Dierenleed (zeer schokkend 18+)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: Dierenleed (zeer schokkend 18+)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:40

Jessy schreef:
Leuk stukje van nu.nl. Dat bepaalde mensen zich meer aangetrokken voelen tot krachtige hondenrassen dan tot poedels lijkt me ook een open deur intrappen. Om daarmee alle eigenaren van "gemene" (jezus, hoe bedoel je telegraafjournalistiek) honden over een kam te scheren is nogal (ehm.) dom.

Dit wordt er gezegd en geschreven door politici in b.v. Rotterdam:

Citaat:
Agressieve honden vaker statussymbool
door John Hoogerwaard in de Trouw van woensdag 28 juli 2004

Rotterdam – Ze doemen steeds vaker op in het Rotterdamse straatbeeld: agressief ogende honden met een even agressief ogend baasje. PvdA-raadslid Matthijs van Muijen viel het ook op: hij vroeg het college van b. en w. in Rotterdam maatregelen te nemen.

Van Muijen gaat af op klachten uit ‘de wijken’ en eigen waarnemingen. “Laatst had ik het in de metro. Daar liep zo’n hond. Dat gaf een heel onplezierig gevoel.” Hij doelt op rassen als de verboden pitbull-terriër en verwanten, maar ook legale soorten als de Dogo Argentino, de Fila Brasileiro of de Mastino Napoletano. Steeds vaker paraderen jongeren, vaak van Surinaamse of Antilliaanse afkomst, door de stad met zo’n hond aan hun zijde, ziet van Muijen. Vaker niet dan wel aangelijnd en al helemaal niet voorzien van een – overigens niet verplichte – muilkorf. De honden zijn een statussymbool en moeten vooral bijdragen aan het machismo van het baasje. De PvdA wil van het college weten hoe bedreigend deze ontwikkeling is, die ook door de Dierenbescherming en de rasfokkers wordt onderkend.

En ik moet eerlijk zeggen dat ook in mijn omgeving alleen die honden voorkomen in bepaalde wijken en kampen. Toch vreemd volgens jou dus?

Waarom vinden juist die baasjes dat soort honden leuk?

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:46

Status symbool. Dat staat in jouw berichtje. Zulke mensen moeten eigenlijk helemaal geen hond hebben.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:50

tamorka schreef:
Status symbool. Dat staat in jouw berichtje. Zulke mensen moeten eigenlijk helemaal geen hond hebben.

Mee eens. Alleen zullen die mensen niet toegeven dat het een statussymbool is maar dat ze de honden lief en mooi vinden. Knipoog Maar hoe moet je dat als regering verbieden? De hond zelf als verboden hond aanmerken is de enige en beste oplossing imo. Ooit is er ook een verbod gekomen op het houden van leeuwen en tijgers. Dus waarom niet voor dit soort honden. En daarmee bedoel ik ook meerdere rassen dan alleen de pittbull.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:57

slimmerik schreef:
Mee eens. Alleen zullen die mensen niet toegeven dat het een statussymbool is maar dat ze de honden lief en mooi vinden. Knipoog Maar hoe moet je dat als regering verbieden? De hond zelf als verboden hond aanmerken is de enige en beste oplossing imo. Ooit is er ook een verbod gekomen op het houden van leeuwen en tijgers. Dus waarom niet voor dit soort honden. En daarmee bedoel ik ook meerdere rassen dan alleen de pittbull.

Als het aan mij lag kwam er een verbod op allerlei exotische dieren zoals slangen (die in sloten of zo gedumpt worden met alle gevolgen van dien). Er zijn dieren die hier niet heel goed gehouden kunnen worden, waarvoor mensen ontzettend veel kennis in huis moeten hebben en mogelijkheden. MAar Jan L.l moet ook weer zonodig zo'n beest hebben en die begint er ook aan.

Maar welke rassen zou jij allemaal verboden willen zien? De doberman, de rotweiler, rhodesian Ridgeback etc.? Ik vind dat niet eerlijk en rechtvaardig. Niet naar de honden toe, en ook niet naar de mensen die oprecht van deze honden houden.

Mensen die een hond hebben als statussymbool, (onder)houden het dier vaak niet op de correcte manier. Dat kun je zien en controleren. Met een beetje observeren (i.p.v. bekeuringen uitdelen) kun je zien hoe ze ermee omgaan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:01

Ik denk dta er meer mensen zijn die paarden hebben als statussymbool, of een dure auto, als een hond. Clown
Je valt op een hond of je valt er niet op. En ik val toevallig op grote stoere honden. Dat maakt mij niet per defenitie slecht, of iemand met een crimineel verleden. Ik ken genoeg normale mensen met stoere honden. En ik ken ook genoeg mensen die wel wat op hun kerfstok hebben en die lopen met een JR of een mopshond. Clown Zegt gewoon helemaal niets. Uitzonderingen zijn er altijd! En zullen er ook altijd zijn. Maar je kan niet alles over 1 kam scheren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:02

Ergens heeft slimmerik wel een punt, het is net zoals in de reptielen wereld.

De gifslangen, alligators enzo, weghouden van pottentieel gevaarlijke eigenaars = vlarem wet

Vlarem = in industriegebied, zelf noodplan opstellen, iedereen in km moet het goed vinden dat je die dieren houd. En nog heel wat, dus voor iedereen, zelfs de liefhebbers echt onmogelijk.

Steek de grens over, naar nederland en daar mag jan en piet alles houden

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:03

Moeten we dan maar alle honden gaan verbieden?

Needje schreef:
Ik denk dta er meer mensen zijn die paarden hebben als statussymbool, of een dure auto, als een hond. Clown
Je valt op een hond of je valt er niet op. En ik val toevallig op grote stoere honden. Dat maakt mij niet per defenitie slecht, of iemand met een crimineel verleden. Ik ken genoeg normale mensen met stoere honden. En ik ken ook genoeg mensen die wel wat op hun kerfstok hebben en die lopen met een JR of een mopshond. Clown Zegt gewoon helemaal niets. Uitzonderingen zijn er altijd! En zullen er ook altijd zijn. Maar je kan niet alles over 1 kam scheren.

Lezen Needje:
tamorka schreef:
DAarmee wil ik niet beweren dat alle mensen met bepaalde hondenrassen verkeerd zijn. MAar het is wel zo dat foute mensen altijd op die bepaalde hondenrassen vallen. snappie?.

Paarden houden als statussymbool heeft voor de maatschappij nauwelijks gevolgen. Het kan wel nadeel inhouden voor de paarden, als er niet genoeg aandacht aan ze wordt besteed. En echte paardenliefhebbers zullen dat ook niet goedkeuren.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:12

IK geef in mijn post toch duidelijk aan dat niet alle foute mensen op zulke honden vallen?! Dus wie moet er nou lezen. Verward

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:39

slimmerik schreef:
Dit wordt er gezegd en geschreven door politici in b.v. Rotterdam:

Citaat:
Agressieve honden vaker statussymbool
door John Hoogerwaard in de Trouw van woensdag 28 juli 2004

Rotterdam – Ze doemen steeds vaker op in het Rotterdamse straatbeeld: agressief ogende honden met een even agressief ogend baasje. PvdA-raadslid Matthijs van Muijen viel het ook op: hij vroeg het college van b. en w. in Rotterdam maatregelen te nemen.

Van Muijen gaat af op klachten uit ‘de wijken’ en eigen waarnemingen. “Laatst had ik het in de metro. Daar liep zo’n hond. Dat gaf een heel onplezierig gevoel.” Hij doelt op rassen als de verboden pitbull-terriër en verwanten, maar ook legale soorten als de Dogo Argentino, de Fila Brasileiro of de Mastino Napoletano. Steeds vaker paraderen jongeren, vaak van Surinaamse of Antilliaanse afkomst, door de stad met zo’n hond aan hun zijde, ziet van Muijen. Vaker niet dan wel aangelijnd en al helemaal niet voorzien van een – overigens niet verplichte – muilkorf. De honden zijn een statussymbool en moeten vooral bijdragen aan het machismo van het baasje. De PvdA wil van het college weten hoe bedreigend deze ontwikkeling is, die ook door de Dierenbescherming en de rasfokkers wordt onderkend.

Het was mij al vaker opgevallen dat in Rotterdam veel Antilianen en surinaamse maar ook moslims met stafford enz. lopen en ik weet zeker dat een deel ook echt van zijn hond houd
laten we eerlijk wezen een deel van die honden heeft een FCI stamboom en dus waarschijnlijk gekocht bij een fokker dus laat die fokker dan goed opletten aan wie hij zijn honden verkoopt.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:09

Tja, het spijt me maar toch blijf ik bij wat ik geschreven heb en vind ik het weer stemmingmakerij die het beeld behoorlijk vertroebelt. Het is reuze vervelend voor dat Rotterdamse raadslid dat hij zich in de metro onveilig voelt, maar het is ook weer een vooroordeel zaaien. Hij vindt die eigenaren van die honden er 'gevaarlijk' uitzien, maar in werkelijkheid weet hij natuurlijk niet wie die ene jongen in de metro was. Ja, dat kan een reuze foute kerel zijn geweest met vanalles op zijn kerfstok, maar dat kan ook een student van de Hogeschool zijn geweest die met zijn hond de metro nam en er in de beleving van dat raadslid 'gevaarlijk' uitzag vanwege zijn huidskleur en kledingstijl. Dat noemen ze nu vooroordelen.

Ja, bepaalde ongure types voelen zich aangetrokken tot krachtige hondenrassen. Dat is algemeen bekend en daarom vind ik het een open deur intrappen, beetje een 'duh' waarneming en helemaal niet vreemd. Om vervolgens te stellen dat alle baasjes van dit soort honden doorgaans 'fout' zijn is een denkfout (de overhaaste conclusie), om ook te stellen dat het probleem zou kunnen worden opgelost door al die 'foute' honden maar uit te roeien is er nog een. Met het tweede straf je niet de 'foute' eigenaar, maar de honden en de mensen die wel verantwoordelijk met hun hond omgaan. Bovendien wordt het dan pas de omgekeerde wereld: 'foute' hondeneigenaar bepaalt wat de 'flava of the day' is wat betreft het hondenras, gaat daarmee aan de slag, en de overheid hobbelt erachteraan met een verbod hier en een verbod daar, om vervolgens weer overnieuw te beginnen met het volgende ras. Kom op zeg.

De 'foute' hondeneigenaren, die zijn het probleem en die zouden aangepakt moeten worden met een houdverbod. Wat heb je eraan als de 'foute' hondeneigenaar geen 'pitbullachtige' meer mag hebben en dus maar (bijvoorbeeld) de ouderwetse Bouvier des Flandres uit de kast haalt om aan zijn ego-behoeften te voldoen? Dan weet ik niet wat ik liever tegenkom: een uit de hand gelopen 'pitbullachtige' of een uit de hand gelopen Bouvier die net zoveel weegt als ikzelf? Ik denk dat ik dan de gok maar neem met de 'pitbullachtige', die is tenminste van een overzichtelijkere maat en (ja echt) bijt waarschijnlijk minder hard dan die Bouvier met zijn veel grotere kop.

Overigens: met 'foute' hondeneigenaar bedoel ik hier iemand die niet verantwoordelijk met zijn hond omgaat in die zin dat het dier een risico oplevert voor zijn omgeving en zo is gemaakt om aan een (ego)behoefte van zijn baasje te voldoen. Ik bedoel met 'foute' eigenaar NIET de vent (of vrouw, kan ook) die er 'fout' uitziet vanwege zijn/haar kleding/kleurtje/mate van luidruchtigheid/etc. en toevallig een sterke hond heeft. Vooroordelen zijn er al genoeg in deze discussie.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:16

Nu ik er voort middenin zit, mensen die tegen de RAD zijn, zie ik 90% van de mensen die een amstaff (met of zonder papieren) toch niet voldoen aan het type crimineel...
Tamorka, jij kent mij, je weet hoe ik ben en ik val ook op de 'verboden' honden. En onze gezamelijke vriendin van vroeger doet dat ook... Jij vond Dizzy ook leuk, en ik weet zeker dat daar ook staff in zat Ja
Jij voldoet ook niet aan het beeld crimineel.
Om zomaar even wat voorbeelden te noemen Knipoog

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:40

griebels schreef:
Nu ik er voort middenin zit, mensen die tegen de RAD zijn, zie ik 90% van de mensen die een amstaff (met of zonder papieren) toch niet voldoen aan het type crimineel...
Tamorka, jij kent mij, je weet hoe ik ben en ik val ook op de 'verboden' honden. En onze gezamelijke vriendin van vroeger doet dat ook... Jij vond Dizzy ook leuk, en ik weet zeker dat daar ook staff in zat Ja

IMO Is het niet zo van 'Je vindt dit soort honden leuk DUS ben je crimineel' maar vaak mensen die wel voldoen aan het beeld 'crimineel' vinden dit soort honden leuk. Je kan het dus van 2 kanten bekijken. Maar ik blijf erbij dat je crimineel bezig ben als je een illegale hond neemt, of je nu qua uiterlijk of verleden voldoet aan het beeld crimineel of niet. Knipoog

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 23:04

jessy schreef:
Tja, het spijt me maar toch blijf ik bij wat ik geschreven heb en vind ik het weer stemmingmakerij die het beeld behoorlijk vertroebelt. Het is reuze vervelend voor dat Rotterdamse raadslid dat hij zich in de metro onveilig voelt, maar het is ook weer een vooroordeel zaaien. Hij vindt die eigenaren van die honden er 'gevaarlijk' uitzien, maar in werkelijkheid weet hij natuurlijk niet wie die ene jongen in de metro was. Ja, dat kan een reuze foute kerel zijn geweest met vanalles op zijn kerfstok, maar dat kan ook een student van de Hogeschool zijn geweest die met zijn hond de metro nam en er in de beleving van dat raadslid 'gevaarlijk' uitzag vanwege zijn huidskleur en kledingstijl. Dat noemen ze nu vooroordelen.

Ja, bepaalde ongure types voelen zich aangetrokken tot krachtige hondenrassen. Dat is algemeen bekend en daarom vind ik het een open deur intrappen, beetje een 'duh' waarneming en helemaal niet vreemd. Om vervolgens te stellen dat alle baasjes van dit soort honden doorgaans 'fout' zijn is een denkfout (de overhaaste conclusie), om ook te stellen dat het probleem zou kunnen worden opgelost door al die 'foute' honden maar uit te roeien is er nog een. Met het tweede straf je niet de 'foute' eigenaar, maar de honden en de mensen die wel verantwoordelijk met hun hond omgaan. Bovendien wordt het dan pas de omgekeerde wereld: 'foute' hondeneigenaar bepaalt wat de 'flava of the day' is wat betreft het hondenras, gaat daarmee aan de slag, en de overheid hobbelt erachteraan met een verbod hier en een verbod daar, om vervolgens weer overnieuw te beginnen met het volgende ras. Kom op zeg.

De 'foute' hondeneigenaren, die zijn het probleem en die zouden aangepakt moeten worden met een houdverbod. Wat heb je eraan als de 'foute' hondeneigenaar geen 'pitbullachtige' meer mag hebben en dus maar (bijvoorbeeld) de ouderwetse Bouvier des Flandres uit de kast haalt om aan zijn ego-behoeften te voldoen? Dan weet ik niet wat ik liever tegenkom: een uit de hand gelopen 'pitbullachtige' of een uit de hand gelopen Bouvier die net zoveel weegt als ikzelf? Ik denk dat ik dan de gok maar neem met de 'pitbullachtige', die is tenminste van een overzichtelijkere maat en (ja echt) bijt waarschijnlijk minder hard dan die Bouvier met zijn veel grotere kop.

Overigens: met 'foute' hondeneigenaar bedoel ik hier iemand die niet verantwoordelijk met zijn hond omgaat in die zin dat het dier een risico oplevert voor zijn omgeving en zo is gemaakt om aan een (ego)behoefte van zijn baasje te voldoen. Ik bedoel met 'foute' eigenaar NIET de vent (of vrouw, kan ook) die er 'fout' uitziet vanwege zijn/haar kleding/kleurtje/mate van luidruchtigheid/etc. en toevallig een sterke hond heeft. Vooroordelen zijn er al genoeg in deze discussie.

Spijker op zijn kop OK dan!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 07:29

Skitter schreef:
griebels schreef:

IMO Is het niet zo van 'Je vindt dit soort honden leuk DUS ben je crimineel' maar vaak mensen die wel voldoen aan het beeld 'crimineel' vinden dit soort honden leuk. Je kan het dus van 2 kanten bekijken. Maar ik blijf erbij dat je crimineel bezig ben als je een illegale hond neemt, of je nu qua uiterlijk of verleden voldoet aan het beeld crimineel of niet. Knipoog

Ik zie anders genoeg 'criminelen' die met een jack russel rondlopen Haha!
Dus het klopt gewoon niet
Degene die in het nieuws komen, ja dat zijn de ongure types, maar dat wil niet zeggen dat het een feit is

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:25

Needje schreef:
IK geef in mijn post toch duidelijk aan dat niet alle foute mensen op zulke honden vallen?! Dus wie moet er nou lezen. Verward

Ik denk dat foute mensen over het algemeen wel op zulke honden vallen. Ben het dus in deze niet met je eens.

griebels schreef:

Jawel joh, een béétje crimineel ben je wel, je hebt immers rood haar. Clown
Goed lezen: niet alle mensen die op dat soort honden vallen zijn fout. Net zo min dat al die honden allemaal fout geboren worden. Ik ben dan dus ook niet voor het verbod.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:28

vooroordelen noemen ze dat.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:29

Soms zijn vooroordelen waar kennelijk. Zie dat berichtje met cijfers.

suzycarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:38

Ik krijg die link niet meer geopend, kan dat kloppen.
Ik zit dit met verbazing dit topic te lezen en schrik hier echt van!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:44

tamorka schreef:
DAarmee wil ik niet beweren dat alle mensen met bepaalde hondenrassen verkeerd zijn. MAar het is wel zo dat foute mensen altijd op die bepaalde hondenrassen vallen. snappie?.

En daar doel ik dus op. Dat is gewoon bull. (om even in de termen te blijven Haha!)
Heb je ook cijfers van een onderzoek in Nederland?
Ik geloof best dat er veel mensen op zulke honden vallen en er zijn genoeg mensen niet helemaal zuiver. Maar goed, dat zegt imo niet dat eigenaren van andere honden wel zuiver zijn. Maar doordat hun hond niet opvalt, zullen zij ook minder opvallen. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:32

tamorka schreef:
Soms zijn vooroordelen waar kennelijk. Zie dat berichtje met cijfers.

Sorry, ik kan het hier echt niet met je eens zijn...
En mijn rooie haar...Tja, staat wel banketstaaf op mijn strafblad helaas Haha!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:19

Whatever, het is gewoon ook nog wat mij opvalt. Maar het enige wat ik wil is dat honden geen onrecht wordt aangedaan, vooral niet als dit veroorzaakt wordt door mensen die OOK nog eens overal mee weg komen!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:20

tamorka schreef:
Whatever, het is gewoon ook nog wat mij opvalt. Maar het enige wat ik wil is dat honden geen onrecht wordt aangedaan, vooral niet als dit veroorzaakt wordt door mensen die OOK nog eens overal mee weg komen!

OK dan!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 07:23

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 07:53

Naar ik begrijp keur jij dit goed. Eigen rechter spelen. Ik weet niet, en kan dat ook niet zien of de hond onder controle staat en of de hond iedereen grijpt die de hand uitsteekt naar die man.

Krijg er net als iedereen natuurlijk toch een beetje het Albert Heyn gevoel bij. Toch mag dit niet :simpel zat.

Je mag en moet je hond niet als wapen gebruiken. Gewoon verboden wapenbezit dit. Dit is niet in Nederland en is daar gewoon toegestaan. Maar ik denk toch dat zo'n hond in verkeerde handen onacceptabel is. Dus niet bij particulieren.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:01

viewtopic.php?f=135&t=833415&hilit=herder
Deze had ik moeten plaatsen. Kijk daar maar naar de reacties.
Iedereen vind zulke dingen geweldig. Terwijl als een hond zoiets doet op straat, met iemand die dus bv idd gewoon z'n hand uitsteekt naar iemand dan wordt ie wel veroordeeld....
Overigens heb ik er op zich idd weinig moeite mee als een hond z'n baas beschermd. Vandaar het dubbele gevoel. Want een hond die zonder commando grijpt is gewoon best link.