Show je aquarium!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FloMax

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:45

Ik heb slakkenuitbraak :(

Ik zag ze gisteravond.. van die lange ijshoorntjesslakken (weet niet hoe ze heten).. piepklein.. maar ze zitten o-ve-ral.
What to do??

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:45

FloMax schreef:
Ik heb slakkenuitbraak :(

Ik zag ze gisteravond.. van die lange ijshoorntjesslakken (weet niet hoe ze heten).. piepklein.. maar ze zitten o-ve-ral.
What to do??

Slakkenetende slak?, Kogelvissen?, Van dat anti-slak spul (zag ik een flesje van in de aquariumzaak laatst).

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:48

Ik denk niet dat kogelvissen goed samengaan met mijn vissenbestand :) Slakkenetende slak wil ik wel proberen, hoe heten die? Gewoon slakkenetende slak?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:51

Ah ik ben niet de enige met een slakkenplaag :P Anatome Helena is een slaketende slak.

Ik heb de truc met het komkommerschijfje dit weekend geprobeerd, maar werkte niet echt. Dus óf ze lusten geen komkommer, óf mijn dagelijkse slakkenjacht begint z'n vruchten af te werpen :P

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:04

FloMax schreef:
Ik denk niet dat kogelvissen goed samengaan met mijn vissenbestand :) Slakkenetende slak wil ik wel proberen, hoe heten die? Gewoon slakkenetende slak?

anentome helena. :)

Je kunt ook een stuk komkommer ofzo in de bak hangen en voordat je het licht aandoet de komkommer eruit vissen.
Dan zou je ook een hele zooi slakken eruit hebben.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:07

Oh dan ga ik eerst even de komkommer proberen! Weetniet of de winkels hier in de buurt een Helena's hebben namelijk.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:10

Flomax, zijn het geen mini Helena's??? ik heb ook weer allemaal minislakjes. Maar dat zijn degene met een gewoon bol huisje zeg maar. Ik knip de eitjes die ik zie al weg en plet ze.. maar jee die Helena's van mij vreten ook niet door haha.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:26

Nee het zijn geen Helena's.. ze zijn grijs-achtig met een onwijs dun lang huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:39

Dat zijn torenslakjes :)

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:44

Ja dat zijn ze inderdaad! En dan een heel leger....

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:31

Hier ook, Torenslakjes en gewone kleine slakjes. Vanavond maar eens een lijntje met komkommer uitgooien. Hopelijk heb ik dan morgenochtend beet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:24

Coke-slakken :')

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:33

whoehaaa

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:44

Whahaha _O- :')

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:36

Hallo,

Ik krijg voor mijn verjaardag de Superfish home 60, vandaag kan ik hem al bij mijn moeder ophalen en alvast de bak gaan installeren en al laten draaien, ik heb er bacta en aqua start bij.
En vrijdag ga ik met mijn zusje om plantjes uit en dan laat ik het aquarium 3 weken indraaien tot de waardes goed zijn.

Alleen het volgende probleem:
(ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer)

Ik heb nu een groep guppen,waarvan ik alleen de mannen er naartoe ga overzetten, dit zijn er 3 stuks.
Verder wil ik er dadelijk op de bodem een groepje citroengarnalen gaan zetten, op een zwarte grindbodem.

Wat voor soort vissen raden jullie aan om erbij te doen, ik heb al meerdere soorten in mijn hoofd:
Rasbora (kegelvlekbarbeel)
Rasbora Espei
Microrasbora
Chinese Danio (red fire)
Kardinaaltjes of Tetra's

Uiteraard ga ik ze niet allemaal samenvoegen, ik wil 1 of 2 groepjes van bovenstaande toevoegen.
Ik zie het liefst kleur in mijn bakkie.
Ik wil de temperatuur rond de 23 graden houden en de visjes zou klein mogelijk.
Van bovenstaande visjes weet ik dat ze over deze temperatuur kunnen.

Er is zoveel keus, ik zou graag willen horen wat jullie mooi zouden vinden en uiteraard met elkaar leven kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:46

Veel van de vissen die jij noemt zullen garnalen zien als maaltijd :D

Van de Chinese danio weet ik toevallig wel dat zij dit niet/minder hebben en de mannetjes hebben heel erg interessant baltsgedrag! Als moeten ze wel op kamertemperatuur (18-20graden) en niet op 23 graden.

Kardinaal- of neontetra's zal ik nooit aanraden aangezien ik deze visjes pas mooi begin te vinden vanaf 50 tot 100 beestjes in mega-aquaria. Dan krijg je het mooie samenscholen pas :)

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:08

Kijk dankjewel! Danio's is dan opzich wel een leuke keuze.
Ik had al een lijstje gemaakt met Danio's en welke temperaturen ze moeten hebben en per hoeveel. (Google)
zou evt 2 verschillende Danio's naast elkaar ook kunnen?

Je vindt heel veel vis bestanden op internet voor 60ltr maar niet in combi met garnalen.

Ik zat inderdaad ook te twijfelen wat betreft de kardinalen. Las dat ze actiever zijn in grotere bakken.

Hier heb ik wat aan Dank je!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:38

Danios zijn idd erg leuk! Vooral die gestreepte!! Heb ik ook meen ik.. Of dat zijn andere.

Anyway, ik zou de bak pas na 4 weken vullen met vis of heel langzaam beginnen, na 3 weken is er een nitrietpiek en heb je nog steeds kans dat alles dood gaat..

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:39

Ok, ik heb er in ieder geval test strips bij gekocht, zodat ik het kan gaan peilen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:50

Ik heb mijn aquarium op aanraden van mijn aquarium speciaalzaak opgestart met behulp van een flesje filterbacteriën (http://www.aquaplantsonline.nl/p/5358/d ... rbacterin/). Geloof dat het een vrij controversiële methode is maar heeft voor mij prima gewerkt. Komt er op neer dat je op dag 1 je aquarium vult inricht, filterbacteriën en waterbehandeling toevoegt (http://www.aquaplantsonline.nl/p/5357/d ... ing-avera/), op dag 2 en 3 voeg je dan weer de filterbacteriën toe en laat je het water testen. Als het water dan ok is moet je die dag al een aantal visjes erin zetten. Dag 4 t/m 10 voeg je een halve dosering filterbacteriën toe, op dag 10 kun je dan extra vissen erbij zetten.

Ik had er echt een hard hoofd in, maar de winkel had me beloofd dat het zo zou werken en als dat het niet zou doen ik m'n geld terug zou krijgen. Toch maar geprobeerd dus en is me prima bevallen, de bak is nu (op een kleine slakkenplaag na mijn vakantie na) al een paar maanden stabiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:07

Ik heb nooit iets gebruikt van bacteriën, gewoon rustig opgebouwd en ik verwelkomde de slakken die met de plantjes meegereisd waren dan ook hartelijk :)) Daarna appelslak Eduard, vervolgens wat jonge guppen, de garnalen en kreeftjes en tot slot nog appelslak Jaap. Guppenvrouwen en jongen verkocht, kreeftjes zijn overleden en de Kuhlii's erbij gekomen. Daarnaast is er nog 1 garnaal over van de oorspronkelijke 10 en inclusief kleinen tegen de 100 garnalen aan :=

Daarnaast hoeft de nitrietpiek niet te komen. Ik heb op het aquaforum ook bakken gevolgd en die deden zo alle vissen erin zonder dat het fout is gegaan. Maar daarom raad ik deze methode nog niet aan :') En ook wanneer de bak draait en je er een vis teveel in doet (bij wijze van spreken) dan kan er alsnog een nitrietpiek komen wanneer je de bak al 30 weken draait.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:18

Jaa klopt geef ik je helemaal gelijk in. Bij mij is het 2 keer na 5 weken gebeurt. Alles is dood gegaan behalve mijn algeneter Jans, die is schijnbaar een ubervis :')

Daarom raad ik t je aan om na 4 weken 2/3 hele goedkope vissen te kopen en heel cru gezegd deze als testvissjes te kopen.. Zo krijg je en beter water voor je daadwerkelijke visbestand en je kunt krijgen of alles ook echt voldoende is!

Ik ga het nu ook weer zo doen met mijn 2 overgebleven visjes.. Hahahap

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:41

Sommigen verschillende soorten danio's kunnen wel samen. Ik heb Chinese danio's (ontzettend harde vissen, ze kunnen hééél veel temperaturen etc overleven) en Zebra danio's gehad maar de zebra's waren echt rotzakken :') Rustigere danio's moeten er wel bij kunnen denk ik en misschien zebra danio's ook wel, heb ik gewoon pech gehad.

Ik heb echt iets heel raars. Ik had een volwassen borstelneus (ancistrus) van zo'n 10-12cm denk ik. Nou was hij vrij schuw, dus als je in de buurt was liet hij zich ook niet zien. Maar als ik op de bank zat zag ik hem vaak wel rondzwemmen en zuigen. Gisteren zag ik hem nog, vandaag had ik hem niet gezien en omdat ik toch al gedeelte ging verversen en hem nergens kon vinden (zonder iets eruit te halen) begon ik me toch wel zorgen te maken. De enige schuilplaatsen die hij had waar ik hem niet had kunnen voelen op z'n minst (moeilijk te zien, ook) waren in het grot en achter of tussen de stenen. Ik heb dus de stenen etc eruit gehaald, bodembedekking een groot gedeelte schoon, nog steeds geen ancistrus. Planten eruit gehaald, de slechte planten weggegooid etc, nog steeds geen ancistrus. Op een gegeven moment zat er helemaal niks meer "vast" in (planten dreven) en kon ik hem nog niet vinden.

Het is toch niet mogelijk dat zo'n groot wezen, mocht hij overleden zijn, zo snel helemaal verdwenen is? De garnalen zitten grotendeels op het hout en de bodem, maar al zou ik die kwijt geweest zijn denk ik niet dat die hem zomaar even opgepeuzeld hebben... Ik vind het zó vreemd. Heb zelfs nog extra goed gekeken of hij niet ergens aan vast zat, een steen ofzo.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:02

Kozbi schreef:
Jaa klopt geef ik je helemaal gelijk in. Bij mij is het 2 keer na 5 weken gebeurt. Alles is dood gegaan behalve mijn algeneter Jans, die is schijnbaar een ubervis :')

Daarom raad ik t je aan om na 4 weken 2/3 hele goedkope vissen te kopen en heel cru gezegd deze als testvissjes te kopen.. Zo krijg je en beter water voor je daadwerkelijke visbestand en je kunt krijgen of alles ook echt voldoende is!

Ik doe na ong 1 week al 2 guppen ofzo erin en dan elke week-2 weken aanvullen.
Krijg je al een mooie bacteriecultuur in je bak zonder dat je filter meteen een klap te verwerken krijgt en als je dan een nitrietpiek hebt ben je mss een tientje kwijt aan vis ipv kapitalen.
Zowiezo is rustig opbouwen altijd goed, filter moet ook even een overgang maken en met langzaam opbouwen van je bestand blijft de overgang wat kleiner.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:29

lor1_1984 schreef:
Kozbi schreef:

Ik doe na ong 1 week al 2 guppen ofzo erin en dan elke week-2 weken aanvullen.
Krijg je al een mooie bacteriecultuur in je bak zonder dat je filter meteen een klap te verwerken krijgt en als je dan een nitrietpiek hebt ben je mss een tientje kwijt aan vis ipv kapitalen.
Zowiezo is rustig opbouwen altijd goed, filter moet ook even een overgang maken en met langzaam opbouwen van je bestand blijft de overgang wat kleiner.

Ja dit zijn ook mijn gedachten, daarbij zal ik het nu ook makkelijk hebben aangezien ik een ingedraaide filter (die van mijn draaiende bak) erin heb en die nieuwe bij mijn ouder heb gedaan, deze ruil ik over 2 weken om, dan laat ik het nog een 1 week draaien en gooi dan mijn proef visjes erin.

Daarbij weet ik niet of Nate al een goed draaiende bak heeft. Maar zo ja, gooi wat vuil van de bodem in je nieuwe aquarium, of als je water ververst dit water in je nieuwe bak doen, zo onstaat er snel een goede cultuur!

Ik heb ook zoveel mogelijk troep (planten resten, beetje poep enz :') ) in mijn nieuwe bak gedaan en mijn waarden zijn nu 1 week later gelijk aan mijn oude aqua..