Laatst was onze oppas hond de wei bij een boer ingerend, die zou hem volgende keer wel afschieten
. En ongelijk kan ik hem niet geven, je moet geen beesten achter je vee aanhebben, poepjes van andere katten in de tuin, of rotzooi van andere mensen. Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
LiSSy schreef:als ik een kat zou hebben zou dat ook een binnenkat worden. vind heel veel verschil in karakter zitten tussen binnen en buitenkatten. binnenkatten zijn vaak een stuk aanhankelijker en dat vind ik wel heel erg lekker.
ook loop je dan niet het risico dat je katje ineens niet meer terugkomt omdat ie levenloos in een berm ligt.
als ik een balkon zou hebben zou ik daar wel gaas oid omheen maken zodat ie gecontroleerd een frisse neus kan halen
Janine1990 schreef:LiSSy schreef:als ik een kat zou hebben zou dat ook een binnenkat worden. vind heel veel verschil in karakter zitten tussen binnen en buitenkatten. binnenkatten zijn vaak een stuk aanhankelijker en dat vind ik wel heel erg lekker.
ook loop je dan niet het risico dat je katje ineens niet meer terugkomt omdat ie levenloos in een berm ligt.
als ik een balkon zou hebben zou ik daar wel gaas oid omheen maken zodat ie gecontroleerd een frisse neus kan halen
Verschil in karakter is echt quatsch hoor...
Janine1990 schreef:magda_90 schreef:Sorrel, ik doelde niet op jou persoonlijk, ik doelde op de inhoud van het bericht.
Zulke katten zijn er genoeg, dat weet ik, maar ook genoeg die ik door mijn hond uit de tuin laat jagen.
Pakt je hond ze echt??? Want als hij verwondingen toebrengt heb jij als eigenaar wel een probleem...
Die van ons blaft, totdat ze te dichtbij komen.. Wat een held...
Moggsy schreef:Stel dat je paard door zijn omheining weet te komen, het zal de eerste keer niet zijn dat paarden uitbreken.
Dan schieten ze hem niet af.
Doodgereden worden is dan wel een mogelijkheid.
Maar ik vind het geen vergelijk met een kat.
.
Dus die vergelijking is zo stom nog niet.
Maar die honden blijven op eigen terrein, wat nou als ik die honden in de tuin van een katteneigenaar zou droppen en ze daar een kat dood bijten. Wat zijn de reacties dan? Kan je je kat niet op eigen terrein houden, heb je niet de optie om ze op eigen terrein buiten te laten, neem dan geen kat, net zoals je geen paard moet nemen als je het dier niet kan bieden wat ie nodig heeft.

Diablo schreef:Mijn hond heeft dit inderdaad eens gedaan, toen we nog in Nederland woonden. Ik had de honden uitgelaten en kwam terug in mijn tuin, alwaar ik de hond (bouvier) los liet. Ik had dus niet gezien dat er een kat in mijn tuin zat, maar de hond wel. Wij hadden een hoge schutting rondom de tuin, dus poes kon zo snel niet wegkomen en de hond had 'm te pakken. Was een erg naar gezicht. De kat kwam uiteidnelijk los, is gevlucht en wat er verder is gebeurd, weet ik niet. Vond het ook sneu voor het diertje, maar ik verantwoordelijk? Neuh, dacht het niet....de enige die verantwoordelijk is, is de eigenaar, die het nodig vindt zijn kat in mijn tuin te laten. En dat poes dan door een hond verscheurd wordt, is niet erg. Kwaliteit boven kwantiteit toch?

pharagirlke schreef:Zat mensen wiens konijnen/cavia's uitgehaald worden door katten. Dan zeggen de katten eigenaren "zorg dan voor een degelijke afsluiting". Je kan als eigenaar ook je verantwoordelijkheid op nemen voor je dier en hem bij je houden.
Zulke kattenhaters zijn het dus niet. Het is gewoon hun terrein en daar moeten vreemden af blijven, zeker als de baasjes niet thuis zijn.
Ik denk dat die rechtzaak wel eens wat minder "soepel" zou kunnen verlopen dan jij hier doet overkomen. Janine1990 schreef:Diablo schreef:Mijn hond heeft dit inderdaad eens gedaan, toen we nog in Nederland woonden. Ik had de honden uitgelaten en kwam terug in mijn tuin, alwaar ik de hond (bouvier) los liet. Ik had dus niet gezien dat er een kat in mijn tuin zat, maar de hond wel. Wij hadden een hoge schutting rondom de tuin, dus poes kon zo snel niet wegkomen en de hond had 'm te pakken. Was een erg naar gezicht. De kat kwam uiteidnelijk los, is gevlucht en wat er verder is gebeurd, weet ik niet. Vond het ook sneu voor het diertje, maar ik verantwoordelijk? Neuh, dacht het niet....de enige die verantwoordelijk is, is de eigenaar, die het nodig vindt zijn kat in mijn tuin te laten. En dat poes dan door een hond verscheurd wordt, is niet erg. Kwaliteit boven kwantiteit toch?
Beetje zwart-wit niet?![]()
In de Nederlandse wet staat duidelijk dat je als eigenaar van een dier ten alle tijde aansprakelijk bent voor de schade die jouw dier aan derden toebrengt...
En dan kan jouw mening anders zijn, elke rechtszaak zul je verliezen in dit soort dingen. Lijkt me overigens ook niet de moeite waard om voor zoiets een rechtszaak op poten te zetten.
Moontje1991 schreef:Katten lopen overal.
Als het goed is zet je je paard in de wei en doe je niet de staldeur open van veel plezier buiten loop maar waar je heen wilt en ik zie je vanavond wel.
Teminste hier is het niet gebruikelijk om je paard de weg op te gooien en hem veel plezier te wensen.
Daarnaast mijn katten komen dan wel niet buiten, maar als dat wel zo was geweest en jou hond had ze gepakt had ik je zeker voor de rechter gesleept en had jij een probleem gehad want het is jou hond dus jou schuld.
Diablo schreef:En het kan best in de wet staan dat ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen dier, maar als mijn hond in míjn tuin andermans kat grijpt (die ik dus duidelijk niet op visite heb gevraagd), ga ik daar echt niet voor opdraaien. Als de eigenaar die verantwoordelijkheid zelf niet op zich wil nemen, heeft mijn hond gewoon niets gedaan.....
Moggsy schreef:Diablo is m.i. een beetje grof in het uitdrukken.
Of je van katten houd of niet blijft het toch een levend wezen en ik wil die liever niet dood zien.