Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle_

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:48

Mag ik jullie advies? Ik heb 2 konijnen die vanochtend eten hebben gehad en beide daarvan hebben gegeten. Daarna hebben ze hooi gehad wat nu op is, ik weet niet of ze daar beide van hebben gegeten (daar let ik nooit op). Een uur geleden heb ik weer eten gegeven maar 1 konijn wilde niet eten en bleef zielig in een hoekje zitten. Heb hem even binnen gehaald maar hij wilde nog steeds geen eten. Inmiddels is ie weer buiten maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Hij gedraagt zich niet zoals normaal, maar wat er aan de hand is?? Geen idee. Hoelang kan een konijn zonder eten voordat het (darm)problemen oplevert?

Charique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:24

dan zou je hem apart moeten zetten met eten en dan kijken hij wat opeet, je hebt best kans dat ie vol zit, of anders een worteltje of witlof geven dat vinden ze altijd wel lekker.

Charique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:29

Het hok voor 2 tientjes, hij ziet er slechter uit dan hij is bodem is ook niet rot alleen versleten.
mooie rabbat delen eromheen, tegels of betonplex erin en nieuw gaas en klaar.
even voor 8 euro zon dakplaat en dan is het dak ook weer goed van voren een leuk kleurtje verf en dan heb ik een erg leuk hok, hij is 130 breedt en 50 x 50 hoogte x diepte.

Afbeelding

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:33

Hoi _Michelle_!

Natuurlijk mag je om advies vragen :) . Een konijn moet in principe altijd(kunnen) eten, anders komen de darmen stil te liggen, en als de darmen van een konijn eenmaal stil liggen komen die niet (snel) meer op gang en dat is dodelijk. Een konijn moet dus blijven eten voor een werkend darmstelsel.

Zelf onderneem ik altijd snel actie als ik zie dat 1 van mijn nijnen niet zichzelf is door niet te eten en in een hoekje blijft zitten. Ik weet niet of het verstandig is je nijn buiten te laten met deze kou, gezien die dus niet zichzelf is. Maargoed, als je het konijntje nu mee naar binnen neemt zal je het ook de rest van de winter binnen moeten houden, gezien de temperatuursverschillen. Zou in ieder geval proberen te dwangvoeren om de darmen in werken te houden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:50

Misschien kan je ORS geven? Dat is een zout-suiker oplossing waardoor de dieren soms weer energie krijgen.
Kan je eenvoudig zelf maken: 200ml afgekoeld gekookt water + theelepel suiker + 1/4 theelepel zout.
Helpt in iedergeval ook tegen uitdroging.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:51

monica08 schreef:
Bij toeval kom ik dit topic tegen en ik mag vast zo vrij zijn om jullie mening te vragen :j
Ons konijn, inmiddels 10 jaar oud, heeft sinds een aantal weken geen haar meer bij z'n oogje.. Er zit dus nu een kaal plekje en er komt geen haar meer terug, waarschijnlijk door het traanogen?
Heb er een aantal keer wat vaseline op gedaan, maar krijg niet het idee dat de haren ooit nog terug gaan komen. Iemand dit ooit meegemaakt? :)

Om nog even terug te komen op bovenstaand bericht, ik ben vanmiddag met het desbetreffende konijn bij de dierenarts geweest. Hij heeft een stuk huid en haar verwijderd en daar kwam pus/etter onderweg. Het oog en huid rondom is schoon gemaakt en nijn blijkt toch wel een ontstoken oog, traanbuis en de huid daar omheen te hebben. Zalf mee gekregen voor 2 weken, 3x daags.
Gaat waarschijnlijk niet 100% over omdat hij al over de 10 jaar is en het een groot probleem bij konijnen is. Toch moet het hierdoor vele malen beter worden. :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:59

Thincla schreef:
Hooi, ik ben altijd bang dat mijn konijn het koud krijgt dus hoe kan ik het voor hem ietsjoes warmer maken?

Je konijn heeft het waarschijnlijk niet zo koud hoor ;) Maar je kan evt wat extra stro in het hok doen of een kleed voor het gaas van het hok hangen (tegen de wind)

Citaat:
Mag ik jullie advies? Ik heb 2 konijnen die vanochtend eten hebben gehad en beide daarvan hebben gegeten. Daarna hebben ze hooi gehad wat nu op is, ik weet niet of ze daar beide van hebben gegeten (daar let ik nooit op). Een uur geleden heb ik weer eten gegeven maar 1 konijn wilde niet eten en bleef zielig in een hoekje zitten. Heb hem even binnen gehaald maar hij wilde nog steeds geen eten. Inmiddels is ie weer buiten maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Hij gedraagt zich niet zoals normaal, maar wat er aan de hand is?? Geen idee. Hoelang kan een konijn zonder eten voordat het (darm)problemen oplevert?

Als een konijn niks eet is dit een groot gevaar voor de gezondheid! Als de darmen enmaal stil liggen is het bijna onmogelijk deze weer aan de gang te krijgen. Controleer inderdaad of hij eet door het appart te zetten. Als het dier niet eet kan je het best zo snel mogelijk naar een dierenarts gaan!

@millennium: Als ze nu het konijn naar binnen verplaats krijgt het beestje het veelste warm. Lekker buiten laten zitten dus!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:00

monica08 schreef:
monica08 schreef:
Bij toeval kom ik dit topic tegen en ik mag vast zo vrij zijn om jullie mening te vragen :j
Ons konijn, inmiddels 10 jaar oud, heeft sinds een aantal weken geen haar meer bij z'n oogje.. Er zit dus nu een kaal plekje en er komt geen haar meer terug, waarschijnlijk door het traanogen?
Heb er een aantal keer wat vaseline op gedaan, maar krijg niet het idee dat de haren ooit nog terug gaan komen. Iemand dit ooit meegemaakt? :)

Om nog even terug te komen op bovenstaand bericht, ik ben vanmiddag met het desbetreffende konijn bij de dierenarts geweest. Hij heeft een stuk huid en haar verwijderd en daar kwam pus/etter onderweg. Het oog en huid rondom is schoon gemaakt en nijn blijkt toch wel een ontstoken oog, traanbuis en de huid daar omheen te hebben. Zalf mee gekregen voor 2 weken, 3x daags.
Gaat waarschijnlijk niet 100% over omdat hij al over de 10 jaar is en het een groot probleem bij konijnen is. Toch moet het hierdoor vele malen beter worden. :)

Hopelijk word het wat dragelijker voor je nijn :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:01

Charique schreef:
Het hok voor 2 tientjes, hij ziet er slechter uit dan hij is bodem is ook niet rot alleen versleten.
mooie rabbat delen eromheen, tegels of betonplex erin en nieuw gaas en klaar.
even voor 8 euro zon dakplaat en dan is het dak ook weer goed van voren een leuk kleurtje verf en dan heb ik een erg leuk hok, hij is 130 breedt en 50 x 50 hoogte x diepte.

[ Afbeelding ]

Mooi hokkie hoor:)
Altijd wel leuk z'n opknap hok:)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:02

Moonfight schreef:
@millennium: Als ze nu het konijn naar binnen verplaats krijgt het beestje het veelste warm. Lekker buiten laten zitten dus!

Dat is ook zo :) . Beestje moet alleen niet onderkoeld raken. Zit het uit de wind/tocht?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:04

millennium schreef:
Moonfight schreef:

Dat is ook zo :) . Beestje moet alleen niet onderkoeld raken. Zit het uit de wind/tocht?

Dat zijn inderdaad wel goede maatregelen:)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 20:43

Pff nog steeds niks, heb haar nog wst extra hooi en stro ingedaan maar ze doet niks aan het nestje. Is het normaal dat een dwerghangoor de 31e dag nog steeds niet is bevallen? ze eet de hele tijd stro.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:51

Hij heeft gelukkig weer wat uit zichzelf gegeten (en gedronken) :) Toch bedankt voor jullie advies! Ze hebben in het hok sowieso een nachthok, heb voor de tralies een doek hangen en nog een extra doek over het nachthok.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 20:54

Pff nu krabt en knaagd ze steeds aan de tralies

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:01

Kan ook zijn dat ze schijnzwanger is, dan maken ze ook een nest maar doen er verder niks mee.

Over het zieke konijn,... een konijn hoeft niet 24/7 te eten. Als een konijn eventjes niet eet is er nog geen reden tot paniek. Als een konijn in 24 uur niks gegeten heeft dan moet je actie ondernemen en naar een dierenarts gaan.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:05

@laptopmuisje maar als de ram er 2 week bij.in heeft gezeten is de kans toch klein dat het schein is?

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:13

takkie_muis schreef:
tessyke schreef:
arm ding...

Mijn cavia lag ook ineens s'morgens dood.
Heb daarna geef caafje meer genomen, ik was zo gek op deze...

Ja ze hebben hem voor de verandering niet laten lijden , maar op zijn boers geholpen kippenvel moment maar kon het ook echt niet meer aanzien en het beestje was zo 'weg'.

Is bijna 3 wel oud voor een cavia?

Nee, niet echt oud, bijna al mijn cavia's zijn minimaal 6 geworden, dus de drie nog niet halen is nog jong!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:48

Dess schreef:
@laptopmuisje maar als de ram er 2 week bij.in heeft gezeten is de kans toch klein dat het schein is?

Aangezien de voortplantingscyclus pas opgang komt met het lengen van de dagen en als de temperatuur omhoog gaat buiten kan het zijn dat ze niet bevrucht is.

Hoeveel dagen is het geleden dat je ze gescheiden hebt van elkaar?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:52

Maar ze zitten binnen. . Twee week geleden, had geen grote andere kooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:58

@lidaju : dat is idd jong dan , maar op de zorgboerderij is het ook geen makkelijk leven. Deze knaap is met resten antibiotica etc al eerder genezen van schurft... , dierenarts kennen ze na 3 jaar nog steeds niet voor het kleinvee... De andere 4 caafjes doen het nog prima :)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:00

Ik heb net even voorzichtig aan haar buik gevoeld, en ik voelde wat bewegen! Kan dit kloppen? Het was een bobbeltje die zegmaar een beetje verplaatste (weet niet zo goed hoe ik dit uit moet leggen haha) heb er niet op gedrukt of wat dan ook hoor, gewoon me hand er op gelegd. Voelde echt appart :o

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 01:25

Dess schreef:
Maar ze zitten binnen. . Twee week geleden, had geen grote andere kooi

Dan heeft ze toch nog dik 2 weken de kans om te bevallen...
Ik zou verder niet aan haar buik gaan zitten prutsen, heeft geen zin en doe je haar geen plezier mee. Wacht gewoon eens rustig af, het komt of het komt niet er veranderd echt niks aan.
Ik had haar zelf al lang laten castreren was je ook van alles er omheen af :j

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 07:27

takkie_muis schreef:
tessyke schreef:
arm ding...

Mijn cavia lag ook ineens s'morgens dood.
Heb daarna geef caafje meer genomen, ik was zo gek op deze...

Ja ze hebben hem voor de verandering niet laten lijden , maar op zijn boers geholpen kippenvel moment maar kon het ook echt niet meer aanzien en het beestje was zo 'weg'.

Is bijna 3 wel oud voor een cavia?

Valt mee, meestal worden ze rond de 5/6. Mijn eerste cavia was een uitschieter, zij heeft 9 jaar en 3 maanden gehaald :)

Charique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 09:55

Dess schreef:
Pff nog steeds niks, heb haar nog wst extra hooi en stro ingedaan maar ze doet niks aan het nestje. Is het normaal dat een dwerghangoor de 31e dag nog steeds niet is bevallen? ze eet de hele tijd stro.

mijn konijnen ook dwergen bevallen vaak van dag 31 naar dag 32 en dan tel ik vanaf de dag na de dekking. tot dag 33 is er nog niet veel aan de hand.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:12

Dess schreef:
Ik heb net even voorzichtig aan haar buik gevoeld, en ik voelde wat bewegen! Kan dit kloppen? Het was een bobbeltje die zegmaar een beetje verplaatste (weet niet zo goed hoe ik dit uit moet leggen haha) heb er niet op gedrukt of wat dan ook hoor, gewoon me hand er op gelegd. Voelde echt appart :o

Dan is de kans wel redelijk aanemelijk dat ze drachtig is.

Bij mijn franse hangoren kon ik wel degelijk wat merken, die werden echt sloompjes, ook heel de tijd op hun zij liggen en dan zag je de jongen af en toe ook bewegen in de buik..

Advies is hoe moeilijk ook de voedster lekker met rust laten en niet te veel gaan klooien, daar kun je veel schade mee maken.