De natuur in eigen omgeving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 20:41

Mag ik mij ook melden met deze fotos? Kwamen we tegen op Moederdag tijdens een fluisterboot tocht.

Afbeelding

_Karlijn

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 22:23

Oh super gaaf Janouk!!

Welkom JustMe8484, toffe waarneming!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 06:23

Oh, supertof, die bruinvis en die slang!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 06:55

Mooi die bruinvis!

En die slang! :wow: Wauw!! Weet je ook wat voor slang het was? Een ringslang?

En parkieten die goed kunnen overleven: Ja halsbandparkieten wel.
Maar mijn valkparkieten zouden zich bij het eerste beste huis melden en daar gaan zitten krijsen voor eten denk ik _O-

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:35

Gaaf JustMe!

Als je kijkt naar de gele 'ring' net achter de kop... Dan heb je het antwoord Cayenne :D

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:39

Ja inderdaad een ringslang! Hij zwom midden op een groot meer, heel bijzonder. Leek even de boot in te willen klimmen maar dat vonden we iets te spannend, ook al doen ze niet zoveel...

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:51

Ik wil ook weer lekker naar buiten, mooie foto's maken ;(
Momenteel vanwege 'behandeling' al 13 dagen geen stap buiten de deur mogen zetten.

Ik heb dus ook niks om te posten, daarom bij deze een oudere foto. Deze is gemaakt in een van mijn favoriete stukjes bos, in Otterlo. Het is geen groot bos maar wel heel divers, loof-, naaldbomen, waterplassen, zandverstuivingen, heide-achtige stukken.

Dit is ook de enige foto die ik ervan op m'n telefoon heb staan, de rest staat op m'n laptop maar die heb ik niet mee.

Afbeelding

Ik heb daar oom nog een hele poos op passende afstand van een spechtennest gezeten, was erg leuk. Ook een hazelworm gezien toen, en reeën, veel libelles en vlinders, etc :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:05

Prachtige foto Karlijn! Zulke plekjes zijn echt prachtig! en daar kun je echt genieten en tot rust komen.
Heel veel sterkte met je behandeling! Hopelijk kun je snel weer lekker naar buiten :(:)

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 09:17

Welkom JustMe! Leuk dat je mee komt kletsen!

Super toffe foto's weer! Iemand die weet of ik iets van hooi of houtvezel (hebben we als bodem bedekking in de stallen) in dit bakje mag leggen?
Deze baby Boerenzwaluw is gisteren tot 2x toe uit het nest gevallen en kan het nog navertellen, maar we kunnen niet bezig blijven met terug zetten en ik vermoed dat zijn grotere broertje of zusje hem er elke keer uit duwt (die was er ook uitgevallen :') ).
Dus om de overlevingskansen groter te maken heeft deze knapperd een nieuw nest van mij gekregen.
Het bakje alleen is wel erg kaal. Wonderbaarlijk genoeg heeft die de nacht overleefd in het bakje/zijn nieuwe nest en word dus gewoon nog gevoerd door de ouders.
We hebben de zwaluwen hard nodig vandaar dat ik nu alles op alles zet om zijn overlevingskansen zo groot mogelijk te maken.
Ouders waren ook volledig in de stress toen de 2 baby's gisterochtend op de grond lagen. Een 3de heeft het niet na kunnen vertellen.
De kleinste zit in het bakje. De grootste is wel netjes in het nest gebleven na terug gezet te zijn gisterochtend.

Gisterochtend toen ik ze had gevonden, maar ze nog even moesten wachten tot iemand anders ze van stal tijd had om ze even terug zetten:

Afbeelding

Gisteravond. Dat die nog leeft na 2x zo'n val is wel knap:

Afbeelding

En zo woont de kleine Fred nu:

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:23

Gaaf die ringslang! En mooie reddingsactie Yara! Ik was zaterdag op een grote dressuurstal in Brabant en daar waren ontzettend veel huiszwaluwen. Hier op stal hebben we dan juist weer boerenzwaluwen.

Karlijn, ik hoop dat je nu op een goede plek bent waar er goed voor je gezorgd wordt :(:) . We houden je laptopfoto's gewoon tegoed :j

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 10:26

Knuffel voor jou Karlijn :knuffel: . En neem je tijd. De foto's komen vanzelf wel. Herstel gaat voor!

Hier hebben we ook Boeren zwaluwen. Wist niet eens dat we ook nog Huiszwaluwen hadden. Wel de Gierzwaluw, maar niet de Huiszwaluw. Weer wwt geleerd :D .

En dank je wel! Niks doen was ook geen optie. Dus dan maar zo een nieuw nestje geven :D .

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:51

Oh wauw wat een gave ontmoetingen weer allemaal.

Zwaluwen, bruinvissen etcetera.

Maar die ringslang loop ik echt warm voor! Ik vind ze zó gaaf!

Ik had net weer een enorm mazzel,

Op 5 meter voor mijn neus (nou ja, de neus van mijn camper) een juveniele grote bonte specht die ruzie aan het maken was met kersen, en uiteindelijk een manier vond om ze fatsoenlijk op te vreten door ze eerst vast te klemmen in een reet in de boom :D

Was zó gaaf dat ik het net ook in het geluksmomenten topic gezet heb :j

Als ik de fotos van mijn camera heb plaats ik er een stel hier :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:54

Aaah, die zwaluwen! Gelukkig heb jij ze geredt, Yaartje!

Oeh Femke_Tweety, dat klinkt als een supergave ontmoeting! Nu ben ik onwijs benieuwd naar de foto's! :D

Hier vanmiddag ook even op pad. Wat een wind zeg!
Toch nog wel het één en ander gespot:

Weidebeekjuffer
Afbeelding

Witte kwikstaart. Deze zit er eigenlijk altijd wanneer ik mijn rondje doe :D
Afbeelding

Torenvalk
Afbeelding

Dagpauwoog
Afbeelding

Korenbloem
Afbeelding

Zoek en tel de kikkers :D
Afbeelding

Atalanta
Afbeelding

En nog een poging tot een artistieke foto :+
Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:18

De jonge specht met zijn kersen... :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:05

Ja, hij heeft zijn eigen smidse, later gaat hij dat met dennenappels doen, daar had Cayenne eens een mooie foto van. Leukerd dit!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:21

Afbeelding
Deze eerst maar op veilige plek gezet.

Afbeelding
Grote libel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En hommels druk bezig.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 20:50

Femke: Bof jij even met de Specht :D . En mooie foto's! Hij is nogal trots op zijn prestatie zo te zien _O- .

Cayenne: Mooie foto's weer! Na even goed kijken tel ik 4 kikkers. Die een hele goede camouflage hebben :D . En dank je wel! Niets doen zit dan ook weer niet in mijn aard.

Marcella: Leuke foto's! Gaaf die Salamander ook. Fijn dat jij hem op een veilig plekje hebt gezet.

Iet wat verdrietig Fred nieuws. Vanmorgen was die nog heel actief in zijn bakje. Had voor mijn gevoel ook echt wel eten gehad, maar toen ik begin van de avond op stal was om even bij mijn pony's te kijken hoe het met ze gaat ben ik Fred ook even gaan checken, maar helaas.
Fred lag zwak in zijn bakje. Heb hem laten liggen. Schat de kans heel klein in dat die het gaat redden. Vermoedelijk dat dat ook de reden is dat ze hem verstoten hebben. Dat ze al door hadden dat die te zwak is om het te redden.
Het andere jong dat gisteren terug is gezet zit nog in het nest en dat gaat goed! Zag heel toevallig nog een tweede jong in het nest. De ouders hebben ieder geval nog genoeg te doen de komende tijd :D .

Had dit jaar de hoop op een Kievit jong al opgegeven, maar terwijl ik vanmiddag van de kudde naar stal fietste zag ik tot mijn verbazing een Kievit jong in een weiland! Hoe leuk! En ze zijn zoooo schattig <3 .

Afbeelding

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:38

Ach, arme Fred. Zo sneu als ze het niet redden...

Ik kwam vanmorgen het schattige duinviooltje tegen
Afbeelding

En op de knoppen van het boerenwormkruid stikt het van de rupsen van de Sint Jacobsvlinder
Afbeelding

En uiteraard weer een Hooglander. Lekker smikkelen van de jonge blaadjes

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:39

De specht <3
Het kievitjong <3

Het stikt hier ook van de jonge vogels en hazen, dat vliegt en huppelt en springt maar in het rond. Dit seizoen is zo enorm genieten.

Edit: ach, wat jammer van Fred. Dat is de keerzijde van de natuur, heel veel jong spul haalt het niet. Dat zie ik hier ook.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:36

Prachtig viooltje! De rupsen zitten alleen niet op het boerenwormkruid maar op het jacobskruiskruid, de bloemetjes moeten nog open gaan, en boerenwormkruid heeft net iets ander blad :).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:45

Ik vermoed zelfs de iets minder algemene duinkruiskruid (iets gedrongener beeld, geen rood op de stengels) waarvan de bloemetjes ook iets meer op boerenwormkruid lijken. Met name omdat ze wat dichter bezette/vollere bloemhoofdjes lijken hebben.

Maar sowieso gaaf, de vlindertjes van die rups zijn mooi fel gekleurd. Foor het gif uit de kruiskruiden zijn ze niet veilig om te eten voor de meeste vogels. En dus is opvallen minder riskant en kun je lekker knallend rood zwart zijn :')

Dat kivietskuiken is ook super gaaf!

Zonde van t zwaluwtje

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:02

Femke_Tweety schreef:
Maar sowieso gaaf, de vlindertjes van die rups zijn mooi fel gekleurd. Foor het gif uit de kruiskruiden zijn ze niet veilig om te eten voor de meeste vogels. En dus is opvallen minder riskant en kun je lekker knallend rood zwart zijn :')

Dat wist ik dan weer wel :-) Ik ging voor de determinatie af op obsidentify, maar die was dus fout :D

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:03

Fred het zwaluw jong is helaas overleden. Vond hem vanmorgen dood in zijn bakje. Had het al wel verwacht.
Lag er opzicht tevreden bij gelukkig. We hebben ons best gedaan. Het andere jong zit nog in het nest. Dus die gaat het denk ik wel redden.
Vermoed dat ze Fred toch te zwak vonden waardooor die eruit is gegooid.

En dank je wel voor de complimenten over het Kievit jong! Zo blij met de foto <3 .

En mooie foto's zie ik weer!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:06

Die jonge specht :D Oefening baart kunst zullen we maar zeggen _O-

Marcella: Mooie foto's! Is dit jouw tuin? <3 Die bloemen met hommels! :+:

Yaartje: Wat sneu van Fred maar het kievitjong is dan wel weer heel schattig!

4Everhobbes: Mooie foto's! Die viooltjes zijn echt mini! :D

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:55

zalige foto's weer.
De duinviooltjes zijn mijn lievelingsbloemen. Helaas kom je ze nog maar weinig tegen. In mijn jeugd zag je er zoveel meer in de duinen.

Soms kom ik dieren tegen, die ik nog niet ken.
Deze keer de grote groene sabelsprinkhaan.

Nature today schrijft: De grote groene sabelsprinkhaan is met z'n imposante uiterlijk en lange vleugels een van de grootste en opvallendste insecten van Nederland. Toch worden ze niet zo vaak gezien, vooral om ze meestal verscholen zitten in dichte vegetatie. Ze maken flink geluid. Het mannetje van de grote groene sabelsprinkhaan zingt om een vrouwtje te lokken. Als de temperatuur aan het eind van de herfst te laag wordt sterven ze. Het vrouwtje heeft de eitjes dan met haar lange legboor in de bodem gelegd.

Weer wat geleerd: weetje: Bij de sabelsprinkhanen zit hun oor op een nogal onverwachte plek: ín de scheen van de voorpoot!

Afbeelding

En we hadden bij Zierikzee ook nog gewone Zeehonden gezien. Ook super leuk. Maar in al mijn enthousiasme over de Bruinvissen vergeten :D

Afbeelding