HBVisser schreef:Poeh, zit ik een paar uurtjes gezellig met vriend en honden op de bank is het hier al weer hard gegaan.
Ik heb me redelijk verdiept in de verschillende dominantietheorieen. Nu kan ik hier wel weer een link neerzetten maar
kennelijk worden die toch niet gelezen want de reacties blijven hetzelfde wat dominantie betreft.
Nou ja, dan blijf ik wel herhalen.
Echt dominante honden vind je maar zelden in combinatie met mensen, daarbij is een dominante hond vrijwel nooit een vervelende hond:
A omdat wij geen honden zijn, hoewel wij wel tot de roedel behoren missen wij het
vermogen om de uiterst precieze hondentaal na te bootsen. Wij kunnen met ons lichaam geen hondenlichaamstaal nabootsen.
Ja gedeeltelijk, stressverminderende signalen zoals gapen of om de mond likken maar daar houdt het wel mee op.
B een dominante hond hoeft zijn positie niet te verdedigen, hij krijgt hem in de schoot geworden en gedraagt zich daarnaar.
Hij zal de roedel leiden naar zijn/haar goeddunken, duidelijk en in keurig nette hondentaal. Dat wij ons dan als volslagen idioten gedragen in zijn/haar
ogen, begrijpt de hond in kwestie niet en daarvan komt het grommen en bijterij. Eerst geven hem/haar de signalen van red het maar zelf en daarna
zijn we ineens weer de baas waarnaar hij moet luisteren.
C vele gevallen van zogenaamde dominantie gaat om angstagressie en/of bezitsagressie.
Hond heeft een speeltje/botje, baasje wil het afpakken (volstrekt idioot in hondentaal zelfs voor een omegahond) en hond pikt het niet
en gromt of bijt. Dit is bezitsaggressie, en heel normaal ook in de hond zijn/haar ogen. Niet gewenst, dat mag duidelijk zijn maar eruit te trainen.
Ruilen en belonen zijn de codewoorden. Heel moeilijk, mijn Sorry had het ook (straathond in Singapore, heeft altijd voor haar kostje moeten knokken)
Hier gaat het inmiddels al stukken beter.
Alles maar dan ook alles is trainbaar. Het kost tijd, moeite en soms bloed, zweet en tranen.
90% van alle probleemgevallen zijn op te lossen, als men maar eens door die dominantietheorie heen keek.
Een hond die gromt of snauwt met zijn staart tussen zijn poten of zijn oren plat is bang. Een hond die gromt of snauwt als je hem bv van de bank of stoel
afduwt verdedigt zijn bezit.
Niets met dominantie van doen.
Dan kan je 2 dingen doen, of hij/zij mag nooit op de bank,bed,stoel dan wordt het ook nooit zijn bezit. Dat kan en mag een keuze zijn van iemand.
Of je koppelt een commando aan de bank/bed/stoel en een beloning. Dan is het een dubbel leuke opdracht. En is iedereen net zo blij.
Honden zijn oppurtinisten!!! En hele grote ook. Zij willen een zo comfortabel mogelijk leven binnen de grenzen die daar aan gesteld worden.
Oppurtinisme is heel iets anders dan dominantie.
Dus zowel de zelfverzekerde als de onzekere hond zijn oppurtinistisch ingesteld. De een zal iets volharderder zijn dan de ander,
maar beiden trainbaar. Dan kan de zelfverzekerde hond alsnog prima op de bank of bed.
Onze Sorry is juist een heel onzekere en bange hond, zij heeft het wel eens gewaagd om haar bezit te verdedigen.
Lola daarintegen, voor de dooie duvel niet bang, staat altijd haar vrouwtje, heeft nog nooit een snauw of een grauw gegeven.
Zij gaat voor niets en niemand aan de kant, ook niet voor andere honden in het spel maar ze heeft nog nooit geknokt.
Kijk eens goed naar de lichaamstaal van je hond. Hoe houdt hij/zij zijn staart, oren, kop. Welke signalen geeft hij?
Likt hij om zijn bek, gaapt hij veel? Dit zijn stressverminderende signalen. Een teken dat hij/zij niet fijn voelt in een bepaalde situatie.
Hierna kan er als de stress niet verminderd een snauw of een grauw gegeven worden. Niet omdat de hond dominant is, maar omdat de hond geen andere uitweg ziet.
Ik kan het mensen met honden alleen maar aanraden om je eens in de verschillende theorieen te verdiepen. In alles is er groei, ook in het
omgaan met honden. Net zoals men ook niet meer met paarden omgaat zoals we dat 50 jaar geleden deden.
Ik plaats dit lange stuk niet om mensen te veroordelen alleen om een andere kijk te verschaffen, en wie er wat aan heeft doet er maar wat mee.
Helemaal mee eens...!
(Maar HB, volgens mij zeggen dit de meeste mensen in dit topic...)