Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:48

mensen blijven toch wel fokken , t is toch zo schattig hoor je dan! en ja dat is wel zo. Een hond uit het asiel was voor ons een moeilijkere optie : jonge kindjes, katten, cavia's paarden en een hele hoop mensen die niet weg zijn van hun stem verheffen. We hadden dus een zelfverzekerde hond nodig.

En de gezondheid is gewoon een feit, heb ik in ieder geval altijd te horen gekregen , dat neemt niet weg dat jou honden ongezond zijn nee hoor maar er de kansen op hd is wel kleiner bij kruisingen

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:51

[/quote]
Tuurlijk garandeert het niet voor 100% een gezonde hond, maar je kan toch niet ontkennen dat de garantie wle hoger ligt dan bij het fokken met niet-geteste ouderdieren?
En zonder twijfel durf ik wel zeggen dat er meer 'slechte' htk fokkers zonder stamboom zijn dan stamboomhondenfokkers.
En die 'achtergrondinfo' is toch wel nuttig, ik zou toch wel willen weten dat mijn hond uit 'gezonde' lijnen komt.[/quote]

Ik heb geen idee wat gezonde lijnen zijn! Ten eerste wat is gezond? Ten tweede ken ik toch heg nog steg in de hondenwereld. Wat is een gezonde en goede lijn? Ik heb eerlijk gezegd ook absoluut geen zin om mij daarin te verdiepen! Ik heb geen idee wie de Jazz onder de honden is en welke reu of lijn juist bepaalde problemen voortbrengt. Voor je daar echt inzit ben je jaren bezig en dat is gewoon niet mijn ding!

_janet_

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:55

maar ja kan wel bijvoorbeeld een keer naar een hondshow gaan en met eigenaren van het bepaalde ras praten wat je wil. Je kan je op fora inlezen over bepaalde rassen, je kan verschillende fokkers opbellen om info.
Zo kom je al een heel eind.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:56

Een beetje goed informeren duurt geen jaren hoor en dat hoort er toch bij vind ik. Ik vind dat ook een beetje mee de verantwoordelijkheid van de koper.
Als een ras mij interesseert en ik erover denk om zo'n hond te kopen, zal ik het zeker niet laten om wat bij te leren over de lijnen en uit te zoeken wat voor hond ik juist zoek en in welke lijnen ik dat soort hond kan terugvinden.
Laatst bijgewerkt door Jakary op 03-02-09 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:56

En de rasvereniging informeren!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:58

@ jakary er zijn wel heel veel mensen die dat wel laten helaas waardoor er meer wordt doorgefokt

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:59

mvs schreef:
@ jakary er zijn wel heel veel mensen die dat wel laten helaas waardoor er meer wordt doorgefokt

Helaas wel ja.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:59

vanitymay schreef:
Ik heb geen idee wat gezonde lijnen zijn! Ten eerste wat is gezond? Ten tweede ken ik toch heg nog steg in de hondenwereld. Wat is een gezonde en goede lijn? Ik heb eerlijk gezegd ook absoluut geen zin om mij daarin te verdiepen! Ik heb geen idee wie de Jazz onder de honden is en welke reu of lijn juist bepaalde problemen voortbrengt. Voor je daar echt inzit ben je jaren bezig en dat is gewoon niet mijn ding!

zo moeilij is dat niet hoor, is bij paarden ook zo uitgezocht en bij honden dus ook
gewoon eens lid worden van een hondenforum .....
en als je specifieke ras al weet wat je wilt dan een rassenforum van betreffend ras,die zijn er zat :j
informeren met internet van tegenwoordig is echt niet moeilijk hoor, je moet er wel wat voor over hebben, heb je dit niet tja dan is het eigen veranwtoording als je op latere jaren dan ineens een hoop geld moet trekken ivm gebreken

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:00

Te veel mensen bedenken vandaag dat ze een hond willen, en kopen er morgen 1. Daar ben ik zelf geen voorstander van. Een beetje verdiepen kan al een boel problemen voorkomen.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:01

precies.. daarom zijn honden uit het asiel ook best moeilijk af en toe helaas..

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:03

inderdaad. Ik heb lang gezocht totdat ik Bailey tegen kwam.
De perfecte hond voor mij en helemaal geen spijt van gehad dat ik zo kieskeurig was :D

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:03

Ik heb geinformeerd bij de verschillende forums, boekjes gekocht over de reassen die ons aanspreken, verschillende fokkers gesproken bij meerdere fokkers van rashonden wezen kijken. We hebben Enzi niet over een nacht ijs gekocht, maar er toch heel bewust voor gekozen en stamboomloze rashond te kopen. Wat mij opvalt bij iedere fokker waar je komt is dat ze hun eigen honden fantastisch vinden en eigenlijk alles wat een ander doet keihard afkraken! Wordt je ook echt niet vrolijker van. Als je dacht dat de paardenwereld hard was, moet je eens bij een gedreven hondenfokker komen!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:10

wij hebben ook verschillende mensen gecontacteerd die met de novia scotia fokte, maar uiteindelijk hadden wij toch het beste gevoel bij de tuinder :P waar wij onze flatcoated mix vandaan haalde

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:11

Ik val even midden in de discussie.

De eerst volgende keer keer dat ik een puppy koop zal dit met zekerheid eentje zijn MET stamboom.

Waarom?
Omdat je in een stamboek kunt rondzoeken/vragen en uiteindelijk je puppy bij een fokker halen die bekend staat om zijn betrouwbaarheid (even eerlijk, niet alle fokkers zijn even eerlijk met gezondheidsuitslagen) en die goede keuzes maakt bij het kiezen van een reu bij een teef. Ik heb lang rondgezocht en advies gezocht binnen een stamboek voordat ik heb besloten bij welk nest ik een puppy wou hebben. En ik moet zeggen dat ik daarbij helemaal niet naar show resultaten heb gekeken. De fokkers waar ik binnen het ras contact mee heb, vinden shows meer een verplichting dan een regel. Moet we zeggen dat er binnen dit ras iets anders is, wat Bonatie heet, waar meer beoordeelt of een hond binnen het rasstandaart valt. En hierbij wordt puur naar kenmerken gekeken, niet naar of een hond mooi of niet is. De vader van mijn puppy heeft met moeite zijn 2 ZG-tjes binnen gekregen,(hij is gewoon niet mooi, maar hij voldoet wel aan de raskenmerken) maar juist door hem heeft mijn hond haar goede karakter gekregen. En ze is zelf een prachtstuk geworden.

Natuurlijk kan ook een stamboom-hond medische mankementen hebben. Dat heb ik helaas ook ondervonden. Maar geen van deze "mankementen" heeft ze van haar ouders, ik heb daarin gewoon pech. Maar ik durf zo van dezelfde combi weer een puppy te halen (als die ooit komt op het moment dat ik een nieuwe puppy zoek) en daarvoor ben ik weer bereid helemaal naar warschau te rijden.

En nu zeg ik niet dat iedereen dat moet doen... Maar is het dan zoveel moeite even op een forum informatie te vragen, bij diverse fokkers langs te gaan (en dan hoeven ze niet eens een dragende teef te hebben) En dan is de kans op een gezonde hond groter (vind ik) dan dat je bij de dichtsbijzijnde boerderij langsgaat bij wijze van spreken.

Helaas is het in veel gevallen een impulsaankoop zonder er goed over na te denken. De buren hebben een goldie dus moet ik er ook eentje (of de kinderen zeuren of wat dan ook)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:15

en wil ik echt geen kritiek geven op iedereen die een kruising heeft, die heb ik namelijk zelf ook. Maar dat doe ik nooit meer, liever wat meer en een papiertje dan wat minder en meer kans (ik zeg niet "wel kans") dat er wat mis is, gezondheids technisch of geestelijk! (dat schijnt iedereen te vergeten)

Maar, als ik op zoek zou gaan naar een volwassen hond zou ik ook gewoon een kruising nemen.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:16

t was bij ons zeker niet over 1 nacht beslist hoor zeker niet, mar wij zelf waren uiteindelijk gewoon tot de conclusie gekomen dat een niet rashond ons net zo veel waard is als een welrashond bovendien zoals ik al eerder heb gezegd is de KANS op ziekte's lager

en waarom geen kruising pup meer @ manishdra?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:20

Het hondenfokkerswereldje moet inderdaad niet onderdoen voor de paardenwereld. Concurrentie hè, iedereen wil het beste 'product' hebben, in dit geval dan een hond.
Er gebeuren ook genoeg zaken als vervalste testen, ...
Helaas heb je overal rotte appels, gelukkig zijn niet alle fokkers zo.
Er zijn ook genoeg fokkers die onderling bevriend zijn, dus het gaat niet altijd zo dat ze mekaar afkraken.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:21

mvs schreef:
t was bij ons zeker niet over 1 nacht beslist hoor zeker niet, mar wij zelf waren uiteindelijk gewoon tot de conclusie gekomen dat een niet rashond ons net zo veel waard is als een welrashond bovendien zoals ik al eerder heb gezegd is de KANS op ziekte's lager

en waarom geen kruising pup meer @ manishdra?

De kans op ziektes bij een niet-rashond lager? Waar is dat op gebaseerd?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:26

Omdat ik nu dus een hond met een geestelijke tik heb. Wat niet leuk is, vooral niet als je er zo aan gehecht bent. We hebben al meerdere keren met onze handen in het haar gezeten, hebben hem al 1x herplaatst, wat niks geworden is (kwam na 2 weken weer terug, omdat ze het niet aankonden (lees iemand die profesioneel met honden werkte)), en hebben ook al meerdere keren er over nagedacht hem in te laten slapen.
We hopen nu dat hij wel om kan gaan met de taak "erfhond".
Zo niet, dan gaat hij naar een fokker die met hem gaat trainen (wordt hij dus "kennelhond" maar wel met een functie ;) ) Maar dat is een one-way-train. Dus we zijn nu aan het kijken of hij bij ons kan blijven.

En als ik toendertijd was gaan kijken in het stamboek, had ik kunnen kijken naar de karakters van ouderhonden (en rest van de voorouders) en had ik dit kunnen voorkomen. Maar wij wilden ook niet te veel uitgeven... en dat heeft me nu heel veel geld, tijd, emoties en stress gekost. :)
En ja, dat is ook pech hebben... en hoeft niet te gebeuren. Maar ik probeer het de volgende keer gewoon zoveel mogelijk uit te sluiten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:28

Dat mixen gezonder zijn is niet bewezen, maar enkel een idee wat rondgaat. Volgensmij is er nooit een dergelijk (degelijk) onderzoek geweest.

Het kan dat een hond geen rastypische ziektes meekrijgt, maar het kan juist ook van allebei wel! En dan ben je toch een stuk verder van huis!

Ik heb geen slechte ervaringen met fokkers binnen de hondenwereld, maar ik heb dan ook bij 2 "onbekendere" hondenrassen gekeken. In beide hadden ze natuurlijk wel critiek op elkaar, maar konden deze onderbouwen en gingen verder wel vriendelijk met elkaar om. En dit moet je hebben wil je een gezond ras fokken.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 03-02-09 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:29

heb ik altijd vernomen, t lijkt mij ook wel logisch want rashonden worden gefokt op zekere uiterlijke eigenschappen hierdoor worden er dieren gefokt die weer dezelfde eigenschappen hebben als hun ouders en ga zo maar door, dan is het een logisch gevolg als er bij die positieve kenmerken war op egokt word ook negatieve kenmerken onstaat. Denk maar aan de dove dalmatiers, en de HD golden retrievers en bij een iets minder bekend ras is dat natuurlijk in zeker mate minder maar t lijkt mij dat bij een kruising waar er vrijwel niet of nauwlijks word geconcentreerd op uiterlijke kenmerken er dieren ontstaan die elkaar in slechte en goede eigenschappen opheffen, en ja zo krijg je ook gek uitziende hondjes :P

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:38

Ik val zomaar ff binnen, om onze ervaring ook ff te delen;)
Mijn ouders hebben nu 3 Duitse herders gehad, 2 niet-stamboom, 1 wel(de laatste)
We dachten, we willen een goed gezond hondje om er lang van te kunnen genieten. Pup gekocht, via fokkers bij hun gekomen. Geweldige papieren, goede honden, vrij van HD.(volgens hun), afspraak gemaakt na een bepaalde tijd met alle pups een scan doen van de heupen op HD. Nou we hebben nooit weer wat gehoord, het hele idee van scans is naar de maan gegaan. Want welja, voor die tijd was het al duidelijk dat vrijwel allemaal HD hadden, zo ook onze. Hij heeft ook nog ADHD en kan geen minuut stil zitten.
Je betaalt grof voor die prachtige papieren, waar vervolgens een zieke hond uit komt.

De andere honden waren gestorven door een autoongeluk en de ander had kanker op zijn 12e. Ik geloof dat we voortaan een stamboomloze hond gaan kopen, de kans op ziektes is volgens mij niet groter..

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:51

rensju schreef:
Ik val zomaar ff binnen, om onze ervaring ook ff te delen;)
Mijn ouders hebben nu 3 Duitse herders gehad, 2 niet-stamboom, 1 wel(de laatste)
We dachten, we willen een goed gezond hondje om er lang van te kunnen genieten. Pup gekocht, via fokkers bij hun gekomen. Geweldige papieren, goede honden, vrij van HD.(volgens hun), afspraak gemaakt na een bepaalde tijd met alle pups een scan doen van de heupen op HD. Nou we hebben nooit weer wat gehoord, het hele idee van scans is naar de maan gegaan. Want welja, voor die tijd was het al duidelijk dat vrijwel allemaal HD hadden, zo ook onze. Hij heeft ook nog ADHD en kan geen minuut stil zitten.
Je betaalt grof voor die prachtige papieren, waar vervolgens een zieke hond uit komt.

De andere honden waren gestorven door een autoongeluk en de ander had kanker op zijn 12e. Ik geloof dat we voortaan een stamboomloze hond gaan kopen, de kans op ziektes is volgens mij niet groter..

Een fokker kan nooit zeggen dat de pup vrij van HD is. Dit kan alleen met een rontgen waargenomen worden. Ook heeft HD grotendeels te maken met de opgroei van de hond. Te zwaar, te gladde vloeren, wild spelen etc. Een hond zonder stamboom had dit net zo goed kunnen gebeuren. Je kan altijd pech hebben. Ik heb het idee dat de meesten maar denken dat een hond met stamboom per definitief gezond is, was dat maar waar dan!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:20

Nou dat zeggen ze wel! Ouders HD vrij, moet goed zijn.. Waarom word daar anders zo op gerekend en op afgekeurd? Tuurlijk kan er een misser tussen zitten,
Maar in dit geval is het wel vreemd dat ze niet eens meer rontgen durven te maken, omdat bijna alle pups zo al zichtbaar HD hebben... Toeval?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:23

Tegen.

Ik vind dat fokken zonder stamboom best moet kunnen alleen vind ik dat de ouders bekend moeten zijn en ze allebij gezond zijn.
Ook vind ik dat een teefje meer dan tijd genoeg moet hebben om haar lichaam te laten herstellen van de bevalling en opvoeding van pups. Stamboom honden hebben ook wel problemen en dan ben ik er TEGEN om met die honden te fokken. Dus het is onzin dat je zonder stamboom niet zou mogen fokken.
Later wil ik ook gaan fokken en wel met Duitse Herders omdat die heupen heel slecht zijn wil ik uit Duitsland of Tsjechie een oud type Duitse Herder halen. Zodat zijn heupen niet naar beneden lopen maar dat hij een rechte rug heeft. Als ik geen stamboom hondje kan vinden die dat heeft koop ik g ewoon een gezonde pup zonder stamboom wil ik wel vader en moeder zien. Ik weet dat in Tsjechie broodfokkers (fabrieken) zijn dus moet ik wel ontzettend goed uit kijken en wil ik dus persoonlijk afrijzen om te gaan kijken naar pups.

Fokken zonder stamboom moet kunnen. Alleen moet alles goed gebeuren met gezonde honden en niet op de fabriek manier