De waarheid over goudvissen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Re: De waarheid over goudvissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:10

Ik kan niet kiezen welke ik dan weg zou moeten doen, Als je 4 kinderen hebt en je moet er twee kiezen want het huis is te krap...en die moeten weg...
Dan zeg je toch ook naja we slapen wel allemaal onder 1 deken we houden elkaar wel warm :S

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:12

Zal iig kijken voor zand dat lijkt me wel een goede start, en dan kijken wat ik verder kan veranderen...
Maar ga nu niet ineens een hele grote bak kopen, omdat iemand op bokt vind dat ik dat moet doen....
Misschien in de nabije toekomst maar nu nog even niet...

Ik doe me best maar kan niet toveren

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:50

Las in andere topic een miesje die heeft haar goudvissen in haar verwarmde aquarium met 28-30 graden,
zegt dat zoiets prima kan...

Klopt dat?

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:56

Ik heb 3 kleine goudvisjes op dit moment in een aqua van 80-40-40.
Normaal zwemmen ze in mijn vijver alleen die was compleet bevroren, blij dat ik ze eruit gehaalt heb voor de vorst
Als ze echt te groot worden verhuizen ze naar mijn moeder die heeft een grote vijver, of schaf een bak aan van 1.20 groter ga ik hier in huis niet halen helaas.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:01

@ Anne_mieke88: Bij deze is er dan nog iemand op Bokt die vind dat jij je vissen echt in een groter aquarium moet houden ;) Je zou eens op www.aquaforum.nl moeten kijken hoe 't er daar aan toe gaat met het houden van goudvissen. Dit topic bv, misschien heb je daar al wat aan: http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb. ... 8/820.html

Goudvissen kunnen zeker niet in een verwarmd aquarium. Overigens worden goudvissen eigenlijk te groot om uberhaupt in een aquarium te houden. Sluierstaarten zijn dan een beter alternatief.

@ Marielle: Persoonlijk zou ik ze dan in de vijver van je moeder doen. Een aquarium van 1.20 is alsnog te klein voor ze uiteindelijk.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:04

Ik heb even gemeten en die 22 liter klopt niet het is 30 liter, volgens jullie nog te klein maar heb echt geen plek voor groter...en in die bak heb ik 2 goudvissen en twee sluierstaarten

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:10

Er staat in dat forum dat die 50 liter per vis meestal word gerekend omdat goudvissen grote vervuilerz zijn, maar die van mij worden goud schoongehouden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:16

Goudvissen naar de vijver en voor de sluierstaarten een groter aquarium kopen of op marktplaats zetten en zorgen dat ze terecht komen in een groot aquarium. Een sluierstaart wordt zo'n 20 cm. Die kan echt niet lekker uitgroeien en leven in jouw aquarium. Ik zeg 't misschien hard, maar 't is wel de waarheid.

De combi van goudvissen en sluierstaarten samen is ook niet echt goed trouwens. Goudvissen denken dan dat de sluierstaarten vrouwtjes met kuit zijn plus dat goudvissen sneller zwemmen en daardoor altijd eerder bij 't voer zijn.

Heb je ook gelezen dat er in 't buitenland zelfs 80 liter per vis wordt gerekend? Die vervuiling krijg jij echt niet bij schoongehouden :P Daarnaast las ik dat je heel je bak in 1 keer leeg haalt, dat is echt funest voor heel je bacteriecultuur. Een filter, een zwaar filter!, heb je nodig. Daarnaast moet je dan zo'n 50% water per week verversen. Je kan veel zeggen, maar je vissen zitten gewoon echt veel te klein.
Denk je dat die mensen op het forum voor de lol allemaal zo'n heel groot aquarium hebben aangeschaft voor hun sluierstaarten? Dat is echt niet voor niks ;)

Edit: In jouw aquarium kun je trouwens prima andere hele leuke visjes houden. Je moet dan wel echt een filter en een thermostaat aanschaffen, zand erin, plantjes erin. Dan dit soort visjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Niet allemaal tegelijk natuurlijk :P Al zul je dan wel vanaf 0 moeten beginnen. Dus zand, plantjes, thermostaat en filter erin en dan 3 weken wachten voor je de visjes erin doet.

Edit2: Garnaaltjes kunnen overigens ook! Zijn ook hele leuke beestjes om naar te kijken en zeker de vuurgarnaal is makkelijk te houden en plant zich snel voort.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:26

Citaat:
plant zich snel voort.

Zit ik niet echt op te wachten, ik persoonlijk vind dat die van mij het beter hebben dan menig ander goudvissenhouder in een rond kommetje met zijn tweeen levensverwachting maximaal een jaar !
En zoals ik al eerder heb gezegd grotere bak kopen lukt op dit moment niet (heel misschien een 56 liter bak maar groter lukt echt niet) en ik kan nooit kiezen wie ik weg doe heb met alle 4 een band...en als ik ze in een vijver gooi is de waaij in onze achtertuin de enige oplossing...vol met snoeken enz...wees eerlijk gooi jij je paard ook voor de leeuwen omdattie in een stal moet staan? Ik niet iig

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:45

Dan houdt het op. Ga ik je ook geen adviezen meer geven verder. Als jij denkt dat het zo goed is, ga je gang. Wat Vjestagirl ook al zei: En ja, ik ben heel hard, maar als je 2 kippen op 1m2 zou houden is dat ook te weinig ruimte, maar altijd meer dan in een legbaterij...
Wat de inhoud van je aquarium betreft, zitten ze net zo slecht trouwens. Twee goudvissen in een kom van 10/15 liter of 4 vissen in een aquarium van 30 liter, blijft hetzelfde ;) Plus dat je in 1 keer heel het water vervangt, helemaal niet goed en precies wat mensen met een vissenkom ook vaak doen.

Als je echt geeft om je vissen zorg je er goed voor, dat doe je nu niet.

Ik heb ook nooit gezegd dat jij je vissen perse in die ene vijver moet "gooien". Beetje kort door de bocht ;) Via marktplaats kun je vast wel iemand vinden met een geschikte vijver.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:48

Wil heus wel adviezen en snap best dat het te krap is, maar op dit moment heb ik er gewoon geen ruimte voor (wat ik dus al een paar keer heb gezegd) Ik wil het ze zo aangenaa mogenlijk maken maar wel wat in mijn kunnen ligt... Grotere bak ben ik al voor aan het kijken, maar bij 56 liter bak houdt het wel op...Daar komt dan een pomp in met zand onderin...1 vis waar ik niet zo'n band mee heb word snoekenvoer in onze waaij en meer kan ik gewoon niet doen op het moment...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:54

Je kan zeker nog wel meer doen voor je vissen. Ligt binnen je kunnen en je vissen krijgen het dan hartstikke aangenaam. De goudvissen naar een vijver waarin ze niet opgegeten worden, die kun je vast via Bokt of marktplaats wel vinden. Je sluierstaarten op marktplaats of op een aquaforum te koop/geef aanbieden.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:06

Anne_Mieke, ik vind je antwoord wel heel kort door de bocht, had je dan van te voren in goudvissen verdiept, voordat je ze kocht.
Het is nu heel makkelijk om te roepen , ik heb geen plaats voor een grotere bak en ik kan niet kiezen tussen mijn vissen want ik ben er zo aan gehecht, maar als je echt van ze "houdt" , zoek je een oplossing, ook als dat betekent dat je ze weg moet doen.
Houden van is ook kunnen loslaten, zeker als het dier er beter van wordt.
Dit is gewoon egoistisch.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:11

voordat je goudvissen koopt vraag je aan de verkoper in welke bak ze kunnen, en als deze aangeeft dat er in de bak die ik nu heb wel 10 vissen kunnen geloof je dat want die hebben er waarschijnlijk voor geleerd!
Dus ik denk ik doe er 3 in dan hebben ze alle ruimte, inmiddels 1 bij gekomen die ik heb 'gered' dus dacht dat het wel goed zat...maar in goudvissen heb ik me niet verdiept nee, dat klopt...vandaar ook dit topic omdat goudvissenhouders zoals ik ze onderschatten en ze mishandelen door ze in een bak te stoppen waarover verteld word dat er 10 in kunnen en er maar 3 in doet omdat ze het zelf zielig vind.
En vind het weer een beetje tipisch een bokt actie om te zeggen hoe slecht ik het doe...etc

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:21

Nooit vertrouwen op dierenwinkelverkopers ;) Die willen 9 van de 10 keer alleen maar geld verdienen. Zo begint iedereen hoor, ik ook. 2 visjes van die, 1 van die, 3 van die. Later kom je er dan achter dat die vissen dus op die manier helemaal niet samen kunnen en dan verander je dat. Dan ga je 't dus ook anders aanpakken, vissen weg doen, dingen veranderen waardoor 't wel goed is.
Volgende keer voor je een huisdier aanschaft, eerst op internet lezen hoe en wat.

Het is misschien hard om te horen dat je 't slecht doet. Maar wat moeten we dan doen? Zeggen dat je 't goed doet is geen optie, sorry.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:22

_Tara_ schreef:
@ Marielle: Persoonlijk zou ik ze dan in de vijver van je moeder doen. Een aquarium van 1.20 is alsnog te klein voor ze uiteindelijk.

thanks voor je tip, dan gaan ze idd gewoon naar mijn moeder :j

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:24

Ja dat snap ik ook wel, en ga ook me best doen ;) maarjah wist ik veel... d8 die beetsjes hebben het prima... doen een beetje kunstjes en zwemmen vrolijk in het rond... :P
Ik hou jullie wel even op de hoogte met de veranderingen, wil het wel goed proberen te doen natuurlijk ;) ga vanmiddag nog wel even kijken wat er mogenlijk is qua bak..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:49

wij hebben goudwindes en shubunkins in de vijver. Een school van 30 goudwindes en ong. 10 shubunkins. Wel een hele grote vijver, ze hebben ruimte genoeg denk ik.
Ik snap ook nooit dat mensen vissen in een kom doen := Krijg het al benauwd als ik er naar kijk.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:13

wij hebben dicht bij ons huis een vijver, maar zouden ze daar in kunnen of hebben ze dan geen eten en gaan ze dood? onze leven nog altijd in een kom al 2 jaar ofzo en nu ze niet meer op mijn kamer staan kijk ik er verder niet naar om omdat ik ze niet meer mag verzorgen(doet me vader omdat ik al 3 kommen heb gebroken), en vind de kom sowieso vrij klein en er zitten alleen steentjes op de bodem.. we hebben geen plaats voor een aquarium... ik kan ze verder nergens heen brengen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 17:17

Eventjes heel cru, maar ik dekn dat die vis in een vijver meer te eten heeft fan in een kom...

En zelfs al gaan ze na een week dood, dan hebben ze een week echt geleefd.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:18

Ik lees dit nu pas, wat een goed stukje van je. Hopelijk schud dat die mensen eens wakker die zo nodig 2 of 3 van die stakkers in zo kommetje houden. Hoe vaak zie je ze nog niet op kantoor of bij studenten..

Maar ja ze zijn goedkoop iedereen heeft wel een bak en ze schaffen het aan.

Wij hebben ook goudvissen maar die zitten lekker in hun vijver van veel te veel m2 hihi. Ik zie dan ook hoe hard ze groeien en ze planten zich nu zelfs voort, die beestje horen niet in een bakje.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:22

in een vijver zit wel genoeg eten hoor. Wij voeren ze nauwelijks bij en ze groeien prima. Ze planten zich ook voort. De grootste is nu zo'n 20cm. De kleinste ong. 5cm.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:43

mvdbijl schreef:
Ik lees dit nu pas, wat een goed stukje van je. Hopelijk schud dat die mensen eens wakker die zo nodig 2 of 3 van die stakkers in zo kommetje houden. Hoe vaak zie je ze nog niet op kantoor of bij studenten..

Maar ja ze zijn goedkoop iedereen heeft wel een bak en ze schaffen het aan.

Wij hebben ook goudvissen maar die zitten lekker in hun vijver van veel te veel m2 hihi. Ik zie dan ook hoe hard ze groeien en ze planten zich nu zelfs voort, die beestje horen niet in een bakje.

zoals eerder deze pagina is gezegd, veel mensen krijgen in de winkel adviezen hoe ze het moeten houden, wij hebben naar adviezen gevraagd, weten wij veel dat zo'n man/vrouw iets verkeerds zegt !!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 17:44

Als je een hond wilt hebben dan zoek je toch ook van te voren informatie op op het internet over wat voor hond je wilt en bij je leefsituatie past? Waarom zou dat voor vissen dan niet op moeten gaan?

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:09

mijn vader weet veel over vissen en me opa en oma ook, (opa deed vroeger sport vissen enzo) alleen wienig over goudvissen, wel wat voor planten ze moeten hebben en he de bodem moet zijn enzo, helaas wil me vader geen planten meer halen of dat er nog meer in de kom komt

dus het is neit zo dat vissen groen voor ons was, mijn vader enzo hebben veel ervaring met vissen