Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:58

Ja inderdaad! :)) Goede ideeën op de late avond. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:59

tessyke schreef:
Ik zou er een dik doek onder leggen Tinkertreas :j
Met eventueel daaronder een zeil voor eventuele plasjes.
Plas van konijnen is erg bijtend en niet bevorderlijk voor je laminaat.

Takkie_muis, Ik heb de ervaring met winkelhooi dat het zo fijn versnipperd is waardoor mijn konijn het niet wil eten, heb jij daar geen last van?

Valt mee , let er wel op. Zijn zowieso geen fijne hooi eters , ze willen fast food :P

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:00

ooit wie weet blijft het altijd wel een droom ;) als ik een eigen huis heb met tuin zou ik zoiets als op deze eerste foto willen hebben http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

dan hoeft er niet direct meer een hok in als ze maar kunnen schuilen. Ik zou er zeker ook poten onder zetten. Heb ik bij mijn hok ook gedaan anders gaat de bodem wel erg makkelijk rotten. Heb overigens in de buis waar ze altijd slapen (enorme pvc buis) ook een plank liggen zodat ze een rechte ondergrond hebben en wat hoger en zeker goed droog liggen. HOewel ze paardenstal matten als ondergrond hebben die weer op tegels liggen. Heb dus nooit een plas water in de ren en eigenlijk altijd droge ondergrond.

dat kleine hokje is idd prijzig maar denk dat het ook door de kwaliteit van het hout komt. Echter heb ook niet gezocht naar koopjes maar gewoon de eerste advertenties gepakt die ik kreeg op mijn zoek keuze was maar als voorbeeld ;) Daarnaast die kleine konijnenhokjes zitten ook al tegen/rond/over de 30 euro en zijn van vele malen slechtere kwaliteit. Ik zou het ervoor over hebben denk ik (heb ook geen knagers) maar heb er 1 gekregen van vrienden. Ze vinden hun speelhuisje erg leuk maar mijn pa heeft het toch maar op zolder gezet omdat de ren te vol werd vonden we. Misschien van de zomer en anders volgend jaar ofzo ter vervanging van iets in de ren.

Eventueel kan je trouwens als pootjes ook (tijdelijk) stoeptegels leggen waar je alle 4 de hoeken op laat rusten (zou dan niet de hele oppervlakte van de tegels gebruiken om onder het hok te doen zeg maar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:04

dierenfan schreef:
ooit wie weet blijft het altijd wel een droom ;) als ik een eigen huis heb met tuin zou ik zoiets als op deze eerste foto willen hebben http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

dan hoeft er niet direct meer een hok in als ze maar kunnen schuilen. Ik zou er zeker ook poten onder zetten. Heb ik bij mijn hok ook gedaan anders gaat de bodem wel erg makkelijk rotten. Heb overigens in de buis waar ze altijd slapen (enorme pvc buis) ook een plank liggen zodat ze een rechte ondergrond hebben en wat hoger en zeker goed droog liggen. HOewel ze paardenstal matten als ondergrond hebben die weer op tegels liggen. Heb dus nooit een plas water in de ren en eigenlijk altijd droge ondergrond.

dat kleine hokje is idd prijzig maar denk dat het ook door de kwaliteit van het hout komt. Echter heb ook niet gezocht naar koopjes maar gewoon de eerste advertenties gepakt die ik kreeg op mijn zoek keuze was maar als voorbeeld ;) Daarnaast die kleine konijnenhokjes zitten ook al tegen/rond/over de 30 euro en zijn van vele malen slechtere kwaliteit. Ik zou het ervoor over hebben denk ik (heb ook geen knagers) maar heb er 1 gekregen van vrienden. Ze vinden hun speelhuisje erg leuk maar mijn pa heeft het toch maar op zolder gezet omdat de ren te vol werd vonden we. Misschien van de zomer en anders volgend jaar ofzo ter vervanging van iets in de ren.

Eventueel kan je trouwens als pootjes ook (tijdelijk) stoeptegels leggen waar je alle 4 de hoeken op laat rusten (zou dan niet de hele oppervlakte van de tegels gebruiken om onder het hok te doen zeg maar)

Stoeptegels komen er hier écht niet in. := Vind het wel een goede optie, maar mn moeder die laat het nooit binnen. :P

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:06

Smokkelen? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:06

Onder een trui. :j

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:08

In je sok? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:10

't Is dat het zo rot loopt, maar anders had ik dat gedaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:14

hahahah nee die zou ik ook niet in huis willen hebben. Was teveel met buitenhok bezig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:17

Paardenstal tegels? Die rubberen dingen :P

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:25

takkie_muis schreef:

jep schreef ik tegels? haha matten bedoelde ik in dat geval, staat er wel goed zie ik. heb de matten op tegels liggen dat dan weer wel ;)

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:43

Blijkbaar kunnen konijnen gecastreerd worden vanaf ze 0.5kg wegen.
Ik zou persoonlijk wachten tot ze net wat meer wegen,
maar het is dus beetje rasafhankelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:44

dierenfan schreef:
takkie_muis schreef:

jep schreef ik tegels? haha matten bedoelde ik in dat geval, staat er wel goed zie ik. heb de matten op tegels liggen dat dan weer wel ;)

:') Ik twijfel erover om ze in de konijnenren te doen...

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:29

iemand zei iets over over konijnen enten of niet, ik zou het wel doen hoor ook binnen,
de ziektes waar tegen geent wordt zijn erg dodelijk als ze het krijgen en vooral myxomatose komt echt nog veel voor hoor vooral in belgie
zoveel kost het niet is maar 1x per jaar en als je beetje de dierenartsen in de buurt navraagt heb je zo de goedkoopste
waarom is het nu nuttig als ze binnen zitten vraagt men zich af, de ziektes worden overgedragen door muggen en iedereen die zich aan die beesten irriteerd weet ook wel dat die even goed binnen ook voorkomen. MAW als je zeker wilt zijn kan je maar beter enten

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:37

Zo goed is de nieuwe 2 in 1 versie niet heeft vorig jaar voor veel sterfte gezorgd.

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:39

Klopt :j

De dieren die hier niet op gras komen waar wilde konijnen opzitten, worden niet geent.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:40

Ik ent ze ook niet. We houden het op muggengaas vliegen spray en plakstrips.

Edit: en de spinnenwebben laten zitten. Waar spinnen bennen, bennen geen vliegen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:54

Ik ent alleen de konijnen die met vakantie naar de opvang gaan , de andere tot dusver niet..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:17

Denise1984 schreef:
Zo goed is de nieuwe 2 in 1 versie niet heeft vorig jaar voor veel sterfte gezorgd.

Wat bedoel je? Heb je hier bronnen van?

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:35

Persoonlijke halve stammen die erdoor zijn gestorven. Maar ik ga mezelf niet verdedigen door nog eens bronnen te gaan zoeken of ik mijn konijnen ent of niet ent dingen op het internet zijn niet altijd de waarheid en ook niet alles staat daar op daarom hou ik het liever bij persoonlijke ervaringen, en op shows spreek je heel wat mensen. Als er myx uit breekt is het altijd weer net in de vorm waarvoor het konijn niet is geënt. Net als bij griep.
3 jaar geleden toen ik nog een htk konijn had ook dood door myx. Konijn was keurig elk half jaar geënt. En toch dood daardoor en ja ik heb het laten checken. Dus enten geeft geen garantie dat je het niet krijgt.
De nieuwe entingen vorig jaar waren gewoon niet goed. Mag hopen dat ze dit jaar beter zijn. Voor de mensen die enten dan.
En laat je vooral niet afzetten..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:41

Je hoeft je niet te verdedigen of wat dan ook, maar ik hoor en lees graag ervaringen om het welzijn van het konijn te bevorderen en vooral met bronnen hoe toegediend, naald hetzelfde. Wat voor symptomen etc.

Ik ent nu een jaar lang meer dan 500 konijnen met de nieuwe enting, er is er nog geen één overleden en er heeft uberhaupt nog geen enkel konijn een entreactie gehad wat met de oude enting met regelmaat voorkwam. Ook heb ik konijnen ondanks de oude enting zien sterven, maar dat is meer dan logisch he.. De oude enting beschermde maar 4 weken staat ook in de bijsluiter. Eigenlijk moest je toen elke 4 weken enten voor bescherming, de nieuwe enting is getest op bescherming voor een jaar dus dat is dan wel wat anders. Ik ben juist overgestapt op de nieuwe enting, omdat de oude maar 4 weken beschermde.

Al met al zou ik daarom graag bronnen zien, omdat ik en andere opvangen nog niemand heb gehoord dat het konijn dood ging na deze nieuwe enting. Maar als dat wel zo is moeten we het wel onder de loep nemen hoe en waarom dat kan en waarom ik er met meer dan 500 geen problemen mee heb.. Zo komen we verder voor het welzijn van de konijnen.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 08:14

Faniek schreef:
Je hoeft je niet te verdedigen of wat dan ook, maar ik hoor en lees graag ervaringen om het welzijn van het konijn te bevorderen en vooral met bronnen hoe toegediend, naald hetzelfde. Wat voor symptomen etc.

Ik ent nu een jaar lang meer dan 500 konijnen met de nieuwe enting, er is er nog geen één overleden en er heeft uberhaupt nog geen enkel konijn een entreactie gehad wat met de oude enting met regelmaat voorkwam. Ook heb ik konijnen ondanks de oude enting zien sterven, maar dat is meer dan logisch he.. De oude enting beschermde maar 4 weken staat ook in de bijsluiter. Eigenlijk moest je toen elke 4 weken enten voor bescherming, de nieuwe enting is getest op bescherming voor een jaar dus dat is dan wel wat anders. Ik ben juist overgestapt op de nieuwe enting, omdat de oude maar 4 weken beschermde.

Al met al zou ik daarom graag bronnen zien, omdat ik en andere opvangen nog niemand heb gehoord dat het konijn dood ging na deze nieuwe enting. Maar als dat wel zo is moeten we het wel onder de loep nemen hoe en waarom dat kan en waarom ik er met meer dan 500 geen problemen mee heb.. Zo komen we verder voor het welzijn van de konijnen.

Ik ben dierenarts dus ik heb echt wel al veel konijnen geent waaronder mijn eigen die voorheen ook altijd met de oude werden geent en daar was ook geen probleem mee. En heb nog nooit een konijn dat geent was dood gehad aan myx terwijl dat hier in belgie echt veel voor komt. De oude enting beschermde idd maar 4 maand dus als jij elke 6 maand ent dan was dat idd niet genoeg... die Voor RHD beschermde toendertijd 6mnd en myx dus 4 maand dus je moest eigenlijk heel veel keer per jaar komen wat dus niemand deed en het hield op 2 x per jaar. wat ik snap maar daar moet je de enting niet te schuld voor geven als het dan neit werkt. De nieuwe enting werkt een heel jaar, er is wel gezegd omdat het met een iets ander type vaccin werkt dan de vorige enting dat als het konijn vroeger al ingeent is met bepaald vaccin (dus niet elk merk tegen myx maar 1 merl zou het moeten opzoeken we krijgen hier praktisch nooit een konijn wat al ingeent is dus ja gebruik die informatie niet dagelijks geloof dat het dermatomyxo was) dat dan mogelijk reactie optreedt met het nieuwe vaccin en dus minder werkt, waardoor je bij zo n konijn best een primo en een boost vaccinatie geeft na een maand (wat ik bij mijne dus gedaan heb), dus beetje zoals bij hond en kat eerste keer 2x vaccineren.

Konijnen vind ik super dieren heb er zelf ook 2 en probeer mijn kennis van ze echt up to date te houden met bijscholingen ed, waar trouwens dit vaccin ook al ter sprake is gekomen en nooit van zoiets gesproken is maar als er dus betrouwbare bronnen zijn van dat t nieuwe vaccin problemen geeft zou ik graag willen weten.... Het enige probleem vind ik aan het vaccin dat dierenartsen vooral in nederland zo te horen veel te veel rekenen voor dit vaccin...

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:27

Ik laat mijn konijnen eigelijk nooit ente en heb er ook nooit een zieke aan.
Maar bij faniek komen veel konijnen binnen dan kan ik het snappen dat ze het doet.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:05

De fokkers die de ervaring hadden wonen beide tegen de grens van Duitsland. Misschien dat hun ook een verkeerd vaccine hadden.
De kosten hier zijn idd niet normaal heb prijzen van 40 euro per konijn gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:08

Hier was het 40 euro voor 2 dacht ik :=