Hoe reageer jij als jou hond aan de lijn aan wordt gevallen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:32

daffodil schreef:
Jullie gaan er van uit dat een andere hond per definitie aanvalt en daar ga ik dus niet van uit. Als dat naief is, dan zal dat wel zo echter mijn ervaring heeft me nooit doen besluiten mijn uitgangspunt te wijzigen.

.

En jij neemt dus gewoon het risico dat je wel eens de verkeerde hond tegen het lijf kan lopen en je hond dus doodgebeten kan worden?
het gaat misschien 1000x goed maar eens kom je de verkeerde tegen....

en ga je dan ook als een gek een beschuldigde vinger wijzen naar de eigenaar van die hond? of zeg je dan tegen jezelf: " ja stom,want ik had mijn hond vast moeten houden,want niet elke hond is te vertrouwen,dat weet ik uit mijn ervaring met honden"

ben ik wel benieuwd naar nl

daffodil

Re: Hoe reageer jij als jou hond aan de lijn aan wordt gevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:33

Goeie vraag ikdoemaarwat, maar wat is het alternatief? Altijd maar aangelijnd houden zodat een hond nooit eens kan rennen, springen, spelen etc.??

Als dat het alternatief is, neem ik het risico. Maar gelukkig zijn mijn honden zo opgevoed dat als ik wil dat ze komen, ze ook gewoon komen. Dus mocht ik een hond tegenkomen waar ik twijfels over heb, roep ik ze gewoon.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:34

daffodil schreef:
Verkeerd dus, of vind jij het normaal om zoiets neer te zetten?

nee..
ik zet zoiets neer om jou je ogen te doen openen.. iets wat jammerlijk niet gelukt is
of misschien wel.. dat je nu gaat nadenken over wat de gevolgen van je daden zijn ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:36

daffodil schreef:
Goeie vraag ikdoemaarwat, maar wat is het alternatief? Altijd maar aangelijnd houden zodat een hond nooit eens kan rennen, springen, spelen etc.??

Als dat het alternatief is, neem ik het risico. Maar gelukkig zijn mijn honden zo opgevoed dat als ik wil dat ze komen, ze ook gewoon komen. Dus mocht ik een hond tegenkomen waar ik twijfels over heb, roep ik ze gewoon.

het alternatief is je honden bij je te houden indien je een aangelijnde hond tegen komt

zo moeilijk is dat niet ;)

maar eigenlijk zou je dat zelf heel goed moeten weten toch?

en dan weet je ook dat er buiten die aangelijnde stukjes om gewoonweg nog genoeg ruimte en tijd is om te spelen rennen en etc...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:37

Mijn daden? Ik doe niets, nogmaals mijn honden lopen inderdaad los maar als het nodig zou zijn, kan ik ze zo aan de riem doen. Ik maak dat alleen niet mee.

En nogmaals, de hond van mijn vader zit dus wel aan de riem en de pups ook op plekken waar ik ze niet los kan laten, simpelweg omdat ze niet onder controle zijn!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:38

En om het dan om te draaien, mocht iemand zijn hond loslaten lopen en de boxer van mijn vader wordt woest (en dat wordt ie want hij is zo asociaal als maar zijn kan) dan ga ik ervan uit dat de ander ervoor zorgt dat die zijn hond bij zich roept. Net als dat ik dat zou doen in het omgekeerde geval.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:39

Om een kleine herhaling uit mijn eerdere post even te benadrukken..

Honden mogen tegenwoordig in NL enkelt loslopen op de daarvoor aangewezen plaatsen. Elders dan daar moeten ze aangelijnt.
Maar als je in een losloop gebied een aangelijnde hond tegen komt, dan weet je toch al bijna 100 % zeker dat daar een reden voor is ?! Misschien valt hij idd vreselijk uit tegen andere honden , is ze loops, of herstellende van een operatie weet jij veel. Dan lijn je toch je eigen hond aan zodat hij geen contact kan zoeken met de aangelijnde hond ??? Zoiets heet sociaal gedrag naar je mede mens toe en dat staat erg hoog bij mij.
Mensen bedanken me iedere keer weer als ik netjes mijn hond aanlijn als ikzie dat hun hond(en) ook aangelijnd zijn . Prettig voor de honden , maar ook voor ons.
Of ben ik nou de enige gek die er zo over denkt ?

Anoniem

Ik denk dat een heel groot deel van de honden die netjes opgevoed zijn, gewoon zonder problemen los kunnen lopen en met elkaar kunnen spelen.

Maar er is inderdaad altijd een groep honden waarbij dat om welke reden dan ook niet kan.
Sommige honden hebben in hun verleden "iets" mee gemaakt, waardoor ze nu niet meer met andere honden om kunnen gaan.
Anderen zijn agressief.
En zo zijn er meerdere mogelijkheden waarom iemand z'n hond liever vast heeft zitten dan los.

Persoonlijk heb ik mijn honden altijd lekker los kunnen doen, en die stonden dan perfect onder commando.
Heb ook nog geen enkele agressieve hond gehad, terwijl ik ze heb gehad van Leonberger (zeer groot) tot JackRussel/Chihuahua formaat.
Nooit problemen gehad. Nooit problemen opgezocht (ik ken wel honden waarvan ik weet dat ze agressief zijn, en daar loop ik dan bewust even met een boogje omheen).

Het lijkt me ook niet meer dan logisch dat iemand met een agressieve hond, deze niet in de buurt van andere honden los laat lopen, als de hond niet 100% onder commando is.... Toch?
Want dat is problemen opzoeken natuurlijk.

Diablo

daffodil schreef:
Jullie gaan er van uit dat een andere hond per definitie aanvalt en daar ga ik dus niet van uit. Als dat naief is, dan zal dat wel zo echter mijn ervaring heeft me nooit doen besluiten mijn uitgangspunt te wijzigen.

En LimaMambo dit:

Citaat:
ik zal mijn hond wel eens loslaten en met jou hondjes laten 'spelen' denk dat je er dan heel snel anders over denkt..

vind ik persoonlijk wel een behoorlijk aanvallende reactie mijn kant op en indirect suggereer je hiermee dat het goed zou zijn als mijn honden een keer flink te grazen genomen worden! Daar ga je dus echt te ver mee.

Misschien niet zo'n aardige reactie, maar ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat het je nog niet eerder gebeurd is. Mijn honden zijn heel aardig, maar vreemde honden moeten ze niet. Of ze nou wel of niet opgevoed zijn, als jouw loslopende hond naar mijn aangelijnde hond zou komen, zou de kennismaking wel eens niet zo vriendelijk kunnen verlopen. En dat is echt niet abnormaal hoor.....

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:40

jouw daden ja.. jij laat je honden op andere honden afrennen.. en dat vind ik verkeerd..
jij verwacht dat die honden ook sociaal zijn.. en dat vind ik nog fouter

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:42

daffodil schreef:
Mijn daden? Ik doe niets, nogmaals mijn honden lopen inderdaad los maar als het nodig zou zijn, kan ik ze zo aan de riem doen. Ik maak dat alleen niet mee.

En nogmaals, de hond van mijn vader zit dus wel aan de riem en de pups ook op plekken waar ik ze niet los kan laten, simpelweg omdat ze niet onder controle zijn!

Waarom zat de hond van je vader ook alweer aan de riem?

Squawk

Hier ook vaak dat onze grote hond wordt aangevallen door kleine Swiffers terwijl onze hond echt nooit iets doet. Als zo'n beestje op onze hond af komt gelopen, laat ik die van ons ook los hoor. Waarom die van mij vast laten, de grote sul die toch niets doet, als er zo'n klein monster op 'm af komt gesprint al blaffend, grommend e.d.
Als ik onze hond los heb en er komt een andere hond aangelijnd tegemoet, dan lijn ik die van ons ook gewoon aan..lijkt mij niet meer dan fatsoenlijk.

daffodil

Waarom zou je met een hond die niet los kan, een losloopgebied ingaan? Dan weet je op voorhand dat daar honden loslopen......persoonljik zou ik dat dan dus niet doen.

JIj vindt dat niet abnormaal Diablo, dat wil niet zo zeggen dat het dan maar door iedereen normaal gevonden moet worden toch? Ik vind het namelijk niet normaal dat een hond per definitie uitvalt naar een andere hond. En nogmaals, mijn honden hebben dat razendsnel in de gaten als een andere hond ze niet moet en lopen dan gewoon door. Het zijn geen irritante krengen die erop duiken, zoals nu blijkbaar wordt gedacht, maar gewoon vrolijke honden die kijken of er gespeeld kan worden.

Diablo, als je leest kun je dat terugvinden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:43

daffodil schreef:
En om het dan om te draaien, mocht iemand zijn hond loslaten lopen en de boxer van mijn vader wordt woest (en dat wordt ie want hij is zo asociaal als maar zijn kan) dan ga ik ervan uit dat de ander ervoor zorgt dat die zijn hond bij zich roept. Net als dat ik dat zou doen in het omgekeerde geval.

juistem, ik zou het wel doen

hetzelfde als mickydo

als ik in een losloopgebied loop en ik zie een aangelijnde hond dan weet ik dat dat niet zomaar is
dus lijn ik mijn hond wel eventjes aan, want die bolle van mij gaat zeker het gevecht winnen en dat wil ik niet op mijn geweten hebben :n

mickydo: nee je bent absoluut niet gek, je hebt het helemaal bij het juiste eind!! :j

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:43

Mensen die hun hond onder controle hebben die mogen wat mij betreft altijd hun hond laten loslopen en als je dan een andere vreemde hond tegenkomt dan vraag je als eerst of de eigenaar van de hond akkoord is dat de honden kennis maken, maar je laat je hond niet zomaar op een wildvreemde hond afgaan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:48

mickydo schreef:
Om een kleine herhaling uit mijn eerdere post even te benadrukken..

Honden mogen tegenwoordig in NL enkelt loslopen op de daarvoor aangewezen plaatsen. Elders dan daar moeten ze aangelijnt.
Maar als je in een losloop gebied een aangelijnde hond tegen komt, dan weet je toch al bijna 100 % zeker dat daar een reden voor is ?! Misschien valt hij idd vreselijk uit tegen andere honden , is ze loops, of herstellende van een operatie weet jij veel. Dan lijn je toch je eigen hond aan zodat hij geen contact kan zoeken met de aangelijnde hond ??? Zoiets heet sociaal gedrag naar je mede mens toe en dat staat erg hoog bij mij.
Mensen bedanken me iedere keer weer als ik netjes mijn hond aanlijn als ikzie dat hun hond(en) ook aangelijnd zijn . Prettig voor de honden , maar ook voor ons.
Of ben ik nou de enige gek die er zo over denkt ?

nee hoor,dat zou ik ook doen,goddank hoef ik nu niet meer met mijn honden over straat,heb dat wel jaren gedaan overigens,en liet er dan 5 tegelijkertijd uit,maar...mijn honden mogen simpelweg niet vechten ,IK ben de baas nl,dus als er gevochten wordt, ben ik het die vecht,en niet zij die het recht in eigen hand nemen..

dus dat heeft voor mij gezorgd dat ik eigenlijk altijd probleemloos buiten heb kunnen lopen,er wordt niet getrokken aan lijntjes en niet gevochten...

en ja hoor er zijn tig hondjes naar mij honden komen rennen,nooit wat gebeurd van mijn hondenkant af,wel zijn mijn honden gebeten door kleine hondjes,of grote honden van mensen die hun beesten niet onder controle hadden en die mijn honden aanvielen..erg vervelend,maar ik lijnde wel altijd netjes aan in gebieden waar veel honden liepen,en ook op loslaat plekken als er dan mensen met aangelijnde honden kwamen aanlopen,ging alles aan de riem,is meestal niet voor niets dat mensen hun hond aan en lijn hebben,denk ik dan maar :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:51

Ik heb op het moment twee honden in huis.
Mijn eigen hondje, in principe heb ik hem altijd loslopen.. wanneer er aangelijnde honden aankomen of in de buurt zijn dan lijn ik hem ook aan. Het is een lieve hond en speelt heel graag, maar hij kan ook een schrikreactie geven voornamelijk naar mensen toe. Hij doet vaak een woehoehoe.. het is niet echt blaffen.. naar mensen toe. Hij is eenkennig en daar houd ik rekening mee.
De andere hond heb ik vrijwel altijd aangelijnd, hij vind spelen leuk en dat mag hij ook zeker met andere honden, maar alleen met mijn eigen hondje dan weet ik dat hij terug komt.
Hij is al een keer van enthousiasme de weg overgestoken vlak voor een auto. Ik hield mijn hart vast. Hij mag nu enkel los bij een veldje hier bij ons achter waar de weg niet in de buurt is. Of we gaan naar een losloopgebied toe.
Wel hebben we een longeerlijn, dan mag hij spelen met mijn hondje en het hondje van de buren en rennen wij met hem mee.
Hij gaat dus niet vast omdat hij agressief is ofzo, hij is nog niet zo lang bij ons. het is een jager en we zijn erg voorzichtig met hem.. wij kennen de hond ook niet zo heel erg goed.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:52

daffodil schreef:
Waarom zou je met een hond die niet los kan, een losloopgebied ingaan? Dan weet je op voorhand dat daar honden loslopen......persoonljik zou ik dat dan dus niet doen.

.

Wellicht omdat die mensen ook gewoon lekker in de natuur willen lopen dan enkelt maar een blokje om het huis heen. Als mijn hond niet los zou kunnen zou ik zeker geen losloop gebieden ontwijken. Ik zou niet weten waarom , ik verwacht van loslopende honden namelijk niet dat ze opeens voor mijn neus staan . Ik verwacht wel dat de eigenaar bedenkt dat er een verdomd goede reden is waarom mijn hond aangelijnd zit en gewoon even netjes de zijn of haar hond aanlijnt totdat we elkaar op een fijne manier gepasseert hebben.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:53

Diablo schreef:
Mijn eigen honden spelen prima met elkaar, maar andere (vreemde) honden dulden ze niet. Hoeven ze ook niet. Wie heeft dat toch bedacht, dat een hond maar met iedere andere hond moet willen spelen?

Dit vind ik persoonlijk één van de meest wijze uitspraken in dit hele topic :Y). Wie heeft het bedacht, dat een (volwassen!!) hond zomaar met iedere andere hond moet willen spelen?

Een pup, die smijt ik los tussen een hele bende andere pups, want pups zijn grote speelvogels. Maar een volwassen hond, die gooi ik nimmer ofte nooit zomaar los tussen (vreemde) andere honden, want een volwassen hond is van nature uit geen 'speelvogel' meer. Twee volwassen reu's met een stevig karakter samenzetten om te laten 'spelen' zal heel vaak op gevecht uitdraaien, hoe sociaal beide dieren ook zijn.

Dat eventjes gezegd... Om te antwoorden op de vraag 'wat te doen als?': ik probeer altijd in de mate van het mogelijke (en het veilige) tussen mijn hond en de andere te gaan staan, zodat ze in eerste plaats al geen contact krijgen met elkaar (meeste honden vallen namelijk niet zomaar aan, normaal is er eerst sprake van 'gewoon' contact). Als dat niet mogelijk is en er toch sprake is van een 'aanval'? 1. Ik schreeuw heel hard :D , met een beetje chance heeft dat een effect. 2. Ik laat mijn hond los, krijgt hij de kans om zich te verdedigen of om heel snel te gaan lopen. Ik kom er zelf niet tussen, zolang de andere eigenaar er niet is.. (is persoonlijk, bij een JR zou ik dat wel doen.. bij onze jongste border is dat niet nodig, die loopt zo snel dat ie niet gepakt raakt.... Onze oudste border is extreem groot/breed voor een border te zijn en is eerder het formaat van een Duitse herder, én laat zich helemaal niet doen. Als hij in gevecht raakt, dan is het met een serieuze hond en dan is het een serieus gevecht. Ik wil mijn leven niet risceren door er alleen tussen te komen).

Allesinds, ik lijn mijn honden altijd aan als ik andere honden tegenkom. Ik kan er ook helemaal niet mee lachen als andere mensen hun honden los naar die van mij laten komen. Beide honden zijn super sociaal opgevoed (van pups af naar de hondenschool, als pup altijd heel veel gespeeld met andere pups, daarna nog steeds 2/3 per week mee naar de hondenschool, waar ze in groep met andere honden getraind worden), maar de ene is heel snel bang en heeft de neiging tot angst'happen' (bijten is het niet te noemen), hoewel hij nooit iets meegemaakt heeft. De andere is heel dominant, extreem zelfzeker en met vreemde reu'en helemaal niet te vertrouwen... verder is hij doodsbraaf. Beide honden zijn nochthans op volledig dezelfde manier opgevoed, in dezelfde omgeving, zelfde hondenschool....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:58

Marchador schreef:
Ik heb op het moment twee honden in huis.
Mijn eigen hondje, in principe heb ik hem altijd loslopen.. wanneer er aangelijnde honden aankomen of in de buurt zijn dan lijn ik hem ook aan. Het is een lieve hond en speelt heel graag, maar hij kan ook een schrikreactie geven voornamelijk naar mensen toe. Hij doet vaak een woehoehoe.. het is niet echt blaffen.. naar mensen toe. Hij is eenkennig en daar houd ik rekening mee.
De andere hond heb ik vrijwel altijd aangelijnd, hij vind spelen leuk en dat mag hij ook zeker met andere honden, maar alleen met mijn eigen hondje dan weet ik dat hij terug komt.
Hij is al een keer van enthousiasme de weg overgestoken vlak voor een auto. Ik hield mijn hart vast. Hij mag nu enkel los bij een veldje hier bij ons achter waar de weg niet in de buurt is. Of we gaan naar een losloopgebied toe.
Wel hebben we een longeerlijn, dan mag hij spelen met mijn hondje en het hondje van de buren en rennen wij met hem mee.
Hij gaat dus niet vast omdat hij agressief is ofzo, hij is nog niet zo lang bij ons. het is een jager en we zijn erg voorzichtig met hem.. wij kennen de hond ook niet zo heel erg goed.

als je er echt rekening mee zou houden dan zou je hem aanlijnen waar het verplicht is , toch?

als ik op straat loop en er loopt een hond los en die komt ongevraagd op mij af (ook zonder mijn honden) of gaat tegen mij tekeer dan kan de eigenaar zeker een sneer van mij verwachten
losloopgebieden zijn er niet voor niks, en aanlijnplicht op straat dus ook niet ;)

opgevoed of niet, als er aanlijnplicht is moet je je daar aan houden

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:04

Bij de beide keren dat mijn JR gegrepen werd ben ik zonder bij na te denken tussen gesprongen op het moment dat ik serieus zag dat mijn JR echt geen kant meer op kon , die stafford had hem zeker doodgebeten. Dat laat ik echt niet gebeuren...
De eigenaren van de stafford stonden erbij en keken er naar en handelde niet. Bang voor hun eigen hond stel je voor dat hij in hun arm had gehapt... Vrouw kon alleen maar gillen en man kwam pas in actie nadat ik met de stafford een aantal meter verder in het gras lag om hem in bedwang te houden. Gelukkig was mijn vriend erbij om zich te bekommeren over onze JR.
Bij de aanval met de husky heb ik een hele flinke tik met een stok uitgedeeld op de neus van de husky die ondertussen mijn hond aan het verzuipen was in de zee... Eigenaren keken toe en liepen door. Toen ik verhaal wou halen liepen ze sneller weg en gebaren te geven dat ze met niet verstonden. Na een scheldpartij van mijn kant had ik meer effect ;) Dat verstonden ze wel . Maar goed in beide gevallen zou ik die eigenaren wel kunnen schieten om de manier waarop ze met dit soort situaties omgaan en hoe ze met hun honden bezig zijn.
Heb nog nooit z'n gestressde hond gezien die vreselijk agressief reageerde op zowel mijn JR als de andere honden op het strand...
Waarschijnlijk omdat mijn JR bang is is hij gegrepen , makkelijke prooi natuurlijk..

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:05

Dat ben ik helemaal met je eens ikdoemaarwat !

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:08

ik doe niet altijd zomaar wat ;) :+

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:10

Pas nog meegemaakt...
Jingels keurig los aan de voet, lijn wel bij me.

Komt er een man aan, met een hond waar hij duidelijk moeite mee heeft.
Voor de duidelijkheid ; het gaat om een kruizing beagle-pitbull.
ik klik Jingels even vast, en op dat moment dat ik buk en echt KLIK, gaat het mis.
De man verliest de controle over de hond.
De hond komt recht op Jingels af, en ik ga er nog voorstaan, zodat ik hem evt weg kan schoppen.
Ik vind het zo erg dat dat moet, maar ik laat mijn hond niet opvreten!!!
Jingels is een Jack russel en vrij dominant, maar die kan nooit op tegen zo;n kruising.
Die man schreeuwen en schreeuwen, maar no response van de hond.

De hond blijft rondjes om ons heen draaien en die man gaat op afstand staan KIJKEN!!
Nadat ik naar hem schreeuw dat hij zn hond moet halen, of dat ik hem anders ophang met mijn riem, komt hij in actie..
Op het moment dat hij de hond wil grijpen, wordt hij zelf gebeten! en niet zo'n beetje ook, het bloed loopt uit 2 vingers.
Als reactie schopt hij z'n hond kei en keihard (om te janken gewoon echt)!
en die hond gaat ervandoor.

Ik heb jingels even bij de buurvrouw gebracht, die heeft haar gekalmeerd, en toen ben ik die man toch gaan helpen.
Liever had ik het niet gedaan, maar die hond kon wel onder de auto komen!!
Als ik buitenkom, is de hond aangebonden aan de boom naast mijn flat en de man nergens te bekennen.
Geen penning aan de halsband, niets, en ik durfde de hond ook niet te benaderen. Het schuim stond hem op de bek.
Ik heb de politie en dierenambu maar gebeld, en die hebben de hond opgehaald.
Ik wist niet meer wat ik moest, en voel me nu nog schuldig tegenover die hond...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:12

Mijn terrier is zomaar aangevallen door oa een foute rottweiler (die liep zowat door me heen om mijn hond in de rug te grijpen) en ik greep hem zó in het nekvel. Ook een Groenendaeler, die een obsessie tegen alle andere honden had, greep ik hoppekee stevig in het nekvel, en tilde hem van mijn hond op, ook die hond was meteen onder de indruk van mijn op dat moment stevige knuistjes, en durfde niets meer te doen.

De reden dat ik dat deed was het enorme grootteverschil tussen mijn hond, en de hond die aanviel. Mijn kleine hond (5,5 kilo) bleef nergens tegen grote honden, vandaar. Bij honden van vergelijkbare grootte zal ik minder snel de moeite nemen de aanvaller te grijpen, als ik het idee heb dat de aangevallen hond zich kan verdedigen en door zijn grootte beter tegen een stootje kan. Bovendien ga ik dan het risico zelf gebeten te worden afmeten tegen de risico's die de aangevallen hond loopt.