Show je aquarium!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:36

Ik deed dit dus ook gewoon bij een compleet nieuw opgestarte bak zonder oud water/filter/bodem oid in de buurt om te gebruiken.
Heb tot nu toe nog nooit problemen ervaren, alle testvisjes hebben het overleefd.
Enige waar ik in het begin problemen mee had was ziektes door overbevolking.
Had een 60cm bak met 8 sluierstaarten: ging niet goed. :n
Andere behoorlijk volle bakken ook geregeld problemen en ook wel zo heftig dat ik de bak volledig moest ontsmetten en tig keer naspoelen voor ik weer opnieuw kon starten.
Maar sinds de truc met de testvisjes en heel, heel langzaam opbouwen heb ik geen problemen ervaren.
Nu dan een tijdje geen bak meer, mss in het voorjaar wanneer de andere prioriteiten geweest zijn en dan wil ik het liefst 1m of 1,25m ofzo. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:44

Sluierstaarten is een klassieke 'fout', mede mogelijk gemaakt door de vele handelaren die zeggen dat dit kan :n Zonde, maar gelukkig heb je geleerd!

Lor1, al een idee voor een visbestand? Kun je mooi lang inspiratie opdoen!

Ik kwam deze bak ook tegen, geweldig mooi en deze gaat zeker het inspiratieboekje in :+:
https://www.flickr.com/photos/38386355@N06/21992499173/

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:52

Waauw das zeker een mooie bak!!

Ik heb geprobeerd te aquascapen maare ja, kijk naar mij :')
Alle planten zijn zich wel goed aan het aanpassen, vooral nu er co2 in zit. Ik zal een foto plaatsen wanneer het er een beetje mooi uitziet haha!

Ik vond deze bak ge-wel-dig! Maar toen ik naar het kosten plaatje keek wat ik allemaal nodig zou hebben weed ie ineens heeeel onbereikbaar..

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:54

Zekers, veel kleurige vis, gezelschapsbakje en lekker veel groen.
Oh en garnalen, appelslakken en geen rare ornamentjes oid. :)

Zat te denken aan corydoras julii of pygmaeus (of mss beide), gupmannen of een harem van 1 soort/kleur, pauwooggrondels, Chinese algeneters (die vlindertjes als ze tegen je raam zitten, beaufortii ofzo?), mss nog een gouramikoppel of wat anders met veel kleur en zat nog te denken aan polkadotbotia's en kardinaaltetra's.
Belangrijkste is veel kleur en een beetje leuk bij elkaar passend qua behoeftes en omgang, dus geen agressieve etters ofzo.
En qua garnalen dan waaierhand en blue fairy ofzo en roze of blauwe appelslakken.

Qua inrichting:
veel groen (iig valisneria), hout, mossen, kaviaargrind of grof zand ofzo en wat van die buisjes waar je garnalen in kunnen en wat steen (rode jasper of die groenblauwige stenen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:19

Kozbi, Wauw :O Maar met de mossen die je ziet kun je al een heel eind komen :D Net als jou was mijn idee ook te aquascapen, maar hè, een herfstbak met takken en bladeren en een beetje groen is ook goed :')

Lor1, De Chinese vlindertjes (o.a gastromyzon soorten) moeten in bakken gehouden worden met een lekkere stroming, hillstreambakjes van een meter zijn hier erg geschikt voor :) En van de Pygmaeus kun je er dan superveel houden :D 1 vd weinige visjes die ik in een 30x30x30 kubus passen vind bij garnalen :) Ik heb wit caviaar op de bodem gehad maar ben erg blij dat ik naar filterzand vd Hornbach over ben gestapt. Het lijkt natuurlijker en ziet er schoner uit :P (bespaard onderhoud)
Ik vind je idee verder heel leuk lijken! Volgens mij houden we wel van wat dezelfde bakken als ik het zo lees :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:29

Hier paar maanden terug ook een planning gemaakt om te gaan aqua scapen..
Maar had haast om mijn vissen te verhuizen dus nog weinig tijd gehad.
En dat was achteraf maar goed ook, want als ik zo'n prachtige bak had gehad, had mijn pleco alles in 1 dag verziekt :+

Nu ben ik de bak langzaam maar zeker aan het inrichten naar de pleco maatstaven :o

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:39

Kozbi schreef:
Jaa klopt geef ik je helemaal gelijk in. Bij mij is het 2 keer na 5 weken gebeurt. Alles is dood gegaan behalve mijn algeneter Jans, die is schijnbaar een ubervis :')

Daarom raad ik t je aan om na 4 weken 2/3 hele goedkope vissen te kopen en heel cru gezegd deze als testvissjes te kopen.. Zo krijg je en beter water voor je daadwerkelijke visbestand en je kunt krijgen of alles ook echt voldoende is!

Ik ga het nu ook weer zo doen met mijn 2 overgebleven visjes.. Hahahap

Gelukkig heb ik wel een hele zooi testvisjes (nakweek guppen). Mogen die als pioniers het water testen :p. Als dat goed gaat de Mannen guppen erin, de overige Dames guppen en baby's verkopen of weggeven.

Goede tip!

Ik had inderdaad elders ook al gelezen dat de zebra Danio's rotzakken waren.

Ik ga vrijdag met mijn zusje bij dsz jonkman kijken in drachten om plantjes.
Die had ook de Chinees danio red fire in november in de aanbieding. Even sneupen of ze nog meer Danio's hebben. En of ik daar evt de garnalen kan krijgen.

_Eviee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:50

Mijn pleco is overleden :n ik denk dat die al ziek was in de dierenwinkel, mijn waterwaardes waren prima.. Zou het anders ook niet weten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:08

Soms weet je het toch niet.. maar wel jammer zeg!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:02

Spruitjee schreef:
Lor1, De Chinese vlindertjes (o.a gastromyzon soorten) moeten in bakken gehouden worden met een lekkere stroming, hillstreambakjes van een meter zijn hier erg geschikt voor :) En van de Pygmaeus kun je er dan superveel houden :D 1 vd weinige visjes die ik in een 30x30x30 kubus passen vind bij garnalen :) Ik heb wit caviaar op de bodem gehad maar ben erg blij dat ik naar filterzand vd Hornbach over ben gestapt. Het lijkt natuurlijker en ziet er schoner uit :P (bespaard onderhoud)
Ik vind je idee verder heel leuk lijken! Volgens mij houden we wel van wat dezelfde bakken als ik het zo lees :)

Ik bedoelde de Beaufortia leveretti (welke ik al eens eerder heb gehad zonder hillstream):
Afbeelding
En dan idd een mooi schooltje pygmaeus en julii (of een andere soort) erbij.

Ik hou van een rustige beetje natuurlijke inrichting om wat rust in de bak te bewaren en veel kleur qua bewoners.
Dus paarse/roze/blauwe appelslakken, blue fairy garnalen (of mss crystal red ofzo), felgekleurde vissen met een paar wat soberder gekleurde vissen (zie de vorige alinea) en waaierhandgarnalen.
Mss nog wat mosselen op de bodem?

Moet alleen nog even rustig kijken wat er bij elkaar past qua behoeftes en wil de soorten een beetje zuiver houden, dus zal niet zo snel platy's erin doen als ik guppen heb.

Deze molly's vind ik ook supergaaf trouwens:
Afbeelding
maar dan zonder het zwart. :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:06

Beaufortia leveretti heb ik ook gehad, hele leuke diertjes die je toch veel ziet in je bak als ze er zijn. De vlinder heb ik ook gehad, maar was in mijn 120 cm bak, die past er nu niet meer bij helaas

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:07

Nu al?? zou het wel even melden, maar hier staat al duidelijk op de bakken dat ze geen garantie geven. Je heb hem toch nog maar net??
Ik zou geen blauwe garnaaltjes nemen als je kleur wilt. Ik heb ze en vind ze heel gaaf hoor, maar je ziet ze haast niet. Voor kleur hoef je dat dus niet te doen.

_Eviee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:10

Ja ik had hem sinds zaterdag, maar het was in een gewone dierenwinkel met maar een paar bakken met vissen. Dus ik denk niet dat ze er veel mee zullen doen.. Ik haal in ieder geval in het vervolg daar m'n vissen niet meer.

Ik haal normaal mijn vissen ook bij de aquariumwinkel hier in de buurt, maar nu een keertje niet. Weten jullie misschien nog goede aquariumwinkels omgeving Rotterdam? Vind het altijd leuk om daar rond te neuzen :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:14

Ik haal hier ook geen vissen meer in de dierenzaak waar ik altijd kom. Ik ga er voor naar een vis winkel even verderop. Bij de dierenwinkel ook de ene dooie na de andere. Zo zonde en niet nodig.

_Eviee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:15

Ik heb nu inderdaad een keer een vis bij de dierenwinkel gehaald en dat ging mis, kan ook toeval zijn natuurlijk maar ik ga voortaan weer naar de aquariumwinkel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:16

Mosselen moeten in water leven met veel zweefvuil en doen er lang over om te verhongeren. Als ze dan uiteindelijk dood gaat beginnen ze te rotten voordat je het in de gaten hebt en dan ben je verder van huis. In natuurbakjes zonder filter zouden ze wel kunnen, maar aan te raden zijn ze daarom niet.

Pygmaeus las ik vandaag dat die ook wel veel door de bak heen zwemmen en je (als je echte bodemvissen wil) beter C. Habrosus nemen kunt :) Crystal red/black garnalen moeten in een zurige omgeving leven en zijn wat gevoeliger voor schommelingen dan garnalen van de neocaridinia familie. Daarnaast zijn ze duur dus best zonde van de diertjes en het geld als ze snel het loodje leggen :=

En als laatste zou ik nooit zo'n baloonmolly aanschaffen! Ze kunnen zich amper normaal voortplanten door hun vorm, eten minder makkelijk doordat de bek opgericht is en ze hebben snel last van zwemblaasproblemen. Eigenlijk dezelfde problemen als de kweekvarianten van de goudvis (Oranda, Telescoopogen, Leeuwenkop, Ryukin).

Absoluut niet om te mierenneuken overigens, bovenstaande :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:14

Kegelvlek barbelen zijn ook leuk trouwens! Of sumatraanjes!

Ze zeggen meestal dat regenboogvissen niet zo makkelijk zijn maar dit is echt onzin, ik heb ze in het begin gehad en na 9 jaar is er nog 1 van over.. De rest is net voor afgelopen zoner gesneuveld, dus als je naar een goede winkel gaat zijn deze echt wel te doen! Ik had de preacox diamant, hele mooie paarlemoeren glans met rode vinnetjes!

Ja verder houd ik van meerval achtige. En deze hebben meestal geen felle kleuren..

Ik ben trouwens echt aan het denken om Jans een vriend te kopen, ik dacht aan of aan albino ancistrus of een L75, wat zouden jullie doen?

_Eviee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:22

Ik heb niet zo veel verstand van ancistrus en L-nummers :D een ancistrus word maar 10/12cm toch? Ik denk dat ik me daar eens in ga verdiepen :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:03

Spruitjee schreef:
Mosselen moeten in water leven met veel zweefvuil en doen er lang over om te verhongeren. Als ze dan uiteindelijk dood gaat beginnen ze te rotten voordat je het in de gaten hebt en dan ben je verder van huis. In natuurbakjes zonder filter zouden ze wel kunnen, maar aan te raden zijn ze daarom niet.

Pygmaeus las ik vandaag dat die ook wel veel door de bak heen zwemmen en je (als je echte bodemvissen wil) beter C. Habrosus nemen kunt :) Crystal red/black garnalen moeten in een zurige omgeving leven en zijn wat gevoeliger voor schommelingen dan garnalen van de neocaridinia familie. Daarnaast zijn ze duur dus best zonde van de diertjes en het geld als ze snel het loodje leggen :=

En als laatste zou ik nooit zo'n baloonmolly aanschaffen! Ze kunnen zich amper normaal voortplanten door hun vorm, eten minder makkelijk doordat de bek opgericht is en ze hebben snel last van zwemblaasproblemen. Eigenlijk dezelfde problemen als de kweekvarianten van de goudvis (Oranda, Telescoopogen, Leeuwenkop, Ryukin).

Alleen maar goed dat je dat even aanstreept hoor. :)
Gaf bij de molly enkel aan dat ik die variant gaaf vind (vnl de kleur), maar die komen niet ivm het onderling kruisen met guppen. ;)

Wb de corydoras, ik vind het niet zo erg als ze door de hele bak zwemmen.
Mijn ervaring is wel dat ze toch wat meer op de bodem blijven en idd tussendoor de heel bak doorgaan.
Ik schaar ze overigens wel onder benedenlaag in het aquarium. :)

Ook wb de mosselen:
goede tip, rotting moeten we niet hebben dus dan vallen ze gewoon af. :)

Voor nu is de keuze gevallen op:
10-15 corydoras pygmaeus
10-15 corydoras julii (of een andere, meer opvallende soort)
3-6 Beaufortia leveretti
15-20 (of mss 30?) kardinaal tetra
5-10 guppen (mannengroep of harem)
2-6 pauwooggrondel
30? blue fairy garnalen
3-5 waaierhandgarnalen
5-6 appelslakken roze/paars/blauw (wel 1 kleur)
en dan liefst nog een wat grotere vis, een blikvanger erbij die bij de rest past en bij voorkeur opvalt, deze zal wsl als laatste toegevoegd worden dus heb nog even.
Oh en zat nog te twijfelen over de botia kubotai, denk dat dat net teveel wordt maar ze zijn wel erg gaaf.
Overigens kan er hier en daar nog wat veranderen natuurlijk, maar bovenstaand lijstje is wat ik graag zou willen.
Moet me natuurlijk nog wel even inlezen over wat er wel en niet samen kan qua eisen maar ook territoriaal gedrag/agressie, inkruisen etc.
Overigens heb ik qua vissen het liefst gewoon kleine schooltjes of koppeltjes overal van en dan bijv 1 grotere school (kardinaaltjes bijv) zodat je meer diversiteit krijgt dan meerdere grote scholen en daardoor minder soorten. :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:19

lor1_1984 schreef:
Spruitjee schreef:

Gaf bij de molly enkel aan dat ik die variant gaaf vind (vnl de kleur), maar die komen niet ivm het onderling kruisen met guppen. ;)

Mijn ervaring is wel dat ze toch wat meer op de bodem blijven en idd tussendoor de heel bak doorgaan.

Ook wb de mosselen:

10-15 corydoras pygmaeus
3-6 Beaufortia leveretti
2-6 pauwooggrondel
30? blue fairy garnalen
3-5 waaierhandgarnalen
en dan liefst nog een wat grotere vis, een blikvanger erbij die bij de rest past en bij voorkeur opvalt, deze zal wsl als laatste toegevoegd worden dus heb nog even.
Oh en zat nog te twijfelen over de botia kubotai, denk dat dat net teveel wordt maar ze zijn wel erg gaaf.
Overigens kan er hier en daar nog wat veranderen natuurlijk, maar bovenstaand lijstje is wat ik graag zou willen.
Moet me natuurlijk nog wel even inlezen over wat er wel en niet samen kan qua eisen maar ook territoriaal gedrag/agressie, inkruisen etc.
Overigens heb ik qua vissen het liefst gewoon kleine schooltjes of koppeltjes overal van en dan bijv 1 grotere school (kardinaaltjes bijv) zodat je meer diversiteit krijgt dan meerdere grote scholen en daardoor minder soorten. :)

Hoe groot was jou bak ook alweer?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:24

de pigmeus is overal te vinden hoor. Heel gezellig visje. Veel op de grond en hangt te chillen tussen mn planten enzo.
30 garnalen in 1 keer?? Ik zou 10 vrouwtjes nemen en ergens anders een man halen. Dan heb je in no time een hele berg garnalen. Maar blauw zie je echt haast niet hoor.
Ook de waaierhand zie je haast niet in een aquarium. Mijn zoontje heeft een aquarium van 30X30 en we moeten echt heel goed zoeken naar de dwergwaaierhandjes.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:29

Kozbi schreef:
lor1_1984 schreef:

Ook wb de mosselen:

10-15 corydoras pygmaeus
3-6 Beaufortia leveretti
2-6 pauwooggrondel
30? blue fairy garnalen
3-5 waaierhandgarnalen

Hoe groot was jou bak ook alweer?

ik heb hem nog niet, maar wil er 1 van minimaal 1m, liefst 125cm gaan aanschaffen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:45

Ik denk wel dat je veel vissen op het oog hebt.

Meestal heb je 3 hoofdgroepen: bodem, midden, boven. In elke laag kun je 1 school doen, maar vissen zoals Corydoras scholen ook samen van verschillende soorten.
Hiernaast kun je in een grote bak nog 1 vis doen die je in een koppel/harem houdt.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post898816

Hier kun je je bakmaat opzoeken en mensen hebben voorbeeldbestanden gemaakt. Dit zijn wel biotopen, maar je kunt vissen van verschillende bakken met elkaar combineren op leefzone in de bak en wensen :) Ook hier zie je dat ze werken met maximaal 4 vis- en garnaalsoorten per bak.

De waaierhanden zijn cool :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-11-15 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:46

Ik zit te denken om mijn schildpadden weg te doen.
Iemand een beetje een idee of ze te verkopen zijn?
Het zijn dwerg muskusschildpadjes en blijven dus klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:49

Ik zou zeggen zet ze op Marktplaats en kijk of er belangstelling voor is :)