[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:07

Ik vond de Viszla ook mooi, maar daarover werd gezegd dat die juist (nog) meer beweging nodig had dan de RR. Dat die echt onvermoeibaar was. Dat moet dan echt niet te doen zijn voor wie dan ook :P Weimaraner vind ik ook mooi, maar die zou ook weer moeilijker zijn qua karakter. Dat is wat ik gelezen heb hoor, heb er wel wat in het echt gezien, maar het verschilt natuurlijk ook per hond + baas hoe ze zijn.

En verder had ik ook over de RR gelezen dat het geen slaafse honden zijn, en dus niet zo snel een balletje zullen halen voor je. Zoals een Jack Russel ofzo dat wel graag doet. En op de een of andere manier spreekt dat me ook aan haha.

Mechelaar heb ik het niet zo mee, misschien omdat we twee rare hier in de buurt hebben. En een Duitse Herder, maar dan het liefst de Oud Duitse vind ik ook leuk. Maar de Duitse Herder heeft heel veel gezondheidsproblemen vanwege het fokken? Dat las/hoorde ik dan ook weer van de Rottweiler.

En ik heb liever een kortharige hond, al maakt dat eigenlijk ook weer niet heel veel uit. Als ik maar niet uren moet borstelen of wassen omdat ik anders een rasta-hond heb :=

Hovawart heb ik ook opgezocht, een mooie hond, maar ik denk dat ik het karakter niet zo vind. Misschien moet ik me er meer in verdiepen hoor. Maar in een eerste opslag dacht ik, nee.

Maar de Ridgeback valt af dus voor jullie. Ga ik heel goed over nadenken en nog meerdere suggesties anders?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:11

De Viszla zie ik ook niet direct als een waakhond. Jammer dat je de Hovawart niet ziet zitten, zijn wel echt prima, evenwichtige honden vind ik.
Ja de problemen van de herdershonden, dat snap ik, De oud Duitse heeft daar volgens mij minder last van. Een leuke kruising kan ook helpen. En je hebt natuurlijk de wat minder bekende belgische herdershonden. Een kort harige Hollander komt dan misschien ook in aanmerking?

MyWishMax

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:26

Oud Duitse herder is onzin. Die komt uit gewone Duitse Herder lijnen en daar komen dus precies dezelfde problemen in voor. Net als bij de gewone duitse herder ligt het eraan bij welke fokker je komt. Het enige wat ze geprobeerd hebben bij de Oud duitse herder is een rechtere rug, maar ook dat begint minder te worden. (En de langharen erkennen, want die waren niet welkom bij de normale vroeger)

Die kleine Duitser:
http://www.chodskypes.nl/

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:02

_Deniise_ schreef:
Maar de Ridgeback valt af dus voor jullie. Ga ik heel goed over nadenken en nog meerdere suggesties anders?

Nouja, er zit misschien ook een componentje projectie bij (van mij iig). Behalve het uiterlijk doet de pronkrug me gewoon niet zoveel.

Je kunt ook bij rasgroepen kijken en dan zien welke groep je het meeste aanspreekt, als je gladharig en wat slanker wilt maar één die ook lekker trainbaar is kun je ook denken aan bv een Dobermann (net als rottweiler rasgroep 2).

Als je toch meer neigt naar lopende honden/zweethonden (rasgroep 6) dan kán het natuurlijk best: zo'n RR. Nichts ist unmöglich...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 02:52

Ridgebacks zijn een beetje modehonden maar wordt qua beweging vaak onderschat.
Die moeten echt heel veel lopen, of ze voor fanatiek hondensporten zo geschikt zijn betwijfel ik, je kunt ze echt wel het een en ander leren, maar het is van nature een zelfstandige hond, die juist zonder bemoeienis van zijn baas zijn taken kan uitvoeren. Heeft dus een baas nodig die sterk in zijn schoenen staat. Zweetwerk is zelfstandiger werk, is wellicht geschikter dan bv agility (om maar ff wat te noemen).
Geld voor de meeste lopende honden ook; hebben veel beweging nodig maar zijn doorgaans makkelijker te trainen. Vizla, weimaraner, setters ed, als huishond doorgaans minder geschikt tenzij je er echt mee op sport gaat.
Vizla heeft nog weleens de neiging wat onzeker/nerveus te zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:22

_Deniise_ schreef:
En verder had ik ook over de RR gelezen dat het geen slaafse honden zijn, en dus niet zo snel een balletje zullen halen voor je. Zoals een Jack Russel ofzo dat wel graag doet. En op de een of andere manier spreekt dat me ook aan haha.

Mechelaar heb ik het niet zo mee, misschien omdat we twee rare hier in de buurt hebben. En een Duitse Herder, maar dan het liefst de Oud Duitse vind ik ook leuk. Maar de Duitse Herder heeft heel veel gezondheidsproblemen vanwege het fokken? Dat las/hoorde ik dan ook weer van de Rottweiler.

En ik heb liever een kortharige hond, al maakt dat eigenlijk ook weer niet heel veel uit. Als ik maar niet uren moet borstelen of wassen omdat ik anders een rasta-hond heb :=

Hovawart heb ik ook opgezocht, een mooie hond, maar ik denk dat ik het karakter niet zo vind. Misschien moet ik me er meer in verdiepen hoor. Maar in een eerste opslag dacht ik, nee.

gezondheidsproblemen kom je helaas bij veel rassen tegen, wij zijn met onze zoektocht ook echt sites van fokkers etc gaan uitpluizen om te selecteren op fokkers die alleen met goede heupen, ellebogen , karakters en ga zo maar door, fokten.
en dan ook aardig wat generaties terug kijken.
op die manier geef je jezelf de meeste kansen op een gezonde hond.

een aantal problemen zijn naast aanleg ook erg beinvloedbaar door omgevingsfactoren.
een hond die qua aanleg in orde is, kun je alsnog slechte ellebogen bezorgen door hem te gek te laten doen tijdens het eerste jaar (trappen op en af klappen, als een dolle achter balletjes aan laten rennen etc) wij hebben de 5 minuten regel bijvoorbeeld aan onze laarzen gelapt , ik zie geen probleem met rechtuit wandelen , lijkt me beter om dat wat langer te doen als je daarmee voorkomt dat een jonkie barst van de energie en over , bijvoorbeeld, je laminaat aan de stuiter gaat ;)

ridgebacks, degenen die ik ken hebben best wel veel beweging nodig , volgens mij kun je ze ook best wel iets aanbieden naast gewoon wandelen/fietsen, maar ik merk ook dat sommige mensen ze karakter technisch onderschatten , dat ze dan toch wat zelfstandiger blijken en wat sterker van karakter dan verwacht. maar echt alle ins en outs van het ras weet ik ook niet hoor.
vind ze qua type hond erg mooi, maar wij zijn voor een rottweiler gegaan .

Rottweiler vind ik dan zelf dus een geweldig ras, er zijn ook aardig wat fokkers die heel serieus fokken op lichamelijke gezondheid en goed karakter.
denk wel dat je even goed moet rondkijken bij het ras dat je een fokker treft die daar dus ook echt mee bezig is , ipv vooral in de eigen lijnen te blijven hangen en in het zelfde vijvertje blijven vissen.
die zijn er namelijk ook wel voldoende, blijven hangen in lijnen en vijvertjes waar je eigenlijk niks mee verbeterd of doet...zijn wel leuke honden verder :j maar ik zou eerder op zoek gaan naar een fokker die verder kijkt dan de eigen achtertuin, of die van de bevriende fokker vlakbij.
(maar goed, ik vrees dat je dat bij ieder ras tegen gaat komen)
ik weet in ieder geval inmiddels wel dat er ook fokkers zijn met honden waar ik echt geen pup van zou willen, niet eens zo zeer wegens lichamelijke gebreken, maar meer door wat minder werkbare karakters.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:08

MyWishMax schreef:
Oud Duitse herder is onzin. Die komt uit gewone Duitse Herder lijnen en daar komen dus precies dezelfde problemen in voor. Net als bij de gewone duitse herder ligt het eraan bij welke fokker je komt. Het enige wat ze geprobeerd hebben bij de Oud duitse herder is een rechtere rug, maar ook dat begint minder te worden. (En de langharen erkennen, want die waren niet welkom bij de normale vroeger)

Die kleine Duitser:

Ja maar fokkers die goed staan aangeschreven zijn dat niet altijd. En als je weet dat 50% van de DH last heeft van erfelijke problemen dan heb je dus grote kans dat je een verkeerde treft. (was onlangs een item over bij kassa, erg treurig voor de eigenaren van twee jonge DH, als pup gekocht bij een gerenomeerde fokker, maar allebei zware HD)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:14

fokker zijn of jezelf zo noemen zegt idd niks helaas,
je zult als pupkoper zelf ook echt onderzoek moeten doen :j gewoon ouderdieren er bij pakken en ga maar terugkijken wat bijvoorbeeld de hd en ed uitslagen zijn, niet alleen bij de ouderdieren, maar ook de ouders daar van, en de ouders daar van etc
ik ga zo 10 generaties terug
er zijn nog steeds "fokkers" die met bewezen niet gezonde honden fokken, die moet je dus zien te mijden .
niet alleen bij duitse herders, maar ook bij allerhande andere rassen.
dan spreek ik over HD, ED en andere lichamelijke problemen, maar ook bijvoorbeeld twijfelachtige karakters

denk wel dat er ook nog steeds aandacht moet blijven voor de verantwoordelijkheid van de pupkopers zelf trouwens... een pup die je tot in den treure achter een balletje aan jaagt , trappen op en af laat rennen etc etc , die zal ook veel sneller gebreken gaan vertonen (ellebogen bijvoorbeeld) dan een hond waar verantwoordelijk mee om is gegaan bij het opgroeien , vlak ook de omgevingsfactoren niet uit zeg maar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:24

Mijn ervaring met RR is niet zo'n beste. Maar dat kan komen door de eigenaren ervan, dat durf ik niet te stellen. Maar ik denk wel dat het een hond is die gemakkelijk wordt onderschat qua opvoeding ed.
Ik heb zelf altijd teefjes van verschillende rassen en altijd kruisingen. Ik heb met wandelingen in het bos (hier loopt alles los) nooit problemen met andere honden. Behalve een aantal keren met verschillende RR. Drie van mijn honden (die ik nu heb en/of in het verleden gehad heb) zijn één of meerdere keren aangevallen en elke keer was dat door verschillende RR. En dat wisselt van mijn stoere RottweilerXHusky tot mijn onderdanige, lieve Herdermixje. Er waren geen duidelijke aanwijzingen voor het gedrag: mijn honden provoceerden niet oid.
De honden waar ik verder wel eens problemen met heb gehad zijn altijd-aan-de-lijn-lopende Husky's. Met de loslopers nooit problemen. Ik denk zelf dat Husky's die nooit los mogen gefrustreerd raken (maar dat is off-toic). Ze liepen aan een lange lijn waardoor mijn honden ze niet konden ontwijken.

Ik denk dat je de meeste kans op een gezonde hond hebt als je een kruising neemt :D
En de meeste kans op een dankbare hond als je m uit het asiel haalt :)
Heb je nog een origineler exemplaar ook :D

De rashonden fok zou eens aan banden gelegd moeten worden.
En wmb een verbod op het fokken van honden die fysiek te extreem afwijkend zijn (de te lange oren, te korte pootjes, te kleine schedels, teveel rimpels, te korte neuzen enz)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:28

Nikass schreef:
Ja maar fokkers die goed staan aangeschreven zijn dat niet altijd. En als je weet dat 50% van de DH last heeft van erfelijke problemen dan heb je dus grote kans dat je een verkeerde treft. (was onlangs een item over bij kassa, erg treurig voor de eigenaren van twee jonge DH, als pup gekocht bij een gerenomeerde fokker, maar allebei zware HD)

Ik persoonlijk vind dat gewoon onder garantie vallen.
Als fokker heb je de verantwoordelijkheid een gezond dier aan te bieden.
Zware hd bij een hond die van een gerenommeerde fokker komt, zou ik dus echt niet pikken.
Ook niet als de hond al 3 is voor de hd tevoorschijn komt.
Je betaald geen 1000+ om 3/4 jaar later een dubbel bedrag te besteden aan dierenartskosten en dan nog je hond voortijdig te moeten laten inslapen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:39

Nikass schreef:
MyWishMax schreef:

Die kleine Duitser:

Goed aangeschreven zegt me niks. Jarenlang al gezonde honden wel en dan nog kan je idd pech hebben (hoewel dat kassa verhaal iets anders in elkaar steekt dat vertelt werd in de uitzending)

Je moet je wel een beetje verdiepen in de gezondheidsrisico's. Ik heb alle uitslagen van de moeder en vader van mijn hond gezien, de lijnen helemaal uitgezocht en dat was positief. Nu zal ik binnenkort zien of het bij mijn pup ook positief heeft uitgepakt, bij zijn nestzusje wel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:11

Nikass schreef:
Mijn ervaring met RR is niet zo'n beste. Maar dat kan komen door de eigenaren ervan, dat durf ik niet te stellen. Maar ik denk wel dat het een hond is die gemakkelijk wordt onderschat qua opvoeding ed.
Ik heb zelf altijd teefjes van verschillende rassen en altijd kruisingen. Ik heb met wandelingen in het bos (hier loopt alles los) nooit problemen met andere honden. Behalve een aantal keren met verschillende RR. Drie van mijn honden (die ik nu heb en/of in het verleden gehad heb) zijn één of meerdere keren aangevallen en elke keer was dat door verschillende RR. En dat wisselt van mijn stoere RottweilerXHusky tot mijn onderdanige, lieve Herdermixje. Er waren geen duidelijke aanwijzingen voor het gedrag: mijn honden provoceerden niet oid.
De honden waar ik verder wel eens problemen met heb gehad zijn altijd-aan-de-lijn-lopende Husky's. Met de loslopers nooit problemen. Ik denk zelf dat Husky's die nooit los mogen gefrustreerd raken (maar dat is off-toic). Ze liepen aan een lange lijn waardoor mijn honden ze niet konden ontwijken.

Ik denk dat je de meeste kans op een gezonde hond hebt als je een kruising neemt :D
En de meeste kans op een dankbare hond als je m uit het asiel haalt :)
Heb je nog een origineler exemplaar ook :D

De rashonden fok zou eens aan banden gelegd moeten worden.
En wmb een verbod op het fokken van honden die fysiek te extreem afwijkend zijn (de te lange oren, te korte pootjes, te kleine schedels, teveel rimpels, te korte neuzen enz)

sja, weet je wat het probleem is met kruisingen...je weet er over het algemeen niks van , ja, je kunt twee willekeurige honden op de foto zetten(maar hoe vaak worden kruisingouders geröntgend?) en dan weet je hoe het met die twee staat, maar zijn de voorouders van die honden gezond? of is 1 van die twee dieren een lucky strike van een ouder met gruwelijk slechte heupen ?
en daar naast, ik wil een bepaald type hond... in dit geval een ras : rottweiler
ik wil met die hond werken (ipo) ik denk er niet aan om dat met een dier met onbekende achtergrond te gaan doen, ik wil enigszins weten wat er achter zit kwa lijf, leden en kopwerk.
het zal vast allemaal kunnen, maar ik begin er niet aan, want ik overschat mezelf echt niet wat betreft kennis, kunde en vaardigheden :=

ik weet ook dat de fokker van onze hond een goede fokker is , die fokt met gezonde dieren (lichaam en geest) rustig heel europa afrijd voor de juiste reu voor de betreffende teef en dermate veel tijd, energie en geld in hun hobby! steken dat ik zo weer een hond bij ze zou halen

het is vrees ik veel simpeler...en tegelijkertijd heel ingewikkeld...kwestie van tijd en energie in je zoektocht stoppen (hoeveel mensen besluiten niet een hond te willen en ipv dat ze op zoek gaan naar de juiste fokker met de juiste honden en een combi die ze zien zitten ....gaan ze op zoek naar een fokker die halverwege juni een nestje heeft zitten wat weg mag, want dat valt zo lekker in de vakantie.
en fokkers moeten veel transparanter zijn in hun bezigheden met de dieren .

edit: zet je 1 leesteken verkeerd...heb je ene kotsende smiley :+

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:56

Inderdaad SonjaVR: hoe leuk die hondjes van Marktplaats wel niet kunnen zijn, ik ben ook van mening 'bezint eer ge begint'. Wij hebben wel 1,5 jaar op de wachtlijst gestaan voor onze J.illz. <aar vandaag besluiten een hond te willen, MP checken en morgen een pup gaan halen, nee dat is ook niet mijn stijl. En wat ook nog eens zoiets is; een goede rashond is nou eenmaal niet goedkoop. Vaak is goedkoop toch weer duurkoop.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:20

anneliesdj schreef:
Nikass schreef:

Ik persoonlijk vind dat gewoon onder garantie vallen.
Als fokker heb je de verantwoordelijkheid een gezond dier aan te bieden.
Zware hd bij een hond die van een gerenommeerde fokker komt, zou ik dus echt niet pikken.
Ook niet als de hond al 3 is voor de hd tevoorschijn komt.
Je betaald geen 1000+ om 3/4 jaar later een dubbel bedrag te besteden aan dierenartskosten en dan nog je hond voortijdig te moeten laten inslapen.

Klopt, het valt ook onder de garantie, maar je hebt er wel een hoop verdriet van.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:30

Ik ga zeker niet over één nacht ijs bij de aanschaf van een hond. Ik heb wel een voorkeur voor kruisingen, onder andere omdat ze meestal gezonder zijn. Garanties heb je nooit maar dat heb je met een rashond ook niet ook al weet je alle voorouders. En dan mag je nog hopen dat alle informatie eerlijk geregistreerd is. Ik heb altijd gewerkt met mijn honden, vooral met mijn Duitse herderXMechelaar. Perfecte combi wat mij betreft. Je weet van een pup echt nooit hoe hij precies wordt hoor en bovendien weet ik bij mijn Rottweiler X Husky echt wel wat ik heb: de goede eigenschappen van een Rott gemixt met die van een husk. Niet zo moeilijk :D
En los van dat alles: zoveel honden wachten op een baas, waarom weer een nieuwe fokken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:34

Een Rottweiler x husky? Heb je daar een foto van?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:36

Ja, zat, maar ik kan dat uploaden maar niet onder de knie krijgen. Als je t me per pb uit kan leggen ga ik het morgen proberen (vnvd heeft mijn vriendje de computer nodig)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:40

Sonja_vR schreef:
ik wil met die hond werken (ipo) ik denk er niet aan om dat met een dier met onbekende achtergrond te gaan doen, ik wil enigszins weten wat er achter zit kwa lijf, leden en kopwerk.
het zal vast allemaal kunnen, maar ik begin er niet aan, want ik overschat mezelf echt niet wat betreft kennis, kunde en vaardigheden :=

Wat bedoel je nu precies? Dat een kruising onbetrouwbaar is? Alleen voor ervaren mensen? Of doel je op een asielhond? Of gewoon een hond waarvan je geen herkomst weet ookal is het een rashond?

NoName126 schreef:
Inderdaad SonjaVR: hoe leuk die hondjes van Marktplaats wel niet kunnen zijn, ik ben ook van mening 'bezint eer ge begint'. En wat ook nog eens zoiets is; een goede rashond is nou eenmaal niet goedkoop. Vaak is goedkoop toch weer duurkoop.

Dat durf ik toch sterk te betwijfelen, met de rashondenfokkerij van tegenwoordig weet je bijna zeker dat je een erfelijke ziekte erbij koopt. Elk ras heeft zo zijn gebreken waar vroeg of laat het grootste deel van de populatie aan lijd. Dus duurkoop is in dat geval duurkoop.
En goedkoop kan beide kanten op denk ik dan.
Overigens zetten veel rasfokkers hun pups ook gewoon op MP.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:06

Het punt is dat men vaak look-a-likes koopt via marktplaats. Dat zijn honden die vaak voor een groot deel wel ras zijn, maar vaak al meerdere generaties niet getest en zonder bewuste kruising waarbij inteelt niet vermeden wordt (want (voor)ouders onbekend of gewoon desinteresse). Hierdoor zijn deze honden vaak veel ongezonder dan echte rashonden. Bij veel onderzoeken zijn helaas papierdieren (via de regels van de rasvereniging gefokt, of niet) en look-a-likes op één hoop gegooid bij onderzoek of kruisingen gezonder zijn dan rashonden. Ook kruisingen hebben regelmatig ziektes, alleen dat wordt minder benoemd. HD komt minimaal evenveel voor bij kruisingen en PL ondertussen waarschijnlijk zelfs veel meer (want bij rashonden wordt daarop vaak geselecteerd).

Wat rashonden echt tegen hebben in de schijn van gezondheid is dat er getest op wordt. Een oudere kruisingshond wordt oud en daardoor stram, een rashond wordt oud en stram en blijkt met testen HD te hebben. Vaak zijn deze testen al veel eerder uitgevoerd en is daar al HD bij ontdekt, maar heeft de hond daar pas op oudere leeftijd last van. Dat maakt de kruising niet gezonder, alleen niet benoemd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:25

Dat zal voor een deel wel waar zijn maar er zijn inmiddels heel wat rashonden die überhaupt niet oud worden. Een levensverwachting van zes, zeven jaar, onbegrijpelijk dat mensen zo'n hond nog nemen. De look a likes worden denk ik vooral gekocht door mensen die eigenlijk de rashond willen maar er niet zoveel voor willen betalen.
Hoewel ik nooit zo'n look a like zou nemen begrijp ik wel dat je geen zin hebt om exorbitante bedragen te gaan neertellen voor een hond. Laatst hoorde ik 2000 euro voor een labradoodle pup... (in mijn ogen gewoon een kruising :D )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:28

Dat is toch ook gewoon een kruising? Want voor zover ik weet nog niet erkend als ras.
Met zulke prijzen duurt het niet lang of de broodfok-labradoodlefokkers schieten als paddestoeltjes uit de grond.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:30

Nouja, daarom heb ik dus een fokker gezocht die al 30 jaar fokt en de gemiddelde leeftijd ruim boven de 10 ligt, zonder gezondheidsproblemen. (geen hd, geen ed, geen dm, geen rugproblemen en goede karakters) En die zelfs bij het 1e gesprek zei dat als we geen pup bij haar wilde, ze ons wel wilde helpen met de zoektocht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:34

Mizora schreef:
Het punt is dat men vaak look-a-likes koopt via marktplaats. Dat zijn honden die vaak voor een groot deel wel ras zijn, maar vaak al meerdere generaties niet getest en zonder bewuste kruising waarbij inteelt niet vermeden wordt (want (voor)ouders onbekend of gewoon desinteresse). Hierdoor zijn deze honden vaak veel ongezonder dan echte rashonden. Bij veel onderzoeken zijn helaas papierdieren (via de regels van de rasvereniging gefokt, of niet) en look-a-likes op één hoop gegooid bij onderzoek of kruisingen gezonder zijn dan rashonden. Ook kruisingen hebben regelmatig ziektes, alleen dat wordt minder benoemd. HD komt minimaal evenveel voor bij kruisingen en PL ondertussen waarschijnlijk zelfs veel meer (want bij rashonden wordt daarop vaak geselecteerd).

Wat rashonden echt tegen hebben in de schijn van gezondheid is dat er getest op wordt. Een oudere kruisingshond wordt oud en daardoor stram, een rashond wordt oud en stram en blijkt met testen HD te hebben. Vaak zijn deze testen al veel eerder uitgevoerd en is daar al HD bij ontdekt, maar heeft de hond daar pas op oudere leeftijd last van. Dat maakt de kruising niet gezonder, alleen niet benoemd.

Vind het ook totaal niet raar dat mensen look a likes gaan kopen omdat ze een rashond te duur vinden. Als je met die 1000 euro die je neerlegt nu de garantie hebt een gezonde hond te kopen die de eerste 12 jaar geen problemen heeft dan willen mensen dat vast wel neerleggen. Maar zoń bedrag neerleggen waarmee je juist de garantie krijgt dat je hond binnen 6 jaar last heeft van iets erfelijks of zelfs meerdere dingen?
Dan is het toch geen wonder dat mensen liever het geld in de zak houden en 400 neerleggen voor een look a like en als die ziek wordt zeggen; een rashond zou ook ziek zijn geworden alleen hebben we nu geld over voor dierenartskosten.

Mywishmax; als zij nog maar 10 jaar zou fokken wat dan? Wil je dan geen hond van haar?
Hoe heeft zij dan al die 30 jaar haar honden kwijt gekund, ze moet toch komen waar ze nu is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:40

Als ze 10 jaar had gefokt had ik alsnog zelf de lijnen uitgeplozen. Het zijn werklijnen en die moeten wel gezond zijn, anders verdwijnen ze snel uit het zicht en dan heb je snel een naam te pakken.

Bij de Duitse herder koop je een rashond vanaf 650 euro ongeveer. Een broodfok lookalike kost al snel 500. Dus nee, ik geloof niet dat mensen het voor het geld doen. Wel voor de directe beschikbaarheid en ruime keuze. En vooral geen moeite hoeven doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:47

Jee al die termen alleen al... verder dan hd en ed kom ik niet geloof ik... mijn honden hebben daar nooit last van gehad en ik heb geen flauw idee wie hun ouders zijn.
Ik vind dat al mijn honden toppers zijn, en waren. Mijn jongste hondje is tot nu toe de duurste: 150,- :D