Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:45

Ben het met alsemgeest eens, zo is het prima.
Laatst was onze oppas hond de wei bij een boer ingerend, die zou hem volgende keer wel afschieten :=. En ongelijk kan ik hem niet geven, je moet geen beesten achter je vee aanhebben, poepjes van andere katten in de tuin, of rotzooi van andere mensen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:45

LiSSy schreef:
als ik een kat zou hebben zou dat ook een binnenkat worden. vind heel veel verschil in karakter zitten tussen binnen en buitenkatten. binnenkatten zijn vaak een stuk aanhankelijker en dat vind ik wel heel erg lekker.
ook loop je dan niet het risico dat je katje ineens niet meer terugkomt omdat ie levenloos in een berm ligt.
als ik een balkon zou hebben zou ik daar wel gaas oid omheen maken zodat ie gecontroleerd een frisse neus kan halen :D

Verschil in karakter is echt quatsch hoor... :)

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:48

Stel dat je paard door zijn omheining weet te komen, het zal de eerste keer niet zijn dat paarden uitbreken.
Dan schieten ze hem niet af.
Doodgereden worden is dan wel een mogelijkheid.
Maar ik vind het geen vergelijk met een kat.

Als je voor je kat iets buiten kan creeeren dan is dat heel goed.
Ook dan kunnen ze jaen, zij het beperkt.
Ook bij ons komen ze met vogeltjes en muisjes binnen die zo dom waren om de ren in te komen.
Maar ik heb een poes erbij die niet naar buiten wil, is een eigen keus die ik ook respecteer.

Er is wel degelijk een karakterverschil tussen echte buitentijgers en binnenpoezen.
Buiten krijgen ze een grote mate van zelfstandigheid en handigheid.
Maar lief zijn ze allemaal.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:48

Misschien bedoelt ze dat buitenkatten verweelderen en vaak niet meer binnen kunnen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:49

Dan geef ik mijn kat graag op als proefdier bij jullie :)

Liselot

Janine1990 schreef:
LiSSy schreef:
als ik een kat zou hebben zou dat ook een binnenkat worden. vind heel veel verschil in karakter zitten tussen binnen en buitenkatten. binnenkatten zijn vaak een stuk aanhankelijker en dat vind ik wel heel erg lekker.
ook loop je dan niet het risico dat je katje ineens niet meer terugkomt omdat ie levenloos in een berm ligt.
als ik een balkon zou hebben zou ik daar wel gaas oid omheen maken zodat ie gecontroleerd een frisse neus kan halen :D

Verschil in karakter is echt quatsch hoor... :)

ik merk het toch weldegelijk... veel vrienden van mij hebben katten en degene die niet buiten komen zijn echt 10x aanhankelijker
Laatst bijgewerkt door Liselot op 16-01-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Janine1990 schreef:
magda_90 schreef:
Sorrel, ik doelde niet op jou persoonlijk, ik doelde op de inhoud van het bericht. :)

Zulke katten zijn er genoeg, dat weet ik, maar ook genoeg die ik door mijn hond uit de tuin laat jagen.

Pakt je hond ze echt??? Want als hij verwondingen toebrengt heb jij als eigenaar wel een probleem...

Die van ons blaft, totdat ze te dichtbij komen.. Wat een held... :')

Mijn hond heeft dit inderdaad eens gedaan, toen we nog in Nederland woonden. Ik had de honden uitgelaten en kwam terug in mijn tuin, alwaar ik de hond (bouvier) los liet. Ik had dus niet gezien dat er een kat in mijn tuin zat, maar de hond wel. Wij hadden een hoge schutting rondom de tuin, dus poes kon zo snel niet wegkomen en de hond had 'm te pakken. Was een erg naar gezicht. De kat kwam uiteidnelijk los, is gevlucht en wat er verder is gebeurd, weet ik niet. Vond het ook sneu voor het diertje, maar ik verantwoordelijk? Neuh, dacht het niet....de enige die verantwoordelijk is, is de eigenaar, die het nodig vindt zijn kat in mijn tuin te laten. En dat poes dan door een hond verscheurd wordt, is niet erg. Kwaliteit boven kwantiteit toch?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:50

De muizen bij ons weten ook altijd op het terras of balkon te komen... dus jaag plezier genoeg. :+
Ik ben er altijd wat minder blij mee als ze hun prooi met ons komen delen.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:52

Meestal kiezen katten zelf wel als ze een buitenmogelijkheid wordt geboden.
Ik heb honderden kittens gehad en al waren ze buiten geboren, je zag al na 6 weken welke graag naar buiten wilde en welke niet.
Verwilderen doet een kat niet snel als ze een thuis hebben waar een voerbak staat en een lief aaiend baasje.

Inderdaad, een lekkere uitgekauwde muis of veertjes met ergens een pootje onder de tafel.
Het kan allemaal bij een kat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:53

Moggsy schreef:
Stel dat je paard door zijn omheining weet te komen, het zal de eerste keer niet zijn dat paarden uitbreken.
Dan schieten ze hem niet af.
Doodgereden worden is dan wel een mogelijkheid.
Maar ik vind het geen vergelijk met een kat.
.

Er zijn wel degelijk paarden "afgeschoten" geworden omdat ze te gevaarlijk waren en ze niet te pakken waren ;) Dus die vergelijking is zo stom nog niet.

Heb je een kat, dan houd je 'm op je eigen terrein, mijn hond moet ook niet bij iedereen in de tuin gaan.... Zat mensen wiens konijnen/cavia's uitgehaald worden door katten. Dan zeggen de katten eigenaren "zorg dan voor een degelijke afsluiting". Je kan als eigenaar ook je verantwoordelijkheid op nemen voor je dier en hem bij je houden.

KiWiKo: Ze hoeven em niet binnen te houden, wel op eigen terrein. Ik moet toch niet dingen extra gaan doen omdat een ander zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen voor zijn kat? Ik heb thuis honden, Jacks, en ja, die gaan achter katten aan... Wil je je kat heel houden moet je'm dus vooral niet in onze tuin laten... := Maar die honden blijven op eigen terrein, wat nou als ik die honden in de tuin van een katteneigenaar zou droppen en ze daar een kat dood bijten. Wat zijn de reacties dan? Kan je je kat niet op eigen terrein houden, heb je niet de optie om ze op eigen terrein buiten te laten, neem dan geen kat, net zoals je geen paard moet nemen als je het dier niet kan bieden wat ie nodig heeft.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:56

De eigenaar van een dier is altijd wettelijk aansprakelijk.
Ook bij een loslopende kat.

Het is mij nog nooit overkomen dat een losgebroken paard werd afgeschoten.
Ook niet in mijn werk.

Ik heb vorig jaar 3 Jacks te logeren gehad, echte kattenhaters werd mij vooraf al verteld.
Na 3 weken met veel aandacht gingen ze katvriendelijk de deur uit.
Dus ook voor Jacks is er hoop.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:57

mijn honden pakken ook vreemde katten........ mijn katten laten ze met rust, maar vreemde is echt dogchow :)

en de eerste de beste die mij daarvoor voor de rechter wil slepen heeft echt een majoor probleem :)

mijn tuin, mijn grond.......... hun kat :)

paarden lopen net zoveel risico als katten buiten......... gekken slapen niet!!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:59

Diablo schreef:
Mijn hond heeft dit inderdaad eens gedaan, toen we nog in Nederland woonden. Ik had de honden uitgelaten en kwam terug in mijn tuin, alwaar ik de hond (bouvier) los liet. Ik had dus niet gezien dat er een kat in mijn tuin zat, maar de hond wel. Wij hadden een hoge schutting rondom de tuin, dus poes kon zo snel niet wegkomen en de hond had 'm te pakken. Was een erg naar gezicht. De kat kwam uiteidnelijk los, is gevlucht en wat er verder is gebeurd, weet ik niet. Vond het ook sneu voor het diertje, maar ik verantwoordelijk? Neuh, dacht het niet....de enige die verantwoordelijk is, is de eigenaar, die het nodig vindt zijn kat in mijn tuin te laten. En dat poes dan door een hond verscheurd wordt, is niet erg. Kwaliteit boven kwantiteit toch?

Beetje zwart-wit niet? ;)

In de Nederlandse wet staat duidelijk dat je als eigenaar van een dier ten alle tijde aansprakelijk bent voor de schade die jouw dier aan derden toebrengt...
En dan kan jouw mening anders zijn, elke rechtszaak zul je verliezen in dit soort dingen. Lijkt me overigens ook niet de moeite waard om voor zoiets een rechtszaak op poten te zetten. :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:01

Dan nog... ik vind niet dat PG haar honden een heropvoed cursus zou moeten geven om te voorkomen dat ze de kat van de buren die hun territorium binnendringt dood bijt :D

Jouw kat, jouw zorgen imo.
Heb je nou een huis met in de verste verte geen buren, ok kan ik me nog iets indenken.

Maar ik zou het niet kunnen... dat mijn katten ergens op straat rondlopen met alle extra risico's van dien.
Op mijn terrein en in mijn huis zijn er ook risico's maar die heb ik wel zelf in de hand. Acties van buitenaf niet.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:01

Katten lopen overal.
Als het goed is zet je je paard in de wei en doe je niet de staldeur open van veel plezier buiten loop maar waar je heen wilt en ik zie je vanavond wel.
Teminste hier is het niet gebruikelijk om je paard de weg op te gooien en hem veel plezier te wensen.

Daarnaast mijn katten komen dan wel niet buiten, maar als dat wel zo was geweest en jou hond had ze gepakt had ik je zeker voor de rechter gesleept en had jij een probleem gehad want het is jou hond dus jou schuld.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:02

Jawel, maar bij een paard is het risico duidelijk kleinder.
Maar gekken blijf je altijd houden.
Overigens staan bij ons de paarden in de nacht op stal, terwijl veel katten juist in de nacht buiten lopen.

Ieder is aansprakelijk voor zijn eigen dier.
Loopt een kat los in een ander zijn tuin dan is de kat fout.
Weet de kat natuurlijk niet, maar baasje kat is aansprakelijk.
Lopen beide dieren los op de openbare weg dan zijn beide eigenaren fout en is het een kwestie van aangifte doen en de strijd om het recht volgt.

Diablo is m.i. een beetje grof in het uitdrukken.
Of je van katten houd of niet blijft het toch een levend wezen en ik wil die liever niet dood zien.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:03

pharagirlke schreef:
Zat mensen wiens konijnen/cavia's uitgehaald worden door katten. Dan zeggen de katten eigenaren "zorg dan voor een degelijke afsluiting". Je kan als eigenaar ook je verantwoordelijkheid op nemen voor je dier en hem bij je houden.

Dat is hier ook vaak zat gebeurd. Konijntje van een paar huizen verder moest vanwege een gebroken poot in geslapen worden.

Al met al ben ik er gewoon geen voorstander van dat ze los buiten lopen, een ren vind ik dan een mooie oplossing.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:03

Heb hier op bokt al een paar keer gelezen en ook een paard van vrienden is afgeschoten.

Mijn jacks reageren niet op katten aan de lijn (en op vreemd terrein zitten ze altijd aan de lijn) de tuin is hun speeltuin, daar doen ze wat ze willen. Ik ga mijn tuin niet katproof maken, had ik dat willen doen had ik waarschijnlijk katten genomen en geen honden. Dus als iemands kat bij mij doodgebeten wordt (en ja, dat is helaas al 1 keer gebeurt in al die jaren dat we ze hebben) dan is dat de eigenaar zijn schuld. Had ie zn kat moeten bij houden. Vind het trouwens zonde voor de kat... We kwamen thuis (ze kunnen steeds buiten) en zagen het dier liggen... Waren er dus niet op het moment dat het gebeurde anders hadden we ze wel terug geroepen. Gek genoeg hebben we hier opvang kittens gehad en daar waren ze als moedertjes voor :+ Zulke kattenhaters zijn het dus niet. Het is gewoon hun terrein en daar moeten vreemden af blijven, zeker als de baasjes niet thuis zijn.

Ze zouden een harde kluif aan me hebben als ze me aansprakelijk wilde houden.... Ik heb nl ook wel wat schade in mijn tuin van de teerbeminde katjes dus ik vraag me af of ie nog wel zoveel zin gaat hebben in een rechtzaak :D

Janine: ik denk dat het wel een heel ander verhaal wordt als de vreemde kat op JOUW terrein zit... Je moet toch niet de verantwoording voor andermans dier gaan nemen? := Ik denk dat die rechtzaak wel eens wat minder "soepel" zou kunnen verlopen dan jij hier doet overkomen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:05

Moontje1991 schreef:
Daarnaast mijn katten komen dan wel niet buiten, maar als dat wel zo was geweest en jou hond had ze gepakt had ik je zeker voor de rechter gesleept en had jij een probleem gehad want het is jou hond dus jou schuld.

Jij laat je katten loslopen op vreemd terrein >;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:05

Janine1990 schreef:
Diablo schreef:

Beetje zwart-wit niet? ;)

In de Nederlandse wet staat duidelijk dat je als eigenaar van een dier ten alle tijde aansprakelijk bent voor de schade die jouw dier aan derden toebrengt...
En dan kan jouw mening anders zijn, elke rechtszaak zul je verliezen in dit soort dingen. Lijkt me overigens ook niet de moeite waard om voor zoiets een rechtszaak op poten te zetten. :)

Zwartwit? Nee hoor, keiharde realiteit. Dit gebeurt nl. met katten die buiten mogen lopen. Die worden verscheurd door een hond, vergiftigd door een kattenhater, half platgereden op straat en ga zo maar door. Dus nee, echt niet zwartwit.

En het kan best in de wet staan dat ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen dier, maar als mijn hond in míjn tuin andermans kat grijpt (die ik dus duidelijk niet op visite heb gevraagd), ga ik daar echt niet voor opdraaien. Als de eigenaar die verantwoordelijkheid zelf niet op zich wil nemen, heeft mijn hond gewoon niets gedaan.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:06

Moontje1991 schreef:
Katten lopen overal.
Als het goed is zet je je paard in de wei en doe je niet de staldeur open van veel plezier buiten loop maar waar je heen wilt en ik zie je vanavond wel.
Teminste hier is het niet gebruikelijk om je paard de weg op te gooien en hem veel plezier te wensen.

Denk dat je zelf ook wel een probleem had kunnen hebben... Het is mijn tuin en niet mijn kat............. Dus het is JOUW schuld want jij hebt je kat op mijn grond laten komen.. Als jij je verantwoording niet wil nemen moet je niet gaan bleiten als het mis gaat.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-01-10 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:07

Diablo schreef:
En het kan best in de wet staan dat ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen dier, maar als mijn hond in míjn tuin andermans kat grijpt (die ik dus duidelijk niet op visite heb gevraagd), ga ik daar echt niet voor opdraaien. Als de eigenaar die verantwoordelijkheid zelf niet op zich wil nemen, heeft mijn hond gewoon niets gedaan.....

Amen!

Diablo

Moggsy schreef:
Diablo is m.i. een beetje grof in het uitdrukken.
Of je van katten houd of niet blijft het toch een levend wezen en ik wil die liever niet dood zien.

Ik ben niet grof. Als jij je kat liever niet dood wilt zien, moet je 'm bij je houden. Als je dat niet doet, en hij wordt gegrepen door een hond, aangereden door een auto, of wat dan ook, is dat je eigen schuld.

Janine1990

Okee Diablo, maar nu draaien we het even om.......
Een van jouw katten ontsnapt en wordt gegrepen door een hond van de buren (doet er even niet toe of je wel of geen buren hebt, neem de situatie even aan). Je ziet wat er gebeurd en je kat is ernstig gewond... Wat doe je????

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:08

Doet me denken aan het verhaal van de inbreker die nogal ruw gepakt is door een hond, waardoor de inbreker gemakkelijk opgepakt is door de politie.

Niet helemaal hiermee te vergelijken maar toch, honden bewaken hun terrein en kan dus tot dit soort acties leiden.