raar biggetje.....weet iemand wat het is?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:39

Een dierenarts kan hem een spuitje geven maar dat is in het weekend wel erg duur. Het zelf hebben van (legale) middelen om een biggetje in te laten slapen is verboden. Dus dan slaan ze hem kapot. Of injecteren iets waar ze ook wel dood aan gaan. Geen reclame voor de sector zulke dingen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:45

Ellebel schreef:
Vlinder 32: Prima als je niet voor dierproeven bent, maar dan moet je ook geen medicijnen gebruiken, en je dieren ook geen medicijnen geven. .

Ik zeg niet dat ik tegen dierproeven ben, wel dat ik het afschuwelijk vind. Dat mag ik vinden toch? Wel of geen dierproeven is een hele andere discussie.
Dierproeven worden niet alleen maar gedaan voor farmaceutische doeleinden. Er worden genoeg "onzinnige" dierproeven gedaan waar al lang alternatieven voor zijn.
http://www.stopdierproeven.org/Wetensch ... ieken.html

Ik ga er niet verder op in, omdat het dan te offtopic zou worden ;-).

Als de manier van euthaniseren bij biggetjes zo gaat als ellebel zegt, vind ik dat erg barbaars !
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 04-01-10 20:47, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:46

Ellebel schreef:
Een dierenarts kan hem een spuitje geven maar dat is in het weekend wel erg duur. Het zelf hebben van (legale) middelen om een biggetje in te laten slapen is verboden. Dus dan slaan ze hem kapot. Of injecteren iets waar ze ook wel dood aan gaan. Geen reclame voor de sector zulke dingen.

mwa... de meeste boeren hebben wel een pistool voor zulk soort gevallen, en kunnen ook aardig goed raak schieten. Weet niet echt wat dan 'diervriendelijker' is; een spuit of een kogel.

ikenpaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:48

Heej!
Heb even deels het topic gelezen, maar wist de dierenarts wat het was? Heeft het een speciale naam ofzo? :)
Ben best wel benieuwd, vind het er inderdaad zeer apart uitzien! ;)

Wel sneu voor het biggetje maar als het zou lijden is het inderdaad nog erger en ik snap wel dat het op zo'n bedrijf niet kan (opereren/grote en dure behandelingen (woon zelf ook op een boerderij ;) ) ).

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:52

Euh?

Een pistool daar schiet je een biggetje helemaal mee kapot, overal troep op de muur en levensgevaarlijk ivm rondvliegende kogels. Ik denk dat jij denkt aan een schietmasker/pin. Die zijn voor zulke kleine biggetjes absoluut niet geschikt. Beide soorten pistolen zijn net zo lomp als die big gewoon met zijn kop tegen de muur beuken.

Ik snap best dat boeren soms geen kant op kunnen en het dan maar zo oplossen. Maar voor dit beestje was er wel een nette oplossing (Gent wilde hem ook wel dus meerdere oplossingen) maar als je die dan nog niet aanpakt ga je wel een beetje met de billen bloot als veehouder m.i.

TS kan hier ook niets aan doen en gedaan is gedaan maar dit is wel weer kenmerkend voor hoe dingen geregeld zijn in de sector. Boeren en medewerkers staan met de rug tegen de muur en raken zo afgestompt dat zulke dingen gewoon gebeuren. En de consument maar schreeuwen over dat het zo goed is dat er "verdoofd" geslacht wordt door hun toedoen en dat dierpoeven zo zielig zijn (en vooral voor cosmetica.... hallo die zijn verboden in NL al heel lang. Laat je eens niet zo voorliegen)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:53

Beetje ervaren boer kan meestal wel snel zo'n jong diertje doden, de gevallen die ik heb meegemaakt, hebben in ieder geval niet geleden (they never knew what hit them). Niks doen en wachten tot ie vanzelf dood gaat, vind ik ook geen oplossing.

Denk dat je beter kunt stoppen met vlees eten als je dit soort praktijken wil tegen gaan. Het is toch de consument die graag een goedkoop stukje vlees op zijn bord wil. Dan kun je niet verwachten dat een boer een hoop geld gaat uitgeven aan het laten "hemelen" van dit soort ongelukkige diertjes.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:54

Met dierproeven, euthanasiemogelijkheden en meer van die dingen wordt behoorlijk off topic gegaan. big is dood, niemand weet met zekerheid wat het was, punt.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:56

Nouja ik vind het typisch. En dan vooral voor de consument die niet meer wil betalen voor vlees zodat dergelijke toestanden blijven bestaan. Als ik een paard dood sla met een hamer is ie ook snel dood maar dan krijg ik ook heel bokt over me heen.

Maar idd. Biggetje is dood, heeft geen enkel nut gediend, niemand zal er iets aan hebben en niemand weet wat er nou meer aan de hand was.

_Tara_

Re: raar biggetje.....weet iemand wat het is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:01

Vind het wel zonde. Door dit biggetje had er veel meer geleerd kunnen worden over een dergelijke afwijking.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:04

Het is erg sneu als er een dier op een niet al te leuke wijze wordt gedood maargoed het gebeurt zo vaak. Ik denk dat we dat niet willen weten, niet om het goed te praten hoor! :n
Bij mijn neef was er een katje niet goed, die gaat mee naar buiten en wordt even tegen de muur aangetikt... Leuk, nee, helemaal niet maar je brengt de mensen toch niet op andere gedachten...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:27

mijn ex was ook varkensboer en die hing grote varkens ook nog zelf op..
dierenartskosten zijn vaak te duur op zulke bedrijven!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 09:23

Een pas geboren big "loopt" meestal tegen een schot aan . Een oudere big/ varken krijgt bij de boer gewoon een injectie rechtstreeks in het hart.
Dierenartsen doen dit bij euthanisatie van een varken precies zo.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:07

Ellebel, grotere biggen worden vaak wel doodgeschoten hoor, met een jachtgeweer bijv. En een kleiner biggetje op een schot uit zijn lijden verlossen klinkt naar, maar als het maar in één keer gebeurt valt dat voor de big wel mee. Ik zou het zelf niet graag doen, maar ik ben nou eenmaal een watje. CM_, een injectie door de boer? Ik dacht altijd dat dat niet mocht. Bij ons wordt voor een zeug de dierenarts erbij gehaald. Ophangen heb ik nog nooit van gehoord, lijkt me ook niet handig gezien de bouw van een varken ;).
Ontopic: wel heel interessant die big, heb nog nooit zoiets gezien. Inderdaad jammer dat we er nu wsch nooit achter zullen komen wat het is, maar dat is niet anders.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:11

Bij mijn man op het bedrijf schiet de eigenaar de varkens zelf met een schietpin.
Hij heeft hiervoor een licentie.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:15

claud31 schreef:
Bij mijn man op het bedrijf schiet de eigenaar de varkens zelf met een schietpin.
Hij heeft hiervoor een licentie.

Even een vraagje hier over. Ik heb altijd geleerd (ik studeer voor DA en heb net alle slachtprocessen gehad) dat bij een varken de schietpin (ik neem aan dat je die op het hoofd bedoeld?) niet gebruikt kan worden omdat de schedel van het varken op dat punt te hard/dik is. Hoe zit dat? (ik geloof je wel hoor, ik vraag het me alleen af :) )

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:16

Ik zal het vanavond even goed navragen hoe dat precies gaat.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:19

Dank je wel :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:19

Ik heb van slachters ook altijd geleerd dat de pin voor varkens niet ideaal is, het kan wel, maar het gaat tevaak mis vanwege idd de kopvorm.

Boeren hebben gewoon injectiespuit in huis hoor.
Of het mag , geen idee.
Kan goed zijn dat de boer er een licensie voor moet hebben, evenals ent-diploma?

Maar de meeste boeren die ik ken, spuiten de dieren zelf af .

Ik ken geen boer die een varken doodschiet.
Verder valt het niet mee om een varken te doden zonder de juiste middelen.
De slachtaders zijn moeilijk bereikbaar, daarvoor moeten ze ondersteboven hangen.
Liggend steken gaat wel, maar is lastig.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:24

Ik weet zeker dat het met schieten gaat,of het met een pin of kogel gaat vraag ik vanavond.

( heb geprobeerd te bellen,maar neemt de foon niet aan....)

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:34

Doe maar rustig hoor, ik heb geduld :D

CM_ Dank je wel alvast voor de uitleg. Ik dacht al zoiets. Heb ik het toch goed onthouden.
Ik meen me trouwens te herinneren dat de boer niet zomaar een varken mag hemelen (biggetjes daar gelaten). Dat het een 'medische' ingreep is en dat het dus door een DA gedaan moet worden. Ik weet niet of het mogelijk is om bijvoorbeeld een opleiding te volgen dat de boer dit wel zelf mag doen. Nogmaals, ik weet het niet zeker meer en kan het ook 123 niet in mijn boeken terug vinden.

Ophangen lijkt me inderdaad ook erg onwaarschijnlijk door de vorm van het beest en dat duurt dan echt wel lang. Dat is zeker niet de meest diervriendelijke manier.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:35

Jammer dat het biggetje dood is. Nu heeft er niemand meer wat aan en komt ook niemand meer te weten wat het nu wel was. Wachten op het volgende geval?? Gaat TS dan gelijk naar Utrecht of Gent om te vragen of het daar terecht kan? Nee, niet sarcastisch bedoeld. Wel nieuwsgierig.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:48

volgende geval ??
lijkt me niet dat dat snel komt anders wisten de geleerden vast wel wat het was..

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:55

CM_ schreef:
Boeren hebben gewoon injectiespuit in huis hoor.
Of het mag , geen idee.
Kan goed zijn dat de boer er een licensie voor moet hebben, evenals ent-diploma?

Maar de meeste boeren die ik ken, spuiten de dieren zelf af .

Ik ken geen boer die een varken doodschiet.

Heb je het dan over vermeerderaars of vleesvarkensbedrijven? Ik geloof je best hoor, maar het verbaast me wel. Mijn vriend spuit in ieder geval niet zelf en ik weet vrij zeker dat dat ook niet mag omdat het, inderdaad, een medische ingreep is. In ieder geval mogen ze het spul niet hebben voor als het in verkeerde handen komt. Ik dacht dat het bij de schietpin ook zo was dat je wel het masker, maar geen pin mag hebben ofzo, als dat niet één geheel is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:59

je kan ook gewoon lucht in het hart spuiten, gaat het varken ook van dood :Y)

Varkens worden toch meestal vergast?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:00

Ik zei al , of het mag weet ik niet.
Maar de boeren die ik ken hebben gewoon een potje staan, T61 meen ik ?

Op de KI mochten we het niet zelf doen, dit is een heel andere instantie, daar werd het door de dierenarts gedaan.
Dit vooral ook omdat de dieren die daar gedood werden of dood bleven, altijd naar GD moesten voor onderzoek.