeeting, het hele nest weer op de foto. Allemaal HD vrij.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:28

Mooie hond joh!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:16

^-^ ik ben blij met hem!

de grootste kerels die ik 's nachts tegenkom, zie ik een straatje omlopen als ik met hem uitga haha.
hij lijkt blijkbaar heel eng in het donker. hij is denk ik ook groter dan de traditionele herders, maarja. Wat heir nog meer in zou kunnen zitten weet ik niet? hij is ook veel donkerder.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:20

Niet elke herder is evengroot. Ik heb ook een reu die 5 cm te groot is, en je hebt ook raszuivere zwarte duitse hedrers

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:34

ik vindt persoonlijk dat een hoop rassen kapot zijn gefokt komt helaas omdat teveel mensen ze wilde hebben en het een soort van mode honden zijn geweest of nog steeds zijn.
wat je tegenwoordig veel tegenkomt is:

HD(Heup dysplasie)
doof
blind
slechte gewrichten
nier falen(weimaraner)
ooglid problemen(weimaraner,pointers,bourdeaux dog,fila brasileiro,mastino napolitano,english bulldog,olde english bulldog,old english bulldog(ja er zijn 3soorten)

er zijn aardig wat rassen kapot gefokt

duitse herder,hollandse herder slechte heupen
dalmatiers... meeste zijn niet echt goed functionerend meer
1 op de 100golden retrievers is klaar voor een dodings station omdat ze gewoon ronduit levensgevaarlijk zijn ivbm lijnteelt
momenteel zijn honden zoals de english staffordshire,american staffordshire,pitbull xl,pitbull xxl en de pitbull bully erg in trek ook zie je vaak dat ze paarden mensen cane corso(presa canario) proberen aan te smeren als perfecte paardenhond/waak/verdedigingshond.

mensen fokken honden vaak voor het geld maar als je dat dan toch doet voor het geld doe het dan op zijn minst goed ik raad ook echt iedereen aan om nooit een hond zonder papieren te kopen zodat je iig die broodfokkers niet ondersteund in hun slechte praktijken.

er zijn nog wel honden die op de ras standaard lijken maar die zijn niet geschikt voor mensen die er niet mee om kunnen gaan omdat die honden tegen de eigenaar kunnen keren bij slechte opvoeding hier een voorbeeld van een hond die nog is zoals hij volgens de ras standaard werdt gefokt.
de argentijnse dog ;)
http://img143.imageshack.us/img143/6072/p1010487s.jpg

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:40

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:50

palinglcw, en leg mij eens uit waarom ik een hond met papier zou moeten kopen?
Alle nestjes zonder papier, dat zijn dus allemaal broodfokkers?

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:01

Ik ben hier geregeld aan het meelezen, want vind dit wel erg interessant. Maar nou lees ik over keurfok, wat houdt dat in? Ik ben opzich aardig op de hoogte van fokken, (vooral bij de Berner Sennen) maar ik heb daar nog nooit van gehoord...

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:07

wat verschrikkelijk ;(

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:43

smokey17 schreef:
AnnemiekvM schreef:
Je hebt honden fokken en honden fokken. Maar dat is helaas met alles zo.
Wat mij betreft zouden de regels een stuk strenger mogen worden.

En weet je wat het mooie nou is???? de kennelclub motiveert juist deze wanpraktijken, en spaniels met te grote hoofden worden afgekeurd, herders die niet ver genoeg door gezakt zijn worden afgekeurd.... honden met een klein beetje overbeet wordt afgekeurd( en is niet eens erfelijk)

En ga zo maar door!!

Hoe kunnen we in godsnaam deze regels veranderen als juist vanaf de kennelclub erger wordt verwacht.

Dit is niet waar. Zeker bij de reuen is een grovere kop gewenst. (ik ga er vanuit dat je het over shows hebt?) Ik heb met mijn cavalier regelmatig shows gelopen, en zij zat met haar kleine, fijne koppie lang niet altijd bovenaan, de grovere hondjes versloegen haar ook wel eens.
Góede cavalier fokkers proberen er alles aan te doen om syringomyelia (dat probleem van die kleine schedel) te voorkomen d.m.v. testen. Ik ben het met je eens dat de problemen wat betreft dit ras erg zijn, en ik vind ook dat een scan op syring verlicht moet worden door de Cavalier club, want dat is het momenteel niet, fok honden moeten alleen verplicht op hun hart getest worden.

Daarbij ben ik juist wel tegen het fokken van gelegenheidsnestjes met rashonden, tenzij die mensen de honden getest hebben op erfelijke afwijkingen binnen het ras, maar helaas gebeurt dat 9 van de 10 keer niet.

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:47

aaah, gadver als ik dat filmpje zie, echt wat zonde voor de honden enzo!

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:52

MamboBeach schreef:
palinglcw, en leg mij eens uit waarom ik een hond met papier zou moeten kopen?
Alle nestjes zonder papier, dat zijn dus allemaal broodfokkers?

een hond met papieren is over het algemeen gewoon beter voor het ras omdat ze gekeurd moeten worden en de raad van beheer een oogje in het zeil houdt;) vooral erop letten dat je ze met gezondheids verklaring koopt als de dieren arts die langskomt een slecht bijgevoel heeft dat het om broodfokkerij gaat heeft diegene al een probleem ;).
en in de meeste gevallen zijn honden zonder papier broodfok of gewoon mensen die echt maar wat aankloten ipv het ras echt tot stand houden want ieder mens met hersens zou tenslotte alleen fokken met een hond met papieren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:12

Myra87 schreef:
Ik ben hier geregeld aan het meelezen, want vind dit wel erg interessant. Maar nou lees ik over keurfok, wat houdt dat in? Ik ben opzich aardig op de hoogte van fokken, (vooral bij de Berner Sennen) maar ik heb daar nog nooit van gehoord...

Keurfok zijn duitse herders die niet alleen voldoen aan de eisen van de RVB maar ook van die van de VDH en die honden krijgen een certificaat van fokniveau

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:17

@ MamboBeach: Waarom je beter een hond met papier zou moeten kopen;
Een fokker moet aan bepaalde richtlijnen voldoen, is verplicht zijn honden te enten/chippen en testen op erfelijke afwijkingen/ziektes. Ook fokken veel fokkers met honden waar de HD-erfelijkheidsfactor klein(er) is. Dit wordt steeds meer gedaan (en ik vind dat terecht ook!)
Daarom is een hond kopen bij een fokker (dus met papieren) 'beter' dan een hond kopen bij bijvoorbeeld een gezinnetje die één keer een nestje willen of bij bijvoorbeeld een fokker die niets met papieren doet en zich dus ook niet aan de richtlijnen hoeft te houden (misschien 'gooit' die wel gewoon de mooiste honden op elkaar of dekt bij met één reu waar een hoge HD-erfelijkheidsfactor in zit, zonder dat iemand het weet.)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:29

Aranel schreef:
smokey17 schreef:
En weet je wat het mooie nou is???? de kennelclub motiveert juist deze wanpraktijken, en spaniels met te grote hoofden worden afgekeurd, herders die niet ver genoeg door gezakt zijn worden afgekeurd.... honden met een klein beetje overbeet wordt afgekeurd( en is niet eens erfelijk)

En ga zo maar door!!

Hoe kunnen we in godsnaam deze regels veranderen als juist vanaf de kennelclub erger wordt verwacht.

Dit is niet waar. Zeker bij de reuen is een grovere kop gewenst. (ik ga er vanuit dat je het over shows hebt?) Ik heb met mijn cavalier regelmatig shows gelopen, en zij zat met haar kleine, fijne koppie lang niet altijd bovenaan, de grovere hondjes versloegen haar ook wel eens.
Góede cavalier fokkers proberen er alles aan te doen om syringomyelia (dat probleem van die kleine schedel) te voorkomen d.m.v. testen. Ik ben het met je eens dat de problemen wat betreft dit ras erg zijn, en ik vind ook dat een scan op syring verlicht moet worden door de Cavalier club, want dat is het momenteel niet, fok honden moeten alleen verplicht op hun hart getest worden.

Daarbij ben ik juist wel tegen het fokken van gelegenheidsnestjes met rashonden, tenzij die mensen de honden getest hebben op erfelijke afwijkingen binnen het ras, maar helaas gebeurt dat 9 van de 10 keer niet.

Ergens heeft Smokey wel gelijk, maar tegenwoordig motiveert geen enkele kennelclub nog deze 'wanpraktijken' en keuren ze Spaniels met een te grote schedel niet af. Dat kwam echter wel voor. Mensen willen een bepaalde 'schoonheid' in de hond naar boven halen, waardoor de gezondheid op de tweede plaats kwam. Maar geloof mij, die richtlijnen van shows en fokkerij gaan nu echt wel weer de 'goede' kant op.!

Even wat aanmerkingen verder op het bericht van Smokey: In Duitse herders heb je een werklijn en een showlijn. Als je met een hond uit de werklijn naar een show gaat, waar gekeurd wordt op de richtlijnen van de showlijn, en je Duitse herder niet goed schuin afloopt (of 'doorgezakt is') wordt die daarop afgekeurd. Dit is ook om een werk- en showlijn apart te houden binnen dit hondenras.

En overbeet en onderbeet zijn wel degelijk erfelijke gebitsafwijkingen.

@ Aranel. Verder ben ik het met je eens. Bij Cavalier King Charles - en ook bij de King Charles Spaniel zou getest moeten worden op de erfelijkheidsgraad van Syringomyelia. Een reu of teef met een familielijn waarbij meer dan 50% van de nakomelingen Syringomyelia uit (want bijna alle Cavalier King Charles Spaniels zijn drager), zou niet meer mee gefokt moeten worden. En dit is te achterhalen door de familiebanden te testen en de gegevens vast te leggen.