Bokkers met hamsters?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sababber

Re: Bokkers met hamsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:36

Ik twijfel nog, een syr lijkt me nu wel een keer leuk, maar ik heb altijd russen gehad. Aangezien ik alleen savonds tijd heb hoeft hij niet overdag op te zijn.. ik ga eens op het hf kijken! Dank je!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:57

Zelf nu mn eerste rusje en hij is idd meer wakker.
Mn syrtjes zijn 's avonds lekker actief :)
Gewoon lekker rondkijken.
Wat voor hok heb je? Dan is de keus misschien makkelijker ;)
Syrtjes moeten minimaal 60x40 hebben :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:06

Mijn kooi is in oppervlakte in totaal 150 cm ;) hebben we ooit berekend met alle verdiepingen.
Het is namelijk een aquarium met daarboven op nog een kooi van 40x30x45 het aquarium is volgens mij 60x40x30 Voor mijn Rus was het echt een paleis.. Robo's lijken me ook erg leuk, maar minder praktisch..

Het gaat echt puur om karakter eigenschappen.. die wil ik gewoon graag op een rijtje, een rus vind ik altijd grappig, maar om vast te pakken zijn ze niet te knuffelen..

en dat mis ik toch wel..

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:14

Hoe bedoel je knuffelen dan? Dat 'ie stil op je schoot komt liggen? :P
Of dat 'ie zich laat pakken en een beetje over je heen rondloopt?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:21

Nou echt niet dat hij echt lekker blijft liggen ofzo, dan moet ik een cavia nemen en die zou ik nooit alleen nemen, dan moet ik er minstens 2.. en die willen erg veel aandacht.

Maar Russen rennen gewoon voorturend, alsof ze alleen maar onderweg zijn terug naar hun kooi.. gewoon iets minder energiek, qua formaat zijn ze al iets groter waardoor je al meer in je handen hebt.. dus daarom bedoel ik iets meer te knuffelen ;) Hij hoeft echt niet te komen liggen, maar dat je hem wel vast kan houden voor een paar seconden..

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:24

Bij syrtjes verschilt het ook en die lopen ook over je heen hoor :P
Alleen makkelijker te pakken omdat ze groter zijn ;)

Als je op schoot wil knuffelen...dan moet je cavia's nemen :P
Die zitten stil op schoot, hammies meestal niet.
(in 10jaar tijd 1 hammie gehad die wel een uur over je heen liep en in je mouw sliep enzo)

Mannetjes syrtjes zijn over t algemeen wat sulliger/meer lui.
Dus misschien een ventje?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:27

Ah oke, wat jij omschrijft herken ik niet echt 100% in mijn rusje, dus denk dat het ook per individu heel erg scheelt.
Ik heb toen in de dierenwinkel mijn rus al in de handen gehad en gekeken of het een beetje een tamme was of een wegschieter. En dat was toen al zo'n lieverd. Die van mijn vriendin was al spastisch bij het in het doosje doen, is ook nooit echt een knuffel geworden.
Clue van mijn verhaal.. :') sowieso voor het kopen even pakken en kijken of het klikt :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:33

Ja de ene hamster is de ander niet :P
En bij de hobbyfokker zijn ze vaak al een stuk tammer :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:39

Nee weet ik, maar ik vraag me gewoon de karakter eigenschappen af van een syr. waarom kiezen mensen of voor een Rus of voor een Syr?

Cookie was direct tam in de dierenwinkel, kwam meteen op mijn hand zitten, vandaar mijn keuze. Maar hij was naast tam ook ontzettend druk.. en dat hoeft van mij niet meer zozeer. Ik kies bij een dier eerder voor karakter dan voor het perfecte uiterlijk. Als hij maar gezond is en helder uit zijn ogen kijkt.

Ik ben trouwens een fokker tegen gekomen uit Hedel, Iemand ervaring?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:40

Zonder naam van de Hamstery kan k weinig zeggen en/of navragen :)

Tja..ik vind syrtjes leuker haha
Maar rusjes zijn ook cute.
Voor de echte verschillen moet je hier ff kijken, de site van Peter Braak :)
http://www.dwerghamster.nl
Staat alle info over alle soorten hamsters :)
Hij is ook hobby fokker.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:52

Heb even een account aangemaakt op het HF! Hamstery adoravel uit Hedel, ze heet kennelijk Annette? In welke regio zit Peter Braak? Ik ben zijn naam al vaker tegen gekomen.
Ik ben niet meer van plan om bij de dierenwinkel te kijken, laat staan kopen. Dus vandaar ;)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:00

Bedoelde Martin haha Peter is zn broer :P
Martin woont in Vroomshoop.
:)

Die hamstery die je noemt ken k niet, ff op t hf in de zoekfunctie zetten :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:03

Heb een poging gedaan, maar helaas is Annette al sinds 6 aug, niet op het forum geweest :( Ik kan verder op google ook geen ervaringen vinden, geen extreem positieve maar ook zeker geen negatieve.. Ik zoek nog even door, gelukkig is er geen haast bij :P ze fokt wel mooie diertjes zeg! heb er wat foto's van gezien.. Ik hoop dat ik meer info kan vinden, en anders een telefoon nummer. Dan kan ik tenminste nog gaan kijken.. Ik kwam idd op de site al tegen dat hij Martin heet! Haha :P

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:15

Haha doordeweeks kan ik in januari voor taxi spelen.
Als je een leukerd omgeving Amsterdam (N-H) en van Amsterdam richting jou ziet :)
Heb je wat meer keus ;) (reis gratis en studie begint in feb).

Misschien dat Lisa-th rusjes heeft (komt de mijne vandaan).
Syrtjes verwacht Mila (waar mn grote dame vandaan komt) ook ejnd deze maand.
Geen idee of ze gereserveerd zijn.
In fokken en voortplanten zie je alle nestjes enzo voorbij komen :D

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:22

Hihi ik kan ook gratis reizen! dat is zeker het probleem niet hoor! Ik heb liever in de buurt zodat het dier niet te veel stress krijgt! :P ik woon nogal in the middle of nowhere! Ik moet een uur in de bus naar den bosch.. en om dan nog met de trein ergens heen te moeten is misschien best heftig voor het beestje.. Of ben ik dan weer te voorzichtig? :P

over Mila hoor ik veel positiefs. Misschien wel de moeite waard om te proberen als ik op Adorável echt vast loop.. Ik heb op het HF een oproepje geplaatst of iemand weet of ze nog fokt.. omdat het al een tijd stil ligt rond haar berichten en verhalen over haar jonkies..

Ik heb volgens mij onbewust al wel gekozen om toch een Syr te doen :P zit en nu al heel de avond mee in mijn hoofd..

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:24

Ik moest twee uur met de trein om mijn hammies op te halen.
Maar heb er op de terugweg 4 uur over gedaan omdat er iemand voor de trein was gesprongen.
Beestjes hebben rustig geslapen in de transportbox en had niet het idee dat het ze iets boeide :P

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:37

Oke,
Ik heb van Mila reactie op mijn vraag. Annette is gestopt met fokken..
Heb meteen even opgezocht hoe lang het reizen zou zijn naar Mila met OV. Dat is 3 en half uur! Ik probeer mama over te halen of ze de moeite wil doen om er daar een te gaan halen.. dat is voor het dier wel iets fijner.. Anders ga ik een keer uit school. Dan is het 2 uur en 3 kwartier. Ik wil wel graag een korthaar, als dat gaat.. maar dan zit ik er weer mee dat ze die nú verwacht en dan de 2 volgende nestjes alleen maar langhaar zijn.. en aangezien ik naar londen ga 23 januari weet ik niet of dit wel zo lekker uitkomt.. een oppas regelen is geen moeite, ik heb 3 mensen die roepen dat ze op willen passen als ik ooit weg moet.. maar ik vind het alleen laten in de begin periode niet zo fijn.. Dit wordt harde prioriteiten stellen..

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:48

Anders lekker na londen ;)
En ik woon dicht bij Mila, scheelt jullie eventueek reizen.
Je moet namelijk heen en weer he :P
Ik woon in Amsterdam, ik hoor t wel als k kan helpen :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:56

Hallo dames, ik heb sinds kort weer eens een Rusje, ik heb 'm geadopteerd bij de Knaagdieropvang bij mij om de hoek :D Ik heb 'm Oliebol genoemd :))

Hij was de enigedie redelijk handtam is en volgens mij heeft ie ADHD, ik heb nog nooit zo'n actieve Rus gehad :') Hij hangt ook regelmatig aan het plafond van z'n Habitrail.

Ik heb een vraag en op Google kan ik er niets over vinden: Toen ik klein was had ik een nogal bizarre hamster. Zijn vacht was roze en z'n oren waren paars. Hij was ontzettend agressief, voeren betekende dat je hand opengehaald werd :')
Ik denk dat ik toen zo'n 7 jaar oud was, dus dit is alweer 20 jaar geleden. Weet iemand van jullie wat voor hamster dat is geweest? :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 12:12

Ik heb nog even een vraagje: ik wil over 1-2 weken een nieuwe Rus kopen, maar weten jullie hoe het zit met het verband tussen kleuren en ziektes? Veel kleuren zijn mutaties/er in gefokt, hebben die dan ook meer kans op ziektes/afwijkingen?

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:14

Mandarijn heeft veel meer kans op diabetes, dus daar zou ik heel goed mee opletten.
Verder zijn er een hoop hybridekleuren ontstaan uit geel wildkleur die nogal bijterig kunnen zijn en is er vies-bruin en chocolade die vaak een draaikop hebben. Met de laatste kleuren wordt er niet gefokt door goede fokkers om deze reden.
Hier vind je een overzichtje met alle kleuren en uitleg erover: http://www.dwerghamster.nl/russische/kl ... /index.php

Waar ga je een hamster halen? Ik zou aanraden om naar een goede fokker te gaan, daar moet je helemaal niet bang zijn voor al deze problemen omdat ze op gezondheid en karakter letten.
Zo wordt geel wildkleur gekruist met zuivere dieren en selecteren heel streng op karakter en bouw.
Met mandarijn fokken niet zo veel fokkers meer door de problemen met diabetes. Wil je voor die kleur gaan let er dan zeker op dat de ouders en alle jongen meerdere keren getest zijn en dat er veel voorouders bekend zijn en die allemaal diabetes vrij zijn.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:15

Phormicola: een furby misschien? :P

StableDoor: helemaal eens met wat Najoveh zegt :)
Je kan beter wat langer wachten en zoeken naar een lieve gezonde hamster dan een gok wagen bij de dierenwinkel ;)
Suikerziekte zal de dierenwinkel niet op selecteren ;)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 02:25

Zoekt iemand nog een leuke syr?
Hij is Geel ds van kleur en echt een lieviej :)
Kennis van me (hobbyfokster) zoekt nog een huisje voor hem :)
Hij is 1jaar (oktober 2011)

Ze heeft ook nog een geel ventje van april 2012 :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:33

Jaaaaa ik! Maar waar woont ze?

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:34

ik wil hem wel!
kheb nog een hok over dus tja...