Spaanse honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:29

WAUW, wat een prachtige hond, Loess! :wow: :wow:

Die kleuren zijn echt prachtig en hij kijkt erg aandoenlijk! :D
Goed dat je je vriend hebt overgehaald. Zeg je nu niet vaak tegen 'm:
"Het is maar goed dat je overstag bent gegaan."

loess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:38

dejavu schreef:
WAUW, wat een prachtige hond, Loess! :wow: :wow:

Die kleuren zijn echt prachtig en hij kijkt erg aandoenlijk! :D
Goed dat je je vriend hebt overgehaald. Zeg je nu niet vaak tegen 'm:
"Het is maar goed dat je overstag bent gegaan."

haha, ja dat doe ik inderdaad :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:31

Dejavu hij wilde steeds de straat op, en aan een riem lopen ging al helemaal niet.Los laten kon ook niet want dan ging hij achter vogels aan en stak zo de straat over.Ik heb vele cursussen met hem gedaan en uiteindelijk ging het goed.Alleen los lopen ging nog steeds niet altijd goed.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:46

Tja, dat is ook mijn grote bezwaar tegen opvang. Die honden zijn opgegroeid in vrijheid en het moet wel zeer frustrerend voor ze zijn om veel binnen te zitten en alleen aan een riempje van een meter naar buiten te mogen en te moeten luisteren naar commandos.
Niemand die het van hun kant bekijkt.
Mijn hond krijgt van mij te eten en soms een kluif en ik ga wel eens wandelen en dan gaat hij mee uit vrije wil, soms lokt hij mee mee boor een wandelingetje, en als ik aan de andere kant van de weg ga wandelen moet hij aan de lijn bij het oversteken, maar voor de rest loopt hij gewoon los en kan dus gaan en staan waar hij wil. Alleen ´snachts gaat de poort op slot en kan hij niet van het erf. (Waar ik eerst woonde had ik niet eens een poort)
Ik vind dat een "hondwaardiger" bestaan voor een dier dat vrijheid gewend was, dan binnenhouden en gehoorzaamheid bijbrengen.

dejavu

Re: Spaanse honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:10

Lusitana, interessant wat je daar zojuist aansnijdt.
Voor sommige honden is het inderdaad inleveren op hun vrijheid en niet iedere hond kan daartegen. Maar is het niet zo dat je ook moet kijken naar de dingen die je een hond kunt bieden die ze voorheen nooit hebben gehad?!

Mijn hond heeft een zwerversbestaan gehad, maar nu mist ze die vrijheid niet. Het allerliefst ligt ze de hele dag op schoot. :)

Marleen, fijn dat het toch ietsje beter is gegaan later met hem! :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:37

Hij is alleen heel naar aan zijn einde gekomen helaas,mijn moeder liet hem uit en hij zakte oppeens in elkaar.Ze was helemaal in paniek en in tranen,we gingen meteen naar de D.A maar die deed haar best maar het mocht niet baten.Ik kon geen afscheid nemen want het gebeurde bij de D.A,een paar dagen later dacht ik daar aan en oppeens hoorde ik hem heel duidelijk piepen.Als of hij wilde zeggen het is goed hoor zo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:05

dejavu, iets wat een hond niet heeft, mist hij ook niet. Hij denkt niet van "had ik maar dit en dat en werd ik maar geadopteerd", zoals mensen wel doen.
Natuurlijk zie ik heus dat er sommige dingen wel prettiger zijn, met name als het om gezondheid gaat, en nogmaals, ik vind ook dat ieder het voor zichzelf moet weten als je er een op wilt vangen, maar ik ben een beetje tegen het aannemen dat een hond alleen maar gelukkig kan zijn als het mensenliefde krijgt. Want dat is dus lang niet altijd zo.
Ik vond het ook rot dat de puppies die vlak bij stal geboren waren bang voor mensen waren zodat ik ze niet kon aaien, maar jammer dan. Ik gaf ze wel te eten, maar uiteindelijk kwamen ze zelfs daar niet meer voor omdat ze hun kont wel redden en blijkbaar de vrijheid kozen boven gemak.
Zou ik dan zulke dieren dan met weet ik het wat voor middelen en stress moeten gaan vangen om ze naar een ver kil land te sturen waar ze maar een paar keer per dag naar buiten kunnen aan een touwtje?
Góis, waar ik eerst woonde, heeft trouwens een prima systeem. Zwerfhonden krijgen daar dagelijks op een vast uur en vaste plek de resten uit een slagerij. Zieke en sterk verzwakte honden worden daar gevangen en de dierenarts komt elke dinsdag om gevangen honden in te laten slapen. Tot die tijd krijgen ze gewoon eten en drinken in een kennel en kunnen ze eventueel nog opgehaald. Dan hoeven ze niet te lijden en te verkommeren.
De andere honden weten dondersgoed bij welke kroegen/mensen ze wat kunnen halen en waar ze weg moeten blijven.
Ze leven in groepjes, dus leren elkaar dat soort adresjes.

Hier (in Portugal) lopen trouwens dus ook de honden mét baas vrij op straat en de kans dat je dus een hond van iemand ipv een zwerfhond meeneemt is ook best aanwezig. Ik heb het denk ik al gezegd, ik moet er niet aan denken dat een of andere vakantieganger denkt dat mij hond een zwerver is!
Hij heeft geen band om, omdat ik bang ben dat hij daarmee blijft hangen aan dingen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:03

Lusitana schreef:
dejavu, iets wat een hond niet heeft, mist hij ook niet. Hij denkt niet van "had ik maar dit en dat en werd ik maar geadopteerd", zoals mensen wel doen.
Natuurlijk zie ik heus dat er sommige dingen wel prettiger zijn, met name als het om gezondheid gaat, en nogmaals, ik vind ook dat ieder het voor zichzelf moet weten als je er een op wilt vangen, maar ik ben een beetje tegen het aannemen dat een hond alleen maar gelukkig kan zijn als het mensenliefde krijgt. Want dat is dus lang niet altijd zo.
Ik vond het ook rot dat de puppies die vlak bij stal geboren waren bang voor mensen waren zodat ik ze niet kon aaien, maar jammer dan. Ik gaf ze wel te eten, maar uiteindelijk kwamen ze zelfs daar niet meer voor omdat ze hun kont wel redden en blijkbaar de vrijheid kozen boven gemak.
Zou ik dan zulke dieren dan met weet ik het wat voor middelen en stress moeten gaan vangen om ze naar een ver kil land te sturen waar ze maar een paar keer per dag naar buiten kunnen aan een touwtje?
Góis, waar ik eerst woonde, heeft trouwens een prima systeem. Zwerfhonden krijgen daar dagelijks op een vast uur en vaste plek de resten uit een slagerij. Zieke en sterk verzwakte honden worden daar gevangen en de dierenarts komt elke dinsdag om gevangen honden in te laten slapen. Tot die tijd krijgen ze gewoon eten en drinken in een kennel en kunnen ze eventueel nog opgehaald. Dan hoeven ze niet te lijden en te verkommeren.
De andere honden weten dondersgoed bij welke kroegen/mensen ze wat kunnen halen en waar ze weg moeten blijven.

Hier (in Portugal) lopen trouwens dus ook de honden mét baas vrij op straat en de kans dat je dus een hond van iemand ipv een zwerfhond meeneemt is ook best aanwezig. Ik heb het denk ik al gezegd, ik moet er niet aan denken dat een of andere vakantieganger denkt dat mij hond een zwerver is!
Hij heeft geen band om, omdat ik bang ben dat hij daarmee blijft hangen aan dingen.

Dit is ook een hele goeie, maar totaal andere manier om er tegenaan te kijken. Wat mooi dat alle honden daar gewoon vrij lopen, zou hier in NL echt niet kunnen. Wel heel natuurlijk, echt mooi. Ik zou wel willen dat ik dat ook met mijn honden kon doen.
Zie je bij jullie het verschil dan niet tussen een zwerfhond en een huishond? Want meestal zijn die toch iets beter doorvoed en verzorgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:41

dejavu schreef:
Open je een itp-topic als je een nieuweling hebt, Yamcha? Ben benieuwd naar je volgende project. :)

Marleen, wat een verhaal!

Over zwerfhonden meenemen: Tsja, qua gezondheid is het een risico. Mijn eerste hond heb ik ook als zwerver gevonden, gelukkig is ze gezond, maar het blijft inderdaad een risico. Toch ben ik blij dat ik haar ingeladen heb, ze maakt het uitstekend en ik vind haar prachtig. We zijn echt vriendinnen. :)
Heel traject meegemaakt, verlatingsangst, man wat een hel om dat er weer uit te krijgen. :(

Dan vraag ik WildWings weer voor pics :j

Zij is zoooo goed, echt +:)+

Loess, mooie hond :j Border Collies zijn ook erg slim, denk dat dat ook wel scheelt hoor :)

@ Lusitana: dat is een mooie manier van honden houden :j ik zou willen dat het hier ook kon, het zou voor veel honden een zegen zijn.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:40

Lusitana schreef:

Wat een vrij systeem, daar! Klinkt goed, op deze manier hebben de honden alle vrijheid en komen ze toch aan een gevulde buik. Niks mis mee, maar heb je hierdoor (alle honden lopen los-systeem) niet ontzettend vaak per ongeluk nestjes??

Lijkt me trouwens ook eng dat wellicht een of andere toerist je hond meeneemt.

Ik ben het overigens met je eens, hoor, dat lang niet iedere adoptie een verbetering is voor een hond. Al helemaal niet als je bekijkt hoe ze het daar hebben, prima.

Als ik ook maar een beetje het idee had dat mijn hond een typische vrijbuiter is, een die zich gemakkelijk kan redden en zich prettig voelt bij het leven dat ze leidde, dan had ik haar nooit meegenomen, echt niet.
Helaas was dit niet en voelde ik me genoodzaakt om haar mee te nemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:33

sunny_l0ve schreef:
Zie je bij jullie het verschil dan niet tussen een zwerfhond en een huishond? Want meestal zijn die toch iets beter doorvoed en verzorgd.

Er is weinig verschil tussen hond met baas en hond zonder baas, behalve dat die met baas komt als je roept, maar dat doen sommige zwervers ook als ze hopen op eten...
De "huishonden" hier zijn doordat ze buiten zijn actief en niet te vet zoals binnenhonden in Nederland. Verschil in gewicht is er nauwelijks, daar zwerfhonden echt wel goed nog aan eten kunnen komen door jacht en adresjes die voeren.
Wel hebben zwerfhonden uiteraard veel last van parasieten dat soms zelfs tot bloedarmoede en de dood lijdt. Vaak hebben ze ook flink door parasieten aangevreten/zwerende oren, die soms helemaal afvallen.

Er zijn idd best veel nestjes, maar daarvan overleven lang niet alle puppies.
Moet zeggen dat mijn eigen hond ook bijdraagt aan dat probleem. Casteren en steriliseren is hier helaas onbetaalbaar. De narcose is gewoon duur. Voor minder dan 100 euro kan het niet, en als je weet dat de lonen hier rond de 500 euro liggen (400 als minimum loon), begrijp je wel dat uitgaven voor dieren niet echt bovenaan staan.
Het zou al veel uitmaken als daar wat aan gedaan kon worden, zoals je in Nederland de zomeracties hebt en kortingen als je meer dan 1 dier brengt.
Laten inslapen is wel gratis of zo goed als gratis bij de meeste gemeentes. Toch vinden sommigen dat nog te veel moeite en verdrinken puppies liever en slaan/schieten volwassen honden dood. Dat is dan weer zoiets waar met voorlichting en acties van de gemeentes best wat aan te doen zou zijn.

Er is ook nog wel wat mis hoor, er zijn hier nog veel kettinghonden die echt een belachelijk korte ketting hebben, ook al is dat ook hier verboden voor zover ik weet.
Ook daar kan simpel verandering in komen door voorlichting en beboeten.
Er is wel wat beweging wat dat betreft. Ook worden wel honden opgevangen en ter adoptie aangeboden (via de krant, met foto´s en af en toe een adoptie dag ergens), met name puppies en honden die duidelijk uit de auto gezet zijn ofzo, dus wel een baas gehad hebben. Het is niet zo dat alle honden hier maar aan hun lot worden overgelaten.

Ik spreek nu wel over Portugal, Spanje is een heel ander, veel groter land, maar ik kan me voorstellen dat het ook in Spanje heus niet alleen kommer en kwel is.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:48

Lusitana schreef:
sunny_l0ve schreef:

Er is weinig verschil tussen hond met baas en hond zonder baas, behalve dat die met baas komt als je roept, maar dat doen sommige zwervers ook als ze hopen op eten...
De "huishonden" hier zijn doordat ze buiten zijn actief en niet te vet zoals binnenhonden in Nederland. Verschil in gewicht is er nauwelijks, daar zwerfhonden echt wel goed nog aan eten kunnen komen door jacht en adresjes die voeren.
Wel hebben zwerfhonden uiteraard veel last van parasieten dat soms zelfs tot bloedarmoede en de dood lijdt. Vaak hebben ze ook flink door parasieten aangevreten/zwerende oren, die soms helemaal afvallen.

Er zijn idd best veel nestjes, maar daarvan overleven lang niet alle puppies.
Moet zeggen dat mijn eigen hond ook bijdraagt aan dat probleem. Casteren en steriliseren is hier helaas onbetaalbaar. De narcose is gewoon duur. Voor minder dan 100 euro kan het niet, en als je weet dat de lonen hier rond de 500 euro liggen (400 als minimum loon), begrijp je wel dat uitgaven voor dieren niet echt bovenaan staan.
Het zou al veel uitmaken als daar wat aan gedaan kon worden, zoals je in Nederland de zomeracties hebt en kortingen als je meer dan 1 dier brengt.
Laten inslapen is wel gratis of zo goed als gratis bij de meeste gemeentes. Toch vinden sommigen dat nog te veel moeite en verdrinken puppies liever en slaan/schieten volwassen honden dood. Dat is dan weer zoiets waar met voorlichting en acties van de gemeentes best wat aan te doen zou zijn.

Er is ook nog wel wat mis hoor, er zijn hier nog veel kettinghonden die echt een belachelijk korte ketting hebben, ook al is dat ook hier verboden voor zover ik weet.
Ook daar kan simpel verandering in komen door voorlichting en beboeten.
Er is wel wat beweging wat dat betreft. Ook worden wel honden opgevangen en ter adoptie aangeboden (via de krant, met foto´s en af en toe een adoptie dag ergens), met name puppies en honden die duidelijk uit de auto gezet zijn ofzo, dus wel een baas gehad hebben. Het is niet zo dat alle honden hier maar aan hun lot worden overgelaten.

Ik spreek nu wel over Portugal, Spanje is een heel ander, veel groter land, maar ik kan me voorstellen dat het ook in Spanje heus niet alleen kommer en kwel is.

Kijk, zo hoor je ook wel eens de goeie kant. Wel jammer dat castratie of sterelisatie zo duur is. Als ze dat ook iets goedkoper konden maken, dan zou de bevolking het ook sneller doen. Tja, en dat niet alle honden overleven is dan ook natuurlijke selectie, niet altijd even fijn maar wel puur natuur.
En ik hoop dat met voorlichting de bevolking anders gaat denken.

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:29

[quote="joss"]Afbeelding

Dit is onze opvang pup, niet uit Spanje maar uit Roemenie .
Ik heb haar in opvang via stichting Dogs adoptions Nederland.
Jan zit nu een maand bij mij in opvang en wacht nu op een nieuw baasje.

Spannend..... Jan is gereserveerd , ze zijn helemaal weg van hem .
Jan straks een warm mandje en wij weer een plekje vrij voor een ander hondje :D

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:57

Aah, wat fijn zeg! Had jij ook een goed gevoel bij de mensen?

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:15

Ze moeten nog op bezoek komen , maar ik heb telefonisch contact gehad en de organisatie ook al een paar keer .Ik heb een filmpje van Jan naar hun toegestuurd. Tot nu toe heb ik er een goed gevoel bij en de organisatie ook. Ze krijgen ook nog een huisbezoek van de organisatie .

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:52

Fijn!! :) Kan me indenken dat je je uiteraard aan Jan bent gaan hechten en dan is het wel zo prettig voor jezelf dat je bij het afscheid nemen straks er gewoon een fijn gevoel bij hebt, en dus vooral bij zijn toekomstige baasjes.
Goed dat die organisatie ook aan huisbezoeken doet, dan heerst er naar mijn idee ook een fijn stukje 'controle' over waar een hondje geplaatst wordt en vooral bij wie. :)

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:43

Veel organisaties doen niet aan huisbezoeken . bij de Stichting waar ik me spaanse dame vandaan heb , moets ik haar zelf ophalen in Dusseldorf en geen huisbezoek vooraf.
Ik vroeg laatst aan de organisatie waar ik nu opvang voor doet of die huisbezoekjes wel zin hebben . Laatst kwamen ze toch bij iemand die graag een hondje wilde adopteren ,maar de info die de mensen hadden doorgegeven klopte voor geen meter in werkelijkheid . Ze hadden doorgegeven dat ze een ruime tuin hadden (niet dus , 1 hoog op een flat). De man des huizes hield helemaal niet van honden en deed n.b in onderbroek de deur open voor de huisbezoekers!!. Het was 1 grote klere bende in huis . Hier waren ze het snel over eens.......geen hond plaatsen hier . Aan de ene kant ook wel weer goed dat ze dit ook meemaken ....dat houd je weer scherp. Het moet gewoon van alle kanten klikken .

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:51

Inderdaad, die klik moet er over en weer zijn. :)
De organisatie die ik ken, doet wel aan huisbezoeken. (Ik dacht ook dat dat het meest voorkomende was. :) )
En wat dat koppel betreft, wat een figuren. Ik zie een soort Orson & Daisy voor me, nee, logisch, daar geef je geen hond aan mee. :)

Raffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:38

Lusitana schreef:

Dan is het in Portugal waarschijnlijk gewoon beter geregeld want in Spanje ligt de situatie heel anders. Daar halen ze de straathonden/ achtergelaten honden/ loslopende honden zonder halsband van de straat en worden neergezet in dodingsstations. De mensen hebben 10 dagen de tijd om zich te melden voor hun hond, maar als niemand zich meld worden ze vergast. Van puppies tot oude honden aan toe.
Dus er is voor die beesten geen keus om lekker op straat in groepen te leven en te kijken of ze zelf voedsel kunnen vinden of dat iemand zoals jij ze voert.....ze worden gewoon gevangen.
Er zitten daar honderden honden die allemaal vergast worden.

Stichting Ace richt zich op deze dieren en mag er soms een aantal op komen halen in de dodingsstations. Dan mogen ze b.v. 10 honden kiezen die ze mee mogen nemen en die ze nog een leven kunnen bieden. De andere moeten ze achter laten en die worden vergast.
En ook nemen ze dieren op die achtergelaten worden, mishandeld worden of neergezet voor hun poort.
De stichting richt zich ook niet alleen op Nederland, maar ook op Spanje en op Belgie.
Dus er leven zoveel mensen over deze landen. Denken jullie niet dat er misschien voor elke hond misschien wel een warm plaatsje is in 1 van deze landen. Dus ze komen niet allemaal naar Nederland. Tuurlijk niet.......ze gaan alle kanten op. Naar allemaal liefdevolle huizen waar ze weer een beetje van hun leven kunnen genieten.
Waar halen wij het recht vandaan om dit hun niet te geven en waar halen wij het recht vandaan als mens om zo verschrikkelijk te oordelen over goede organisaties die zich zo inzetten voor deze dieren. Maar een mening geven is natuurlijk altijd makkelijk.

Ik heb mij ook een tijd ingezet voor de Nederlandse honden is asiels. En zet ik me in voor de stichting ACE. Gewoon omdat ik vind dat elke hond een warm huis verdient. En dat is uiteindelijk het aller belangrijkste. Wie zorgt er anders voor ze ?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:44

Raffel schreef:
Dus ze komen niet allemaal naar Nederland. Tuurlijk niet.......ze gaan alle kanten op.

Mum had 7 of 8 pups toen ze haar vonden, die zijn naar Amerika gegaan en Mum is hierheen gekomen.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:12

Toevallig dat ik net dit topic tegenkom. Wij zijn ook van plan om een hondje te adopteren uit Spanje. Het gaat om deze onganisatie http://www.granadapadul.com

Heeft iemand daar ervaring mee of over gehoord? Dan ben ik wel heel benieuwd

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 10:27

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:32

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:02

Ach wat een dotje zeg kijkt ook zo vrolijk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:06

Ik heb op de site gekeken en raak erg geèmotioneerd,ik heb daar veel leed gezien en mee gemaakt.Het is een hele goede zaak dat mensen zich inzetten voor deze kanjers die zeker een warm mandje verdienen.