Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:55

chipieke schreef:
Ik heb advies gekregen van een echte kenner, dus die geef ik dan ook door aan anderen. Zijzelf verklaard ook een slipketting tot gekkenwerk. Als zij het al zegt wilt het toch wel iets zeggen?

Ik ben ook tegen een slipketting maar wat jij nu beweerd is echt de grootste onzin en ik zou ook geen enkel vertrowuen hebben in iemand die de slipketting 'gekkenwerk' noemt, heb daar ernstig mijn twijfels bij.
Open wonden door een slipketting? Ik weet werkelijk niet hoe je dat voor elkaar moet krijgen.

chipieke schreef:
@Laika: ik zou liever een riempje over m'n neus hebben dan een ketting die mijn strot dichtknijpt

Goh ik kan dit toch echt niet meer serieus nemen geloof ik :D :D Appelen peren :wave:

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:58

Indien een slipketting juist gebruikt wordt knijpt deze dus helemaal niet.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:00

er zijn nogal verschillende types van slipkettingen. Ik denk dat jij die slipkettingen ook wel kent met de schakels die lelijk in de hals prikken bij enig verzet :+

Noem het wat je wil maar dat is mijn kijk erop ;)

@Laika: we hebben het hier niet over zomaar gebruiken, iedereen mag op deze manier toch ingelicht worden over wat voor invloed slecht gebruik kan hebben? Als iedereen het correct deed, des te beter. Heb laatst nog iemand met een pup zien rondlopen met een schakelketting, zou je die persoon dan niet gek verklaren?

Laika

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:34

Ik denk dat jij het verschil niet goed kent tussen een slipketting en een prikband.
En ja, in verkeerde handen kan elk hulpmiddel verkeert zijn. Zo zouden sommige mensen zowiezo geen dieren mogen houden. Maar dat is weer een heel ander onderwerp ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:35

O met een slipketting kun je zeker schade aanbrengen, dat staat vast. Wij hadden een halve slip voor onze tweede hond, beresterk dier. Hij trok zo erg dat hij gewoon een hele kale plek in zijn hals had van de halve slip, toen zijn we over gestapt op de halti.
Met behulp daar van was hij veel beter te hanteren en deden we hem geen pijn. Beter is het om je hond gewoon meteen goed op te leiden, zodat je geen van beide nodig hebt :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:33

chipieke schreef:
Pff don't shoot me e ;) Ik heb gewoon al veel te veel gevallen gezien van echt ernstig verkeerd gebruik! Open hals, wonden, honden die er agressief van werden, geen oplossing dus ;)

@Laika: ik zou liever een riempje over m'n neus hebben dan een ketting die mijn strot dichtknijpt ;)

Daar zeg je wat bij. bij ernstig verkeerd gebruik. maar dat kan dus met halti ook. bij goed gebruik gaat de slipketting maar 1-2 sec. op de slip. dus bij plotseling omdraaien van het baasje als de hond niet oplet. halti heeft eigenlijk precies hetzelfde effect alleen over de gevoelige neus met als gevolg dat als de hond wegspringt of baasje een goede ruk geeft de hond nekletsel heeft. dus nou weet ik niet wat vriendelijker is voor een hond. ;)
ik heb les gehad van een gedragstherapeut voor honden en die vertelde dat hij met halti al heel veel honden heeft gezien met nekletsel. eigenlijk nog meer dan met een slipketting.

er zijn trouwens veel honden die juist agressief worden van een halti. ;)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:00

Een slipketting is er ook niet voor bedoeld dat de hond daarin blijft hangen, maar om een "klap" effect in de hals te geven.
Voorbeeld: Hond hangt in de riem.... je laat hem iets vieren, en geef een KORTE ruk, zodat hij klapt tegen de hals van de hond. Het is niet eens de bedoeling dat je de hond om trekt. Maar alleen het klap effect krijgt.

Ik heb trainers met honden bezig gezien die niet te handhaven waren aan de lijn. In nog geen 15 minuten consequent bezig te zijn geweest met de slip liep de hond keurig naast. Geen enkele verwonding, nog geen haartje gekrenkt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:08

Blijft denk ik een discussie, die halti. Ik zelf heb er in ieder geval goede ervaringen mee, ik had dan ook een hond die 24/7 in zijn lijn hing en niet weg sprong oid.
Daar bij denk ik dat je met verkeerd gebruik met een slip zeker net zo veel schade aan kunt richten als met een halti

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:44

Precies, elke methode heeft zijn voor en nadelen. Verkeerd gebruik is natuurlijk nooit goed. Bedenk maar eens hoeveel dieren beschadigd worden door simpel een voet of een hand bij verkeerd gebruik. Zelfs met je stem kan je sommige honden helemaal verpesten. Geestelijke schade is dat dan, maar vaak niet minder ernstig.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:09

Laika schreef:
Een slipketting is er ook niet voor bedoeld dat de hond daarin blijft hangen, maar om een "klap" effect in de hals te geven.
Voorbeeld: Hond hangt in de riem.... je laat hem iets vieren, en geef een KORTE ruk, zodat hij klapt tegen de hals van de hond. Het is niet eens de bedoeling dat je de hond om trekt. Maar alleen het klap effect krijgt.

Ik heb trainers met honden bezig gezien die niet te handhaven waren aan de lijn. In nog geen 15 minuten consequent bezig te zijn geweest met de slip liep de hond keurig naast. Geen enkele verwonding, nog geen haartje gekrenkt.

Maar de hond wordt wel gestraft voor slecht gedrag, terwijl belonen voor positief gedrag 1000x beter werkt! Bij ons op de cursus waren slipkettingen verboden, de hond wordt voor positief gedrag beloond en negatief gedrag wordt genegeerd. Dit alles d.m.v. een dicker. Je wilt niet weten hoe onze hond na drie cursussen veranderd is!! Er liepen daar alle soorten rassen rond, van een rottweiler die andere honden aanviel tot een dalmatiër die mensen aanviel. Uiteindelijk na weken trainen, liepen deze honden allemaal door elkaar heen op het veld, los naast het baasje... Bovendien kreeg je theorielessen, zodat mensen hun hond beter begrijpen. Wij hebben jarenlang honden gehad en ik dacht dat ik veel van het gedrag van honden wist. Maar ik heb echt ontzettend veel over ze geleerd tijdens die cursussen!

Een slipketting gebruiken, is imo hetzelfde als allemaal hulpteugels e.d. gebruiken bij een paard. Gewoon de makkelijkste weg. Een hond (her)opvoeden kost heel veel tijd en geduld en daar hebben veel mensen geen zin in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:51

Je zult toch het positieve gedrag moeten uitlokken.
Honden trekken over het algemeen gewoon omdat ze nooit hebben geleerd niet te trekken. Straffen van ongewenst gedrag is niet verkeerd. In sommige gevallen zul je wel moeten, omdat je anders levensgevaarlijke situaties krijgt.
Wat denk je dat een halti doet? Als de hond trekt krijgt hij druk op de neus, vindt ie niet fijn, en dus leert hij om (iig met de halti) niet te trekken. Combineer dat met een hoop lof als de hond netjes naast je loopt, zoals het hoort, en de hond heeft binnen de kortste keren door dat het veel prettiger is om niet te trekken.
Je kunt ook (wat wij doen) gewoon stilstaan als de hond trekt. En daar gruwelijk consequent in zijn. Hond bij je vragen, paar stappen goed, belonen. Als ie weer trekt, weer stilstaan. De hond leert dan dat wandelen niet gaat als je trekt, en dat als je niet trekt, het leuk is.

Er is niet zo vreselijk veel mis met hulpteugels, maar je moet wel weten hoe ze te gebruiken. Je kunt met een slof op een uitermate vriendelijke manier corrigeren en rijden. Dat vraagt wel een zekere vaardigheid van de ruiter, net als het trainen van de hond vaardigheden vraagt van de ruiter.

Veel mensen kunnen tijdens het lopen met de hond hun handen niet stilhouden, waardoor de hond steeds een ruk aan de halsband krijgt. Een echte correctie komt dan niet meer aan, de hond krijgt immers steeds rukken aan de halsband, ook als hij het gewoon netjes doet...... en dan zie je mensen zich afvragen waarom de hond toch zo blijft trekken, en hij niet snapt dat het niet mag...... vreemd hoor :?

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:23

Ik zeg ook niet dat je een hond nooit op zijn kop mag geven en ik zeg ook niet dat hulpteugels sowieso verkeerd zijn. Maar er zijn wel veel mensen, die er imo te snel naar grijpen, zonder het eerst eens op een andere manier te proberen.
Dat stilstaan bij het trekken, hebben wij ook geleerd. Maar daar moet je idd wel heel erg consequent mee zijn ;-)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:29

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:33

Wij hebben een labrador en tot voor kort had hij altijd een slipketting om... Nu heeft hij tijdelijk een halsband, maar dat is echt een stuk minder! Hij heeft dan totaal niet door waarom jij aan die band loopt te trekken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:34

Dat ben ik met je eens, als je je hond niet kunt controleren zonder hulpmiddelen, doe je imo iets grandioos verkeerd. Je kunt trainingsmiddelen gebruiken als hulpje, net als een hulpteugel.

Maar als je altijd met slof moet rijden, omdat je paard je anders de hele bak laat zien, doe je iets verkeerd. Als je je hond alleen maar met een halti kunt uitlaten, en de halti dus gebruikt als een soort quick fix, zonder te trainen, dan gebruik je hem gewoon verkeerd.

floorsil schreef:
ik heb niet het hele topic doorgelezen en weet dus niet of het al genoemd is,

maar je hebt toch ook van die tuigjes die tegen het trekken zijn daar gaan twee touwtjes onder de oksels door en trekt je hond dat is dat vervelend
ff opgezocht http://www.kcgeleen.nl/Afbeeldingen/Aan%20te%20bevelen/antitrektuig_.jpg zo een.

Als je je hond de oksels wilt openhalen, moet je dat vooral doen. Vind het een rotding. Zó onvriendelijk, en je kunt er totaal niet mee corrigeren of trainen. Da's imo écht een symptoombestrijder.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:14

Net zoiets als zo'n anti-blaf halsband. De vorige eigenaar van onze hond, heeft zo'n band gekocht omdat de hond altijd heel erg blafte als ze van huis weg ging en de buren hadden geklaagd. Hond werd uiteraard doodsbang, echt zó zielig. Dat vind ik absoluut mishandeling!

Toen hij bij ons kwam (hij was toen bijna 1,5 jaar) blafte hij idd ook, als we hem alleen lieten, gewoon verlatingsangst dus. We hebben toen een bench training met hem gedaan. Eerst een minuutje alleen met een kong, dan steeds uitbreiden. En inmiddels kan hij prima alleen thuis blijven. Hij zit niet meer in de bench, maar loopt gewoon vrij rond in huis en blaft niet meer! Hij ligt heerlijk relaxt op zijn bankje te slapen, als we weg zijn. Ja als er iemand langs huis loopt, blaft hij nog wel, maar dat is uit waaksheid ;-) Het blaffen vanwege verlatingsangst is totaal over! En dat alleen met een beetje geduld, daar kan geen anti-blafband tegenop...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:15

Yamcha schreef:
Je kunt ook (wat wij doen) gewoon stilstaan als de hond trekt. En daar gruwelijk consequent in zijn. Hond bij je vragen, paar stappen goed, belonen. Als ie weer trekt, weer stilstaan. De hond leert dan dat wandelen niet gaat als je trekt, en dat als je niet trekt, het leuk is.

Zo heb ik het met de mijne dus ook gedaan, en als hij bleef drammen zette ik hem even in de achteruit. Hij kan namelijk razendsnel achteruit lopen, maar vind het niet echt geweldig om te doen zegmaar. Vervolgens weer stilstaan en dan mag ie pas weer wegstappen als ik een stap zet en niet eerder.
Hij volgt nu heel netjes, trekt hoogstens als hij ineens naar een andere hond wil, maar laat zich dan ook redelijk goed weer corrigeren.

Bij onze tweede hadden we ook een halti, ik maakte de ene clip van zijn riem aan de halti vast en de andere clip aan zijn halsband en op die laatste corrigeerde ik hem in eerste instantie. Als hij dan bleef drammen greep de halti vanzelf in en liet ook meteen los als hij weer op zijn plek liep.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:48

chipieke schreef:
Pff don't shoot me e ;) Ik heb gewoon al veel te veel gevallen gezien van echt ernstig verkeerd gebruik! Open hals, wonden, honden die er agressief van werden, geen oplossing dus ;)

Bokt is toch een forum van vrije meningsuiting ;) Ik heb advies gekregen van een echte kenner, dus die geef ik dan ook door aan anderen. Zijzelf verklaard ook een slipketting tot gekkenwerk. Als zij het al zegt wilt het toch wel iets zeggen?

En uiteindelijk is er niets goed, alles kan kwaad doen bij verkeerd gebruik :+

@Laika: ik zou liever een riempje over m'n neus hebben dan een ketting die mijn strot dichtknijpt ;)

Nu ben ik heel nieuwsgierig waar jij open wonden hebt gezien? Bij watvoor hond, watvoor eigenaar en hoe werd de slip gebruikt?
Als jij als eigenaar met een slip open wonden kunt maken kun je dat ook met een gewone halsband en al helemaal met een Gentle leader en hoor je dus helemaal geen hond te hebben.

Overigens wil het de titel kenner of prof helemaal niets zeggen, ook onder de kenners/profs zijn er 100 meningen over het opvoeden en jij hebt net iemand getroffen die tegen slip en voor gl is, je kunt het net zo makkelijk andersom treffen. Als hondeneigenaar dien je zelf je verstand te gebruiken en niet domweg te vertrouwen op de 'kenner' want er zijn genoeg kenners die minder ervaring hebben dan de amateur.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:28

Mexx schreef:
Laika schreef:

Maar de hond wordt wel gestraft voor slecht gedrag, terwijl belonen voor positief gedrag 1000x beter werkt! Bij ons op de cursus waren slipkettingen verboden, de hond wordt voor positief gedrag beloond en negatief gedrag wordt genegeerd. Dit alles d.m.v. een dicker. Je wilt niet weten hoe onze hond na drie cursussen veranderd is!! Er liepen daar alle soorten rassen rond, van een rottweiler die andere honden aanviel tot een dalmatiër die mensen aanviel. Uiteindelijk na weken trainen, liepen deze honden allemaal door elkaar heen op het veld, los naast het baasje... Bovendien kreeg je theorielessen, zodat mensen hun hond beter begrijpen. Wij hebben jarenlang honden gehad en ik dacht dat ik veel van het gedrag van honden wist. Maar ik heb echt ontzettend veel over ze geleerd tijdens die cursussen!

Een slipketting gebruiken, is imo hetzelfde als allemaal hulpteugels e.d. gebruiken bij een paard. Gewoon de makkelijkste weg. Een hond (her)opvoeden kost heel veel tijd en geduld en daar hebben veel mensen geen zin in.

Maar natuurlijk wordt de hond op die manier gestraft voor zijn slechte gedrag. Ik ben namelijk niet van het negeren. Zeker niet bij iets wat echt niet door de beugel kan. Dus jij gaat een trekkende hond negeren, net zo lang tot hij uit zichzelf of gelokt misschien door een snoepje weer netjes bij je loopt? Weet de hond dan wel dat dat snoepje hem beloond voor het bij je lopen, of alsnog voor het trekken. Als je eerst het slechte straft, en dan het goede beloond krijg je dus dubbel resultaat.
Maar dat is mijn mening hoor, hoeft niet ieders mening te zijn

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:49

Citaat:

Weet je wel hoe dubbel dit klinkt?

De slipketting is niet de makkelijke weg maar de natuurlijke weg. Honden die in een roedel leven gaan elkaar ook niet belonen voor goed gedrag, daar is het gewoon niet luisteren = straf, komt niks geen beloning aan te pas. Als mens kun je perfekt gebruik maken van die beide, dus en straffen en belonen.

Bovendien heeft het negeren in lang niet alle situatie's nut, stel dat jouw hond lekkers steelt van het aanrecht, dat heeft totaal geen zin om dat te negeren want hij krijgt zijn beloning zodra hij dat doet, je kunt hem wel negeren tot hij weer netjes op de grond staat maar dan heeft hij dus dubbel beloning gekregen; en het lekkers van het aanrecht en een beloning van jou als hij weer met 4 benen op de grond staat, geloof maar niet dat die hond een flauw idee heeft dat hij niet van het aanrecht mag jatten.

Hetzelfde met honden die agressief reageren op andere honden, als je dat negeert bereik je niets want die hond zit zo in zijn patroon dat hij het de agressieve gevoelens en de reactie van de andere hond als beloning ervaart, op dat moment moet je hem in eerste instantie afleiden door zelf dingen te vragen, belonen als hij goed doet en straffen als hij jou negeert.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:06

Verkeerd gedrag alleen negeren is naar mijn mening ook niet de weg. Als mijn hond zich ronduit misdraagt en dingen doet die ik gewoon níet wil hebben dan krijgt hij op zijn donder.
Gedrag als piepen, zeuren, aanstellerij negeer ik gewoon en gedrag dat ik wel wil hebben beloon ik. Werkt tot nu toe prima bij onze hond.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:48

Yamcha schreef:
Dat ben ik met je eens, als je je hond niet kunt controleren zonder hulpmiddelen, doe je imo iets grandioos verkeerd. Je kunt trainingsmiddelen gebruiken als hulpje, net als een hulpteugel.

Maar als je altijd met slof moet rijden, omdat je paard je anders de hele bak laat zien, doe je iets verkeerd. Als je je hond alleen maar met een halti kunt uitlaten, en de halti dus gebruikt als een soort quick fix, zonder te trainen, dan gebruik je hem gewoon verkeerd.

floorsil schreef:
ik heb niet het hele topic doorgelezen en weet dus niet of het al genoemd is,

maar je hebt toch ook van die tuigjes die tegen het trekken zijn daar gaan twee touwtjes onder de oksels door en trekt je hond dat is dat vervelend
ff opgezocht http://www.kcgeleen.nl/Afbeeldingen/Aan%20te%20bevelen/antitrektuig_.jpg zo een.

Als je je hond de oksels wilt openhalen, moet je dat vooral doen. Vind het een rotding. Zó onvriendelijk, en je kunt er totaal niet mee corrigeren of trainen. Da's imo écht een symptoombestrijder.

Wij hebben ze bij 3 honden gebruikt, en nooit open oksels gehad.
Wel door een slipketting strottenhoofd letsel bij onze golden retriever door het trekken.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:03

Ik vind het zo'n gigantische misvatting dat alleen een slipketting een strottenhoofdletsel kan veroorzaken.
Strottenhoofdletsel komt door het rukken aan de riem. Het veelvuldig in de riem hangen, het verkeerde terugtrekken van de leider. Met elke halsband dus!
Een slipketting behoort slap te hangen, en dus op zijn einde los om de hals van de hond te hangen. Pas bij een correctie geef je een kleine ruk zodat deze zeer kort sluit, met enige kracht weliswaar. Dan laat je de lijn weer los, en hangt de ketting weer slap. Bij juist gebruik is het dus beter om dit rukje met een slip te doen dan wanneer er een gewone halsband om de hals zit.
Het is mens eigen om een trekkende hond gewoon wat terug te trekken. Dat is met elke halsband slecht voor het strottenhoofd!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:25

Wij gebruiken voor de honden slipkettingen omdat die zo duidelijk zijn. Ze merken er in principe niks van, totdat ze iets doen wat niet mag, je geeft ze een kleine "ruk" en het is klaar. Voor twee van onze honden gebruiken we prikbanden. Bij de ene omdat die totaal verkeerd is opgevoed en vreselijk sterk is. Zonder prikband is hij niet bij je te houden aan de fiets of tijdens het wandelen/trainen (als hij zijn zin niet krijg of onder apel is wil hij zelfs nog wel eens happen omdat hij daar bij zijn vorige eigenaren altijd zijn zin mee heeft gekregen). Bij de andere omdat ze haar grenzen niet onderkent en gewoon maar door gaat en doorgaat. Een baas met een arm uit de kom is dan ook niet leuk. Die prikband voelen ze trouwens ook (bijna) niet als je er niet aanzit, dus zodra je hond braaf is is er niks aan de hand, er treden pas consequenties op zodra hij iets doet wat niet de bedoeling is.

Halti's en die rare harnassen (die onder de oksels doorgaan) vind ik vreselijke dingen. Als je met een halti niet voorzichtig bent of je hond neemt onverwachts een raam dan kan je rustig z'n nek breken. Die "touwtjes" die onder de oksels doorgaan bij die harnassen drukken op hele belangrijke zenuwen, als je hem aantrek worden de zenuwen plat gedrukt en heeft de hond vaak geen gevoel in zijn voorpoten. Als je hem te vaak aan trekt, kan de zenuw zelfs beschadigd raken. Met geen van beide mochten de mensen (zowel bij dogfrisbee als bij lichte apel training) het veld niet op, voordat ze in ieder geval een gewone halsband omhadden, oa. vanwege bovenstaande redenen.

Ook ben ik een keer een vereniging tegengekomen die het goed vond dat er slipkettingen op puppycursussen gebruikt werden! Dat gaat wel erg ver, met die zachte nekkies waar nog vanalles mee kan gebeuren. Bij puppy's dus maar gewoon een normale zachte halsband.

Wij hebben trouwens 3 duitse herders en 1 ijslandse herder. Allemaal met slipketting omdat dat zo prettig werkt en zowel wij als de honden er geen nadelen aan ondervinden, net als met de prikband voor 2 van de duitse herders. De duitsers zijn nu "in opleiding" voor allerlei diploma's en certificaten, en ze hebben bijna de hele rits binnen. Dus om nou te zeggen dat ze niet goed onder apel staan en we daarom een slipketting of prikband nodig hebben is ook niet zo.
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 05-05-09 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:27

Laika: Juist slipkettingen worden zovaak verkeerd gebruikt....en dan krijg je wel eerder problemen.....omdat ze zo dun en hard zijn.