Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:58

@ Laptopmuis
We hebben haar niet expres los rondlopen hoor. We zijn er achter gekomen dat er een hol gegraven is naar de buren vanuit onze ren (die helemaal ondergaasd en konijnproof hoorde te zijn, helaas hebben ze na 7 jaar toch een gaatje gevonden..). 1 van de konijnen zit al 2 weken in dat hol en komt er alleen 's nachts uit, heel vreemd. We hebben haar al 2 weken niet gezien, maar we zien dus wel steeds bewijs dat ze nog leeft. We zijn hard aan het verzinnen hoe we haar kunnen vangen, maar het is erg lastig omdat ze alleen in de nacht het hol uitgaat. Gelukkig leeft ze nog en kan ze niet verder dan onze tuin en de tuin van de buren. Ze kan dus niet gedekt worden.
De andere konijnen zitten inmiddels in een andere, tijdelijke ren (moeten nu wel 's nachts in het hok) zodat zij in ieder geval niet meer in het hol kunnen. Zodra de grond niet meer bevroren is, gaan we de ren aanpassen en weer konijnproof maken :) Hopelijk kunnen tegen de lente alle drie de nijnen de nieuwe ren in.

Moonfight

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:01

Het is totaal niet vreemd hoor dat ze er alleen s'nachts uit komt;) Doen ze in de natuur ook. Overdag is het onveiliger vanwege roofvogels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:05

Ik zou in de schemering eens een poging wagen ...

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:16

Ja inderdaad :)
Desnoods het hol al een stuk uitgraven,
heb zo ook eens een konijntje gehad dat ik een week niet had gezien, en enkel in het hol zag kruipen de week ervoor. Kwam niet aan het eten dat ik er had gelegd, uiteindelijk uitgegraven, en we vonden haar nietmeer, vermoedde dus dat ze zich een rustig plekje had gezocht om te overlijden,was al een oude tante. Bijna volledig uitgegraven, ging iets nemen om te drinken, zat ondertussen te graven in de ren van
een ander konijn, die was verder aan het graven toen ik stopte ( :') ), en plots kroop ook hij in het hol,
hij kwam er terug uit, en zij ook. Dolblij dat ik was :') Was dus waarschijnlijk 30cm te kort aan het graven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:21

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:26

Ze was tot 2 weken terug wel gewoon overdag buiten, maar toen is er iets gebeurd in de nacht. Sindsdien zit ze de hele tijd in haar hol en komt ze alleen 's nachts tevoorschijn. Ik kan het zien als ze het hol uit is geweest, er ligt een voerbakje in het hol die ze moet wegduwen om eruit te komen. Helaas is dat echt pas 's nachts, ook 's avonds om 11 uur is ze er nog niet uit geweest... Maar ik ben al ontzettend blij dat we iedere keer nog tekenen van leven krijgen. Vroeg of laat laat ze zich wel zien en kunnen we haar vangen, dan kan ze ook weer bij haar vriendjes :) Al heb ik niet het idee dat die haar erg missen :+

Over het uitgraven van het hol: ze hebben dus (via dat ene gaatje in onze ren) echt een heel holenstelsel gegraven. Het loopt door de tuin van de buren (kunnen we niet uitgraven, staan daar heel veel mooie planten) en door onze tuin, bijvoorbeeld onder ons paadje door. De holen in onze ren had ik al ingestort, maar de holen die door de tuin gaan (lopen ook heel diep) kan/mag ik niet uitgraven helaas... Dus Lappidoth moet er echt zelf uitkomen.

Ik ben nu aan het nadenken over een soort val-constructie. Een soort klepje ofzo op het hol, die duwt ze dan aan de kant om eruit te komen maar vervolgens kan ze niet meer terug het hol in (of ze moet het klepje op weten te tillen maar dat lijkt me heel moeilijk voor een konijn). Donderdagochtend ben ik vrij en heb ik de tijd een konijn te vangen dus dat zou iets zijn om woensdagavond te plaatsen. Eerst even kijken of ik dit idee echt kan uitvoeren ;)

Het zou wel echt heel bijzonder zijn als we haar na een paar weken eindelijk weer terug hebben. We krijgen niet elke dag tekenen van leven dus we hebben ook wel heel vaak gedacht dat ze inmiddels dood zou zijn. Maar nu krijgen we al 3 dagen achter elkaar bewijs dat ze leeft. De sneeuw is toch wel handig en het bakje in het hol werkt ook goed.

Heel erg bedankt voor het meedenken iedereen :) Ik laat het natuurlijk weten als er iets gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:29

Ben benieuwd!

Pff het witte hok heeft 1 vreselijk nadeel 8)7 gaatjesbodem :

Afbeelding

alle urine lekt eruit :r

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:30

@Sarah_Elise .. soort kattendeurtje maken met een licht plankje in een frame. wat ze zo open kan duwen maar waardoor ze niet terug kan ??

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:32

Ja precies ja :j Zoiets wil ik proberen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:29

Zat weer eens op marktplaats te speuren.. zie ik een ineens twee konijnen in een kleine kooi.
Nadat iemand mailcontact heeft gehad, blijkt dat die twee konijn en een vogelkooi van een kanarie zitten!!!!!!!!!

Iemand in Enschede nog opzoek naar konijnen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:19

takkie_muis schreef:
dierenfan schreef:

jep schreef ik tegels? haha matten bedoelde ik in dat geval, staat er wel goed zie ik. heb de matten op tegels liggen dat dan weer wel ;)

:') Ik twijfel erover om ze in de konijnenren te doen...

Heb ook heel even getwijfeld door de prijs van de matten. Echter ik had voor mijn gevoel geen keuze meer. Het was voor mij of stoppen met vlamen houden en dus ook met konijnen houden of deze matten aanschaffen en nog een poging doen. Mijn vlamen in een hok gaan zetten met stro zonder veel loopruimte was/is niet mijn idee van konijnen houden. Echter welke ondergrond ook steeds maar weer kwam die sore hocks naar boven. Tot nu toe lijkt het in deze ren goed te gaan. Hoewel ze beiden verdikte plekken hebben op de achterpoten zijn de achterpoten (afkloppen) nog steeds heel en dicht. Hopelijk is die verdikking echt alleen maar eelt. Is het geen eelt en toch weer sore hocks dan moet ik toch echt stoppen met het houden van vlaamse reuzen. Dan weet ik namelijk echt niet meer wat ik eraan moet doen om die poten heel te houden :(

Voor de zekerheid heb ik mijn koppel toch niet kunnen koppelen met nog 2 of 3 vlamen erbij omdat ik twijfel over die poten. Zo vreselijk rot dat is niet te beschrijven hoe erg ik dat vind dat ik daar de laatste 1 á 2 jaar zo veel ellende mee gehad heeft en mijn konijnen (inmiddels ingeslapen) daar zoveel last en pijn van gehad hebben |( |(

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 00:17

Nog geen jongen, maar ze ligt nu op dr zij met haar staartje een beetje omhoog. ze was net erg onrustig, aan de tralies knagen, hele tijd aan haar buik likken en graven in haar hooi. Ook maakt ze ineens een sprongetje door de kooi. Ga nu slapen, ben benieuwd morgenvroeg. Weltrusten

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 07:05

En en is er al wat?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 08:44

Nee nog steeds niet :n
Maar het kan nog tot donderdag :D

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:48

Spannend hoor Dess! Hopelijk gebeurt er snel wat..

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 14:06

Ja idd, zo vervelend dat je het bij konijnen nooit zeker weet.

Charique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:38

Vandaag een flat ophalen, lekker veel te grote hokken voor dwergen maar ik vind geen enkel hok te groot voor welk konijn dan ook!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:51

Plaats je foto's, Charique? :)

Charique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:04

ja haha hij ziet er niet uit! is wit ahum en de poten zijn rot maar ga hem lekker oplappen dat kan wel voor die 20 euro, hij is 50 hoog 50 diep en 130 breed per hok dus is redelijk kwa maat, hij heeft 3 verdiepingen, hij is voor de fokrammen want die hem ik ivm sproeien ect niet in mijn nette flat zitten, en ik heb nu een beetje ruimte gebrek. Van het voorjaar worden er 2 buiten rennen gemaakt van zon 4 a 6m2 per ren waar de pensioen dames in komen met een knappe geholpen ram!
Heb nu alles gekoppeld zitten en in een dubbel hok straks voor het fokseizoen gaan diegene die een nestje krijgen weer apart.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:09

Hoeveel hokken zitten er in? ;)
Ben wel benieuwd naar een foto als hij af is! Eigenlijk zou je vergelijkingsfoto's moeten maken :P

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:30

Ik heb hier ook een 'halfrotte' konijnenflat staan hoor Charique,
zelfde idee als jij, is de bedoeling om in verloop van tijd enkel de
rammen erin te zetten :P, voor de meisjes zijn we bezig met een
konijnenflat te bouwen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:53

Spannend Dess!

Op de zorgboerderij is een cavia overleden , voor de pauze was hij heel rustig en na de pauze in doodstrijd. Apart dat het zo snel gaan kan , arme beestje...

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:53

arm ding...

Mijn cavia lag ook ineens s'morgens dood.
Heb daarna geef caafje meer genomen, ik was zo gek op deze...

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:29

Hooi, ik ben altijd bang dat mijn konijn het koud krijgt dus hoe kan ik het voor hem ietsjoes warmer maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:39

tessyke schreef:
arm ding...

Mijn cavia lag ook ineens s'morgens dood.
Heb daarna geef caafje meer genomen, ik was zo gek op deze...

Ja ze hebben hem voor de verandering niet laten lijden , maar op zijn boers geholpen kippenvel moment maar kon het ook echt niet meer aanzien en het beestje was zo 'weg'.

Is bijna 3 wel oud voor een cavia?