Die kleuren zijn echt prachtig en hij kijkt erg aandoenlijk!

Goed dat je je vriend hebt overgehaald. Zeg je nu niet vaak tegen 'm:
"Het is maar goed dat je overstag bent gegaan."
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lusitana schreef:dejavu, iets wat een hond niet heeft, mist hij ook niet. Hij denkt niet van "had ik maar dit en dat en werd ik maar geadopteerd", zoals mensen wel doen.
Natuurlijk zie ik heus dat er sommige dingen wel prettiger zijn, met name als het om gezondheid gaat, en nogmaals, ik vind ook dat ieder het voor zichzelf moet weten als je er een op wilt vangen, maar ik ben een beetje tegen het aannemen dat een hond alleen maar gelukkig kan zijn als het mensenliefde krijgt. Want dat is dus lang niet altijd zo.
Ik vond het ook rot dat de puppies die vlak bij stal geboren waren bang voor mensen waren zodat ik ze niet kon aaien, maar jammer dan. Ik gaf ze wel te eten, maar uiteindelijk kwamen ze zelfs daar niet meer voor omdat ze hun kont wel redden en blijkbaar de vrijheid kozen boven gemak.
Zou ik dan zulke dieren dan met weet ik het wat voor middelen en stress moeten gaan vangen om ze naar een ver kil land te sturen waar ze maar een paar keer per dag naar buiten kunnen aan een touwtje?
Góis, waar ik eerst woonde, heeft trouwens een prima systeem. Zwerfhonden krijgen daar dagelijks op een vast uur en vaste plek de resten uit een slagerij. Zieke en sterk verzwakte honden worden daar gevangen en de dierenarts komt elke dinsdag om gevangen honden in te laten slapen. Tot die tijd krijgen ze gewoon eten en drinken in een kennel en kunnen ze eventueel nog opgehaald. Dan hoeven ze niet te lijden en te verkommeren.
De andere honden weten dondersgoed bij welke kroegen/mensen ze wat kunnen halen en waar ze weg moeten blijven.
Ze leven in groepjes, dus leren elkaar dat soort adresjes.
Hier (in Portugal) lopen trouwens dus ook de honden mét baas vrij op straat en de kans dat je dus een hond van iemand ipv een zwerfhond meeneemt is ook best aanwezig. Ik heb het denk ik al gezegd, ik moet er niet aan denken dat een of andere vakantieganger denkt dat mij hond een zwerver is!
Hij heeft geen band om, omdat ik bang ben dat hij daarmee blijft hangen aan dingen.
dejavu schreef:Open je een itp-topic als je een nieuweling hebt, Yamcha? Ben benieuwd naar je volgende project.![]()
Marleen, wat een verhaal!
Over zwerfhonden meenemen: Tsja, qua gezondheid is het een risico. Mijn eerste hond heb ik ook als zwerver gevonden, gelukkig is ze gezond, maar het blijft inderdaad een risico. Toch ben ik blij dat ik haar ingeladen heb, ze maakt het uitstekend en ik vind haar prachtig. We zijn echt vriendinnen.![]()
Heel traject meegemaakt, verlatingsangst, man wat een hel om dat er weer uit te krijgen.
Lusitana schreef:dejavu, iets wat een hond niet heeft, mist hij ook niet. Hij denkt niet van "had ik maar dit en dat en werd ik maar geadopteerd", zoals mensen wel doen.
Natuurlijk zie ik heus dat er sommige dingen wel prettiger zijn, met name als het om gezondheid gaat, en nogmaals, ik vind ook dat ieder het voor zichzelf moet weten als je er een op wilt vangen, maar ik ben een beetje tegen het aannemen dat een hond alleen maar gelukkig kan zijn als het mensenliefde krijgt. Want dat is dus lang niet altijd zo.
Ik vond het ook rot dat de puppies die vlak bij stal geboren waren bang voor mensen waren zodat ik ze niet kon aaien, maar jammer dan. Ik gaf ze wel te eten, maar uiteindelijk kwamen ze zelfs daar niet meer voor omdat ze hun kont wel redden en blijkbaar de vrijheid kozen boven gemak.
Zou ik dan zulke dieren dan met weet ik het wat voor middelen en stress moeten gaan vangen om ze naar een ver kil land te sturen waar ze maar een paar keer per dag naar buiten kunnen aan een touwtje?
Góis, waar ik eerst woonde, heeft trouwens een prima systeem. Zwerfhonden krijgen daar dagelijks op een vast uur en vaste plek de resten uit een slagerij. Zieke en sterk verzwakte honden worden daar gevangen en de dierenarts komt elke dinsdag om gevangen honden in te laten slapen. Tot die tijd krijgen ze gewoon eten en drinken in een kennel en kunnen ze eventueel nog opgehaald. Dan hoeven ze niet te lijden en te verkommeren.
De andere honden weten dondersgoed bij welke kroegen/mensen ze wat kunnen halen en waar ze weg moeten blijven.
Hier (in Portugal) lopen trouwens dus ook de honden mét baas vrij op straat en de kans dat je dus een hond van iemand ipv een zwerfhond meeneemt is ook best aanwezig. Ik heb het denk ik al gezegd, ik moet er niet aan denken dat een of andere vakantieganger denkt dat mij hond een zwerver is!
Hij heeft geen band om, omdat ik bang ben dat hij daarmee blijft hangen aan dingen.
sunny_l0ve schreef:Zie je bij jullie het verschil dan niet tussen een zwerfhond en een huishond? Want meestal zijn die toch iets beter doorvoed en verzorgd.
Lusitana schreef:sunny_l0ve schreef:Zie je bij jullie het verschil dan niet tussen een zwerfhond en een huishond? Want meestal zijn die toch iets beter doorvoed en verzorgd.
Er is weinig verschil tussen hond met baas en hond zonder baas, behalve dat die met baas komt als je roept, maar dat doen sommige zwervers ook als ze hopen op eten...
De "huishonden" hier zijn doordat ze buiten zijn actief en niet te vet zoals binnenhonden in Nederland. Verschil in gewicht is er nauwelijks, daar zwerfhonden echt wel goed nog aan eten kunnen komen door jacht en adresjes die voeren.
Wel hebben zwerfhonden uiteraard veel last van parasieten dat soms zelfs tot bloedarmoede en de dood lijdt. Vaak hebben ze ook flink door parasieten aangevreten/zwerende oren, die soms helemaal afvallen.
Er zijn idd best veel nestjes, maar daarvan overleven lang niet alle puppies.
Moet zeggen dat mijn eigen hond ook bijdraagt aan dat probleem. Casteren en steriliseren is hier helaas onbetaalbaar. De narcose is gewoon duur. Voor minder dan 100 euro kan het niet, en als je weet dat de lonen hier rond de 500 euro liggen (400 als minimum loon), begrijp je wel dat uitgaven voor dieren niet echt bovenaan staan.
Het zou al veel uitmaken als daar wat aan gedaan kon worden, zoals je in Nederland de zomeracties hebt en kortingen als je meer dan 1 dier brengt.
Laten inslapen is wel gratis of zo goed als gratis bij de meeste gemeentes. Toch vinden sommigen dat nog te veel moeite en verdrinken puppies liever en slaan/schieten volwassen honden dood. Dat is dan weer zoiets waar met voorlichting en acties van de gemeentes best wat aan te doen zou zijn.
Er is ook nog wel wat mis hoor, er zijn hier nog veel kettinghonden die echt een belachelijk korte ketting hebben, ook al is dat ook hier verboden voor zover ik weet.
Ook daar kan simpel verandering in komen door voorlichting en beboeten.
Er is wel wat beweging wat dat betreft. Ook worden wel honden opgevangen en ter adoptie aangeboden (via de krant, met foto´s en af en toe een adoptie dag ergens), met name puppies en honden die duidelijk uit de auto gezet zijn ofzo, dus wel een baas gehad hebben. Het is niet zo dat alle honden hier maar aan hun lot worden overgelaten.
Ik spreek nu wel over Portugal, Spanje is een heel ander, veel groter land, maar ik kan me voorstellen dat het ook in Spanje heus niet alleen kommer en kwel is.