Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dovish

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:49

Is er iemand die me even kan helpen?

Ik heb twee groot-lotharingers. Gisteren ineens één dood gevonden, niet te zien waarom ze dood gegaan is, hupte anderhalf uur daarvoor nog vrolijk uit het hok naar buiten en in de ren.
Gister merkte ik dat de ander sloom was. Vandaag nog erger en het voer van gisteravond is niet helemaal op. Ik kan hem gewoon aaien terwijl het normaal een nogal wilde springer is. Vliesjes in de ooghoeken.

Ik moet om kwart voor twee bij de dierenarts zijn, maar moet ik hem binnenhalen nu? Een ziek konijn blijft slecht op temperatuur, maar naar binnen is ook weer stress denk ik. En naar buiten is dan straks weer een flinke overgang.

Bah, ben bang dat deze ook zomaar dood ligt. Zo raar. Onze vorige konijnen zijn 7 en negen geworden en deze zijn van afgelopen voorjaar..

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:52

Ik zou hem niet binnenhalen, de overgang is nu te groot waardoor hij in schock kan raken. Wel kan je een kruik/fles met warm water in het hok liggen. Als het dier het dan koud krijgt heeft hij de mogelijkheid om er tegen aan te liggen. Vooral goed in de gaten houden.

Wel gaaf, groot-lotharingers :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:53

Ik zou hem niet binnen in huis nemen maar wel in de schuur ofzo zetten in hokje waarin je goed kan controleren of hij gegeten heeft en gepoept..

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:57

Goed idee, ik leg er even een kruik bij in. In de schuur zetten zou mooi zijn inderdaad. Even kijken of ik een bak heb waar hij tijdelijk in kan. Alle konijnen zitten in de binnenhokken nu, heb geen 'echt' hok over om apart te zetten.

Dank jullie!

(En ja, ze zijn geweldig, de grote beesten!)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:00

Ik hoop dat het nijntje zich snel beter voelt!
Laat in ieder geval even weten wat de dierenarts zegt!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:02

Ja, dat doe ik! Heb de speelgoedkist van mijn zoontje leeggemaakt, even handdoeken en een kruik er in en dan gaat hij maar even daar in in de schuur tot we weg moeten..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:02

@dovish
Sterkte met het verlies, dat moet schrikken zijn.
Als hij ziek is zou ik hem nu tot het dierenarts bezoek juist wel binnen halen. Maar wel op een rustige plek.
Zieke konijnen kunnen zichzelf heel erg slecht op temperatuur houden en onderkoelen snel. Hier gaan de zieke konijnen snel naar binnen, ik temperatuur ze zelf ook en meestal is dit een ondertemperatuur.
Ik zou hem binnen zetten in een niet al te warme ruimte met nog iets van een kruik oid.
Verder zou ik mocht er niks te vinden zijn en glipt op net zo'n rare manier uit de handen vast denken aan sectie. Ik zeg het vooraf, maar ik vind het zo vreemd klinken de symptomen.. Natuurlijk duimen we dat hij snel er weer bovenop is.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:05

Wij hebben 3 Vlaamse reuzen 2 gele en een witte(zijn van mijn man), en ik heb rexdwergen dalmatiner 7 stuks!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:08

Faniek schreef:
@dovish
Sterkte met het verlies, dat moet schrikken zijn.
Als hij ziek is zou ik hem nu tot het dierenarts bezoek juist wel binnen halen. Maar wel op een rustige plek.
Zieke konijnen kunnen zichzelf heel erg slecht op temperatuur houden en onderkoelen snel. Hier gaan de zieke konijnen snel naar binnen, ik temperatuur ze zelf ook en meestal is dit een ondertemperatuur.
Ik zou hem binnen zetten in een niet al te warme ruimte met nog iets van een kruik oid.
Verder zou ik mocht er niks te vinden zijn en glipt op net zo'n rare manier uit de handen vast denken aan sectie. Ik zeg het vooraf, maar ik vind het zo vreemd klinken de symptomen.. Natuurlijk duimen we dat hij snel er weer bovenop is.

Ik ben het niet met je eens.
Een ziek konijn kan inderdaad problemen hebben met het regelen van de temperatuur.
Maar om dan van -5 naar +20 graden te gaan is een grote schock voor het lichaam (dit terwijl het dier al ziek is).
Als het dier vervolgens weer is opgeknapt en hij weer buiten gezet wordt krijgt hij weer een grote klap.

Inderdaad in een schuur of iets dergelijk is goed, geen wind en tocht.
Maar een verschil van 25 graden in één keer....

Niet om een discussie te openen hoor, maar ik ben benieuwt naar welke afwegingen jij maakt;)
Zo kunnen we natuurlijk allemaal van elkaar leren.

Ik ben het natuurlijk wel met je eens dat als een dier al onderkoelt is, hem wel naar binnen te brengen.
Maar van dit konijn weten we dat niet.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:09

cariena1 schreef:
Wij hebben 3 Vlaamse reuzen 2 gele en een witte(zijn van mijn man), en ik heb rexdwergen dalmatiner 7 stuks!

Leuk! Fok je met de rexdwergen?
En heb je foto's? :D

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:11

Daarom gaf ik ook aan een niet al te warme ruimte een graad of 10 a 15.
Twintig+ graden is gewoon echt warm.
Mijn redenering is echt dat 9 van de 10 konijnen die zo ziek zijn onderkoeld zijn, zeker met dit koude weer. Een schuur is dat niet voldoende, daar vriest het nu ook.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:13

Faniek schreef:
Daarom gaf ik ook aan een niet al te warme ruimte een graad of 10 a 15.
Twintig+ graden is gewoon echt warm.
Mijn redenering is echt dat 9 van de 10 konijnen die zo ziek zijn onderkoeld zijn, zeker met dit koude weer. Een schuur is dat niet voldoende, daar vriest het nu ook.

Oke ;)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:15

Klopt, er ligt al dagen sneeuw in de schuur (van het in- en uitlopen) en dat smelt echt niet. Hij staat op onze slaapkamer inmiddels, ik gok dat het daar een graad of 14/15 is. Kon hem gewoon pakken en in de bak doen, normaal krijg ik heel wat meer weerstand (ze hebben zúlke sterke achterpoten!)... Hoop dat Nijn het in ieder geval red tot aan de dierenarts.

Ik denk er over de kleintjes die in hetzelfde hok zitten ook maar mee te nemen voor de zekerheid. Zitten tenslotte in hetzelfde hok, straks hebben ze ook wat.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:22

Dat is inderdaad echt niet goed, kan je niet vragen om een spoedafspraak :(:)?

Ik ben ook zo gek op Lotharingers, mijn grote vent is ook flink "ziek".. Weten niet wat hij heeft hij kwijlt als een malle en is nu al 3 keer onder narcose geweest hiervoor :(:)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:27

@ Faniek: Wat raar zeg! Kan hij niet een hersenbloeding oid gehad hebben?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:29

Nee, dat verwacht de dierenarts niet.
Vanaf oktober had hij een probleem met een kies, is getrokken, daarna ontstoken, behandeld en sinds 3 weken kwijlt hij als een malle en verliest gewicht. Maar ze kunnen in zijn bekkie niks meer vinden. Op dit moment moet hij eerst aankomen dan kan hij onder narcose voor een foto en toch weer kijken. Hij is meer dan een kilo afgevallen :(:)

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:42

We fokken ermee,maar niet te vaak,ik zal ff foto's opzoeken en plaatsen
niet alle voedsters krijgen nestjes.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:44

Het konijn is dood... ;(

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:47

bah! ;(

Had hem in bak met stro in de slaapkamer gezet en ging steeds even kijken. Ademde wat versnelt en weinig leven er in. Maar hoorde hem net bewegen, dus ik denk 'dan nu maar even heen met een wortel'. Kom ik binnen, piept hij, gooit de kop achterover, strekt de achterpoten, piept nog een keer en toen was hij weg.

Ik snap er niks van... Ik laat de afspraak bij de da staan. Twee konijnen dood in drie dagen?! Ik neem het dode konijn maar ook de andere konijntjes ook maar mee naar de dierenarts, ik hoop niet dat die kleintjes 'het' (wat het dan ook is) ook hebben..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:50

He nee he! Sterkte :(:)
Wat ontzettend naar.
Als je dierenarts zelf sectie wil doen zou ik dat zeker doen, want dit klinkt echt bizar ook met betrekking tot de symptomen.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:51

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:58

Ja, ik zal eens overleggen met de da of ze dat zelf doen en of ze dat een goed idee vinden Faniek. Het is zo raar, het waren echt gezonde en levendige konijnen. Ik vond het al héél raar dat ik zonder enig teken de andere twee dagen geleden dood vond. (Mijn man heeft ze toen 's ochtends losgelaten en ik ging een uur later voeren, in dat uur is hij dus doodgegaan).

Ben nu bang dat de drie kleintje ook wat hebben..

He Cariena, ik ken jou wel van gezicht. Ik heb ook een jaar of tien in warffum gewoond, maar nu in Groningen. Mijn broer en paarden (twee fjordjes, gefokt door Bart de Boer) wonen nog in Warffum :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:00

Wat naar zeg! Bah! :+:
Wat raar zeg! Ben benieuwt wat de DA zegt.
Ik had zelf ee belgische haas ram die zomaar stikte waar ik bij stond.
De DA kon daar geen verklaring voor geven en het spookt nog altijd in mijn hoofd rond, omdat ik niet weet wat het is. Ik hoop dat je kleintjes veder helemaal gezond zijn! En ik hoop dat de DA wat verklaringen kan geven.... Zonde zeg... ;(

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:22

Ik woon nu 2 jaar in Warffum,helaas ken ik jouw niet:-/ ik ga vanaf maart weer rijden,de belg van mijn ouders moet doorgereden. Heb paar jaar niet gereden,heb nl 2 kindjes gekregen in 11 maand tijd

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:35

Wat balen zeg! :(:)
Hopelijk heeft de dierenarts een verklaring, dat geeft misschien wat rust.
Misschien dat ze een (besmettelijke) ziekte hadden?