Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:59

slimmerik schreef:
Wilawander schreef:
voorbeeld van 1 van mijn honden. Hond greep een kind tijdens het wandelen, een buurmeisje, snapte er niks van. Later blijkt dat zij en anderen hem hebben gepest. Verder een super hond maar fanatiek op juist die kinderen. Moet ik hem daarom het leven nemen?

Tuurlijk moet je daarom het leven nemen van je hond en jezelf ook nog dik de schuld ervan geven. Het feit dat een kind de kans heeft gehad om jouw hond te pesten, geeft aan dat je de hond alleen hebt gelaten met het kind. Dat is not done. En ten tweede, je zou maar een kind tegenkomen wat erop lijkt...... Enkele reis voor de hond in dit geval dus.

Ik wsa niet thuis en kan helaas niet de ramen en deuren blinderen. Dus niks eigen schuld en hond alleen laten met kinderen.
Deze hond komt niet los met kinderen en loopt altijd keurig aan de lijn, op eigen terein mg hij los en daar kunnen geen kinderen komen.
Dus door het gepest van die kinderen moet hij weg? :roll: Makkelijke oplossing.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:03

Wilawander schreef:
Dominant en rangorde problemen zijn hierdenk ik helemaal niet zo''n probleem maar wordt er gauw bij gehaald want is makkelijker. Hond heeft de schuld.

Als ik iets een rangorde probleem of dominantie noem zeg ik ABSOLUUT NIET dat de hond (of het paard :P ) daar dus schuld aan is. Net als een paard pakt de hond de kansen die hij rkijgt. Zo simpel is het gewoon. Als er een dominantie probleem is (even los of dat hier aan de hand is want vanachter de PC is het verder lastig te beoordelen en ja op Bokt moet je soms kort door de bocht zijn, anders wordt eht zo langdradig) is dat niet de SCHULD van de hond, maar van de eigenaar! Hond kan er niets aan doen en reageert volgens zijn intuitie en zijn ingevingen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:04

KiWiKo schreef:
_sparta_ schreef:
Als een paard een keer hapt of trapt, maak je hem dan ook meteen af? Of zeg je dan ook tegen de eigenaar zoek maar goede begeleiding?

ligt eraan.......... een paard richt over het algemeen minder schade aan als deze een keer uithaalt :) maar onbetrouwbare paarden gaan inderdaad naar de slager............

Daarnaast lopen paarden over het algemeen niet los in onze maatschappy.......

Dat los zou ik met deze hond ook niet meer doen, dat probleem is dan al weg.
Als ik jou berichten zo eens gelezen heb zeg je bij een paard altijd eerst schakel hulp in. En eigenlijk vind ik dat bij een hond ook zo. Daarna zou ik verder kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:05

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:05

Wilawander schreef:
.

Nee, hij zou weg moeten omdat hij onder appèl van de baas, tòch een kind gegrepen heeft. Een kind dat hooguit voor het raam gestaan kan hebben dus. Als dat al een reden is om te bijten..... :n

Je zou als ouder van dat kind aan mij een héle moeilijke gekregen hebben.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:06

Zilfstar schreef:
Wilawander schreef:
Dominant en rangorde problemen zijn hierdenk ik helemaal niet zo''n probleem maar wordt er gauw bij gehaald want is makkelijker. Hond heeft de schuld.

Als ik iets een rangorde probleem of dominantie noem zeg ik ABSOLUUT NIET dat de hond (of het paard :P ) daar dus schuld aan is. Net als een paard pakt de hond de kansen die hij rkijgt. Zo simpel is het gewoon. Als er een dominantie probleem is (even los of dat hier aan de hand is want vanachter de PC is het verder lastig te beoordelen en ja op Bokt moet je soms kort door de bocht zijn, anders wordt eht zo langdradig) is dat niet de SCHULD van de hond, maar van de eigenaar! Hond kan er niets aan doen en reageert volgens zijn intuitie en zijn ingevingen.

Ja de hond heeft in beide gevallen geen schuld in mijn ogen maar ik bemoei me er verder niet meer mee. Veel mensen denken echt zwart/wit en hebben moeite met het verplaatsen in een dier. Helaas voor het betreffende dier. Beter is dan ook geen hond aanschaffen want ooit loop je weer tegen één of ander op. In zo'n discussie heb ik geen zin in.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:08

slimmerik schreef:
Wilawander schreef:
.

Nee, hij zou weg moeten omdat hij onder appèl van de baas, tòch een kind gegrepen heeft. Een kind dat hooguit voor het raam gestaan kan hebben dus. Als dat al een reden is om te bijten..... :n

Je zou als ouder van dat kind aan mij een héle moeilijke gekregen hebben.

Als je uren lang een hond opfokt voor de ramen die waaks en dan hard lachen om dat geblaf?...................

Lijkt me logisch dat een hond daar kwaad om wordt en als je dat als baas niet mee krijgt en de hond loopt los zoals altijd dan ben je niet snel geboeg omdat je het verwacht.

Maar dat zul jij wel niet begrijpen. HET IS ZWART OF HET IS WIT.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:10

Is jouw vriend niet later gekomen als de hond zodat hij jaloers is?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:10

Wilawander: Ja, tegen beter weten in reageer ik in dit soort topics. Ik probeer dan beknopt wat info te geven en daar kan men dan mee doen wat men wil. Of hier dominantie, angst of iets anders aan ten grondslag ligt is zo niet te beoordelen vanachter de PC. Dan wordt het kort door de bocht genoemd, maar dat kan niet anders via het internet. De enige opties voor mij zijn een deskundige erbij halen die kan observeren wat het gedrag is, waar het vandaan komt en advies kan geven. Andere is wegdoen. Maar niet zelf aan blijven klooien als je neit weet waar je mee bezig bent.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:16

ik ben ook stom hoor dat ik reageer eigenlijk,had wel geweten dat het erop uit zou draaien,dat een hond die bloed geproeft heeft,op zoek is naar nieuw bloed,en dat er voor honden geen andere oplossingen bestaan als de doodstraf bij een bijtincident... :\ :\

kimmie261

Re: Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:17

overigens ben ik haast echt dood getrapt door een paard,heb er nog heel veel last van,en ik kan me alleen de mokerslag nog herinneren die hij gaf door met 2 benen mij weg te meppen..

paarden kunnen wel degelijk heel veel schade aanrichten met trappen en bijten...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:24

kimmie261 schreef:
ik ben ook stom hoor dat ik reageer eigenlijk,had wel geweten dat het erop uit zou draaien,dat een hond die bloed geproeft heeft,op zoek is naar nieuw bloed,en dat er voor honden geen andere oplossingen bestaan als de doodstraf bij een bijtincident... :\ :\

Hond die ik ken heeft ook al 2 keer een mens "gepakt" maar met reden (Tsja, als je aan zijn baas komt...!) Dus die is echt niet op zoek naar nieuw bloed. Dus idd die doodstraf vind ik heus wel kort door de bocht. Ben ervan overtuigd dat hier een oplossing voor moet zijn. Deze eigenaar moet serieus ermee aan de slag of anders weg doen. En dan bedoel ik niet perse een spuitje, maar als de hond herhaaldelijk gaat bijten en het erger wordt... (hopenlijk niet)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:24

kimmie261 schreef:
overigens ben ik haast echt dood getrapt door een paard,heb er nog heel veel last van,en ik kan me alleen de mokerslag nog herinneren die hij gaf door met 2 benen mij weg te meppen..

paarden kunnen wel degelijk heel veel schade aanrichten met trappen en bijten...

Snap even niet wat dat met dit topic te maken heeft. Heb ik miss overheen gelezen. Ik ben het helemaal eens dat een paard zeer gevaarlijk kan zijn !

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:25

kimmie261 schreef:

Dat je met je paard om gaat is eigen keuze, dat je op straat geconfronteerd wordt met een hond die bijtgedrag vertoont daar kies je niet vrijwillig voor. Wat is nou de kans dat een onschuldige burger met mijn paard in aanraking komt...?? Bijna nihil en een paard dat ooit getrapt heeft uit schrik trapt niet bewust nog een keer als hij iemand tegenkomt versus een hond die bloed geproeft heeft is de kans vele malen groter dat hij weer bijt. En bijtwonden zijn lelijk!!! Wil jij het op je geweten hebben dat andermans kind verminkt wordt?? Ik niet...

CK88

Re: Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:27

Aan de TS: Hebben jullie nu al maatregelen getroffen voor de hond?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:30

Een hond hoort niet te bijten naar zijn baasjes of familie. Nooit, en onder geen enkele omstandigheid.
Een professional zal dit gedrag misschien bij deze hond nog wel goed krijgen, maar in dit gezin zie ik het niet in orde komen. Het vertrouwen is weg, zowel van de hond als van de baasjes. Een asiel of herplaatsing vind ik zeker geen optie. Alweer een nieuwe situatie is m.i. helemaal een ramp voor dit dier, dat mij nu al erg onzeker lijkt, zowel van zijn plaats in het roedel, als van zijn omgeving.
Moest het mijn hond zijn, ik zou hem laten inslapen. Wij mensen dramatiseren dit ook veel te erg. Een dier is niet bang voor de dood zoals een mens. Het is een deel van het leven. Teven bijten niet-levensvatbare pups ook dood, of ze negeren ze bij de geboorte, zodat ze onderkoelen en sterven. Wij mensen zijn bang om te sterven omdat we niet weten wat erachter komt. Het onbekende maakt ons angstig. Dieren kennen dit niet, dus voor de hond is het zeker een barmhartige oplossing.
Een gedragstherapeut kan ook, maar dit kost een pak centen enerzijds, en anderzijds heb je ook geen garantie op succes. Ik zie deze situatie somber in, en acht de kans dat de hond nog zal bijten erg groot. De hond heeft al meer agressief gedrag vertoond, en kwam daar steeds mee weg. Dat zette hem aan om telkens een stapje verder te gaan.
Wat mij wel opvalt op bokt is het gebrek aan realiteitszin dikwijls. Het is nooit de "schuld" van het dier, hij zal wel pijn hebben, baasjes hebben niet goed gereageerd, enzovoort enzovoort.
Ten eerste kan een dier niet ergens "schuld" aan hebben, daar ben ik het mee eens, dieren kennen geen schuld namelijk, maar een hond hoort ook niet te bijten. Als je als baasje constant op je qui-vive moet zijn als je met je hond bezig bent, is er iets erg verkeerd gelopen onderweg.
Deze hond kan dan wel getraumatiseerd zijn door de aanval van de cane corso, maar dit geeft hem nog geen vrijbrief om maar in het rond te gaan happen. De hond heeft zichzelf geleerd dat de aanval de beste verdediging is en dat kun je hem in zijn honds verstand niet kwalijk nemen. Het maakt hem echter wel gevaarlijk in de omgang, waardoor de situatie steeds erger zal worden.
Waarom zegt men : "eens bloed geproefd zal hij steeds opnieuw bijten " ? Dat heeft immers niets te maken met de smaak van bloed of wat dan ook, maar wel met aangeleerd gedrag. Dat kan ook gedrag zijn dat de hond zichzelf heeft aangeleerd, het hoeft niet noodzakelijk van zijn baasjes te komen.
In dit geval is het geen vraag of de hond zal gaan bijten. Hij heeft immers al gebeten. En hij zal het ongetwijfeld opnieuw doen, als hij daar de omstandigheden goed voor acht.
In je hoofd zitten met "hij weet dat er iets aan de hand is" is tevens onzin. Je moet je eigen gevoelens en gedachten niet op een hond projecteren. Een hond denkt zover niet. Honden zijn erg gevoelig voor de stemmingen van hun baasjes. Dààr reageert deze hond op.
Baasjes hebben de neiging na een bijtincident om het "goede, correcte" gedrag van hun honden te gaan uitvergroten en het "slechte, stoute" gedrag te gaan minimaliseren.

Mijn advies is : doe deze hond weg en laat hem inslapen, vooraleer er nog ergere dingen gebeuren. Ik weet dat het niet gemakkelijk is, heb zelf ook altijd meerdere honden, maar soms is het voor alle partijen de beste oplossing.
Een bijter terug op het rechte spoor krijgen is het moeilijkste wat er is. Slecht gedrag negeren werkt het beste bij een hond, maar je kunt agressief gedrag moeilijk negeren, wat de zaak heel gecompliceerd maakt.

iig sterkte !

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:35

kimmie261 schreef:

Dieren blijven onvoorspelbaar alleen kun je inschatten wat de risico's zijn als je er mee omgaat door het karakter van het dier/ras en de daarbijbehorende gedragingen te bestuderen. Alleen mocht een dier over de grens van redelijkheid heen gaan waardoor het niet meer te vertrouwen is dan is er vaak maar een oplossing om zowel het leven van jezelf, de omgeving en die van het dier prettig te houden. En nee dit is geen makkelijke keuze! Maar kun je het over je hard verkrijgen dat als je weet dat een dier niet (meer) te vertrouwen is, al dan niet door mensen zo gemaakt, en er gaat wel iets goed mis waardoor iemand ernstig verwond of zelfs erger... raakt? Ik niet.. Hele moeilijke keuze maar je moet echt actie ondernemen lukt het met veiligheidsmaatregelen is het mooi meegenomen maar of die altijd diervriendelijk zijn....

Trouwens ken ook wel paarden die zijn ingeslapen doordat ze niet meer te vertrouwen zijn, al dan niet door mensen zo gemaakt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:40

zilfstar slaat op een reactie van kiwiko,dat paarden trappen meestal geen schade geven...

verder ben ik echt de kortzichtigheid van maar alleen inslapen zat.. :x

ik wens TS veel sterkte toe in haar beslissing,er is heus een oplossing als jullie eraan willen werken.... :)

:evaw: :evaw:

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:43

kimmie261 schreef:
zilfstar slaat op een reactie van kiwiko,dat paarden trappen meestal geen schade geven...

ik wens TS veel sterkte toe in haar beslissing,er is heus een oplossing als jullie eraan willen werken.... :)

OK, dan snap ik hem weer (schade genoeg van trappende paarden hier op Bokt te lezen lijkt mij)

Ga hier jouw voorbeeld volgen, want mij lijkt ook niet eens gebeten, altijd bijten (heb diverse honden naar tevredenheid kunnen helpen met hun baasjes)
TS veel sterkte ermee!

:evaw:

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:44

kimmie261 schreef:

Hier nog een, menselijke fouten het dier aanrekenen. Bah!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:46

Je kunt je trouwens proberen in het dier te verplaatsen zoveel je wilt, maar uiteindelijk is dit altijd kul !
Een dier is geen mens. Een dier denkt niet als een mens. Dat in je achterhoofd houden, zal je in staat stellen om een dier veel beter te begrijpen.
@Kimmie : ben jij gedragstherapeut misschien ? Alleen dan geef ik jou nog kans om dit dier nog op het rechte spoor te krijgen in dit gezin. Het vertrouwen is compleet weg, wat wil je dan als alternatief ? Hem muilkorven ? Binnen houden ? Gescheiden houden van de vriend ? In een hok opsluiten ? Komaan zeg, is dat diervriendelijk misschien ?
Ik vind het trouwens al verkeerd als de baasjes zich aan hun dieren beginnen aan te passen. Dat is de oorzaak van het kwaad naar erger.
En welke menselijke fout is hier gemaakt ? De vriend heeft de hond toch niet gebeten, of heb ik iets gemist ?

edit: typo
Laatst bijgewerkt door sevke op 26-03-10 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:47

kimmie261 schreef:

Kan jij wel kortzichtig vinden....ze vraagt toch van: en nu?? Nou iedereen is vrij om zijn mening te geven en de meerderheid kiest voor zijn eigen en de omgeving hun veiligheid... Is dat te veroordelen met kortzichtigheid? Het is eenmaal een feit dat honden die eenmaal bijten dat vaak blijven doen. In dit geval vond ik het een kwalijke omschrijving zoals ik eerder schreef:

Citaat:
Wat ik lees:
- Hond gromt naar baasje (jou)
- Hond gromt regelmatig naar anderen ook mensen.
- Hond grijpt baasje zonder waarschuwing (vriend)
- Hond gromt later als nog tegen baasje (vriend)

Het feit dat hij jullie pakt ongeacht de reden en in dit geval imo GEEN redelijke reden.....dan zou hij eruit vliegen. Klinkt kei hard en is het ook maar hij heeft JULLIE gepakt dan lijkt hij mij bij een ieder helemaal onbetrouwbaar zeker omdat hij niet geplaagt werd EN hij het niet aankondigt. Onvoorspelbaar dus....

Maar goed ik snap wel dat het klote is en dat het moeilijk is om hem weg te doen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 26-03-10 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:47

Nathalie02 schreef:
kimmie261 schreef:

Hier nog een, menselijke fouten het dier aanrekenen. Bah!

Nee, je kunt het dier niets kwalijk nemen. Het is in de meeste gevallen de mens die er voor gezorgd heeft dat het dier is zoals hij is. In de overige gevallen zit er vaak een medische reden achter waarom het dier zo reageerd.

kleine toevoeging: Een dier kiest er niet voor om bij mensen te zijn het is de mens die voor het dier kiest ;)

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:51

sevke schreef:
En welke menselijke fout is hier gemaakt ? De vriend heeft de hond toch niet gebeten, of heb ik iets gemist ?

Hond geeft aan zich niet prettig te voelen en baasje negeert het, pakt dier kort vast (niet fijn voor hond) en in plaats van weg te lopen laat hij het dier in de situatie waarin hij zich niet prettig voelt. Vervolgens fixeert de hond en wordt hij weer vast gegrepen. Ja sorry maar ik ken heel wat honden die dan zouden snauwen/bijten. Dat de hond later ook nog gromt begrijp ik ook wel, hij heeft een trap gekregen en wordt thuis nog eens gestraft.

Het is niet aanpassen aan de hond maar het verdiepen als hondeneigenaar in de hond. Het zijn immers geen mensen.
Laatst bijgewerkt door Nathalie02 op 26-03-10 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:51

heel even............. het geeft niet dat een hond bijt ........... geen probleem....... doet die van mij ook.........

ikdeal ermee en het is voor mij geen probleem.......... ook voor kimmie niet..........

maarrrrrrrrrrrr die hond komt niet in de maatschappij loslopend terecht.........

mijn honden EN kimmie haar honden komen niet op openbaar terrein............ dat is een wezenlijk verschil

als een hond op openbaar terein komt hoort die niet te bijten....... PUNT :)