Spruitjee schreef:Mosselen moeten in water leven met veel zweefvuil en doen er lang over om te verhongeren. Als ze dan uiteindelijk dood gaat beginnen ze te rotten voordat je het in de gaten hebt en dan ben je verder van huis. In natuurbakjes zonder filter zouden ze wel kunnen, maar aan te raden zijn ze daarom niet.
Pygmaeus las ik vandaag dat die ook wel veel door de bak heen zwemmen en je (als je echte bodemvissen wil) beter C. Habrosus nemen kunt

Crystal red/black garnalen moeten in een zurige omgeving leven en zijn wat gevoeliger voor schommelingen dan garnalen van de neocaridinia familie. Daarnaast zijn ze duur dus best zonde van de diertjes en het geld als ze snel het loodje leggen

En als laatste zou ik nooit zo'n baloonmolly aanschaffen! Ze kunnen zich amper normaal voortplanten door hun vorm, eten minder makkelijk doordat de bek opgericht is en ze hebben snel last van zwemblaasproblemen. Eigenlijk dezelfde problemen als de kweekvarianten van de goudvis (Oranda, Telescoopogen, Leeuwenkop, Ryukin).
Absoluut niet om te mierenneuken overigens, bovenstaande

Alleen maar goed dat je dat even aanstreept hoor.

Gaf bij de molly enkel aan dat ik die variant gaaf vind (vnl de kleur), maar die komen niet ivm het onderling kruisen met guppen.

Wb de corydoras, ik vind het niet zo erg als ze door de hele bak zwemmen.
Mijn ervaring is wel dat ze toch wat meer op de bodem blijven en idd tussendoor de heel bak doorgaan.
Ik schaar ze overigens wel onder benedenlaag in het aquarium.

Ook wb de mosselen:
goede tip, rotting moeten we niet hebben dus dan vallen ze gewoon af.

Voor nu is de keuze gevallen op:
10-15 corydoras pygmaeus
10-15 corydoras julii (of een andere, meer opvallende soort)
3-6 Beaufortia leveretti
15-20 (of mss 30?) kardinaal tetra
5-10 guppen (mannengroep of harem)
2-6 pauwooggrondel
30? blue fairy garnalen
3-5 waaierhandgarnalen
5-6 appelslakken roze/paars/blauw (wel 1 kleur)
en dan liefst nog een wat grotere vis, een blikvanger erbij die bij de rest past en bij voorkeur opvalt, deze zal wsl als laatste toegevoegd worden dus heb nog even.
Oh en zat nog te twijfelen over de botia kubotai, denk dat dat net teveel wordt maar ze zijn wel erg gaaf.
Overigens kan er hier en daar nog wat veranderen natuurlijk, maar bovenstaand lijstje is wat ik graag zou willen.
Moet me natuurlijk nog wel even inlezen over wat er wel en niet samen kan qua eisen maar ook territoriaal gedrag/agressie, inkruisen etc.
Overigens heb ik qua vissen het liefst gewoon kleine schooltjes of koppeltjes overal van en dan bijv 1 grotere school (kardinaaltjes bijv) zodat je meer diversiteit krijgt dan meerdere grote scholen en daardoor minder soorten.