[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:48

Kimbers schreef:
Sonja_vR schreef:
o crap, ik heb dus twee rassen gruwelijk door elkaar gehaald :+ tibetaanse terriër en tibetaanse spaniël, lekker handig weer...maar tibetaanse terriër is misschien ook wat ?
http://www.tibetaanseterrierclub.nl
die twee die ik kende werden kwa vacht vrij kort gehouden en liepen ook in en om stal etc
van origine herdershondjes geloof ik (heul lang geleden)

:D ik gelijk even googlen of ik niet dezelfde fout had gemaakt, begon opeens ernstig aan mezelf te twijfelen!
maar nee, ik had het goed gedaan :P
Tibetaanse terrier voeg ik ook aan mijn 'zoek ik even uit' lijstje toe.

Wat zeggen jullie van de keeshond? Ben helemaal weg van het uiterlijk namelijk.

Tibetaanse terrier kan (aan de riem) lastig zijn naar andere honden. Vandaar dat ik hem niet opnoemde. Maar verder een leuke hond. Heb er een paar gekend, die wel weer best vriendelijk waren naar soortgenoten.
Keeshond zit over het algemeen veel pit in. Maar dan vind je de IJslandse hond vast ook leuk qua uiterlijk, daar zou ik door het karakter eerder voor kiezen. :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:52

Sonja_vR schreef:
kennis van me heeft een grote zwitserse sennenhond, ook als erfhond op de boerderij :j
ontzettend leuk en lief dier, maar slecht volk hoefde echt geen poging te wagen zeg maar
is wel een hele flinke hond ook

Ik heb een Grote Zwitserse Sennenhond en ook al is hij graag buiten hij gaat maar al te graag mee naar binnen als ik dat doe.
Wel hele goede waakhonden. Lief voor de kinderen maar komen er vrienden en er wordt gestoeid dan heb je kans dat de GZS zijn roedel gaat "helpen"
Ook is belangrijk om een goede fokker te zoeken die ook gedragstesten laat doen bij de ouderdieren.

Thor..
http://i113.photobucket.com/albums/n231 ... 190732.jpg

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:00

Martje70 schreef:
De Dobermann is inderdaad een goede waakhond, hij heeft alleen een Kortharige vacht en geen ondervacht, waardoor hij moeilijk buiten te houden schijnt te zijn. Volgens de Dobermann site tenminste. Als iemand er andere ervaringen mee heeft, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Dat geloof ik direkt. Mijn Duitse Dog heeft ook zo'n vacht en die is echt niet blij als hij even buiten blijft als het niet zo warm is, laat staan bij winterse temperaturen.
Als je een hond wilt die echt buiten blijft moet je er wel een nemen met een vacht, Bouvier is dan een optie, maar wel een ras voor ervaren hondeneigenaren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 01:25

Kimbers schreef:
Wat zeggen jullie van de keeshond? Ben helemaal weg van het uiterlijk namelijk.

heb je al eens gekeken bij of naar een eurasier??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 08:59

Martje70 schreef:
Wij zijn op zoek naar een hond. Ik ben benieuwd welke rassen jullie denken dat bij ons past.

We zoeken een erfhond, die ons erf bewaakt. We hebben achter ons huis de paarden staan op ongeveer 1ha weiland.

Eisen:
Waakzaam
Moet buiten kunnen blijven, wel met een plekje in de stal
Moet alleen (met de paarden en katten, maar zonder mensen) kunnen zijn tijdens werkdagen
Moet goed met paarden en katten om kunnen gaan
Lief voor kinderen (6 jarige zoon)
Familiehond, sociaal naar gezin toe
Weinig onderhoud, dus niet uuuuuren per dag kammen oid
Grootte, kleur, vacht maakt allemaal niet zoveel uit

Wij hebben in dit kader een Berner Sennen. Ze staan niet bekend als echte waakhonden maar zijn wel imponerend in formaat en wij weten ondertussen dat onbekenden alleen het erf opgaan als wij er zijn omdat ze wel grommend klaarstaat (als wij er zijn helemaal niet). Heel veel borstelwerk is het niet, wel dagelijks even klitten achter de oren en in de broek wegborstelen.

Sinds er met fokken weer op gezondheid wordt gelet is de levensverwachting al behoorlijk gestegen trouwens.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:13

Ze staan er misschien niet om bekend, maar ik ken geen Berner die niet waakt. ;) Onze oude Berner was een hele goede waker, je kwam als vreemde het erf niet op en toen er 3 keer ingebroken werd in het bedrijf achter ons is hij 3 keer precies om dat tijdstip aangeslagen. En dat was vrij knap, autobedrijf waar wel vaker 's avonds laat nog verschillende auto's kwamen, maar die 3 keer vertrouwde hij het niet.

EDIT: Alleen is hij maar 8 jaar geworden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:36

Berner Sennenhond was ook mijn eerste gedachte. Je zou ook evt. kunnen kijken naar een pyreneese berghond, ook lekker imponerend formaatje. ;)

Voor zover bij mij bekend zijn die wel wat minder 'makkelijk' dan de Sennenhond(en).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:44

Kimbers schreef:
Een windhonachtige werd me aangeraden zie ik(ben even de naam kwijt) maar dat spreekt me qua uiterlijk helemaal niet aan! Volgens mij zijn ze ook hoger dan 40 cm?

Een poedel vind ik nog wel leuk, is er een om mee te nemen in overweging :j

Een tibetaanse spaniel oogt me niet heel gezond? Lange lijfjes, korte pootjes, korts snuit, bolle oogjes. Maar bedankt voor de tip. Wel een ras om me verder in te verdiepen, misschien bij een goede fokker dat het ras er al een stuk gezonder uitziet dan wat ik zo snel op google tegenkwam :)

Keeshonden staan wel bekend als niet zo gemakkelijk en ook niet zo gemakkelijk op te voeden, had gezien dat iemand ook al had geschreven dat ze veel pit hebben. Zelf ben ik niet voor dat type hond maar da's een kwestie van smaak :o

Hier een fototopic van een middenslag poedel hier op bokt, als ze niet zo 'truttig' gekapt zijn zien ze ook nog eens sportief uit :) wij houden de onze ook altijd kort gekapt omdat het handiger is (maar vind de echte leeuwencoupes stiekem wel mooi haha);

[BB-ITP] Give me a High Five

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:05

Ja een Berner Sennen is/was ook bij ons favoriet. Alleen die levensverwachting... Hoe weet je of je een goede fokker hebt of niet. Moeilijk, moeilijk.

De Pyrenese berghond ziet er ook goed uit, maar wít! Ik ben bang dat dat bij ons al gauw zwart wordt.

Hmm, Bouvier. Komt er bij mijn man niet meer in sinds hij als kind gebeten is door een Bouvier.

Rottweiler, ook zo'n mooie hond. In mijn ogen ook wel een enge hond, die veel bij autosloperijen gebruikt wordt. En dan je niet zo lief komt begroeten. Ik ga me er ook maar eens in verdiepen.

Het valt me op dat er geen Herders genoemd worden, terwijl deze bij ons ook hoog in de lijst staan. Geen fans, of passen ze niet goed bij onze eisen?

anneliesdj

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:27

Heb je ervaring met honden Martje? En ga je er meer mee doen dan op het erf laten lopen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:30

Herders zijn imo te baasgericht voor het leven als erfhond (maar dat is mijn kijk erop) en hebben ook wel graag echt iets te doen (taken uitvoeren) dus dan zou je er wel echt iets mee moeten gaan doen.
Rottweilers zijn idd ook wel een optie, zijn meestal grote knuffelberen voor het gezin (wel lomp!) maar niemand neemt de gok om op je erf te komen want ze hebben een reputatie.
}>

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:33

Martje, bij rottweilers raad ik wel aan om bij een huishonden(show) fokker te kijken zolang je erniet echt mee wil gaan werken (IPO of een andere actieve sport), wij hebben een sport/werk gefokte hond en die kunnen nogal 3 paar handen vol zijn , een huishond gefokte rottweiler zal ook hartstikke goed waaks zijn, super voor het gezin, maar kwa opvoeden net wat overzichtelijker.
het zijn sowieso pittige honden (als in dat ze gewoon hele duidelijke consequente baasjes nodig hebben, anders willen ze zelf gaan invullen)
wij hebben een vrij scherpe en drukke hond en ik merk dat we gewoon echt moeten blijven werken met hem , anders word ie vervelend

qua begroeten, hier kom je binnen en word je dood geknuffeld als je bekend bent of als we thuis zijn. alleen vreemde mannen moeten echt op gepaste wijze worden voor gesteld.
ik vind het geweldige honden :j
vreemden komen hier echt niet binnen als wij er niet zijn :n

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:44

Martje70 schreef:
Ja een Berner Sennen is/was ook bij ons favoriet. Alleen die levensverwachting... Hoe weet je of je een goede fokker hebt of niet. Moeilijk, moeilijk.

De Pyrenese berghond ziet er ook goed uit, maar wít! Ik ben bang dat dat bij ons al gauw zwart wordt.

Hmm, Bouvier. Komt er bij mijn man niet meer in sinds hij als kind gebeten is door een Bouvier.

Rottweiler, ook zo'n mooie hond. In mijn ogen ook wel een enge hond, die veel bij autosloperijen gebruikt wordt. En dan je niet zo lief komt begroeten. Ik ga me er ook maar eens in verdiepen.

Het valt me op dat er geen Herders genoemd worden, terwijl deze bij ons ook hoog in de lijst staan. Geen fans, of passen ze niet goed bij onze eisen?

Kijk eens naar de Leonberger.

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:47

Handige tips allemaal. Ik wist helemaal niet dat er verschillende 'soorten' Rottweilers zijn. Geven de fokkers dat ook aan?

Tja, heb ik ervaring met honden? Ik weet het niet. Van huis uit hebben mijn ouders altijd honden gehad. Voornamelijk huishonden, zoals Boxers. We hebben zelf, toen we nog in het dorp woonden, een Cairn Terrier gehad. Dus ja, wel (wat) ervaring met huishonden, maar niet met waakhonden. En ik denk toch dat dat heel wat anders is. Of vergis ik me?

We hebben niet heel erg veel tijd om wat met een hond te gaan doen. We werken beiden, de hond zal dan ook drie werkdagen alleen op het erf moeten zijn, met de katten en de paarden. Op de andere dagen en in het weekeind zal er wel gewandeld en/of gespeeld worden. Maar het idee is dat de hond het erf zal moeten bewaken en dat hij lekker meeloopt naar de paarden. Mee rent in de bak, rondhangt bij het uitmesten, poetsen en meeloopt wanneer we klusjes in en om de wei/tuin doen.

We zullen dus niet naar shows of keuringen gaan en ook niet gaan werken in de vorm van trainingen. Wel natuurlijk naar puppy cursus, maar dat is, vind ik, een ander verhaal.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:54

je hebt bij een aantal rassen gewoon vaak 2 verschillende stromingen, werken , of show.
werkhonden zijn ook gewoon dat ras, maar soms kunnen die even wat fanatieker/pittiger zijn .
verschillende herder rassen, rottweilers etc, eigenlijk de meeste gebruikshonden en een aantal veedrijvers horen daar vooral bij denk ik

een rottweiler (om maar even bij het voorbeeld te blijven wat ik zelf in huis heb ;) )
daar worden de meeste wel vrij relaxed gefokt, dus wel echt rastypisch kwa karakter,
sommige fokkers fokken echt voor de sport en dan kunnen de honden nog wel eens een stukje fanatieker zijn. Ik heb het idee dat bij rottweilers de meeste fokkers prima huishonden fokken, ook al zitten er werkende voorouders in, er zijn een paar fokkers die wat fanatiekere honden fokken.
wij hebben gewoon een hele fanatieke. Maar als ik dan bij ons op de club ga kijken, zijn de meeste honden een stuk relaxter dan de onze...(binnen de club hebben we een stuk of 16 rottweilers en een witte herder dus aardig wat vergelijkingsmateriaal)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:59

Herder zou in mijn optiek best een optie zijn (Bijv. Duits), maar die zijn idd wel meer baasgericht. Ik ken er echter diverse die prima aan je eisen zouden voldoen Martje70.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:04

Wat ik wel vind van waakhonden is dat er wel een goede training nodig is (lees puppytraining vind ik dan niet genoeg), maar dat is mijn mening. Onze dober ben ik 3 jaar mee aan het trainen geweest bv. Het zijn toch honden met karakter die waakhonden en daar hoort ook opvoeding bij.

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:06

En kan een Rottweiler ook 's winters buiten blijven? Natuurlijk met een warme mand op stal. En in hoeverre zou ik zo'n hond op kunnen voeden met alleen mijn huishonden ervaring?

Wat wordt er precies bedoeld met baasgericht. Zijn het honden die maar naar één persoon trekken, dus geen familiehonden, of wordt er mee bedoeld dat ze niet alleen thuis, het erf kunnen bewaken?

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:07

Cemlys schreef:
Wat ik wel vind van waakhonden is dat er wel een goede training nodig is (lees puppytraining vind ik dan niet genoeg), maar dat is mijn mening. Onze dober ben ik 3 jaar mee aan het trainen geweest bv. Het zijn toch honden met karakter die waakhonden en daar hoort ook opvoeding bij.

En wat versta je dan onder trainen. Is dat elke dag een uur commando's uitvoeren, of in het weekeind naar de honden training? Of...
Laatst bijgewerkt door Martje70 op 06-11-13 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:07

daarom adviseren de meeste ook geen herder martje, je hebt er gewoon te weinig tijd voor/wilt er te weinig mee doen
ik zeg nogsteeds de berner, het makkelijkste in jou situatie.. nl ook de Pyreneese berghond is geen makkelijke hond ;)

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:09

essiesilly schreef:
daarom adviseren de meeste ook geen herder martje, je hebt er gewoon te weinig tijd voor/wilt er te weinig mee doen
ik zeg nogsteeds de berner, het makkelijkste in jou situatie.. nl ook de Pyreneese berghond is geen makkelijke hond ;)

Duidelijk. Dan valt de Herder van het lijstje af. En de Pyrenese berghond ook. (ook omdat die wit is...)
Laatst bijgewerkt door Martje70 op 06-11-13 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:10

Martje70 schreef:
En kan een Rottweiler ook 's winters buiten blijven? Natuurlijk met een warme mand op stal. En in hoeverre zou ik zo'n hond op kunnen voeden met alleen mijn huishonden ervaring?

Wat wordt er precies bedoeld met baasgericht. Zijn het honden die maar naar één persoon trekken, dus geen familiehonden, of wordt er mee bedoeld dat ze niet alleen thuis, het erf kunnen bewaken?

maar waarom wil je perse een hond alleen buiten hebben en niet binnen?
wat mijn gedachte nu is is een hond die alleen maar op het erf struint en op zaterdag een keertje naar puppy cursus gaat meer niet... ?

baasgericht zijn honden die heel graag willen werken, samen werken en dus veel contact met de baas nodig hebben en niet genoegen nemen met niks doen ;) :)

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:15

@essiesilly: misschien heb ik te veel op het buiten zijn gefocused. De bedoeling is om een maatje te hebben, die 's avonds mee naar binnen gaat, daar een eigen plekje krijgt. Maar 's ochtends als we naar ons werk zijn naar buiten gaat om de boel in de gaten te houden.

Op de dagen dat we thuis zijn, zal de hond zeker mee naar binnen gaan, of naar buiten, of mee naar school om mijn zoon op te halen. Of lekker mee wandelen, naar het strand of wat dan ook.

Ik vertel juist dat hij buiten moet zijn omdat ik anders zo weer een Cairn Terrier ga halen... Dat was een fantastische hond/maatje voor ons. Maar is niet geschikt voor het buitenleven op het erf.

Vandaar dat ik nu graag veel wil weten over waakhonden.

Misschien iets duidelijker zo?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:17

ja toppie bedankt :)
blijf bij m n keuze berner haha :D imponeren echt wel maar ook zo lief voor het gezin :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:19

Martje70 schreef:

Dat ze graag bij hun baas blijven en dus geen genoegen nemen met op het erf lopen terwijl jij met de paarden werkt of in huis bent of de bak sleept, of wat dan ook.
Mijn Berner is ook graag bij mij hoor, maar zij vindt het bijv. in huis te warm en stelt dan haar eigen comfort toch boven de wens bij mij te zijn. Een echt heel erg baasgerichte hond gaat dan ten koste van alles bij jou willen blijven. Wat niet handig is als je dingen wilt doen uit het zicht van je hond en voor de hond natuurlijk een ellendig leven omdat je hem dat gezelschap niet kunt geven.