Show je aquarium!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:03

Phoe lor1_1984.. ik denk zelfs als je de helft zou nemen, je bak nog steeds rijkelijk gevuld is.. :=

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:43

als je 1 meter neemt zijn dat wel erg veel vissen, je komt dan totaal op 100 cm (meestal) x 50 x 50 en met totaal

10-15
10-15
3-6
15-20
5-10
2-6
30
3-5
5-6
als ik dan overal t minimum van neem van jouw lijst is dat al 83 ... dat is wel heel erg veel.

Ik zou me eerst misschien (meer) gaan inlezen over wat er in een 1 meter bak kan. vergeet ook niet dat je ruimte kwijt bent voor de bodem, planten, eventueel pomp en of luchtpomp, thermostaat en eventuele decoratie

Denk dat je met de helft al heel vol bent, ze moeten tenslotte ook hun eigen ruimte hebben in de bak :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:51

Dat word wel een mega drukke bak dan..

Ik zou 2 schooltjes van max 10 vissen aanschaffen.. Das denk ik meer dan genoeg. Daarbij kun je wel 6 cory's ofs pakken en misschien een Lnummer of ancistrus of garnaaltjes...

Edit: daarbij zou ik wel vissen uitzoeken die niet erg territoriaal zijn als je corys wilt. Dit zijn namelijk de enige echte f*ck the police vissen die overal lak aan hebben haha! Ook aan territoriums..
Laatst bijgewerkt door DiscoDipp op 03-11-15 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:53

Of toch een nóg grotere bak kopen.. <<)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:59

ik zou zelf zeggen ik neem 1 grote soort die evt per koppel gaan, of niet een grote bak nodig hebben en dan 1 schooltje en wat corydora voor de bodem, garnalen kan wel maar houd er rekening mee dat t ook een lekker hapje is voor vissen

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:45

Jeeh!

Ik heb mijn bak staan te indraaien ik heb er Aquastart en Bacta start aan toegevoegd en vrijdag komen de plantjes erin. Dan heb ik pas tijd om ze te halen.

Afbeelding

Er zitten afdekplaten bij, maar helaas passen die er nu niet lekker op omdat de thermosstaat te hoog uitsteekt. Er moest volgens de beschrijving een 100 wat
thermosstaat bij maar niet dat je beter de Nano heater 100watt kon pakken ipv de te grote :( (ben ik nu achtergekomen) Nu nog maar even zien hoe we dat gaan oplossen. Of ik de nano heater ga kopen, of deze achterin de bak hang.
het scheelt 8 cm tussen beide types.
Het filter maakt ook nog wat teveel lawaai, maar ik vermoed dat er nog wat lucht in zit, vanmiddag maar zien of ik dit eruit krijg.

Nu even een tijdje wachten totdat ik visjes ga toevoegen.
Mijn keus is gevallen op danio visjes, nav dit topic.

Ik wil graag de chinese danio sluier en de danio Choprae (glowlight)

Afbeelding

Verder komen er nog citroengarnalen op de bodem en heb ik nog 3 gupmannen over die ga overzetten.

Zouden de 2 danio soorten naast elkaar kunnen leven?
Ik was van plan om 6 stuks van elk te nemen en dan zit ik op 42cm vis.
Ik heb nog een paar weken om mijn keuze vast te stellen ;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:07

Ik ga jullie posts ter overweging meenemen in verdere oriëntatie. :j
Zoals ik al zei moet ik me verder nog inlezen qua wat er bij elkaar kan enzo. :)
Overigens heb ik regelmatig bakken gezien (oa professioneel ingericht etc) waarin ong dezelfde verhouding aan vissen in zat, maar dan grotere vissen en bij grotere bakken ook grotere aantallen, ging altijd goed dus dacht 'kan prima'. :)
Aantallen kunnen overigens altijd nog aangepast, ze zijn er voorlopig nog niet natuurlijk want nog geen bak. :+
Idem voor de bakmaat, met een beetje schuiven in de woonkamer zou 1,5m of groter ook nog wel passen, moet ik alleen langer doorsparen en zal het op z'n vroegst na de zomer worden.
Heb al 2 mooie plekken op het oog, bij de zithoek is echter veel zonlicht (vnl 's morgens) en daglicht, de andere veel minder, maar dan staat de bak aan de andere kant vd woonkamer.

Ik zat overigens te denken aan een externe pomp en las de tip om in geval van garnalen en andere zeer kleine bewoners zo'n sponsfilter op de externe pomp aan te sluiten zodat de garnalen niet worden opgezogen.

kozbi:
L-nummers ga ik niet aan beginnen, iets te vaak gezien dat men er heilig van overtuigd was een klein blijvend L-nummertje te hebben gekocht wat dan een monster werd van 30-60cm. :=

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:14

De stelregel 1cm vis per L water. In een bak van 100 x 50 x 50 gaat 260L water, trek je daar de ruimte die je nodig hebt voor inrichting vanaf dan zit je aan zo'n 230L.

10-15 Corydoras Pygmaeus (2-2.5cm) = 20 - 30cm
10-15 Corydoras Julii (4-5cm) = 40 - 60cm
3-6 Beaufortia leveretti (10-12cm) = 30 - 60cm
15-20 Kardinaal tetra (5cm) = 75 - 100cm
5-10 guppen (5cm) = 25 - 50cm
2-6 pauwooggrondel (4cm) = 8 - 24cm

Ik heb bij de centimeters gerekend met de minimale afmeting van de vis. Als je dan uitgaat van jouw minimale aantallen zit je op 198cm. Ga je uit van jouw maximale aantallen dan zit je al op 324cm. Ik ga er vanuit dat je zelf ook snapt dat dat veel teveel is :) Ik zou, zoals Spruitjee al aangaf, gaan voor 1 groepje op de bodem, 1 midden en 1 boven en dat aanvullen met evt. een koppel/harem van 1 soort.

Casarell

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:29

Het is ook maar net wat je mooi vind.. :o
De ene vind een drukke bak mooi, de andere houdt meer van rust..
Kijk, je hebt natuurlijk een max aantal vissen die je erin kunt doen, maar minder kan natuurlijk ook :D

Zo had ik een overvolle 60 liter bak..
Dus een grotere bak aangeschaft en een hoop vissen weg gegeven, waardoor ik nu 'rust' in de bak heb.
Heb 325 liter met het bestand pleco, labeo, 3 ancistrussen, 4 molly's en ik denk een stuk of 10 zwaarddragers.
Dit aantal bevalt me prima.. niet te druk en relatief simpel schoon te houden.. :D

Als mijn pleco en mijn labeo het loodje leggen, ga ik pas een rustige bak scapen wat met scholen erin.. maar dat is nu gewoon niet te doen.. :o

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:34

Ja da's helemaal waar Casarell, maar 'druk' en 'overbevolkt' zijn wel 2 verschillende dingen natuurlijk :P
Ik heb een 80cm met daarin 10 neon tetra's, 6 corydoras panda, 1 ancistrus teminckii, 3 japonica garnalen en 4 appelslakken, da's voor veel mensen waarschijnlijk te leeg maar ik hou daar wel van om de redenen die jij aangeeft :)

_Eviee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:05

Ik heb net twee ancistrussen gekocht. Het is een grote en een kleine ancistrus sp. Cirrhosus. En de kleine is een albino :D

Afbeelding

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:22

Leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:42

Haha, buurman de Neontetra komt al nieuwsgierig om de hoek kijken :P

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:51

Ja snap ik dat er een verschil is tussen druk en overbevolkt.
Gelukkig zit ik nog in de oriënterende fase en kan er nog veel veranderen. :)
Ik hou idd van druk: veel kleur en beweging tegen een rustige inrichting, oftewel een bak waarbij je blijft ontdekken wat imo bij een heel rustige bak veel minder is.
bakmaat staat ook nog niet vast, enkel de minimummaat van 100cm maar kan evengoed bijv 150cm of mss wel groter worden maar dan (totaal de andere kant op) met sluierstaarten.
Oftewel staat er nog niks vast en ben ik gewoon aan het kijken wat ik mooi vind, daarna wat er past en wat er samen kan.
Zo wil ik graag guppen, dus komen er geen Betta's in en ik vind gourami's ook erg mooi maar hoor daar ook geregeld over territoriaal gedrag (buiten de zwakte door inteelt).
Ook vind ik molly's, platy's, zwaarddragers etc mooi maar dan krijg je weer onderling kruisen met guppen en laten die kruisingen nou oerlelijk zijn dus komen die er ook niet in.
Wat jullie dus nu lezen van mij is vnl een eerste indeling oftewel wat ik mooi vind en graag zou willen, jullie tips worden ook zeker meegenomen bij verdere schiftingen en keuzes. :j
Mss kies ik wel voor 5 corydoras, 4 guppen, 10 kardinaaltetra's, 10 garnalen etc en ga ik dus nog iets onder de minimum aantallen zitten van het oorspronkelijke lijstje, mss gaan er vissoorten af of worden ingeruild voor andere soorten.
Overigens is het de bedoeling om buiten de kardinalen om heel rustig aan vissen te gaan toevoegen.
Kardinalen wil ik in 1x de hele school toevoegen, de rest heeft wat minder last van spreiding als je ze in fases toevoegt dus kan best zijn dat ik bijv begin met 2 guppen, nog eens 2 guppen, 3 corydoras, nog 2-3 corydoras etcetc verspreid over weken/maanden tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:01

Het kruisen gebeurd eigenlijk nooit als er genoeg vrouwen zijn van bijvoorbeeld guppen. Ook is het nog nooit wetenschappelijke bewezen en is de beschikbare informatie enkel afkomstig van een paar mensen met aquaria. De kans dat guppen kruisen met Black Molly's/Zwaarddragers/Platy's als er vrouwlijke guppen zijn is nihil. Ik heb guppen samen met Black Molly's gehad maar de guppenmannen hadden enkelen oog voor de vrouwen.

Met andere woorden, die kun je in mijn ogen prima samenvoegen in een bestand :)

Met je opmerking over sluierstaarten, moet je eens kijken wat voor filmpjes ik gisteren gevonden heb!:
Ryukin:

Echte monsters :))

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:12

gewoon triest en mishandeling :/ dat beest ken amper zwemmen joh

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:28

Mooie kleuren maar verder vind ik hem vooral heel zielig.

Doe mij maar eerder zoiets:
Afbeelding
Wat boller mag ook nog, maar het moet niet kort en gedrongen worden.
Ik kies ook heel bewust de slankere, langere versies uit als ik in een dierenwinkel sta, selecteer grofweg op:
praktische bouw: niet te kort/gedrongen
mooie vinnen: niet superkort (zoals het filmpje), ook niet zo lang dat de vis gaat kapseizen later omdat de staart te zwaar wordt
Geen buffelrug of blaasoog ofzo, die 'bubbel' op de kop (leeuwenkop?) of telescoopogen zijn de grens.
En natuurlijk zoveel mogelijk verschillende kleurtjes, heb ooit een witte gehad met rozige vinnen en mooie lange vinnen en staart <3
Echt supermooi beestje, maar die staart werd hem wel funest toen hij de 10cm bereikte qua lijflengte (wist niet dat je staarten kunt knippen). -O-
Die mooierd was dus zoiets in het wit:
Afbeelding

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:37

vind ik ook hoor lor ! ik kies altijd de meest kloppende uit, die niet misvormd zijn. En dat t bewust zo gekweekt word vind ik gewoon not done... veel mensen roepen het zijn maar vissen, maar je gaat je kind of whatever toch ook niet BEWUST misvormen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:38

Dan kom je uit bij de dubbelstaart goudvissen en de Shubunkins, welke weer een aquarium nodig hebben van minimaal 2 meter lang :) En zo'n lange staart krijg je bij Fantails en bij vissen die (helaas) vergroeit zijn.

De leeuwenkoppen hebben een 'wen'. Deze moet in veel gevallen zelfs bijgeknipt worden na verloop van tijd! Maar staarten knippen? Daar heb ik nog nooit van gehoord.. Enkel bij betta's als ze vinrot hebben :=

Mioux, ik ben het zeker met je eens! Maar daarom zijn ze nog niet minder monsterlijk :) Dat is ook precies de reden dat ik ze zelf niet wil. (Al zou het mij wel supergaaf lijken om een aquarium van 2 meter te hebben en hier 2 of 3 goudvissen in te doen, groot dat ze zullen worden :D)
Maar het bewust misvormen is wat mensen met vet veel dieren doen, kijk maar naar honden (Duitse Herders, Engels/Franse Bulldoggen) en katten (Perzen, munchkins). Dus als mensen voor aaibare huisdieren al geen compassie op kunnen brengen en met tig verschillende redenen komen waarom HUN dier WEL gezond is, dan is het lastig te verwachten bij vissen helaas :n
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-15 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:39

Bewust misvormen dat heeft de mens bij alle diersoorten al gedaan als het een door de mens ontstaan ras is. Ik vraag me af hoeveel 'last' zo'n vis heeft van een extreme misvorming als op het filmpje.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:55

nou enorm.... hun organen worden in te klein lichaam gepropt, ze kunnen zoals je goed op t eerste filmpje kan zien amper normaal bewegen en zwemmen laat staan adem halen/lucht happen...

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:58

Mioux schreef:
nou enorm.... hun organen worden in te klein lichaam gepropt, ze kunnen zoals je goed op t eerste filmpje kan zien amper normaal bewegen en zwemmen laat staan adem halen/lucht happen...

Ja maar zouden ze daar ook pijn door hebben? Zoals hondjes met teveel druk in het hoofd door een te kleine schedel bijvoorbeeld? En lucht happen doen ze toch alleen als er iets mis is met het zuurstofgehalte in het water? Het is namelijk juist helemaal niet de bedoeling dat sluiers luchthappen, dan gaan ze heel snel scheef zwemmen. Daarom krijgen ze ook zinkend voer.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:05

lijkt me wel dat ze er last van hebben en pijn. Al spreek ik geen vis' maar denk dat jij er ook last van hebt als je te kleine broek en shirt en schoenen aan doet ;) en dat 24/7. Goed na enkele jaren ken je niet anders ,maar of het normaal en comfortabel zit...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:09

Fleur, Nette advertentie met duidelijke foto's en info :j

Het belemmeren van een dier in zijn/haar bewegingsvrijheid, of dit is door te kleine woonruimte of door het mis-fokken van de dieren, is al een mishandeling an sich.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-15 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt