Irritante loslopende kat terroriseert mijn vogels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Re: Irritante loslopende kat terroriseert mijn vogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:39

Dus naast een compleet beveiligingssysteem moet je als niet-katteneigenaar dus ook een up to date videoinstallatie hebben met infraroodfunctie om te bewijzen dat het beest van een ander jouw dieren sloopt...

Wordt een duur geintje, geen katten hebben Haha!

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:40

Je moet het natuurlijk ook een beetje weten te brengen... Als je meteen met die duizenden euro's op de proppen gaat komen.

Ik zou het als volgt aanpakken: 'Is dit uw kat?' 'Geloof van niet' 'Oh, het is namelijk een erg lief beest enzo' 'Ja nou, ik geloof dat ie wel van mij is' 'Kijk aan, uw lieve katje heeft zonet mijn vissen ter waarde van 1000 euro verorberd.' *stilte*

Neee, katten krijgen hier de waterstraal, schoen of wat dan ook maar binnen bereik is naar ze toe gegooid. Ik schop ze ook wel weg of geef ze een zwieper met de bezem als ze te volhardend zijn.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:41

kjoetie schreef:
Dus naast een compleet beveiligingssysteem moet je als niet-katteneigenaar dus ook een up to date videoinstallatie hebben met infraroodfunctie om te bewijzen dat het beest van een ander jouw dieren sloopt...

Wordt een duur geintje, geen katten hebben Haha!

ROFL

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:46

kjoetie schreef:
ben wel benieuwd, wat zouden de katteneigenaren hier gedaan hebben: Stel er komt iemand aan de deur, jouw kat heeft mijn vis a 1000 euries gesloopt terwijl er al sateprikkers etc. rond de vijver staan.. wat zouden jullie doen? Zouden jullie de geleden schade door jullie dier vergoeden? Eerlijk zeggen!

Dat kan via de WA-verzekering.

Maar als je zulke dure vissen hebt zou ik er wel een flink net overspannen want ik schat in dat een reiger ook wel een Koi-karpertje lust

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:14

Ik zou het wel eerlijk zeggen. Idd dat kan via de verzekering vergoed worden. Maar zou inderdaad wel een net spannen als ik zulke dure vissen in mijn vijver zou hebben. Een reiger kan nl ook heel snel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:28

Ik moet zeggen dat sommige mensen hier er nogal kromme beredenaties op nahouden IMO.. omdat iemand anders zijn kat lekker overal laat loslopen moet ik allerlei dingen verzinnen omdat ik degene ben die er last van heeft? En moet ik maar een eigenaar opsporen en er met de eigenaar zien uit te komen? Terwijl het niet eens mijn dier is wat de overlast veroorzaakt, kom op zeg Ziek nog even joh...

Mijn cavia's liepen altijd lekker los in de tuin in de zomer, hartstikke fijn natuurlijk (zo hadden ze ook nog een 'cavia-waardig bestaan') maar dat kan helaas niet meer omdat de tuin nogal overgenomen wordt door buurkatten. Al blijf ik erbij om toezicht te houden, los laten lopen durf ik gewoon niet meer aan, je hoeft maar even met je ogen te knipperen of er springt een kat je tuin in.. en als die eerder bij m'n cavia is dan ik bij die kat ben, dan loopt dat niet goed af voor knaaflief vrees ik.

Een rennetje maken voor de cavia is ook geen oplossing, als er een kat lekker loopt te hengelen en doen of eropaf vliegt bezorgen ze die cavia nog letterlijk een doodsangst.. cavia's zijn zo stressgevoelig als de pest, dus dat risico neem ik liever ook niet.

En tja, omdat gif voor de katten strooien of geld uitgeven aan sprinklerinstallaties me beide ook echt te ver gaat, moet m'n cavia voortaan maar af en toe binnen loslopen, en niet meer buiten helaas. Dus ik moet mijn beest(en) binnenhouden, omdat anderen dat met hun beesten niet doen en ze gewoon in mijn tuin laten rondbanjeren.. kromweg omdat het ze niet interesseert wat anderen ervan vinden. Kennelijk.

Ik heb tenminste nog nooit een katteneigenaar gehad die bij MIJ kwam aanbellen om te vragen of ik het bezwaarlijk zou vinden als hij/zij de kat zou laten loslopen in de buurt.

Best krom dus. Er wordt hier een paar keer gezegd dat 'wij' die last van de katten ondervinden maar lekker de hele buurt moeten afbellen/afzoeken om de eigenaar te zoeken... maar de eigenaar zelf hoeft niet van te voren de hele buurt af te bellen om te vragen of die het vervelend zouden vinden als de kat losloopt?? Ziek

Edit: typo's
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-08 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:31

ja maar een reiger is een wild dier, een kat een huisdier met een daarvoor verantwoordelijke eigenaar Knipoog vind ik toch een significant verschil. Een net over de vijver wil lang niet iedereen, omdat het er vreselijk lelijk uitziet (en je hebt zo'n vijver en vissen toch om naar te kijken). Kan me zomaar voorstellen dat iemand dan liever een nepreiger naast zijn vijvertje zet dan een net eroverheen- en reigers komen daarnaast beduidend minder vaak voor in achtertuintjes dan buurtkatten Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:33

oftewel de omgekeerde wereld. ik vind katten echt super leuk hoor maar niet in mijn tuin. Mijn hond mag achter de kat aan als deze IN de tuin komt. Buiten onze tuin moet ze de katten met rust laten maar in de tuin is het ons domijn. als er een kat voor de voillere zit komt de hond in actie het enige wat ik moet doen is de pui te openen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:34

ik zou met de man in kwestie mee naar zijn vijver lopen, kijken wat hij aan zn vijver heeft gedaan om de beesten eruit te halen (anders kan het net zo goed een reiger zijn geweest, dan loopt hij zelf onnodig risico en dan heb ik het nog niet eens over de katten) en als er idd keurig wat is gedaan aan de vijver krijgt de man het bedrag onmiddelijk op zn rekening gestort. Simpel zat.

Ik vraag me wel even een paar dingetjes af. Heel veel mensen hier roepen dat katten niet buiten HOREN te lopen. Eh, volgens mij is dat nog steeds normaal in nederland en hoort het dus wel. Dat jullie vinden dat het niet moet kunnen is anders dan iets dat niet zo hoort. Wettelijk gezien mag het nog steeds en ben je dus niet strafbaar om het te doen. Dan vind ik alsnog dat je verantwoordelijk bent voor de acties van je dier, ook buiten je eigen terrein. Maar zeggen dat ze niet buiten horen? Dat is dus onzin, jij VIND dat ze niet buiten horen en dat is totaal wat anders.
Iemand egoistisch of lui noemen omdat ze hun kat buiten laten lopen is ook zoiets... misschien dat mensen dit weloverwogen doen? Ervoor KIEZEN het te doen? Om ze gelijk egoistisch te noemen vind ik dan echt te ver gaan. In onze buurt heeft bijna iedereen wel een kat en alles loopt gezellig buiten (en dus geen drukke wegen in de buurt e.d.). Dan moet iedereen het binnen gaan houden terwijl niemand er last van heeft?

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:35

Nepreigers werken niet,
mijn moeder had er 1, en toch hele vijver leeg gevist door jawel een reiger, die zat er gewoon gezellig naast Huilen van het lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:36

honden mogen toch ook niet de hele dag buiten lopen zonder aangelijnd te zijn behalve op bepaalde gebieden. als een kat je aanvalt hoor je niets maar een hond?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:38

Misschien was dat dan een reiger op zoek naar een date? Nagelbijten / Gniffelen

Ach ik heb helemaal niets tegen katten, maar ik vind het gewoon met 2 maten meten tov andere huisdieren. Jouw dier, jouw verantwoording, en anders zouden alle honden ook los door alle tuinen moeten mogen struinen. Dat zou dan nog eerlijk zijn. Ik heb er zelf ook geen last van, vind het best gezellig, die zwarte poekie in de tuin in de zomer, maar kan me voorstellen dat als je een caaf/konijn/vijver/voliere/tuinierliefde en geen zin in strontvingers hebt, je niet blij wordt van de mentaliteit van katteneigenaren die vinden dat jij jouw tuin maar katproof moet maken omdat hun dier niet op hun erf blijft. Vind ik gewoon krom en ik kan begrijpen dat mensen daar boos over kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 11-11-08 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:38

klopt, maar er zijn toch weer asociale mensen die ze gewoon laten lopen met alle gevolgen van dien, hetzelfde geldt dus voor katteneigenaren, maar daar zijn geen wetten voor helaas...

kjoetie schreef:
Misschien was dat dan een reiger op zoek naar een date? Nagelbijten / Gniffelen

Ach ik heb helemaal niets tegen katten, maar ik vind het gewoon met 2 maten meten tov andere huisdieren. Jouw dier, jouw verantwoording, en anders zouden alle honden ook los door alle tuinen moeten mogen struinen. Dat zou dan nog eerlijk zijn.

Geen idee maar het leek me best wel een leuk plaatje, wel sneu voor de vissen...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:40

voor mij hoeven echt niet alle katten binnen hoor als ze maar uit MIJN tuin blijven heb ik geen last van ze.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:42

Ik ga hier maar niks meer zeggen, onmogelijke discussie als mensen niet willen inzien dat andere mensen er andere gedachtes op na houden en maar blijven smijten met termen als "egoistisch", "onverantwoordelijk" en nu zelfs "asociaal". Blijkbaar kan je als katteneigenaar niet op een weloverwogen manier je katten buiten laten lopen omdat met elkaar praten onmogelijk is geworden. Samen een oplossing zoeken? nee joh, mijn tuin, mijn hond, mijn vogel, mijn leven, laat me met rust! Ga dan als een kluizenaar in een grotje wonen, daar heb je de rust. We leven nog altijd in een SAMENleving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:42

Zwerte schreef:
Iemand egoistisch of lui noemen omdat ze hun kat buiten laten lopen is ook zoiets... misschien dat mensen dit weloverwogen doen? Ervoor KIEZEN het te doen? Om ze gelijk egoistisch te noemen vind ik dan echt te ver gaan. In onze buurt heeft bijna iedereen wel een kat en alles loopt gezellig buiten (en dus geen drukke wegen in de buurt e.d.). Dan moet iedereen het binnen gaan houden terwijl niemand er last van heeft?

Als niemand in de buurt er last van heeft is het prima.. maar nogmaals, in mijn buurt is nog nooit iemand komen vragen of ik er last van zou hebben als ze dat kat buiten lieten lopen.

Een weloverwogen keuze, prima, maar zorg ervoor dat je zeker weet dat je niemand ermee in de weg zit. Een kat kan ook buiten lopen in je eigen tuin als je die goed afzet met schrikdraad, en dan ben je niemand tot last. Maar de meeste katteneigenaren vinden dat niet nodig... en ja, dat vind ik een kwestie van luihuid, of althans, meer: onverschilligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:43

Zwerte schreef:
We leven nog altijd in een SAMENleving.

Goed opgemerkt. We zijn hier met z'n allen en niet alleen... dus houden we rekening met ELKAAR.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:44

ja maar zwerte, kan jij je op jouw beurt dan niet indenken dat jouw lieve beestje voor andere mensen overlast kan veroorzaken, of dat mensen gewoon liever niet jouw dier in hun tuin hebben?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:46

Zwerte schreef:
Ik vraag me wel even een paar dingetjes af. Heel veel mensen hier roepen dat katten niet buiten HOREN te lopen. Eh, volgens mij is dat nog steeds normaal in nederland en hoort het dus wel. Dat jullie vinden dat het niet moet kunnen is anders dan iets dat niet zo hoort. Wettelijk gezien mag het nog steeds en ben je dus niet strafbaar om het te doen. Dan vind ik alsnog dat je verantwoordelijk bent voor de acties van je dier, ook buiten je eigen terrein. Maar zeggen dat ze niet buiten horen? Dat is dus onzin, jij VIND dat ze niet buiten horen en dat is totaal wat anders.

Eens. Een kat los buiten is gewoon gemeengoed

Ik denk ook dat het een glijdende schaal is...kinderen mogen straks ook niet meer buitenspelen want die kunnen ook onder een auto komen. maken geluid en kunnen kattekwaad uithalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:47

fransje23 schreef:
Ik denk ook dat het een glijdende schaal is...kinderen mogen straks ook niet meer buitenspelen want die kunnen ook onder een auto komen. maken geluid en kunnen kattekwaad uithalen.

Maar die spelen op straat en niet in m'n tuin. Dus deze vergelijking gaat niet op.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:50

Kinderen kun je leren niet in andermans tuin te komen, of dingen te slopen, als jij hoort dat je kind op een auto een kras heeft gemaakt krijgt die op zijn sodemieter en ze weten dan dondersgoed waar het over gaat.

Katten weten dit niet dus afstraffen kun je het niet tenzij je ze op heterdaad bestraft, maar goed dan nog gaat de kat gewoon door..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:50

kjoetie schreef:
ja maar zwerte, kan jij je op jouw beurt dan niet indenken dat jouw lieve beestje voor andere mensen overlast kan veroorzaken, of dat mensen gewoon liever niet jouw dier in hun tuin hebben?

Ik kan me dat goed voorstellen. In onze buurt kennen we elkaars katten dus met 1 of 2 mensen vragen weet degene al van wie de betreffende kat is. Zo hebben we al wel eens mensen aan de deur gehad die wegens volieres of vijvers last van onze katten hadden. Samen tot een oplossing gekomen, niks aan het handje. Ik heb hier ook heel vaak gezegd dat ik vind dat je dat als katteneigenaar zeker moet doen. Schade vergoeden, meedenken naar oplossingen en evt meebetalen indien nodig. Ik ben nog in staat om het zelf aan te komen leggen (stroomdraad o.i.d.). Lukt dat allemaal niet en hebben mensen er echt last van, tja dan word het tijd om hem binnen te gaan houden. Eerder niet.

Katten buiten hoort nog altijd in nederland, het is nog normaal. Dat je dan niet de hele buurt afgaat om te vragen of ze er problemen mee hebben vind ik dan ook niet raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:55

Zwerte schreef:
Katten buiten hoort nog altijd in nederland, het is nog normaal. Dat je dan niet de hele buurt afgaat om te vragen of ze er problemen mee hebben vind ik dan ook niet raar.

Maar dan wel verwachten dat iemand naar een eigenaar opzoek gaat omdat diegene overlast heeft?

Sorry, dat vind ik raar. En asociaal/lui, ja. Iemand anders moet moeite doen vanwege overlast omdat de eigenaar zelf geen zin heeft moeite te doen.
En dit slaat niet persoonlijk op jou in jouw buurt, maar meer in het algemeen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:03

maar dat is met alles zo natuurlijk dat heeft niks met katten temaken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:04

WildWings schreef:
Sorry, dat vind ik raar. En asociaal/lui, ja. Iemand anders moet moeite doen vanwege overlast omdat de eigenaar zelf geen zin heeft moeite te doen.
En dit slaat niet persoonlijk op jou in jouw buurt, maar meer in het algemeen.

Dat heeft niets met geen zin om moeite te doen, a sociaal zijn etc te maken maar met het feit dat het in Nederland normaal is dat katten los buiten lopen. En een kat buiten hoeft ook niet standaard overlast te veroorzaken.