Jouw hond, je vriend of je huisdier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:30

ThePast03 schreef:
Adil18 schreef:
Hierin kan ik me inderdaad wel vinden ja. Interessant om het eens vanuit het perspectief van de kleinhondbezitter (heb ik daar nu net een nieuw woord uitgevonden?) te zien. Wij hebben dan wel een Teckel, maar omdat we naar cursussen gaan die gericht zijn op het werk wat ze moet doen (zweetwerk) zijn het vooral heel veel andere Teckels die we tegenkomen. ik ken het probleem dus niet.

En als ik zie wat onze Teckel soms met onze langhaar doet...Dan zou ik wel willen dat onze grote eens van zich af beet... :+

Ik heb het ook pas geleerd toen ik Chihuahua's kreeg hoor, ben opgevoedt met Duitse Herders dus dan zie je dat soort problemen ook niet zo scherp.
Mijn ogen zijn pas goed opengegaan toen een van mijn Chihuahua's vanuit het niets gegrepen werd door een angstbijter (die later nog een Westie vanonder een tafel uitsleurde waar die lag te slapen (de westie dan) en beet en later een Cairn aan de achterkant ernstig verwonde tijdens het volgen.
Reactie van de eigenaar: Komt dat die honden een te dominate uitstraling hebben....

Reactie van iemand toen mijn Chihuahua werd gegrepen (had zijn rug openliggen maar heeft het gelukkig overleefd): Het is maar een kleine hond maar misschien toch wel erg.
Mensen denken echt dat zo'n kleine hond minder hond is dan een grote, bijna lachwekkend.

Verder in de loop der jaren heel veel trieste verhalen meegekregen. Oudere mensen die gewoon rustig met hun Chihuahua tussen hun in lopen te wandelen. In een flits iets horen en het volgende moment ligt de hond doodgebeten naast hun. Hond kwam van grote afstand van achteren.
Om maar een voorbeeld te geven. En die krijgen dan altijd de reactie dat kleine honden dat zelf uitlokken ook al heeft die kleine die andere hond zelfs niet gezien.
Het zijn ook alleen angstbijters die zich bedreigd voelen door een hond van nog geen 2 kilo natuurlijk.

Jeetje...je hebt echt mensen op deze wereld....Daar kun je gewoon niet van bevatten wat zij denken...anders kan ik het niet zeggen :\

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:31

Om op de TS te reageren, mijn honden zijn mijn maatjes, heb een sbt en een jack.
Ze mogen hier heel veel, in de mand op de bank, en ja ook op bed ;)

Verder luisteren ze naar de commando's die ik belangrijk acht.
Ik ben heel blij met ze, en zie ze meer als gewoon een hond, ze zijn een heel belangrijk deel van mijn leven.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:34

HBVisser schreef:
Poeh, zit ik een paar uurtjes gezellig met vriend en honden op de bank is het hier al weer hard gegaan.
Ik heb me redelijk verdiept in de verschillende dominantietheorieen. Nu kan ik hier wel weer een link neerzetten maar
kennelijk worden die toch niet gelezen want de reacties blijven hetzelfde wat dominantie betreft.

Nou ja, dan blijf ik wel herhalen.

Echt dominante honden vind je maar zelden in combinatie met mensen, daarbij is een dominante hond vrijwel nooit een vervelende hond:

A omdat wij geen honden zijn, hoewel wij wel tot de roedel behoren missen wij het
vermogen om de uiterst precieze hondentaal na te bootsen. Wij kunnen met ons lichaam geen hondenlichaamstaal nabootsen.
Ja gedeeltelijk, stressverminderende signalen zoals gapen of om de mond likken maar daar houdt het wel mee op.

B een dominante hond hoeft zijn positie niet te verdedigen, hij krijgt hem in de schoot geworden en gedraagt zich daarnaar.
Hij zal de roedel leiden naar zijn/haar goeddunken, duidelijk en in keurig nette hondentaal. Dat wij ons dan als volslagen idioten gedragen in zijn/haar
ogen, begrijpt de hond in kwestie niet en daarvan komt het grommen en bijterij. Eerst geven hem/haar de signalen van red het maar zelf en daarna
zijn we ineens weer de baas waarnaar hij moet luisteren.

C vele gevallen van zogenaamde dominantie gaat om angstagressie en/of bezitsagressie.
Hond heeft een speeltje/botje, baasje wil het afpakken (volstrekt idioot in hondentaal zelfs voor een omegahond) en hond pikt het niet
en gromt of bijt. Dit is bezitsaggressie, en heel normaal ook in de hond zijn/haar ogen. Niet gewenst, dat mag duidelijk zijn maar eruit te trainen.
Ruilen en belonen zijn de codewoorden. Heel moeilijk, mijn Sorry had het ook (straathond in Singapore, heeft altijd voor haar kostje moeten knokken)
Hier gaat het inmiddels al stukken beter.

Alles maar dan ook alles is trainbaar. Het kost tijd, moeite en soms bloed, zweet en tranen.
90% van alle probleemgevallen zijn op te lossen, als men maar eens door die dominantietheorie heen keek.
Een hond die gromt of snauwt met zijn staart tussen zijn poten of zijn oren plat is bang. Een hond die gromt of snauwt als je hem bv van de bank of stoel
afduwt verdedigt zijn bezit.
Niets met dominantie van doen.
Dan kan je 2 dingen doen, of hij/zij mag nooit op de bank,bed,stoel dan wordt het ook nooit zijn bezit. Dat kan en mag een keuze zijn van iemand.
Of je koppelt een commando aan de bank/bed/stoel en een beloning. Dan is het een dubbel leuke opdracht. En is iedereen net zo blij.

Honden zijn oppurtinisten!!! En hele grote ook. Zij willen een zo comfortabel mogelijk leven binnen de grenzen die daar aan gesteld worden.
Oppurtinisme is heel iets anders dan dominantie.

Dus zowel de zelfverzekerde als de onzekere hond zijn oppurtinistisch ingesteld. De een zal iets volharderder zijn dan de ander,
maar beiden trainbaar. Dan kan de zelfverzekerde hond alsnog prima op de bank of bed.
Onze Sorry is juist een heel onzekere en bange hond, zij heeft het wel eens gewaagd om haar bezit te verdedigen.
Lola daarintegen, voor de dooie duvel niet bang, staat altijd haar vrouwtje, heeft nog nooit een snauw of een grauw gegeven.
Zij gaat voor niets en niemand aan de kant, ook niet voor andere honden in het spel maar ze heeft nog nooit geknokt.

Kijk eens goed naar de lichaamstaal van je hond. Hoe houdt hij/zij zijn staart, oren, kop. Welke signalen geeft hij?
Likt hij om zijn bek, gaapt hij veel? Dit zijn stressverminderende signalen. Een teken dat hij/zij niet fijn voelt in een bepaalde situatie.
Hierna kan er als de stress niet verminderd een snauw of een grauw gegeven worden. Niet omdat de hond dominant is, maar omdat de hond geen andere uitweg ziet.

Ik kan het mensen met honden alleen maar aanraden om je eens in de verschillende theorieen te verdiepen. In alles is er groei, ook in het
omgaan met honden. Net zoals men ook niet meer met paarden omgaat zoals we dat 50 jaar geleden deden.
Ik plaats dit lange stuk niet om mensen te veroordelen alleen om een andere kijk te verschaffen, en wie er wat aan heeft doet er maar wat mee.

Helemaal mee eens...!

(Maar HB, volgens mij zeggen dit de meeste mensen in dit topic...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:36

ThePast03 schreef:
inds de invoering van de SGR (standaard Golden Retriever methode waarbij alle honden ineens dezelfde tijd blijken nodig te hebben om wat te leren, na 10 lessen examen bijvoorbeeld) en het feit dat mensen die net hun eerste hond hebben voor een groep worden gezet is het mij niet veilig genoeg meer.

Kan ik mij helemaal in vinden. Je pikt dit soort honden/mensen dr ook direct uit, honden die binnen 3 maanden geslaagd zijn voor diverse cursussen, door de weeks niet eens oefenen alleen dat ene middagje in de week als er les is....

Dan zijn ze toch klaar? Ja ammehoela. Die hond kent nog helemaal niets, en kan je niet van uitgaan dat het doet wat het moet doen als het van groot belang is.
Bv de weg oprennen als het nét niet even reageert op jou commando, (Bevestigd weer dat het zo belangrijk is dat een hond luisteren moet)
Hier komen als er een bang kind loopt, dat je wil voorkomen dat het het kind bespringt en een levenslang trauma bezorgd, het los laat als dit nodig is.

Dit leer je niet in 3 maandjes 'hoe krijg ik een gezellige huishond' of G&G

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:40

dat vind ik ook! :D alleen ben ik nog niet op training geweest, ik wou dat wel, maar heb gebrek aan vervoer ;(

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:41

Dames, ik vond het een geweldige discussie en zeker weer wat geleerd, maar mijn vriend voelt zich lichtelijk verwaarloosd en ik word langzaam maar zeker moe... :+

Tot de volgende keer! :wave:

Dhani

Re: Jouw hond, je vriend of je huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:43

truste Adil18 :D

Ik ga ook zo!

En ik heb ook zeker meer dingen geleerd in dit topic! bedankt daarvoor! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:46

Dhani schreef:
truste Adil18 :D

Ik ga ook zo!

En ik heb ook zeker meer dingen geleerd in dit topic! bedankt daarvoor! ;)

Leuk om te horen en goed dat je je niet aangevallen voelde, toppie, kunnen veel mensen weer wat van leren.
Slaap lekker allemaal ik moet helaas nog een rondje met de hond }:0

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:48

Mijn hond(je) is zeer zeker mn beste maatje,mag overal mee naar toe,behalve naar het werk natuurlijk en niet naar een verjaardag of restaurant e.d.

Krijgt gewoon zijn eigen brokken en vooral niet van die vieze zachte blik of kuipjestroep,ook af en toe een gedroogde varkensoor of andere kluif,mag wel op de bank en op het voeteneind,zit op de passagiersstoel in de auto en ja dat is zijn stoel en is het er niet mee eens dat wanneer iemand meerijdt hij dan achterin moet,maarja hij moet dan gewoon op dat moment accepteren dat het zo is.

Het is echt een hond die naar 1 baas luistert en dat ben ik,ook al is hij klein en poezelig om te zien heeft hij wel het ego van een rottweiler een betere terrein/waakhond kun je je niet voorstellen.

Hij wil niet continue door iedereen opgetild worden en bepaald zelf door wie wel en wie niet hij geaaid wilt worden ,bij de ene persoon loopt hij weg vooral bij drukke kinderen en bij een ander springt hij spontaan op schoot of gaat ervoor zitten zodat diegene hem moet aaien.
Optillen is uit den boze,dat mag alleen ik van hem.

En natuurlijk wanneer hij te dominant word of echt een keer niet goed geluisterd heeft dan krijgt ie ook de volle lading,maar dat is meestal niet nodig want 1 waarschuwing of fluitsignaal is meestal genoeg.

Met andere honden kan hij goed overweg en met onze stalkater is hij ook dikke mik en hij is van kleins af aan tussen de paarden opgevoed omdat ik hem altijd mee naar stal neem en ook daar weet hij precies wat de regels zijn en hoe een paard te benaderen of juist uit de weg te gaan.

Mijn ervaring is juist dat "derde" je kleine hondje verpesten door te voeren van koekjes of dergelijke en heel de tijd op schoot willen hebben en frutsen en tutten,zelf ben ik echt wel consequent met hem en als het echt nodig is dan pak ik hem ook wel eens flink in zijn nek om duidelijk te maken dat hij nu te ver gaat en moet kappen met zijn op dat moment onbeschoft gedrag en dat is vaak weer voor een hele poos voldoende.

Ik vind ook gewoon bij dieren dat ze ook hun eigen stukje karakter mogen behouden,dan zijn ze juist op ze leukst en niet helemaal afgesteld hoeven te worden als een robot,ze moeten natuurlijk wel bijgebracht zijn wat wel en niet goed is en anders even teruggefloten.

Voor dit hondje heb ik een Mechelaar en een Duitse Herder gehad en ging daar hetzelfde mee om alleen die mochten niet op de passagiersstoel maar wel achterin,dit waren ook fijne honden,waar ik leuke en mooie herinneringen aan overgehouden heb en waren ook echte maatjes waar ik een sterke band mee had en zou ze ook nooit als een "ding" of gebruiksvoorwerp puur als waakhond of jachthond zien,maar zie ze meer als gezelschapsdier die ook het gevoel moet krijgen dat hij/zij gewaardeerd word en echt zijn "nest"bij jou heeft.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:50

nee ik voelde me zeker niet aangevallen, ik heb er gewoon een andere kijk op wat betreft mijn hond. met aan andere hond is dat zeker anders, mijn broer heeft net 2 puppies gekocht uit het zelfde nest maar ik heb hem wel geadviseerd om ze gewoon normaal zit, lig enz enz te leren! kijk hij kent nu alles van mij, en hij doet het presies zo bij mijn hond! maar als het anders kan zou ik het wel anders doen.

vandaar dat ik er wel veel van heb geleerd. ;)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 02:25

Adil18 schreef:
Damariis schreef:
ik denk dat ze hiermee bedoelt je kan je hond als (huis)dier beschouwen .. maar ook als een gelijke .. en ik hoor idd ook bij de laatste groep ..

hetzelfde als dat je mensen met paarden hebt .. en paarden mensen :)

Dus je bent pas een hondenmens als je je hond als gelijke behandelt...Das een vreemde definitie...Je bent namelijk in mijn ogen namelijk pas een hondenmens wanneer je een hond een hondwaardig bestaan biedt, en dat doe je in mijn ogen niet door een hond als gelijkwaardig (gelijkwaardig, dus gelijk an de mens, dus als mens) te behandelen. Door een hond als MENS te behandelen zul je hem geen hondwaardig bestaan kunnen bieden. Dito bij paarden.

Paarden en honden hebben niet dat nodig wat mensen nodig hebben. Zij hebben andere dingen nodig...

Damariis...Heb jij meerdere honden? Geef jij je honden zo veel beweging als wij doen? (jacht, buitenritten, wandelen, fietsen...)? Mag jouw hond hond zijn of moet het instincten onderdrukken...? Ach...wat maakt je een hondenmens...Niet definieerbaar...

op dit moment heb ik 1 hond .. dec vorig jaar is onze bennerserner overleden .. en in januari komt onze nieuwe pup
mijn hond gaat elke dag mee naar de paarden dus krijgt genoeg beweging mijn hond mag hond zijn ja ..!

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 03:21

Ik heb de discussie hier niet echt gelezen, ik heb zelf een flatcoated retriever x een kwart Friese stabei. Hij is echt mijn beste maatje, ik kijk tv met hem, hang op de bank, ga lekker naar het park of speel in de zee etcetera. Maar ik vind wel; als ik zeg hier moet hij hier, ik sta gewoon hoger in rang, en als je consequent bent is dat helemaal geen probleem, ook geen gezeik met bedelen enzo. Als het belangrijk is of nodig moet hij naar mij luisteren en verder mag hij doen wat hij wilt, maar hij kent ook zijn grenzen. Overigens voel ik mijzelf ook een hondenmens hoor, ik vind niet dat je dier écht als gelijke kan behandelen. Dit is gewoon onhandig en kan zelfs gevaarlijk zijn in situaties dat je hond echt bij je moet komen of koet wachten oid. Verder heeft een hond in de natuur ook een roedelleider en daarom vind een hond het vaak ook fijn te weten waar hij of zij aan toe is!

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 03:27

En oh om even te reageren op de kwaaddoende grote/kleine honden, mijn hond (groot) heeft een keer een klein hondje gebeten! hij had een wond. Heel zielig, maar mijn hond is zelf een aantal keer door een duo kleine hondjes in de poten gebeten ed (niet hard maar wel vervelend) waardoor hij kleine hondjes heel eg vervelend heeft gevonden. Gelukkig is dit nu over, hij was toen ook nog meer in de puberteit. Overigens heeft hij ook wel is met andere reuen gevochten in de puberteit, maar dat zijn reuen en het kwam dan ook van twee kanten. Vaak was even heel boos zijn naam roepen genoeg of bij voorbaat oversteken of streng toespreken. De meeste andere hondenbezitters met een reu zijn zich hier ook van bewust dus dan is het ook niet iemands schuld. Sowieso was het nooit tot bloedends toe!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 05:04

Mijn hond is mijn vriendinnetje, mijn maatje die me door moeilijke tijden sleept.
Ze lijkt me zo goed te begrijpen, en maakt me zo vaak aan het lachen, als ik verdriet hebt voelt ze dat zo goed aan, ja ze is zeker mijn maatje.
Tuurlijk is ze mijn huisdier, maar zo zie ik het niet :o.
Ik zie haar als mijn vriendin..

De andere hond is van mijn moeder, die zie ik gewoon als een lief beestje, heb daar verder niet zoveel mee, mijn moeder daarintegen wel..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 06:54

HBVisser schreef:
Poeh, zit ik een paar uurtjes gezellig met vriend en honden op de bank is het hier al weer hard gegaan.
Ik heb me redelijk verdiept in de verschillende dominantietheorieen. Nu kan ik hier wel weer een link neerzetten maar
kennelijk worden die toch niet gelezen want de reacties blijven hetzelfde wat dominantie betreft.

Nou ja, dan blijf ik wel herhalen.

Echt dominante honden vind je maar zelden in combinatie met mensen, daarbij is een dominante hond vrijwel nooit een vervelende hond:

A omdat wij geen honden zijn, hoewel wij wel tot de roedel behoren missen wij het
vermogen om de uiterst precieze hondentaal na te bootsen. Wij kunnen met ons lichaam geen hondenlichaamstaal nabootsen.
Ja gedeeltelijk, stressverminderende signalen zoals gapen of om de mond likken maar daar houdt het wel mee op.

B een dominante hond hoeft zijn positie niet te verdedigen, hij krijgt hem in de schoot geworden en gedraagt zich daarnaar.
Hij zal de roedel leiden naar zijn/haar goeddunken, duidelijk en in keurig nette hondentaal. Dat wij ons dan als volslagen idioten gedragen in zijn/haar
ogen, begrijpt de hond in kwestie niet en daarvan komt het grommen en bijterij. Eerst geven hem/haar de signalen van red het maar zelf en daarna
zijn we ineens weer de baas waarnaar hij moet luisteren.

C vele gevallen van zogenaamde dominantie gaat om angstagressie en/of bezitsagressie.
Hond heeft een speeltje/botje, baasje wil het afpakken (volstrekt idioot in hondentaal zelfs voor een omegahond) en hond pikt het niet
en gromt of bijt. Dit is bezitsaggressie, en heel normaal ook in de hond zijn/haar ogen. Niet gewenst, dat mag duidelijk zijn maar eruit te trainen.
Ruilen en belonen zijn de codewoorden. Heel moeilijk, mijn Sorry had het ook (straathond in Singapore, heeft altijd voor haar kostje moeten knokken)
Hier gaat het inmiddels al stukken beter.

Alles maar dan ook alles is trainbaar. Het kost tijd, moeite en soms bloed, zweet en tranen.
90% van alle probleemgevallen zijn op te lossen, als men maar eens door die dominantietheorie heen keek.
Een hond die gromt of snauwt met zijn staart tussen zijn poten of zijn oren plat is bang. Een hond die gromt of snauwt als je hem bv van de bank of stoel
afduwt verdedigt zijn bezit.
Niets met dominantie van doen.
Dan kan je 2 dingen doen, of hij/zij mag nooit op de bank,bed,stoel dan wordt het ook nooit zijn bezit. Dat kan en mag een keuze zijn van iemand.
Of je koppelt een commando aan de bank/bed/stoel en een beloning. Dan is het een dubbel leuke opdracht. En is iedereen net zo blij.

Honden zijn oppurtinisten!!! En hele grote ook. Zij willen een zo comfortabel mogelijk leven binnen de grenzen die daar aan gesteld worden.
Oppurtinisme is heel iets anders dan dominantie.

Dus zowel de zelfverzekerde als de onzekere hond zijn oppurtinistisch ingesteld. De een zal iets volharderder zijn dan de ander,
maar beiden trainbaar. Dan kan de zelfverzekerde hond alsnog prima op de bank of bed.
Onze Sorry is juist een heel onzekere en bange hond, zij heeft het wel eens gewaagd om haar bezit te verdedigen.
Lola daarintegen, voor de dooie duvel niet bang, staat altijd haar vrouwtje, heeft nog nooit een snauw of een grauw gegeven.
Zij gaat voor niets en niemand aan de kant, ook niet voor andere honden in het spel maar ze heeft nog nooit geknokt.

Kijk eens goed naar de lichaamstaal van je hond. Hoe houdt hij/zij zijn staart, oren, kop. Welke signalen geeft hij?
Likt hij om zijn bek, gaapt hij veel? Dit zijn stressverminderende signalen. Een teken dat hij/zij niet fijn voelt in een bepaalde situatie.
Hierna kan er als de stress niet verminderd een snauw of een grauw gegeven worden. Niet omdat de hond dominant is, maar omdat de hond geen andere uitweg ziet.

Ik kan het mensen met honden alleen maar aanraden om je eens in de verschillende theorieen te verdiepen. In alles is er groei, ook in het
omgaan met honden. Net zoals men ook niet meer met paarden omgaat zoals we dat 50 jaar geleden deden.
Ik plaats dit lange stuk niet om mensen te veroordelen alleen om een andere kijk te verschaffen, en wie er wat aan heeft doet er maar wat mee.

mijn hond is dominant uit onzekerheid :) Hij doet wel heel stoer, hij is het ook, maar als je diep van binnen kijkt is hij gewoon een erg onzekere hond.

En het gekke is, het is nergens voor nodig :) hij is perfect voor mijn gezinssituatie, valt prima in de roedel.......

ook wel een grappig weetje, Ik heb sinds een paar maanden een vriend, de lieve schat woont practisch bij me :) De honden hadden er wat meer moeite mee, vooral met de veranderde verhoudingen (het is altijd ik, Sanne, de katten en de honden geweest.... en ze hebben de afgelopen maand dus elke nacht een grote boodschap in de badkamer gedaan......... hoe laat ik ze ook uit liet, of ik er midden in de nacht uitging...... maakt niet uit :)

voor mij was het duidelijk hun manier om aan te geven dat ze iets moeite hadden met de veranderde samenstelling van onze roedel :) het is ook weer opgehouden hoor, nu vind ik geen grote bolussen meer in de badkamer :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 08:12

Geloof best dat het een grote impact op ze heeft gehad, roedel veranderd he.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 09:58

Ik zie mijn hond wel als soort vriend.. Ze betekend heel veel voor mij, maar het is absoluut geen gelijkwaardige vriendschap ofzo. Ik ben haar roedelleider en zij staat ver onder mij. Die verstandhouding is denk ik ook nodig voor een goede 'samenwerking', alles wat ze doet, doet ze voor mij. Ze wordt niet getraind met koekjes, krijgt nooit een beloning voor bij me komen/bij me blijven en toch staat ze voor een puber van 7 maanden toch netjes onder appèl. :)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:02

Ja Kiwiko, dat kan.

De nieuwe vriend geeft stress in hun ogen.

Je moet je voorstellen dat er zomaar een nieuw lid in de roedel komt. Waarschijnlijk hebben ze wel meer minieme signalen afgegeven. Maar als je dat interesseert moet je er maar eens op googlelen.
Die signalen pikken wij mensen niet op. Dus geven je honden sterkere signalen.

Gelukkig heeft alles zijn draai weer gevonden. Waarschijnlijk ben jij er met op een rustige manier mee omgegaan. Straffen helpt in dat soort situaties ook niet.
De hond probeert je in zijn ogen iets duidelijk te maken, als ie daarvoor gestraft wordt breek je de band alleen maar af.

Ik heb er trouwens ook 1 met angst en bezitsaggressie. Voor ons en bekenden een superlieve hond. Vreemden en vreemde situaties moet ze niks van weten.
Het is een gedragsprobleem maar wij werken eraan. In alle rust en op haar tempo.
Wat ik haar meteen heb aangeleerd is dat de bench een veilige plek is.
Als je het niet zit zitten dat er een vreemde in huis rondloopt dan ga je maar in je bench.
Daar komt niemand, lig je veilig en krijg je een bot op de koop toe.
Daar waar ze eerst 3 dagen naar mijn moeder heeft gegromd en geblaf en een week naar mijn schoonouders (ze waren op vakantie in Singapore). Is het nu met 5 minuten gedaan.

Het gekke is....ze heeft het dus alleen met vreemde mensen, vreemde honden heeft ze niets geen problemen mee.

Wij kunnen ook geen vreemde snelle bewegingen maken of haar snel even grijpen als ze iets doet wat niet mag. Ze snauwt meteen van zich af.
Alles moet op commando. Duidelijk, rustig en ze volgt het op.
Als je zegt "van de bank" , dan doet ze dat. Duw je haar eraf, dan wordt ze gegarandeerd bang en dus boos.

Door haar complexe gestoordheid ben ik me in hondengedrag gaan verdiepen. Ik wilde geen angstbijter en ik wilde geen hond die bang voor mij wordt.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:27

ik loop een beetje achter maar ik wil toch even vragen wat er voor risico aan zit dat mijn hond niet perfect is afgericht?
mijn hond is klein, zijn tanden zijn verrot, hij is kei langzaam, lui en voor 100% te vertrouwen..
- hij springt op de bank als wij er niet zijn
- hij blaft als er bezoek komt
- hij kent bijna gen commando's
- hij moet het soms meerdere keren horen als hij iets moet loslaten..

en ja, hij heeft nog wel jachtinstinct maar ik heb al meerdere keren gezien dat als hij iets heeft (knuffel, dieren houdt hij niet bij) dat hij vanaf dat moment niet meer weet wat hij moet doen en hem maar gewoon los laat..
bovendien vind ik dat je je hond toch wel dusdanig moet kunnen vertrouwen dat je weet dat hij geen mens zou bijten of verwonden..
ik snap wel dat er risico's aan kunnen zitten, de vriend van mijn zus heeft een grote forse zwarte labrador... Hij is lomp, speels, druk enz..
en als hij was afgericht op de manier van mijn hond was hun huis allang gesloopt en was hij echt niet uit te laten. Maar mijn hond is super relaxt en een echte mensen vriend, waarom is het dan erg dat hij soms dingen doet die wij liever niet hebben ?
ik zie gewoon niet hoe dat gevaarlijk kan zijn of zelfs geestelijke kwelling..

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:28

Hahaha Kiwiko,die kleine Kees van mij heeft dat ook een tijdje gedaan omdat meneer boos was als ik weg ging zonder hem,
ook al was het maar een uur en was hij net buiten geweest dan lag er toch een klein bolusje voor me klaar als ik terug kwam,ook begon hij te slopen,of het nou verlatingsangst of bazerij was ik weet het niet maar heb hem toen twee weken lang iedere keer wanneer ik wegging in zijn bench gedaan en daarna weer eens geprobeerd zonder bench en nu is het weer over.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:33

AliceTwingo schreef:
ik loop een beetje achter maar ik wil toch even vragen wat er voor risico aan zit dat mijn hond niet perfect is afgericht?
mijn hond is klein, zijn tanden zijn verrot, hij is kei langzaam, lui en voor 100% te vertrouwen..
- hij springt op de bank als wij er niet zijn
- hij blaft als er bezoek komt
- hij kent bijna gen commando's
- hij moet het soms meerdere keren horen als hij iets moet loslaten..

en ja, hij heeft nog wel jachtinstinct maar ik heb al meerdere keren gezien dat als hij iets heeft (knuffel, dieren houdt hij niet bij) dat hij vanaf dat moment niet meer weet wat hij moet doen en hem maar gewoon los laat..
bovendien vind ik dat je je hond toch wel dusdanig moet kunnen vertrouwen dat je weet dat hij geen mens zou bijten of verwonden..
ik snap wel dat er risico's aan kunnen zitten, de vriend van mijn zus heeft een grote forse zwarte labrador... Hij is lomp, speels, druk enz..
en als hij was afgericht op de manier van mijn hond was hun huis allang gesloopt en was hij echt niet uit te laten. Maar mijn hond is super relaxt en een echte mensen vriend, waarom is het dan erg dat hij soms dingen doet die wij liever niet hebben ?
ik zie gewoon niet hoe dat gevaarlijk kan zijn of zelfs geestelijke kwelling..

Het is vaak vervelend dat andere mensen/honden het dupe worden van honden die niet opgevoed zijn. Zolang dat bij jou niet het geval is, zie ik eerlijk gezegd geen probleem. Ik persoonlijk hou niet van honden die niet luisteren, maar als jullie het geen probleem vinden en er gek mee zijn...Prima toch! :D

Mag ik vragen waar jij uit haalt dat het diertje jachtinstinct heeft? Echt jachtinstinct hebben en niet onder appèl staan vind ik namelijk wel gevaarlijk. Wanneer je je hond van de lijn hebt en hij ziet iets waar hij achteraan wilt kun je je de longen uit het lijf schreeuwen maar dan komt hij niet...En als hij dan in de buurt van de straat komt...

Het is maar een voorbeeldje, maar dan zou je dus in zulke gevallen moeten zeggen: consequent aan de riem of trainen zodat de hond van de riem af kan...

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:37

wij houden hem altijd aan de riem, en idd het is miss gevaarlijk dat hij soms er echt vandoor rent..
maar we proberen te zorgen dat hij absoluut niet kan wegrennen (meestal lukt het hem alleen af en toe op de camping en daar rijden ze 10 ) en hij houdt zijn prooi toch niet bij..
maar mijn hond zou een andere hond of mens nooit kunnen verwonden, daar is hij veels te slap voor en daar zijn zijn tanden veels te verrot voor ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:03

mijn honden zijn mijn vriendjes,en slapen op bed,op de bank,liggen/zijn altijd bij mij... :j :+:

ik mis ze nu ook heel erg ;(

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:08

Een hond is een hond, ze kunnen wel mijn maatje worden, maar op een hondwaardige manier :D
Maar goed de maatschappij is imo al jaren bezig om een huisdier teveel willen te vermenselijken ;)

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:27

Ik heb links en rechts wat reacties gelezen in het topic en trek de conclusie: zoveel mensen, zoveel wensen. Ik denk dat ieder mens zijn eigen beeld heeft van de omgang met een dier en zolang het welzijn van het dier daar niet onder lijdt, wie ben ik dan om er iets van te zeggen.
Waar ik persoonlijk moeite mee heb is dieren met een overduidelijk overgewicht, die de hele dag koekjes oid toegestopt krijgen van hun baas die dan ook verkondigt: "ja maar hij is mijn grootste vriend". Maar goed, dat is een andere discussie.

Mijn hond is absoluut mijn grootste maatje, maar is en blijft daarbij een hond. Een wezen dus met een andere kijk op de wereld en andere behoeftes dan ik als mens. Ik zorg ervoor dat hij niks te kort komt, hij heeft een slaap/ligplek in de (leef)keuken, eentje in de woonkamer en eentje naast het bed in de slaapkamer. Op die manier kan hij altijd bij de roedel zijn zonder op het bed of op de bank te liggen, want dat gaat me toch net te ver. Zoals gezegd heeft hij een andere kijk op de wereld en denkt hij niet: "mijn vacht is modderig, dus ik ga maar even niet op de bank liggen" en ik op mijn beurt vind niet dat hij mijn meubeltjes (waar ik hard voor heb gewerkt) hoeft te verpesten.
Daarnaast zorg ik ervoor dat hij zijn natje en droogje krijgt, beknibbel ik niet op zak voer (die in mijn ogen kwalitatief veel minder goed voor hem is) en krijgt hij voldoende lichaamsbeweging.

Hij op zijn beurt kan mij helemaal laten opfleuren als hij met zijn trouwe kop voor me staat me een bal in zijn bek en niks liever wilt dan spelen, als ik een warme kop op mijn schoot voel als ik het even niet meer zo zitten, of zoals nu, als hij lekker aan mijn voeten ligt en er gewoon is.