'jammer dat er weer nieuwe dieren op de wereld zijn gezet'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

Re: 'jammer dat er weer nieuwe dieren op de wereld zijn gezet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:01

Ik ben het er gedeeltelijk mee eens. Er zijn idd teveel dieren die gefokt worden, maar als je naar de oorzaak gaat kijken, is het de mens. Er zijn zoveel mensen die gewoon gewetenloos tig nestjes achter elkaar fokt om er een beetje geld aan te verdienen. Die verpesten het weer voor mensen die eenmalig een nestje willen.

Ik ben het er absoluut mee eens dat mensen ook eens naar zichzelf moeten gaan kijken. Ze krijgen nu wel al minder kinderen dan vroeger, maar over de hele wereld gezien zijn het er veel te veel.
Als je alleen naar NL gaat kijken, dan vindt ik dat wij gewoon te gastvrij zijn omdat er veel te veel buitenlandse mensen hier in dit kleine landje komen wonen.
Komt er ook nog bij kijken dat de mensen de hele wereld vervuilen, en daar blijven we allemaal aan meedoen. Maar dieren zijn juist degene die respect hebben voor de natuur.

Conclusie: Ik heb liever teveel dieren op de wereld dan teveel mensen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:24

ik begrijp alleen niet dat er nog steeds gezeur is over kruisingen fokken.
wat Ik erger vind zijn fokkers die met stamboom fokken en meerdere teven hebben lopen die elk jaar een nest krijgen. voor de kwaliteit van de honden kan dat nooit goed zijn. wat dat papiertje ook zegt...

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:28

Mindfields schreef:
Ik sta volledig achter zulke uitspraken. Kijk de asielen eens stampensvol zitten. Al die dieren die daar hun dagen slijten in veel te kleine hokken. En mensen die het "zo leuk vinden om een nestje te fokken" zonder papieren, zonder tests op ziekten en zonder besef van de honderdduizenden dieren die in asiels zitten weg te kwijnen.

Ben het volledig met je eens.
Ik hoop dat mensen die dit doen het inderdaad meer gaan beseffen dat er nog honderdduizenden dieren op een baasje zitten te wachten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:43

maar de honden met papier mogen wel gewoon gefokt worden volgens jullie dus??

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:05

Ja, want die mensen denken meestal wel na, testen en nemen de verantwoordelijkheid op voor hun dier!
Een teef (voor stamboom te krijgen) mag trouwens maar 1x per jaar een nest krijgen en niet meer dan 5 nesten, en de meeste fokkers halen die 5 nesten niet eens, omdat ze nooit elk jaar dezelfde teef gebruiken!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:10

euhm mogen maar 5 nesten krijgen? dat klopt volgens mij niet hoor!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:22

Ik ben het met je eens, suuzepuus, eigenlijk zouden ze dat ook niet meer moeten doen. Laten we eerst alle honden in de asiels van NL een mooi huis geven en ga daarna je aandacht vestigen op die andere zielige hondjes in het buitenland.
En vuilnisbakkies zijn 10x sterker dan rashonden aangezien die meer goede kwaliteiten hebben.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:30

alle import 'ras' honden uit het oostblok had ik nog niet eens over nagedacht!!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:46

Tavanta schreef:
O ja, en met papier mag je fokken en zonder papier zit ineens een asiel vol.................
:Y)

Zullen we eens gaan tellen hoeveel rasdieren met stamboom er in het asiel zitten en hoeveel zonder?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:53

jij liever dan ik :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:07

sunny_l0ve schreef:
Ik ben het met je eens, suuzepuus, eigenlijk zouden ze dat ook niet meer moeten doen. Laten we eerst alle honden in de asiels van NL een mooi huis geven en ga daarna je aandacht vestigen op die andere zielige hondjes in het buitenland.
En vuilnisbakkies zijn 10x sterker dan rashonden aangezien die meer goede kwaliteiten hebben.

Laten we even al die vuilsnisbakkies vergeten die doorgedraait zijn omdat mensen foute rassen kruisten, vuilnisbakken met allerlei beperkingen en pijntjes zoals vroege slijtage enz omdat er erfelijke dingen doorgegeven worden waarvan de eigenaren geen weet hadden.

Jep, een vuilnisbak is beslist beter dan een rashond waarbij de bloedlijnen zorgvuldig nagegaan worden.... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:09

Pfff.... idd......

Mijn rashond heeft een behoorlijk lange stamboom, is nu, op 12-jarige leeftijd nog altijd actief, energiek en speels, heeft een geweldig karakter, en de enige slijtage is een lichte artrose......

Voor foto's mag je in mijn onderschrift kijken..... en nee, deze hond is niet gefokt op zijn uiterlijk, maar op functionaliteit, correcte bouw, kracht, uithoudingsvermogen en een goed karakter. Hij is een geweldige metgezel, een fantastische sporter en ook nog eens mooi........

Nee dank u, voor mij geen kruisingen of bastaards. Ik hou het bij rashonden. Ik weet dat er jarenlang (en bij Duitse Herders nog veel langer, vooral de bloedlijnen die de hypes bespaard bleven) is geselecteerd op karakters, erfelijke afwijkingen, vachtstructuur, uithoudingsvermogen, kracht, noem maar op.....

Bij een kruising en een 'oeps'nestje is dat allemaal niet gebeurd..... als sommigen hier hun zin kregen, komen mensen als ik niet meer aan mooie rashonden. Honden waar ik bereid ben goed geld aan uit te geven, het beste en het mooiste krijgt hij. Ik doe mijn uiterste best om te zorgen dat ik elke dag genoeg tijd heb voor hem, ik besteed elke dag tijd aan verzorging, aan spel, aan lange wandelingen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:21

Yamcha schreef:
Voor foto's mag je in mijn onderschrift kijken..... en nee, deze hond is niet gefokt op zijn uiterlijk, maar op functionaliteit, correcte bouw, kracht, uithoudingsvermogen en een goed karakter. Hij is een geweldige metgezel, een fantastische sporter en ook nog eens mooi........

Presies en zo weet je onvegeer wat je te verwachten staat dat er met zo'n zorgvuldigheidtot tirntallen jaren terug kan kijken, en dan zijn er nog mensen die durven te beweren dat een vuilnisbak sterker is?
Chronisch overschot aan beton denk ik. Gewapend :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:26

Jij begrijpt me helemaal :)

En dus wil ik ook geld uitgeven aan een goed gefokte rashond, omdat ik wil dat ze daarmee doorgaan..... en zal ik nooit of te nimmer geld uitgeven aan een kruising of er één aanschaffen.

Hard voor die zielige hondjes? Ja, helaas wel.
Maar ik wíl het niet steunen dat er meer en meer waardeloze honden en katten op de wereld worden gezet, met allerlei problemen, waarvan de meeste ellende voor de hond zelf is. Zolang die mensen de honden en katten nog kunnen kwijtraken gaan ze door...... hoe triest het ook is. Ik wil daar niet aan meewerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:38

Yamcha schreef:
Zolang die mensen de honden en katten nog kunnen kwijtraken gaan ze door...... hoe triest het ook is. Ik wil daar niet aan meewerken.

Presies...ik hoop ook dat door dit soort verhalen mensen na gaan denken, al is het er maar ééntje..maakt mij niet uit, en beseffen waar ze mee bezig zijn als ze de broodfok in stand houden, (Dan heb ik het alleen over Nederland) en niet de Spaanse honden die dood worden gereden omdat ze toch niets waard zijn, dat is een ander verhaal.
Elke euro die wordt betaald en verdiend aan een stamboomloos hondje of een pretnest voor de poen is er één teveel en zou eigenlijk verboden moeten worden.

http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... d=44215931

Hier een reprtage van een uur waar je kan zien wat het inhoud als je fokt en vertikt je geweten en verstand te gebruiken.
Let op de reportage is schokkenD!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:41

Ik ga die video later even bekijken, ga nu sporten :)

Binnenkort gaan Beau en ik weer op cursus :D Met een hond van 12? Ja hoor, kan best.

Hond heeft een goed lijf, en heeft er nog altijd zin in :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:58

Moet wel zeggen, ik heb een Beagle x Steenbrak gehad en dat beest is 17 jaar zonder enig pijntje mee gegaan. Daarna werd ze doof (maar die was sowieso wel oost indisch doof dus daar merkte we inhet begin niet veel van) en uiteindelijk is ze slecht gaan zien. Ze is uiteindelijk 19 jaar geworden en behalve doof en blind heeft ze geen pijntjes gehad.... Dus het is nu ook weer niet dat, omdat je een vuilnisbak hebt, dat dat ding binnen de 8 jaar kreupel is... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:06

Uitzonderingen van de regel zijn dr altijd wel Pharagirlke, bovendien heb jij het over een hond die 17 jaar geleden is geboren, toen waren er nog geen kapot gefokte herders die geen heupen mer hebben, of caveliers die een te klein hoofd hebben en zodoende ernstige pijnen lijden....etcetc..

Dit topic gaat meere over dieren die nu nog geboren worden, wat gewoon echt niet meer kan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:15

da's een feit Chiqa, bijna twintig jaar geleden zelfs, de mooie meid is helaas in 2006 gestorven, want wat een fantastische hond was dat.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:22

Hartstikke fijn dat ze zo oud is geworden en nagenoeg nooit ziek. Ik heb hier een pers van bijna 14 jaar hoor, geheel stamboom en testloos gekocht, maar dat was 14 jaar geleden.
Toen wisten wij nog niet zoveel, lazen er niet zoveel over als we tegenwoordig kunnen doen (Als je er tenminste voor open staat)en besef dat ik enorm veel geluk met haar heb gehad. En nog steeds alle dagen.
Maar heb wel een poes met nierfalen weg kunnen brengen wat een verdriet was dat. Als ik dit in de toekomst zou kunnen voorkomen door op zijn minst te kijken of het in de families voorkomt, zou ik dat doen.
Vind het niets zo'n tikkende tijdbom in huis

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:25

Maar hoe zit dat dan, als beide honden wel een stamboom hebben maar van een verschillend ras zijn (tenslotte hoeven stamboom honden niet altijd bij professionele fokkers terecht te komen). En die twee worden met elkaar gekruist? Dat zijn toch twee "zuivere" honden dan.... (interesse vraagje hoor)

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:26

Volgens mij neemt deze discussie een andere wending dan bedoelt:
Petite schreef:
Citaat:
Ik vind het jammer dat er weer 8 nieuwe hondjes op de wereld zijn gezet, waar eigenlijk geen plaats voor is. Ik hoop dat de hond ik kwestie nu wordt gesteriliseerd.

Naar aanleiding van dit soort uitspraken.. Waar ik me dood aan kan ergeren.. Open ik dit topic. :D
Wanneer iemand een topic opent met baby dieren kun je steevast deze antwoorden verwachten. Tuurlijk zijn er veel dieren en hebben deze mensen ook gelijk. Maar wat dacht je van de mens zelf? Daar zijn er pas teveel van, en toch blijven desbetreffende mensen zich doorfokken terwijl zij het wéten! Kunnen ze beter zichzelf gaan sterilliseren. Wanneer iemand zijn kind showt op bokt komen er ook niet zulke antwoorden als bij die dieren..

Wat vinden jullie van dat soort uitspraken en valt er wat tegen te doen?

Citaat:
'jammer dat er weer nieuwe dieren op de wereld zijn gezet'

Met die laatste stelling (topic titel) ben ik het meer dan eens .. ongeacht het ras/diersoort of het al dan niet hebben van (goede) papieren ..

Zolang wij, als mens, niet eens fatsoenlijk voor het al aanwezige leven kunnen (of willen..) zorgen vind ik dat iedereen die verantwoordelijk is voor 'nieuwe aanwas' zich weleens zou mogen beseffen dat zij direct of indirect zorgen voor heel veel leed en dat dit leed door hun inbreng eerder vermeerderd dan verminderd wordt.

Edit: heb geen kinderen (van mijzelf), maar wel heel veel opvang/afstandsdieren waar absoluut niet mee gefokt wordt .. voel me dus niet hypocriet, maar wel 'ervaren' genoeg om hierover een mening te hebben en te kunnen geven ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:19

pharagirlke schreef:
Maar hoe zit dat dan, als beide honden wel een stamboom hebben maar van een verschillend ras zijn (tenslotte hoeven stamboom honden niet altijd bij professionele fokkers terecht te komen). En die twee worden met elkaar gekruist? Dat zijn toch twee "zuivere" honden dan.... (interesse vraagje hoor)

Ik denk dat als je 2 correct gefokte honden met elkaar zou kruisen, je aanloopt tegen een aantal risico's. Een probleem is wel dat je bij zo'n hond onmogelijk papieren kunt krijgen, en je bij een eventuele volgende generatie een nog veel groter risico loopt.

Dan is het zo dat genen rare dingen met elkaar kunt doen. Voorbeeld van de witte kat met blauwe ogen die doof is, kennen wss heel veel mensen. Het gen voor wit en het gen voor blauwe ogen lijken iets raars met elkaar te doen, wat doofheid veroorzaakt.
Dat risico loop je dus ook als je 2 correct gefokte rashonden van verschillende rassen op elkaar zet. Ik zou niet weten wat Herderbloed doet met Labradorgenen, en speciaal blonde Labradors...... Duitse Herders mogen namelijk niet te licht van kleur gefokt worden. De kans dat daar iets mee misgaat, is niet helemaal denkbeeldig.

@ Wanderers: er zijn nog altijd veel meer bastaarden op de wereld dan rashonden met goede papieren hoor :)
Er is een bepaald slag mensen dat wel een hond wil, maar er niet voor wil betalen.... waarbij ik me dan altijd afvraag of ze dan wel voor een DA-consult willen betalen, wat immers ook niet goedkoop is, of ze dan wel geld willen uitgeven aan goed voer, aan cursussen, aan training, aan hondensport, aan.......
Er is ook een slag mensen dat kíest voor een rashond, en er goed geld aan uitgeeft ook. Die dat geld ervoor betalen omdat ze willen dat hun ras verbeterd wordt, ze willen dat er zorgvuldig mee wordt gefokt. En ja, ik ben zo iemand. Ik geef geld uit aan DA-consulten (al blijft dat beperkt tot de inentingen, de DA is bij ons zelden nodig) maar ik kan je verzekeren dat ik het geld voor onverwachte dingen wel heb. Ik koop goed voer voor mijn hond, ik voed hem op en train hem, loop en train uren per dag met hem......
En als hij er niet meer is, wil ik weer een Duitse Herder (2 om precies te zijn) met een stamboom, goede papieren, een goede afkomst, waaraan de fokker een hoop tijd en liefde en aandacht heeft besteed. Ik ben niet van plan om een kruising of een bastaard aan te schaffen, omdat ik niet wil meebetalen aan het lukraak honden op elkaar zetten. Ik wil ook geen rashond zonder stamboom, ik wil niet meebetalen aan de broodfok. Ik wil de ouders zien, certificaten en prestaties, ik wil weten hoe mijn hond is opgegroeid, wat de ouders voor predikaten hebben, hoe ze gepresteerd hebben in de sport.

Ik werk namelijk graag mee aan het verbeteren van mijn favoriete ras. Ik heb er geen problemen mee om een jaar op een wachtlijst te staan, omdat de teef en reu van mijn keuze dit jaar niet gecombineerd mogen worden. Ik wacht wel.
En als ik zie wat mensen aan de DA uitgeven omdat de honden nierproblemen hebben, HD, slijtage, PL en noem alles maar op..... dat haal ik er dubbel en dwars uit. Maar ik wil al die ellende voor een hond niet, het enige wat ik kan doen is het iig niet stimuleren, en als ik een broodfokker vermoed het doorgeven aan de RvB. Ik kan het proces zelf niet stoppen, ik kan wél voor mezelf de (in mijn ogen)goede keuzes maken.
Maar als de goede fokkers stoppen, kan ik ook dat niet meer. De slechte fokkers zullen namelijk zeker níet stoppen zolang er nog mensen die hondjes "redden".

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:08

suuzepuus schreef:
euhm mogen maar 5 nesten krijgen? dat klopt volgens mij niet hoor!

Dit klopt wel ;)
In nederland is het niet toegestaan dat een teef meer dan vijf nesten krijgt, daarnaast is het zo dat de teef niet jonger mag zijn dan 16 maanden voor het eerste nest. Ook mag de teef niet ouder zijn dan 72 maanden voor haar éérste nest en de teef mag zoiezo niet meer gedekt worden na dat zij 96 maanden is.

Groetjes pammie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:11

Dit is idd wat ik ook van goede fokkers hoor :)

Ben er alleen maar blij mee, is ook het beste voor de teef :)